Ρίτσαρντ Έβανς: «Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο όραμα και δεν ξέρουμε πού να το βρούμε»

Ρίτσαρντ Έβανς: «Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο όραμα και δεν ξέρουμε πού να το βρούμε» Facebook Twitter
Η Βρετανία δεν δέχτηκε την εισβολή ή την κατάκτηση αλλά αντιστάθηκε στον ναζισμό με τις πλάτες της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και από το 1941 με των ΗΠΑ. Η διαφορετική αυτή ιστορική εμπειρία σήμαινε ότι οι δυνάμεις που ενίσχυαν το κίνημα της ευρωπαϊκής ενότητας ήταν ασθενέστερες στη Βρετανία απ' ό,τι στις χώρες της ηπειρωτικής Ευρώπης. Η Μεγάλη Βρετανία έγινε σχετικά αργά μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ποτέ δεν έδειξε να πιστεύει στην ευρωπαϊκή ενότητα και τώρα ψήφισε να φύγει.
2

Δεν υπάρχουν πολλοί ιστορικοί που να διαβάζονται για απόλαυση −και όχι μόνο για τη βαθιά ιστορική τους τεκμηρίωση−, όπως ο Μαρκ Μαζάουερ, ο Έρικ Χομπσμπάουμ και ο Ρίτσαρντ Έβανς. Όχι τυχαία τρέφουν την ίδια αντίληψη για την Ιστορία που αφορμάται από τον άνθρωπο και εμπνέεται από τα πιο απτά του κομμάτια. Ο Ρίτσαρντ Έβανς είναι από τους πιο επιφανείς και περίοπτους ιστορικούς στον κόσμο, καθηγητής του Κέμπριτζ και μέλος της γνωστής ομάδας που ριζοσπαστικοποίησαν τον επιστημονικό τους τομέα, ανοίγοντας νέους δρόμους. Εμπνευσμένοι από τη Σχολή των Annales, έλαβαν υπ' όψιν τους τον τρόπο που οι κοινωνίες διαμορφώνονται, που οι άνθρωποι ερωτεύονται, εργάζονται και ζουν κατά την ερμηνεία των ιστορικών φαινομένων. Στην Ελλάδα έχει μεταφραστεί το μεγάλο του αριστούργημα, που δίνει μια συνολική εικόνα του ναζισμού: η τριλογία «Η έλευση του Γ' Ράιχ στην εξουσία», «Το Γ' Ράιχ στην εξουσία», «Το Γ' Ράιχ στον πόλεμο», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Αλεξάνδρεια. Ο Έβανς έχει αναγορευτεί Ιππότης των Γραμμάτων και, εκτός από σερ, είναι γνωστός για τη συμμετοχή του ως εμπειρογνώμονας στη δίκη κατά του αναθεωρητή του ναζισμού Ντέιβιντ Ίρβινγκ. Ως ένας από τους πλέον βαθείς γνώστες της ευρωπαϊκής ιστορίας σε όλο της το πολιτικό φάσμα, μίλησε στη LiFO για τους λόγους και τις αιτίες που οδήγησαν στο Brexit και την αποχώρηση των κορυφαίων προασπιστών του από το κίνημα − προτού καν αυτό γίνει πράξη.

Οι θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχεδιάστηκαν για ένα σχετικά μικρό κλαμπ δυτικοευρωπαϊκών κρατών. Ποτέ δεν στόχευαν σε 28 διαφορετικά εθνικά κράτη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διευρύνθηκε πολύ γρήγορα και ο δημοκρατικός της προσανατολισμός φαίνεται τώρα να υπονομεύεται από τις αντιδημοκρατικές κυβερνήσεις στην Πολωνία και στην Ουγγαρία, και σε μικρότερο βαθμό από τις χώρες του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας.

—Κ. Έβανς, έχετε γίνει ήδη γνωστός για την πλέον ολοκληρωμένη και πετυχημένη ανάλυση του ναζιστικού φαινομένου, την άνοδο και την πτώση της Γερμανίας του Χίτλερ. Σε ποιον βαθμό, αλήθεια, πιστεύετε ότι αυτή η συγκεκριμένη ιστορική περίοδος μπορεί να μας βοηθήσει να κατανοήσουμε όσα συμβαίνουν στην ευρωπαϊκή ήπειρο σήμερα;

Η Γερμανία του Χίτλερ είδε τα ματωμένα κομμάτια της να καταρρέουν πριν από εβδομήντα χρόνια και όσοι το βίωσαν είναι πλέον ηλικιωμένοι και αριθμητικά όλο και λιγότεροι. Αντίστοιχη επίδραση φάνηκε να ασκεί και ο Ψυχρός Πόλεμος που ακολούθησε – ίσως εξίσου μεγάλη με το ίδιο το ναζιστικό φαινόμενο. Αυτό, μεταξύ άλλων, σήμαινε πως η δημοκρατική πολιτική κουλτούρα ήταν πολύ επιφανειακή σε χώρες όπως η Πολωνία και η Ουγγαρία που δεν ήξεραν τι εστί δημοκρατία πριν από την πτώση του κομμουνισμού.

Κι αυτό διαπιστώνεται από τον μεγάλο βαθμό υποστήριξης που έχουν τα κόμματα της ακροδεξιάς στις περιφέρειες της πρώην Ανατολικής Γερμανίας σε σχέση με αυτές του δυτικού Μπλοκ. Η αρνητική μνήμη του ναζισμού και των εγκλημάτων του είναι, ωστόσο, κεντρική στη σημερινή πολιτική κουλτούρα της Γερμανίας, κάτι που εξηγεί και την πολύ φιλική αντιμετώπιση των προσφύγων που ήρθαν από τη Μέση Ανατολή και τη Συρία. Υπάρχουν, όμως, και άλλες, εξίσου ισχυρές εκδοχές της συλλογικής μνήμης, όπως το ότι οι Γερμανοί θυμούνται τον υπερπληθωρισμό του 1923, έναν παράγοντα που οδήγησε στη γερμανική πολιτική της λιτότητας κι έχει προκαλέσει τεράστιο κακό στην Ευρώπη, ειδικά στην παρούσα οικονομική κρίση. Τέλος, το να ξεχνά κανείς είναι το ίδιο κρίσιμο με το να θυμάται. Αν οι νεοναζιστικές ομάδες ήξεραν ακριβώς τι πρεσβεύουν, τι έκαναν οι ναζί της Γερμανίας και τι ζημιά προκάλεσαν στην Ευρώπη, δεν θα υπέκυπταν τόσο εύκολα σε μια σχεδόν ναζιστική ρητορική.

—Φαίνεται, όμως, ότι οι σοκαριστικές επιπτώσεις της κατίσχυσης των ναζί στην Ευρώπη είναι ακόμα πιο έντονες, δεδομένου ότι έγιναν σε μια χώρα με κουλτούρα που στηριζόταν στα αγαθά του Διαφωτισμού. Όπως έχετε δηλώσει χαρακτηριστικά: «Οι ναζί ανέλαβαν την εξουσία σε μια σύγχρονη ευρωπαϊκή κοινωνία, σε μια κοινωνία με αστικά κέντρα, κλασικά κτίρια, αστικό δίκτυο. Μια κοινωνία οικονομικά προηγμένη, τεχνολογικά αναπτυγμένη και μορφωμένη, τη χώρα του Μπαχ, του Μπετόβεν και του Μπραμς ή ακόμα και του Ρίτσαρντ Στράους». Πιστεύετε ότι οι δικές μας προηγμένες τεχνολογικά κοινωνίες απειλούνται από την άνοδο των νεοναζί;

Όχι, όχι μέχρι τώρα. Είναι πολύ σημαντικό να διαχωρίσουμε τις πραγματικές νεοναζιστικές ομάδες, όπως είναι το Jobbik στην Ουγγαρία και η Χρυσή Αυγή στην Ελλάδα −ομάδες με διευρυμένο κοινό υποστηρικτών που δείχνουν να οικειοποιούνται τον ρατσισμό και τη βία−, από τα ακροδεξιά λαϊκιστικά κινήματα, όπως το UKIP στη Βρετανία, τα οποία εκμεταλλεύονται με δημαγωγικό τρόπο τις πολιτισμικές αγωνίες σχετικά με τη μετανάστευση, αλλά εξακολουθούν να υποστηρίζουν το δημοκρατικό κοινοβουλευτικό σύστημα και δεν καταφεύγουν στη βία. Το Εθνικό Μέτωπο στη Γαλλία είναι ένα παράδειγμα κινήματος που βρήκε ανταπόκριση στις παρυφές του πολιτικού συστήματος, όπως έκαναν αντίστοιχα τα νεοφασιστικά γκρουπούσκουλα στη Βρετανία, το Εθνικιστικό Βρετανικό Κόμμα ή η Λίγκα Αγγλικής Ελευθερίας. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα τα κόμματα αυτά να αποστασιοποιηθούν από την κεντροδεξιά και να κερδίσουν ακόμα περισσότερους οπαδούς. Δεν βλέπω, λοιπόν, τον νεοναζισμό να έρχεται από τις παρυφές του πολιτικού συστήματος. Η συλλογική μνήμη του πραγματικού είναι, ευτυχώς, ακόμα κραταιά. Ο κίνδυνος για τις κοινωνικές και πολιτισμικές αξίες της ανοχής και της ελευθερίας ελλοχεύει αλλού, και όχι στη λαϊκιστική δεξιά.

—Μιλώντας για συλλογική μνήμη, έχει κανείς την αίσθηση ότι, σε αντίθεση με τη Γερμανία, όπου ακολούθησε μια ιστορική αμνησία, με εξαίρεση, όπως έχετε κι εσείς υποστηρίξει, «την έχθρα που έδειξαν οι Γερμανοί κατά τις περίφημες δίκες», στην Αγγλία οι μνήμες από τον καιρό της αντίστασης παραμένουν πολύ ζωντανές. Σε ποιον βαθμό νομίζετε πως αυτές σχετίζονται ή δικαιολογούν την επιτυχία της καμπάνιας του Brexit;

Στην πραγματικότητα, η συλλογική μνήμη του Γ' Ράιχ ήρθε ξανά στην επιφάνεια στα τέλη της δεκαετίας του '60 και πρόκειται για μια πολύ ισχυρή πολιτισμική δύναμη στη Γερμανία σήμερα. Γενικότερα, κάθε ευρωπαϊκή χώρα δέχτηκε την εισβολή, την ισοπέδωση και την κατοχή από το 1939 έως το 1945. Κι αυτό είχε ως αποτέλεσμα να ενδυναμωθεί κατά πολύ το μεταπολεμικό κίνημα για την ευρωπαϊκή ενότητα. Ειδικά για τους Γερμανούς, η ευρωπαϊκή ενότητα κατά κάποιον τρόπο λειτούργησε ως υποκατάστατο του γερμανικού εθνικισμού που προκάλεσε ανεπανόρθωτη ζημιά από το 1914 έως το 1945. Εξαίρεση σε αυτό αποτέλεσε η Βρετανία. Η Βρετανία δεν δέχτηκε την εισβολή ή την κατάκτηση αλλά αντιστάθηκε στον ναζισμό με τις πλάτες της Βρετανικής Αυτοκρατορίας και από το 1941 με των ΗΠΑ. Η διαφορετική αυτή ιστορική εμπειρία σήμαινε ότι οι δυνάμεις που ενίσχυαν το κίνημα της ευρωπαϊκής ενότητας ήταν ασθενέστερες στη Βρετανία απ' ό,τι στις χώρες της ηπειρωτικής Ευρώπης. Η Μεγάλη Βρετανία έγινε σχετικά αργά μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ποτέ δεν έδειξε να πιστεύει στην ευρωπαϊκή ενότητα και τώρα ψήφισε να φύγει.

Ρίτσαρντ Έβανς: «Η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο όραμα και δεν ξέρουμε πού να το βρούμε» Facebook Twitter
Στην Ελλάδα τα βιβλία του Ρίτσαρντ Έβανς κυκλοφορούν από τις Εκδόσεις Αλεξάνδρεια

—Έχετε κι εσείς την αίσθηση ότι οι θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης δείχνουν σήμερα περισσότερο τρωτοί από ποτέ; Και αν ναι, πώς το εξηγείτε;

Οι θεσμοί της Ευρωπαϊκής Ένωσης σχεδιάστηκαν για ένα σχετικά μικρό κλαμπ δυτικοευρωπαϊκών κρατών. Ποτέ δεν στόχευαν σε 28 διαφορετικά εθνικά κράτη. Η Ευρωπαϊκή Ένωση διευρύνθηκε πολύ γρήγορα και ο δημοκρατικός της προσανατολισμός φαίνεται τώρα να υπονομεύεται από τις αντιδημοκρατικές κυβερνήσεις στην Πολωνία και στην Ουγγαρία, και σε μικρότερο βαθμό από τις χώρες του πρώην Συμφώνου της Βαρσοβίας. Και τα αντανακλαστικά της Ευρωπαϊκής Ένωσης φάνηκαν, εν προκειμένω, να είναι αδύναμα. Η ευρωζώνη ήταν ένα πολιτικό και όχι οικονομικό σχέδιο και ως εκ τούτου δεν έπρεπε να επεκταθεί στις ασθενείς, σχετικά υπανάπτυκτες οικονομίες της Νότιας Ευρώπης. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο είναι σχεδόν ανίσχυρο, κάτι που επέτρεψε στους ευρωσκεπτικιστές να καταγγείλουν την Ευρωπαϊκή Ένωση για αντιδημοκρατισμό. Από την άλλη, πολλοί ευρωπαϊκοί θεσμοί φαίνεται να λειτουργούν αποτελεσματικά, όπως, για παράδειγμα, το ευρωπαϊκό ένταλμα σύλληψης, το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων (μη ευρωπαϊκός θεσμός) ή η ευρωπαϊκή συνεργασία επιστημόνων που σήμερα, την εποχή της «επιστήμης μεγάλης κλίμακας» (big science), φαίνεται να είναι πιο απαραίτητη από ποτέ. Οι ενισχύσεις σε τοπικό επίπεδο αποδεικνύονται επίσης ιδιαίτερα σημαντικές για τις υποβαθμισμένες περιοχές της Ευρώπης και η βιομηχανική συνεργασία (βλέπε παραγωγή των Airbus) δείχνει ιδιαίτερα αποτελεσματική.

—Ωστόσο, πολλές φορές οι ευρωπαϊκοί θεσμοί χαρακτηρίζονται από φαινόμενα διαφθοράς και, σε συνδυασμό με τη γραφειοκρατία, δείχνουν ανήμποροι να στηρίξουν το ευρωπαϊκό όραμα. Πώς νομίζετε ότι μπορούμε να φτιάξουμε ένα κοινό όραμα για την Ευρώπη − ή πρόκειται για ουτοπία;

Δεν είμαι σίγουρος ότι συμφωνώ με το ότι την Ευρωπαϊκή Ένωση τη χαρακτηρίζει η διαφθορά. Σε γενικές γραμμές, νομίζω ότι είναι ένας σχετικά τίμιος θεσμός. Μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η γραφειοκρατία, αν και πολλές ευρωπαϊκές ντιρεκτίβες προασπίζονται τα εργασιακά δικαιώματα, κάτι που στη Βρετανία αδυνατούν να αναγνωρίσουν. Ωστόσο, είναι αναμφισβήτητο ότι το όραμα γίνεται ολοένα και πιο θαμπό, όσο απομακρυνόμαστε από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Όσο η Ευρώπη αποδεικνύεται μια πραγματικά φιλήσυχη ήπειρος, τόσο μειώνεται η θέληση να οικοδομηθεί ένα ειρηνικό μέλλον για την Ευρώπη, με εξαίρεση τους πολέμους που ακολούθησαν την πτώση του κομμουνισμού στα Βαλκάνια και την Ουκρανία. Σίγουρα, λοιπόν, η Ευρώπη χρειάζεται ένα νέο όραμα και είναι δύσκολο να δούμε πού ακριβώς θα το βρούμε.

Το Brexit προήλθε απ' όλους όσοι δεν μπορούσαν να δουν ότι η συμμετοχή της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως κράτους-μέλους σήμαινε και πολλά πλεονεκτήματα. Σε αυτούς περιλαμβάνονται συντηρητικοί ψηφοφόροι, όπως μικροεπιχειρηματίες, κτηματίες, κόσμος της επαρχίας και διάφοροι σαν κι αυτούς που προέρχονταν από τον παραδοσιακό πυρήνα της εργατικής τάξης του κόμματος των Εργατικών, μακριά από τα κοσμοπολίτικα κέντρα, δηλαδή το Λονδίνο, την Οξφόρδη, το Κέμπριτζ κ.λπ

—Εσείς, ως ιστορικός, πώς βλέπετε το Brexit ή, μάλλον, ποιο είναι το νόημα του Brexit από την ιστορική σκοπιά;

Το Brexit προήλθε απ' όλους όσοι δεν μπορούσαν να δουν ότι η συμμετοχή της Βρετανίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση ως κράτους-μέλους σήμαινε και πολλά πλεονεκτήματα. Σε αυτούς περιλαμβάνονται συντηρητικοί ψηφοφόροι, όπως μικροεπιχειρηματίες, κτηματίες, κόσμος της επαρχίας και διάφοροι σαν κι αυτούς που προέρχονταν από τον παραδοσιακό πυρήνα της εργατικής τάξης του κόμματος των Εργατικών, μακριά από τα κοσμοπολίτικα κέντρα, δηλαδή το Λονδίνο, την Οξφόρδη, το Κέμπριτζ κ.λπ. Ειδικά οι τελευταίοι, είχαν θεωρηθεί δεδομένοι από τους «Νέους Εργατικούς» του Τόνι Μπλερ, όπως το ίδιο θεώρησαν οι Συντηρητικοί και για την ψήφο των μεσαίων στρωμάτων που σφυροκοπήθηκαν ανελέητα από τις πολιτικές λιτότητας του Κάμερον, τις μαζικές περικοπές στο Δημόσιο και την καταστροφή των τοπικών κοινοτήτων (βλέπε τοπικά συμβούλια που γνώρισαν περικοπές που άγγιξαν το 50% του συνολικού προϋπολογισμού για το 2016). Παρ' όλα αυτά, η Βρετανία υπήρξε ιστορικά μέλος της Ευρώπης ήδη από τον Μεσαίωνα, οπότε η Αγγλία βρέθηκε να είναι μέλος ενός κοινού πολιτικού συστήματος μαζί με ένα μεγάλο μέρος της Γαλλίας επί βασιλείας του Γουλιέλμου III (1689-1702), αλλά και κατά την ανοβεριανή περίοδο (1714-1837), όταν συνέπραξε με ένα κομμάτι της Γερμανίας. Ανέκαθεν η Μεγάλη Βρετανία υπήρξε μέλος του συστήματος των ευρωπαϊκών συμμαχιών, όπως η Ευρωπαϊκή Συμφωνία τον 19ο αιώνα, ή κατά τη διάρκεια των δύο Παγκοσμίων Πολέμων ή στο ΝΑΤΟ ή με τις ΗΠΑ, κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα κ.ο.κ. Ένα προφανές παράδειγμα της Βρετανίας ως μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης ήταν και η ψήφος του Brexit, που δεν είναι παρά κομμάτι του εκτεταμένου ευρωσκεπτικισμού, ο οποίος σαφώς δεν περιορίζεται μόνο στη Μεγάλη Βρετανία.

—Πολλοί από τους ευρωσκεπτικιστές, όμως, ενδεχομένως τώρα να λένε πως οι εκπρόσωποί τους δείχνουν να υποχωρούν. Θεωρείτε ότι πρόκειται για προδοσία των ηγετών του κινήματος του Brexit ή για απουσία ενός συγκεκριμένου πλάνου και στρατηγικής; 

Αυτό που διαφαίνεται είναι ότι δεν περίμεναν ποτέ να κερδίσουν, οπότε δεν φρόντισαν να έχουν πλάνο. Και, φυσικά, κατά τη διάρκεια της εκστρατείας τους, διασκέδασαν την ιδέα ότι το Brexit θα προκαλέσει οικονομική κρίση ή θα επιφέρει πολιτικά προβλήματα. Η ουσία είναι, όμως, ότι η λίρα χτύπησε ένα ιστορικό χαμηλό 35ίας απέναντι στο δολάριο, στον διεθνή τραπεζικό τομέα εξετάζουν το ενδεχόμενο οι εργαζόμενοί τους να χρειαστεί να μετακινηθούν στο Παρίσι ή τη Φρανκφούρτη και οι επιχειρήσεις καθυστερούν τις επενδύσεις στη Μεγάλη Βρετανία. Ενδεχομένως να μη γίνουν και ποτέ, αφού μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ίσως εγκαταλείψουν τη Βρετανία, αναζητώντας ευρωπαϊκά εδάφη. Επομένως, οι πολιτικοί βρίσκονται αντιμέτωποι με ένα άλυτο δίλημμα: η ψήφος του Brexit ενδυναμώθηκε λόγω της αντιπαλότητας προς την ελεύθερη διακίνηση του εργατικού δυναμικού στην Ε.Ε., αλλά στην πραγματικότητα καμία βρετανική κυβέρνηση δεν μπορεί να βάλει περιορισμούς στο μεταναστευτικό ρεύμα από άλλα κράτη της Ε.Ε. σε περίπτωση που θελήσει να διαπραγματευτεί την παραμονή της στην ενιαία ευρωπαϊκή αγορά − κι αν δεν το κάνει, θα σημάνει πραγματική οικονομική καταστροφή. Η συνέχιση ενός εκτεταμένου μεταναστευτικού κύματος με φτηνό εργατικό δυναμικό από ευρωπαϊκά κράτη, όπως η Πολωνία, θα προκαλέσει λαϊκιστική έξαρση του UKIP και των διαδόχων του. Το Εργατικό Κόμμα βρίσκεται κυριολεκτικά υπό κατάρρευση με έναν ανεπαρκή ηγέτη που έχει χάσει την εμπιστοσύνη των υπουργών του, αλλά συνεχίζει να αψηφά και να προκαλεί την κοινοβουλευτική του ομάδα, και με κανέναν αξιόπιστο διάδοχο εν όψει. Είναι, πια, πολύ πιθανή μια ρήξη στο κόμμα. Επίσης, οι Συντηρητικοί μοιάζουν ανίκανοι να καλύψουν τον βαθύ διχασμό που προκάλεσε το Brexit. Δεν υπάρχει ούτε κυβέρνηση ούτε αντιπολίτευση στη Βρετανία για την ώρα. Ένα και μόνο χτύπημα ήταν αρκετό για να γονατίσει την οικονομία και το πολιτικό σύστημα. Η προοπτική δεν είναι καθόλου καλή.

2

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LIFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Σαν σήμερα  / Πολ Όστερ: «Οι χαμένες ευκαιρίες αποτελούν μέρος της ζωής στον ίδιο βαθμό με τις κερδισμένες»

Σαν σήμερα 30 Απριλίου, το 2024 πεθαίνει ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας και μετρ της σύμπτωσης, που κατάφερε να συνδυάσει την προοπτική των άπειρων φανταστικών κόσμων με το ατελείωτο κυνήγι των ευκαιριών και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ