Πάντα αναρωτιόμαστε: «Χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;»

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Ευτυχήσαμε να έχουμε την εμπειρία της συνεργασίας με μεγάλα ιδρύματα και οργανισμούς, αλλά αυτό που πραγματικά εκπληρώνει τις δημιουργικές μας προσδοκίες έρχεται μέσα από τη δουλειά με ανεξάρτητους δημιουργούς. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου
0

Ο Φάνης Δαλέζιος και η Ματίνα Νικολαΐδου αποτελούν τους δύο πυρήνες του εκδοτικού οίκου DOLCE, η ιστορία του οποίου ξεκινά τον Δεκέμβριο του 1960, όταν το ζαχαροπλαστείο Dolce άνοιξε για πρώτη φορά τις πόρτες του στην οδό Σκουφά στο κέντρο της Αθήνας, ένα μέρος που ίδρυσαν οι παππούδες του Φάνη και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για την πολιτιστική και «γλυκιά» ζωή της πόλης επί 31 χρόνια.

Όπως ο ίδιος εξηγεί: «Αντλώντας έμπνευση από την ιστορία του ζαχαροπλαστείου (που έκλεισε οριστικά την 31η Αυγούστου 1991), οι εκδόσεις DOLCE ξεκίνησαν τον Νοέμβριο του 2017, διευρευνώντας τρεις βασικές ιδέες σχετικές με τα έντυπα και την εκδοτική πρακτική σήμερα: εξέλιξη, θάνατος και συλλογική μνήμη».

Πρόκειται για έναν εκδοτικό οίκο που βρίσκεται στo κέντρο της Αθήνας και του αρέσει να πειραματίζεται. Βασική τους προτεραιότητα είναι η στήριξη μικρών αυτοχρηματοδοτούμενων παραγωγών, ανεξάρτητων καλλιτεχνών και νέων σχεδιαστών. Είναι ουσιαστικά ένας χώρος στον οποίο ενδιαφέρουσες ιδέες μπαίνουν σε σελίδες και γίνονται προσβάσιμες στο κοινό. Μάλιστα, στον χώρο αυτό οργανώνονται τακτικά σεμινάρια εκτύπωσης ριζογραφίας, ο οίκος συμμετέχει σε εγχώριες και διεθνείς εκθέσεις και έχει βραβευτεί σε σχεδιαστικούς διαγωνισμούς.

Στη συζήτηση που ακολουθεί μας μιλά για το εγχείρημα ο Φάνης, η Ματίνα και το ίδιο το DOLCE.

ΠΩΣ ΞΕΚΙΝΗΣΕ

DOLCE: Το DOLCE ξεκίνησε ως μια πράξη εκδίκησης. Για τον χρόνο που περνάει, για την απώλεια αγαπημένων προσώπων, τόπων και οικείων γεύσεων. Ξεκίνησε ως ένα αστικό αστείο σε αντίθεση με το βάρος που μπορεί να έχει ένας αστικός μύθος. Ευτυχώς, όμως, από ενηλικίωση έγινε τρικλοποδιά για τη συλλογική μνήμη. Μια υπόθεση εργασίας για το πώς οι πόλεις, οι άνθρωποι και οι καιροί αλλάζουν και μια εικασία για το τι μπορεί να σημαίνει «εξέλιξη».

Τι θα ήταν το Dolce, αν υπήρχε σήμερα; Σίγουρα όχι ένα καφέ στη γωνία Σκουφά και Λυκαβηττού. Όπως θα έλεγε και ο Ηράκλειτος, αν ήταν ζαχαροπλάστης: δεν μπορείς να φας το ίδιο εκλεράκι δύο φορές.

Δουλεύουμε κάθε ιδέα με τρόπους που να την εξυπηρετούν και όχι με πασπαρτού, προκατασκευασμένες συνταγές. Πιο πολύ ακούμε παρά λέμε. Αυτό, φυσικά, μας δυσκολεύει τρομερά, γινόμαστε αργοί και τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τα καλύτερα. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, θα ήταν πολύ πληκτικό.

Φάνης: Η αρχή ήταν αρκετά εύκολη, δεδομένης της πλήρους άγνοιας που είχα για το αντικείμενο. Αγόρασα με δόσεις έναν ριζογράφο και παρήγγειλα κάποια έντυπα που μου άρεσαν από το εξωτερικό. Έχοντας μαύρα μεσάνυχτα από γραφιστική και επιχειρηματικότητα, δουλέψαμε μαζί με τον Θεόδωρο Κωβαίο, ο οποίος από τα χρόνια της Καλών Τεχνών με βοηθούσε να δώσω σχήμα και χρώμα στις διάφορες επιφοιτήσεις μου.

Ξεκινήσαμε, λοιπόν, να τυπώνουμε και να παράγουμε εξ ολοκλήρου μόνοι μας μικρές εκδόσεις καλλιτεχνών, τους οποίους προσκαλούσαμε να πειραματιστούν με το μέσο. Στη συνέχεια, κάναμε μια παρουσίαση και πίναμε ποτά. Ο Θοδωρής, όμως, μετά από 2-3 μήνες βρήκε κανονική δουλειά και δεν είχε πια τον χρόνο. Παραμένει, βεβαίως, μέχρι σήμερα επίτιμο μέλος του εκδοτικού.

Μετά από ένα απεγνωσμένο ανοιχτό κάλεσμα για συνεργάτη με γνώσεις γραφιστικής (και μαγειρικής), ακολούθησε το απόλυτο τζάκποτ. Όχι μόνο εμφανίστηκε η Ματίνα Νικολαΐδου αλλά υπέμεινε την πρώτη, τελείως αλλοπρόσαλλη, περίοδο και φυσικά μέχρι σήμερα συνδράμει εντυπωσιακά στη διαμόρφωση της ταυτότητας του DOLCE. Εκείνη την περίοδο γνωριστήκαμε και με τον Κώστα Καλφόπουλο, ο οποίος μας εμπιστεύτηκε την έκδοση του περιοδικού «Πολάρ», ένα από τα ελάχιστα περιοδικά για την αστυνομική λογοτεχνία στην Ευρώπη.

Ματίνα: Γνώρισα τον εκδοτικό οίκο DOLCE όταν ήταν μόλις λίγων μηνών, την κατάλληλη στιγμή για μένα, αφού πάντα με ενδιέφερε να ασχοληθώ με τον σχεδιασμό εκδόσεων. Είχα μόλις επιστρέψει από το Βερολίνο, αποζητούσα καλλιτεχνική διέξοδο και παράλληλα με την part-time δουλειά μου ως junior designer σε δημιουργικό γραφείο, το να φτιάχνω εκδόσεις για καλλιτέχνες έμοιαζε ονειρικό. Μη έχοντας σημαντική εμπειρία στο έντυπο, εντάχθηκα στην ομάδα με συνοπτικές διαδικασίες. Κάτι που ξεκίνησε ως δίμηνη άτυπη πρακτική εξελίχθηκε σε στενή συνεργασία. Δεν το φανταζόμουν να εξελιχθεί έτσι, αλλά το ευχόμουν.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Το να βρισκόμαστε και από τις δύο πλευρές, του πελάτη του τυπογράφου και του ίδιου του τυπογράφου, μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε τον όγκο και το είδος της δουλειάς που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα βιβλίο. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΤΡΟΠΟΣ ΔΟΥΛΕΙΑΣ

D.: Κάθε δουλειά είναι μια σφοδρή σύγκρουση με την πραγματικότητα. Ξεγελιόμαστε πολύ συχνά για τις δυνατότητες που μπορεί να έχει μια συνεργασία, για τη σημασία διαφόρων επιλογών μέσα στη διαδικασία σχεδίασης και παραγωγής. Τις περισσότερες φορές δίνουμε σημασία σε λάθος πράγματα. Αξιολογούμε με θολό βλέμμα. Μέσα σε αυτά τα χρόνια έχουμε κάνει μικρή πρόοδο, αλλά τουλάχιστον μάθαμε να βλέπουμε σημάδια και τώρα εξασκούμαστε στην πλοήγηση. Παρ' όλα αυτά, πάντα ξεκινάμε κάθε δουλειά από την αρχή, με την ερώτηση «χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;».

Δουλεύουμε κάθε ιδέα με τρόπους που να την εξυπηρετούν και όχι με πασπαρτού, προκατασκευασμένες συνταγές. Πιο πολύ ακούμε παρά λέμε. Αυτό φυσικά μας δυσκολεύει τρομερά, γινόμαστε αργοί και τα αποτελέσματα δεν είναι πάντα τα καλύτερα. Αλλά δεν μπορούμε να κάνουμε αλλιώς, θα ήταν πολύ πληκτικό.

Φ.: Ευτυχήσαμε να έχουμε την εμπειρία της συνεργασίας με μεγάλα ιδρύματα και οργανισμούς, αλλά αυτό που πραγματικά εκπληρώνει τις δημιουργικές μας προσδοκίες έρχεται μέσα από τη δουλειά με ανεξάρτητους δημιουργούς. Είναι η αίσθηση του «είμαστε σε αυτό μαζί». Φέρουμε, μέχρι ένα σημείο, από κοινού τις ευθύνες και μοιραζόμαστε τις χαρές. Οι μεγάλοι οργανισμοί και τα ιδρύματα δεν φέρουν ποτέ ούτε χαρά ούτε ευθύνη. Από την άλλη, έχει τύχει να μας προσεγγίσει κάποιος καλλιτέχνης με μια πολύ καλή ιδέα και να μην καταφέρουμε να συνεργαστούμε. Δεν είχαμε να συνεισφέρουμε κάτι.

Μ.: Κάθε πρότζεκτ εξετάζεται από την αρχή του και με τρόπο που εξυπηρετεί καλύτερα το ίδιο. Την ερώτηση «γιατί να γίνει αυτό βιβλίο;» την κάνουμε πάντα και στον καλλιτέχνη αλλά και σε μας τους ίδιους. Αν η απάντηση δεν είναι ικανοποιητική, η ιδέα χρειάζεται να εμπλουτιστεί, ώστε να είναι πρότζεκτ το ίδιο το βιβλίο και όχι απλώς να τυπωθεί το βιβλίο του πρότζεκτ. Αυτή η σκέψη είναι μια καλή πυξίδα που μας οδηγεί συχνά σε ικανοποιητικά αποτελέσματα και όχι σε βιβλία-ταφόπλακες: τελείωσε η τάδε έκθεση, ας κάνουμε κι ένα βιβλίο εις μνήμην.

Μας ενδιαφέρουν, επίσης, ο σχεδιασμός, τα υλικά και ο τρόπος παραγωγής. Τυπώνουμε αποκλειστικά στην Ελλάδα και πολλές φορές τυπώνουμε και οι ίδιοι στον ριζογράφο μας.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Ξεκινάμε κάθε δουλειά από την αρχή, με την ερώτηση «χρειάζεται αυτό να γίνει βιβλίο; Θα έχει νόημα ως έντυπο αντικείμενο;» Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΡΙΖΟΓΡΑΦΙΑ

D.: Ο ριζογράφος προσφέρει μια ανεξαρτησία. Μπορούμε να τυπώσουμε ό,τι θέλουμε, όποτε θέλουμε, όπως θέλουμε. Αυτή ήταν και η αρχική ιδέα για την αγορά του. Στην πορεία όμως, και κυρίως μέσα από τη δουλειά της Ματίνας, είδαμε νέες δυνατότητες, εμπλουτίσαμε την παλέτα μας και μάθαμε καινούργιους τρόπους να τον χρησιμοποιούμε. Κάποια από αυτά μπορεί να μάθει κάποιος στα σεμινάρια ριζογραφίας που οργανώνουμε αραιά και πού.

Το ρίζο είναι ιδανικό για καλλιτεχνικές εκδόσεις, αν χρησιμοποιηθεί έξυπνα. Τα έντονα χρώματα, η μοναδική υφή του, η ταχύτητα εκτύπωσης και η ομοιότητά του με τη μεταξοτυπία είναι μερικά από τα πλεονεκτήματά του. Αντίθετα, η παλαιότητα του μηχανήματος, η ιδιοτροπία του και η υπομονή που απαιτεί από τον χειριστή του το καθιστούν το «κατοικίδιό» μας.

Στην Ελλάδα υπάρχουν μηχανήματα σήμερα, με το Sleep on it Press και το Keda Ρress να είναι μερικά από αυτά που είναι πιο ενεργά. Γνωρίζουμε ότι υπάρχουν μηχανήματα ρίζο κλειδωμένα σε σκοτεινές αποθήκες, αλλά και άλλα που είναι για πιο ιδιωτική χρήση.

Μ.: Ο ριζογράφος, όπως και οποιοδήποτε μέσο παραγωγής, σου δίνει αυτοδυναμία. Στηρίζουμε την τοπική κοινότητα της παραγωγής βιβλίου, αλλά θέλουμε να είμαστε και μέρος της. Το να βρισκόμαστε και από τις δύο πλευρές, του πελάτη του τυπογράφου και του ίδιου του τυπογράφου, μας κάνει να αντιλαμβανόμαστε τον όγκο και το είδος της δουλειάς που χρειάζεται για να ολοκληρωθεί ένα βιβλίο.

Προσωπικά, άκουσα πρώτη φορά για το ρίζο το μακρινό 2014 σε εργαστήριο των These Are Few Of Our Favourite Things στη Στοά Εμπόρων, όπου και υπήρχαν αρκετά τυπωμένα παραδείγματα. Όντας μη τελειομανής, μου κέντρισε αμέσως το ενδιαφέρον και άρχισα να ψάχνω περισσότερα για την τεχνική. Χρόνια αργότερα παρακολούθησα ένα ολιγόωρο σεμινάριο στο Colorama στο Βερολίνο και, για καλή μου τύχη, υπήρχε και στο Dolce ένα τέτοιο μηχάνημα.

Κανείς μας δεν ήξερε πολλά για το ρίζο στην αρχή, δοκιμάσαμε πολύ, ταλαιπωρηθήκαμε πολύ, κάναμε πολλά λάθη, ξοδέψαμε χαρτί, μελάνι, masters και άπειρες ώρες από πάνω του. Δουλεύουμε πια σχεδόν καθημερινά με την τεχνική και παίζουμε με τα όριά της, όσο μας το επιτρέπει, με ανορθόδοξα φορμάτ, επικίνδυνα χαρτιά και μεγαλεπήβολα πρότζεκτ, προσθέτοντας περισσότερα χρώματα. Τελευταία, πειραματίζομαι με το αναλογικό animation: τυπώνω τα frames, τα σκανάρω και τα μοντάρω σε βίντεο.

Εκδόσεις Dolce Facebook Twitter
Τους τελευταίους μήνες μπορούμε να δούμε λίγο πιο καθαρά τα πράγματα, να αξιολογήσουμε τις καινούργιες προτάσεις που μας έρχονται, να καταλάβουμε τι θέλουμε να πετύχουμε και τι θέλουν οι άλλοι μέσα από τη συνεργασία μαζί μας. Φωτ.: Δήμητρα Τζάνου

ΠΑΡΟΝ

Φ.: Έξι χρόνια μετά, εξακολουθούμε να είμαστε ένας αρκετά ανορθόδοξος, μάλλον μέτριος εκδοτικός οίκος. Μέτριοι στο να ανακαλύπτουμε ταλέντα, μέτριοι στην επικοινωνία και στην προώθηση της δουλειάς μας, μέτριοι οργανωτικά, μάλλον κακοί στη διαχείριση των λίγο βαρετών σόσιαλ μίντια. Λέμε να φτιάξουμε μια συλλεκτική σειρά έξι μικρών τετραδίων για τα έξι χρόνια μας που (ελπίζουμε) θα κοστίσουν έξι ευρώ. Τέτοιου τύπου παιχίδια μάς ενθουσιάζουν.

Μ.: Έξι χρόνια μετά, το μόνο σίγουρο είναι ότι μάθαμε πώς γίνονται τα βιβλία.

ΜΕΛΛΟΝ

Φ.: Νομίζω τους τελευταίους μήνες μπορούμε να δούμε λίγο πιο καθαρά τα πράγματα, να αξιολογήσουμε τις καινούργιες προτάσεις που μας έρχονται και να καταλάβουμε τι θέλουμε να πετύχουμε και τι θέλουν οι άλλοι από τη συνεργασία μαζί μας. Νιώθω όμως ότι έχει έρθει η ώρα να επικεντρωθούμε και σε πιο προσωπικά πρότζεκτ, να παραγάγουμε περισσότερο περιεχόμενο παρά μορφή.

Μ.: Για κάθε χρόνο που περνά κάνουμε ανασκόπηση, τι μας άρεσε, τι και πού κάναμε λάθος, σε ποιους τομείς μπορούμε να βελτιωθούμε, ποιες δουλειές και συνεργασίες θέλουμε να αποφύγουμε. Ίσως τώρα μπορούμε να δείξουμε περισσότερο προς τα έξω τις προσωπικές μας ιδέες ως πρότζεκτ του DOLCE, να αναπτύξουμε ιδέες που έχουν μείνει μισές και να τους δώσουμε ζωή.

D.: Το μέλλον έχει τόσες δυνατότητες, που για να μπορέσει κανείς να τις εκμεταλλευτεί, πρέπει να είναι συνέχεια κοντά στο σημείο να τα παρατήσει. Ίσως τώρα που γίναμε θέμα σε αθηναϊκό free press, αυτό το σημείο να είναι πιο κοντά από ποτέ.

Εκδόσεις DOLCE, Σίνα 62, Αθήνα 

Το καινούριο βιβλίο των εκδόσεων Dolce «Athens Laundry Μπουγάδα» μόλις κυκλοφόρησε.

www.dolce.pub

Instagram, Facebook

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Ο Παναγιώτης Κεχαγιάς αγαπά τις ιστορίες που τελειώνουν κάπως μετέωρα

Βιβλίο / Ο Παναγιώτης Κεχαγιάς αγαπά τις ιστορίες που τελειώνουν κάπως μετέωρα

Ο συγγραφέας της Τελευταίας Προειδοποίησης μιλάει για έναν φόβο μεγαλύτερο της ασχήμιας, για το πώς είναι να ζεις στη σκιά φρουρίων και για την απέχθεια που γεννά η λέξη "διανοούμενος".
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ