Σταυρούλα Σκαλίδη: «Να κρατήσουμε τη βρώμα της ανθρωπιάς»

Facebook Twitter
0

Ανάμεσα στις ερωτήσεις, παρατίθενται αποσπάσματα από έργα του συγγραφέα, που ο ίδιος σχολιάζει, ερμηνεύει, αποδομεί, ξαναγράφει. Το μπλογκ εγκαινιάζει η Σταυρούλα Σκαλίδη. Η Σκαλίδη πήρε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου συγγραφέα του περιοδικού «Διαβάζω» για το πρώτο της βιβλίο «Προδοσία και εγκατάλειψη» ενώ ακολούθησε το «Κρέας από σταφύλι». Και τα δυο βιβλία της κυκλοφορούν από τις εκδόσεις «Πόλις». 

«Έφτασε στην πλατεϊτσα γύρω από το σταθμό του μετρό. Στα τραπεζάκια απέναντι, της καφετέριας, μια νέα κοπέλα ζητιανεύει με ένα μωρό στην αγκαλιά. Ριγμένο απάνω της λες και φυτρώνει από την πλάτη της. Σαν τσαμπί σταφύλι. Κρεάτινο. Να κρέμεται. Το παιδί κοιμισμένο. Η εικόνα τον κλονίζει πάντα, κι ας έχει συνηθίσει είκοσι και πάνω χρόνια στους δρόμους, το δικό του ξέφραγο αμπέλι. “Για να πάρω το γάλα του. Σας παρακαλωωωωωωωωωωωωώ. Υγεία να έχετε”, η εκπαιδευμένη φωνή της ζητιάνας τον τσακίζει. Θα την αποφύγει και τούτη, όπως έχει μάθει να κάνει μια ζωή να φεύγει από...».

Πώς είναι δυνατόν όλοι αυτοί οι άνθρωποι να ήταν αόρατοι μέχρι χθες; Έπρεπε να πονέσουμε για να τους δούμε; Κι αν υποθέσουμε ότι τώρα τους βλέπουμε, τους βλέπουμε στις πραγματικές τους διαστάσεις;

Σταυρούλα Σκαλίδη: Ο καθένας ήταν κλεισμένος στο ιδιότυπο καβούκι του. Και παραμένει, βέβαια. Δεν έχουν αλλάξει πολλά, απλώς τώρα κινδυνεύει το κέλυφός του: τα ωραία του λεφτά, τα σένια του ρούχα, το λαμπερό του αυτοκίνητο, το ίδιο του το σπίτι. Εκεί, εδώ, ήταν πάντα εκείνοι που είχαν ανάγκη. Όταν έγραφα γι' αυτούς -προ κρίσης- τους θεωρούσαν «λογοτεχνικό φόντο», τώρα είναι πραγματικότητα που βγάζει μάτι, πολύ φτηνή και λίγη η φαντασία μου, τελικά. Ο πόνος από τη μία καθαρίζει το τοπίο κι από την άλλη, συσκοτίζει. Όταν πονάς, θα κρατήσεις μόνο το ουσιώδες, φτάνει  να μην πονάς τόσο ώστε να πιεις χούφτες τα ...αναλγητικά και αυτοκτονήσεις.

Σημασία έχει πώς βλέπουμε ό,τι βλέπουμε. Δεν είναι καλλιτεχνικό δρώμενο οι άστεγοι και τα πρεζόνια. Είναι άνθρωποι σε ανάγκη, άμα δεν έχουμε σκοπό να τους βοηθήσουμε, τουλάχιστον ας μην τους εξευτελίζουμε. Άμα σκεφτεί ο καθένας τον εαυτό του στη θέση τους, ίσως και κάτι να γινει. Δεν είναι δύσκολο να βρεθεί κάποιος στο δρόμο, ιδίως τώρα.

«Και γυρίζουν παντού μαζί. Σαν οικογένεια, όχι εξ αγχιστείας ή εξ αίματος, αλλά από αμετάκλητη ανάγκη. Την ανάγκη να έχεις κάποιον να νοιάζεσαι και να σε νοιάζεται κι εκείνος, άμα γίνεται. Παμπάλαια ανάγκη. Γίνεται και παραγίνεται. Αρκεί να σου έχει μείνει η βρώμα. Της ανθρωπιάς. Ότι θέλεις να μυρίζεις ένα χνότο πέρα από το δικό σου, τέλος πάντων να οσμίζεσαι με το νου σου ότι κάποιος αναπνέει εκεί κοντά σου και μπορεί να αναπνέει καλύτερα χάρη σε σένα. Μεγάλη υπόθεση. Ανεξιχνίαστη. Και έγκλημα. Από τα σοβαρά. Όταν ξεχάσεις του άλλου την ανάγκη. Τη δική σου».

 

Είναι στίγμα η ανθρωπιά; Ήταν στίγμα μέχρι πρότινος;

Σ.Σ.: Δεν θέλει πολύ ο άνθρωπος για να είναι άνθρωπος. Αρκεί ένα βλέμμα, ένα άγγιγμα, μια κουβέντα, ένα χαμόγελο. Αρκεί κάποτε και μόνον η πρόθεση. Ίσως η πρόθεση να είναι το παν. Και από την άλλη τα θέλει όλα: νοιάξιμο, φροντίδα, ενδιαφέρον, ότι κάποιος τον σκέφτεται, ότι δεν είναι μόνος. Έστω ως αυταπάτη. Πόσοι είναι διατεθειμένοι γι' αυτό; Διατεθειμένοι να δώσουν; Είναι οι ίδιοι που είναι και πιο ικανοί να πάρουν, δηλαδή να νιώσουν την πληρότητα του να χάνουν από κοντά τους για να αισθανθούν πιο κερδισμένοι μέσα τους, ότι είναι μαζί με τον άλλον ή έστω ότι κάποτε τον συναντούν και κάτι έχουν να ανταλλάξουν, να πουν, να συνεννοηθούν. Άμα δεν στηρίξεις αυτόν που σκόνταψε δίπλα σου κι έπεσε, άμα δεν τον συνδράμεις, πώς να κάνει για σένα το ίδιο κάποιος άλλος; Σου λέει «μπες μέσα και μην ανακατευτείς, μην μπλέξεις, μην τον κοιτάς, μην ασχολείσαι, κοίτα τη δουλειά σου». Ε, πια δεν έχουμε ούτε δουλειές να κοιτάξουμε, ας κοιτάξουμε το διπλανό, εμείς οι ίδιοι είμαστε.

Πώς μπορεί σήμερα κάποιος να αναγνωρίσει την ανάγκη του, ώστε να την ικανοποιήσει; Έπειτα, δε ζούμε σε μια εποχή που σου επιβάλλουν να παραμερίσεις τις ανάγκες σου; Να αρκεστείς σε όσες σου επιτρέπουν να ικανοποιήσεις;

Σ.Σ.: Ανάγκη είναι αυτό που δεν μπορείς να κάνεις χωρίς. Χωρίς τι δεν μπορούμε να ζήσουμε, λοιπόν; Σίγουρα χωρίς αγάπη, χωρίς τους ανθρώπους, χωρίς αξιοπρέπεια, χωρίς αυτοεκτίμηση. Δεν είναι τόσο μελό όσο ακούγεται. Ναι, χρειαζόμαστε και τροφή και νερό και στέγη και δουλειά και ελευθερία και ιδιοκτησία. Τα απαράγραπτα φυσικά μας δικαιώματα που διακυβεύονται. Πού φτασαμε... Ας σκεφτούμε γιατί. Σε ποιους παραχωρήσαμε τη δικαιοδοσία να τα προστατεύουν. Κι εμείς στο μεταξύ πού ήμασταν; Θα παραμείνουμε εκεί;

«Κάποτε, φαίνεται, πρέπει να σπάσεις χίλια κομμάτια για να ξαναγίνεις ολόκληρος. Και δεν σε σώζει ποτέ κανείς από τίποτα. Μόνο εσύ μπορείς να το κάνεις με την αγάπη σου για τους άλλους. Ούτε καν η αγάπη των άλλων δεν είναι ικανή να σε σώσει, παρά μόνο η δική σου γι' αυτούς. Με αφοσίωση κι επιμονή, προδίδεις κι εγκαταλείπεις καλύτερα εσένα και τους άλλους».

Η αγάπη τελικά σώζει ή σκοτώνει;

Σ.Σ.: Η αγάπη από μόνη της δεν κάνει τίποτα. Στο όνομά της έχουν γίνει από αριστουργήματα τέχνης μέχρι εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας. Η αγάπη είναι ένας τρόπος να βρει κάποιος τον εαυτό του, άμα τον βρίσκει εκεί. Και είναι απόφαση συνειδητή. Η πιο πολιτική πράξη του ανθρώπου θα έλεγα.

Μπορείς να εγκαταλείπεις αυτό που αγαπάς;

Σ.Σ.: Αδυνατώ να απαντήσω. Μπορεί να σε εγκαταλείπει και κείνο -όπως το παράδειγμα εκείνων που αγαπούν τη δουλειά τους και τη χάνουν- και τότε η ήττα είναι μεγάλη. Αλλά είμαστε οι ήττες μας ως επί το πλείστον και ο τρόπος μας να ξαναγεννιόμαστε και να επανεφευρίσκουμε τον εαυτό μας. Είμαστε πολλά οι άνθρωποι, ιδίως εκείνα που δεν έχουμε ακόμα εξερευνήσει, εκείνα που δεν έχουμε μάθει για μας.

«Γιατί όταν αγαπάς, δεν είσαι κορόιδο».

Αυτό μπορούμε να το αντιστρέψουμε; Όταν δεν αγαπάς, είσαι κορόιδο;

Σ.Σ.: Χάνεις μια ζωή. Τη ζωή. Αλλά όλο κάτι αγαπάει κάποιος, όλο κάτι έχει να χάσει.

«Άμα ζει ο άνθρωπος, εκεί μέσα ζει. Στο παιδί».

Αμα πεθαίνει ο άνθρωπος, πού πεθαίνει;

Σ.Σ.: Πεθαίνει στην απάθεια, την αδράνεια, την παραίτηση, τον εγκλωβισμό μέσα στο μονωμένο -από τους άλλους- εαυτό του.

 

«Σου δίνω το σώμα μου για να μου δώσεις ελπίδα. Δίκαιη ανταλλαγή; Ποιος ξέρει και ποιόν ενδιαφέρει...Η συναλλαγή ολοκληρώθηκε. Με απώλειες και για τους δυο. Εκ των υστέρων. Έτσι είναι, κάποιος πρέπει να πληρώσει την προμήθεια. Εκτός κι αν την πληρώσει κάποιος άλλος για σένα. Εκτός».

Έρωτας στα χρόνια του Μνημονίου. Δε θέλει έναν ηρωισμό ή μια επαναστατικότητα το να εξακολουθείς να ερωτεύεσαι σε ένα τόσο αντίξοο περιβάλλον;

Σ.Σ.: Ό,τι αποφασίζει ο καθένας για τον εαυτό του. Όσο συναντάω στο δρόμο ανθρώπους πιασμένους από το χέρι, όσο ακούω τα γέλια αυτών που είναι μαζί, όσο βλέπω ζευγαράκια ξαπλωμένα στην ανοιξιάτικη λιακάδα στο χορτάρι στου Φιλοπάππου, δεν φοβάμαι τίποτα. Όσο δεν χάνονται οι αισθήσεις μας, τα αισθήματά μας δεν κινδυνεύουν. Ο έρωτας δεν παθαίνει τίποτα, απλώς μαθαίνει να στέλνει μήνυμα στο facebook, τιτίβισμα στο twitter, επιστολή με e-mail, τα βέλη είναι κλασικά, επιβιώνουν και αποστέλλονται με κάθε τρόπο. Αρκεί να παίρνει κάποιος το ρίσκο. Έτσι ήταν πάντα.

«Γιατί του ανάβω κεράκια χωρίς λεφτά στις εκκλησίες. Κλέβω δηλαδή, ε; Μια μέρα με μάλωσε μια καντηλανάφτισσα στην Άγια Ξένη που άναβα κεράκι, να με δει ο Θεούλης να με σώσει. Και δε με είδε. Ούτε μ' έσωσε. Είναι που άναβα κεριά χωρίς λεφτά. Έτσι δεν είναι; Άμα έχω λεφτά και του ανάβω, θα μ' αγαπάει, ε; Ε;».

Η Εκκλησία συμμετέχει στο ελληνικό δράμα σήμερα;

Σ.Σ.: Δεν ξέρω τι κάνει. Ξέρω τι κάνουν οι άνθρωποι στα δύσκολά τους: απευθύνονται παντού. Ας βοηθάει όποιος το επιθυμεί και το μπορεί, όπως κι αν λέγεται, με συναίσθηση, ευγένεια, διακριτικότητα και με μέλημα μην πληγώσει την αξιοπρέπεια του άλλου.

Ποιά φράση άλλου λογοτέχνη λειτουργεί για σένα ως οδηγός ή ως φάρμακο αυτήν την άγρια εποχή;

Σ.Σ.: Ένας στίχος του Σεφέρη από τους «Αργοναύτες»: «...τον ξένο και τον εχθρό τον είδαμε στον καθρέφτη». Όταν το βάλουμε αυτό καλά μέσα μας, θα πάψουμε να μας υπονομεύουμε, να πριονίζουμε τον ίδιο μας τον εαυτό, να μιζεριάζουμε και να γκρινιάζουμε για την κακή μας τύχη.

Θα μπορούσες να σκεφτείς ένα σύνθημα για την περίοδο που διανύουμε;

Σ.Σ.: Κρίση, καιρός για ρήξη και για ύψη. Να κοιτάξουμε λίγο ψηλά και να μην πέφτουμε μόνο από κει.

Εννοώ ότι είναι μια καλή εποχή για να αλλάξουμε. Πιστεύω με όλη μου την ψυχή στην αναγέννηση, την πρόοδο. Αρκεί να το επιθυμήσουμε και να το επιδιώξουμε με όλη μας την παρουσία, τη δυναμική. Ας βρούμε το θάρρος, τα κότσια να ξεβολευτούμε από το λίγο και ας περάσουμε στο ουσιαστικό.

 

(Φωτο: Σ. Σκαλίδη.)

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ηλίας Μαγκλίνης: «Η ανάκριση»

Το Πίσω Ράφι / «Γιατί δεν μου μιλάς ποτέ για τον εφιάλτη σου, μπαμπά;»

Η «Ανάκριση» του Ηλία Μαγκλίνη, ένα από τα πιο ενδιαφέροντα πεζά των τελευταίων χρόνων, φέρνει σε αντιπαράθεση έναν πατέρα που βασανίστηκε στη Χούντα με την κόρη του που «βασανίζεται» ως περφόρμερ στα χνάρια της Μαρίνα Αμπράμοβιτς.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Πέντε κλασικά έργα που πρέπει κανείς να διαβάσει

Βιβλίο / 5 κλασικά βιβλία που κυκλοφόρησαν ξανά σε νέες μεταφράσεις

Η κλασική λογοτεχνία παραμένει εξαιρετικά επίκαιρη, κι αυτό το αντιλαμβάνεται κανείς ανατρέχοντας στους τίτλους της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής και σε έργα των Τζόις, Κουτσί, Κάφκα, Αντρέγεφ και Τσβάιχ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ