Στα απομνημονεύματά της, η Μελάνια Τραμπ δεν είπε απολύτως τίποτα για άλλη μια φορά

Τα μυστήρια της Μελάνια: Τα απομνημονεύματα της κυρίας Τραμπ Facebook Twitter
Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. Φωτ.: ΕΡΑ
0



ΑNAMEΣΑ ΣΤΙΣ ΠΟΛΛΕΣ ΣΥΝΕΙΣΦΟΡΕΣ
 του Ντόναλντ Τραμπ στη ζωή των ΗΠΑ, λίγες ήταν πιο καινοτόμες από τη συνεισφορά του στην πολιτική ευγλωττία. Πλέον ένας πολιτικός δεν χρειάζεται να χρησιμοποιεί μόνο ένα θαυμαστικό όταν μπορεί να χρησιμοποιήσει εννέα, ούτε να κάνει την ομιλία του κατανοητή, αφού μπορεί να την κάνει διασκεδαστική. Το να παραπονιέσαι είναι πλέον συνηθισμένο, το να ξεφεύγεις από το θέμα θεϊκό. Ο κ. Τραμπ λέει ότι η «πλεγμένη» ρητορική δομή των ομιλιών του επαινείται από φίλους του καθηγητές Αγγλικών, οι οποίοι είναι αναμφίβολα πολυάριθμοι. 

Ίσως ακόμη πιο ενδιαφέρουσα, ωστόσο, υπήρξε η προσφορά στη ρητορική της συζύγου του, Μελάνια, η οποία δεν λέει σχεδόν τίποτε απολύτως. Λιγότερο από έναν μήνα πριν από τις εκλογές, η κ. Τραμπ εξέδωσε τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Melania». Για να επιστρέψουμε στα βασικά, ένα βιβλίο, ως φόρμα, απαιτεί να γραφτούν λέξεις και συνήθως αυτές οι λέξεις να έχουν κάποιο νόημα. Το «Melania» είναι ένα εντυπωσιακό κατόρθωμα στο να μη λέει κανείς τίποτα, τόσο επίπεδο όσο μπορεί να είναι ένας τόμος 182 σελίδων. 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον.

Πρόκειται για το αποκορύφωμα της ρητορικής διαδρομής της κ. Τραμπ. Στην ομιλία της στο συνέδριο των Ρεπουμπλικανών το 2016 δανείστηκε σε μεγάλο βαθμό αποφθέγματα από την ομιλία της Μισέλ Ομπάμα το 2008. Ως Πρώτη Κυρία μίλησε ελάχιστα και στη φετινή προεκλογική εκστρατεία ήταν σχεδόν εντελώς απούσα, σαν κάποιος να αποφάσισε ότι ήταν καλύτερο να τη βλέπουμε παρά να την ακούμε. Στο φετινό συνέδριο, βιολιά και αστραφτερά φώτα αντικατέστησαν κατά την είσοδό της τη «μάτσο» μουσική που έπαιζε προηγουμένως. Χαιρέτησε με ένα όμορφο χαμόγελο και δεν είπε τίποτα. 

Παρ’ όλα αυτά, σύμφωνα με ορισμένους παρατηρητές, υπήρχε η ελπίδα ότι τα απομνημονεύματά της θα μπορούσαν να προσφέρουν περισσότερα. Εκείνα τα χτυπήματα στο χέρι του κ. Τραμπ, κατά τη διάρκεια της προεδρίας του, δεν θα μπορούσαν να υποδηλώνουν περιφρόνηση για τον σύζυγό της; Δεν θα μπορούσε ένα βιβλίο να αποκαλύψει τις έντονες απόψεις που κρύβονται πίσω από την κουρτίνα των τέλειων μαλλιών της; Δεν θα μπορούσε ίσως να προσφέρει κάτι εντελώς διαφορετικό, ας πούμε, μαθήματα ζωής για τους οπαδούς της; Η ανοιχτή επιστολή την οποία απηύθυνε στον αμερικανικό λαό τον Ιούλιο, μετά την απόπειρα δολοφονίας εναντίον του συζύγου της, περιλάμβανε ορισμένες ενδιαφέρουσες δηλώσεις − μια αναφορά στο «γήινο βασίλειο», για παράδειγμα, και το απόφθεγμα ότι «οι πολιτικές έννοιες είναι απλές σε σύγκριση με εμάς, τα ανθρώπινα όντα». 

Δυστυχώς, το βιβλίο «Μελάνια» δεν αποκαλύπτει κανένα εμπρηστικό μυστικό. Αντιθέτως, περιγράφει άνευρα την παιδική της ηλικία, τις πρώτες μέρες που έβγαινε με τον Τραμπ, τη συμβολή της στη διακόσμηση του Λευκού Οίκου και, πιο πειστικά, την αγάπη και το ενδιαφέρον της για την προστασία του γιου της, Μπάρον. Όπως αρμόζει στη σύζυγο ενός πολιτικού, αναφέρεται στην πολιτική. Υπερασπίζεται το δικαιώμα στην άμβλωση και εξηγεί την αντίθεσή της στον χωρισμό των παιδιών από τους γονείς τους στα σύνορα. 

Σε γενικές γραμμές, όμως, ούτε υπερασπίζεται ούτε καταδικάζει τον σύζυγό της, αλλά διεκδικεί το δικαίωμά της στην προσωπική της ζωή. Οι απόψεις της εκφέρονται αόριστα. Όταν περιγράφει τις διαμαρτυρίες του κινήματος Black Lives Matter, το 2020, δεν κατονομάζει τον George Floyd, αντ’ αυτού τον αποκαλεί «έναν μαύρο κάτοικο της Μινεάπολης» που σκοτώθηκε από την αστυνομία. Για το αποτέλεσμα των εκλογών του 2020, λέει: «Δεν είμαι η μόνη που αμφισβητεί τα αποτελέσματα». 

Όλα αυτά δεν δίνουν καμία συνεκτική αίσθηση για το ποια είναι η κυρία Τραμπ. Υπάρχει η Μελάνια-υποψήφια υπάλληλος: «Συνεχίζω να προσεγγίζω τα καθήκοντά μου μεθοδικά, επιδιώκοντας την αριστεία σε ό,τι κάνω». Υπάρχει η Namaste Melania −«η γνήσια ευτυχία δεν βρίσκεται στα υλικά αγαθά, αλλά μάλλον στο βάθος της αυτογνωσίας και της αυτοαποδοχής»−, η υλίστρια Melania, η οποία απολαμβάνει τη μόδα και τα ωραία αυτοκίνητα, και η Αρειανή Melania, η οποία πιστεύει ότι μια ουρά 20 ατόμων στο τελωνείο του αεροδρομίου της Νέας Υόρκης είναι αξιοσημείωτη για το μεγάλο μήκος της και όχι, αντιθέτως, για το πόσο μικρή είναι. Η πιο συναρπαστική ατάκα του βιβλίου είναι ίσως η εξής: «Η οδήγηση προσφέρει ελευθερία». 

Το «Melania» είναι μπανάλ. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν είναι επίκαιρο. Για χρόνια, το στυλ του Τραμπ ήταν τόσο αποπροσανατολιστικό που οι επικριτές του απαξίωναν τον τρόπο με τον οποίο μεταμόρφωσε την πολιτική συναίνεση σε μια σειρά θεμάτων, από τη μετανάστευση έως το εμπόριο. Λίγο πριν η Αμερική φέρει ξανά την κυρία Τραμπ στον Λευκό Οίκο ή αποκτήσει τον πρώτο της «Πρώτο Κύριο», η κυρία Τραμπ συμβάλλει στον επαναπροσδιορισμό του ρόλου της/του συζύγου του/της Προέδρου. Ο ρόλος αυτός μπορεί να εμπεριέχει οτιδήποτε θέλει το συγκεκριμένο πρόσωπο, ακόμα και, στην περίπτωσή της, κάτι ελάχιστο.   

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελάνια

Βιβλίο / Προδοσίες και αυτο-μυθοποίηση: Τα απομνημονεύματα της Μελάνια Τραμπ είναι διαφορετικά από κάθε άλλης πρώτης κυρίας

Το «Melania» είναι στην πραγματικότητα μια ιστορία αγάπης ανάμεσα σε δύο φάρους ματαιοδοξίας που πραγματικά συμπληρώνουν ο ένας τον άλλον.
LIFO NEWSROOM
Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Διεθνή / Η Μελάνια κατά της «γραμμής Τραμπ» για τις αμβλώσεις: «Επιτακτικό να εγγυόμαστε αυτονομία»

Οι γυναίκες θα πρέπει να είναι «ελεύθερες από κάθε παρέμβαση ή πίεση από την πλευρά της κυβέρνησης», υπογραμμίζει η Μελάνια Τραμπ, στην αυτοβιογραφία της που πρόκειται να κυκλοφορήσει σύντομα
LIFO NEWSROOM
«Ήταν θαύμα που έζησε»-Η Μελάνια Τραμπ μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας στον Ντόναλντ Τραμπ

Διεθνή / Μελάνια Τραμπ: Μίλα για τις απόπειρες δολοφονίας του Ντόναλντ Τραμπ - «Ήταν θαύμα που έζησε»

Σε μία από τις σπάνιες συνεντεύξεις της, ο πρώην πρώτη κυρία μίλησε στο Fox News για το πως έζησε η ίδια τις δύο απόπειερες δολοφονίες στον άνδρα της και πρώην πρόεδρο
LIFO NEWSROOM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ