«Οι Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ: Διαβλέποντας την άβυσσο του 20ού αιώνα

«Οι Υπνοβάτες» του Χέρμαν Μπροχ: Διαβλέποντας την άβυσσο του 20ού αιώνα Facebook Twitter
Αν κάτι καταφέρνει ο Μπροχ είναι να μη λέει απλές ιστορίες αλλά οι πρωταγωνιστές του να υπερβαίνουν τα όρια του προσώπου και να γίνονται «εννοιολογικοί χαρακτήρες» εκφράζοντας ολόκληρα ιδεολογικά συστήματα.
0

ΟΙ ΥΠΝΟΒΑΤΕΣ του Χέρμαν Μπροχ, ένα λογοτεχνικό αριστούργημα που υπερβαίνει τα όρια της αφήγησης και της Ιστορίας, έμεναν για χρόνια κρυμμένοι κάτω από τους ογκόλιθους του εικοστού αιώνα, όπως ο Οδυσσέας του Τζέιμς Τζόις ή το Μαγικό Βουνό του Τόμας Μαν, με τους οποίους συνομιλούν άμεσα, για να έρθει ο Μίλαν Κούντερα και να τους επαναφέρει στο προσκήνιο ως το έργο που οριοθέτησε εκ νέου τη λογοτεχνία.

Έκτοτε οι Γάλλοι θεωρητικοί οικειοποιήθηκαν εκ νέου τα μοντερνιστικά του διδάγματα, ενώ στη μεταφυσική διερώτηση που διαπερνά όλο το έργο ανίχνευσαν έναν διαφορετικό τρόπο για να επαναπροσδιορίσουν τη μόνιμη διαμάχη ορθολογισμού-ανορθολογισμού που ταλανίζει τη φιλοσοφία. Χάρη στο κείμενο του Κούντερα ‒βλέπε Προδομένες Διαθήκες, μτφρ. Γιάννης Χάρης, εκδόσεις της Εστίας‒ ο Μπροχ επανήλθε ως ο μείζων συγγραφέας του εικοστού αιώνα, ο οποίος διέβλεψε τα τραγικά του αδιέξοδα και την επέλαση του ολοκληρωτισμού, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα τις λεπτές, επικίνδυνες ισορροπίες που κρατάνε την αισθητική και την ηθική σε προσήκουσα και ακριβή αναλογία, χωρίς το άγχος του ακριβούς προσδιορισμού τους.

Γιατί αν κάτι καταφέρνει ο Μπροχ, όπως οι σπουδαίοι συνομιλητές του Τόμας Μαν και Τζέιμς Τζόις, είναι να μη λέει απλές ιστορίες αλλά οι πρωταγωνιστές του να υπερβαίνουν τα όρια του προσώπου και να γίνονται «εννοιολογικοί χαρακτήρες», κατά τον ορισμό του Ζιλ Ντελέζ, εκφράζοντας ολόκληρα ιδεολογικά συστήματα: τον Διαφωτισμό, τον ρομαντικό μυστικισμό ή την πλατωνική μεταφυσική, αποκαλύπτοντας ταυτόχρονα τις επισφαλείς διαπιστώσεις τους.

Αναμφίβολη είναι η ποιητικότητα των εκφραστικών τρόπων του Μπροχ που έκανε τον κορυφαίο Ελίας Κανέτι να τον αποκαλέσει μείζονα ποιητή της εποχής του αλλά και η μουσικότητα που μετατρέπει τις φράσεις και τις εικόνες που επαναλαμβάνονται στα κεφάλαια σε γοητευτικά λάιτ μοτίφ.

Την ίδια στιγμή, λοιπόν, που ο Χέρμαν Μπροχ διερωτάται σχετικά με την ουσία και την αξία της αρετής και του ηθικού έρματος που απουσιάζει από τους κυρίαρχους χαρακτήρες της τριλογίας του, υποσκάπτει τα όρια της αφήγησης από τα μέσα, κάνοντας ακόμα και τον Άλντους Χάξλεϊ να μιλάει για τον απόλυτο ιδιοφυή συγγραφέα που βρίσκεται στα όρια μεταξύ ρητού και αρρήτου, σε εκείνο το επικίνδυνο σημείο όπου «ο πάγος αυτού που συνήθως αποκαλούμε πραγματικότητα είναι τόσο λεπτός, ώστε μπορούμε να διαπεράσουμε με το βλέμμα μας και να αντικρίσουμε τα μυστηριώδη βάθη που βρίσκονται εκεί κάτω», όπως έγραφε χαρακτηριστικά ο τελευταίος για τους Υπνοβάτες.

Η λογοτεχνία και η εκφραστική αλήθεια της επομένως δεν προσεγγίζεται με την επιστημονική αυστηρότητα που έκανε τον Προυστ να διεισδύει σε κάθε λεπτομέρεια του εξωτερικού κόσμου αλλά μάλλον με την παραφορά του Ντοστογιέφσκι ‒σε πολλά σημεία οι Υπνοβάτες φέρνουν στον νου τους Δαιμονισμένους‒ και συνάμα με τη μελαγχολική στιβαρότητα και ενδελεχή ματιά των Κεντροευρωπαίων συγγραφέων που έγραψαν με χρυσά γράμματα τη λογοτεχνία της δεκαετίας του ’20. Αναμφίβολη είναι, επίσης, η ποιητικότητα των εκφραστικών τρόπων του Μπροχ που έκανε τον κορυφαίο Ελίας Κανέτι να τον αποκαλέσει μείζονα ποιητή της εποχής του αλλά και η μουσικότητα που μετατρέπει τις φράσεις και τις εικόνες που επαναλαμβάνονται στα κεφάλαια σε γοητευτικά λάιτ μοτίφ.

ypnovates
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Χέρμαν Μπροχ, Οι Υπνοβάτες, Μτφρ.: Σοφία Αυγερινού, εκδόσεις Έρμα 

Γράφοντας, λοιπόν, όπως οι περισσότεροι κορυφαίοι μοντερνιστές του περασμένου αιώνα, το μνημειώδες αυτό έργο την περίοδο του Μεσοπολέμου, αφού έχει ξεπουλήσει όλη την περιουσία του πατέρα του για να γίνει συγγραφέας, χωρίζοντας το σε τρία χαρακτηριστικά μέρη ‒1932. 1. Πάσενοβ ή ο Ρομαντισμός, 1888.2. Ες ή Αναρχία 1903 3. Χούγκεναου ή ο Ρεαλισμός, 1918‒, ο Μπροχ είχε σκοπό να καταθέσει ένα πλήρες εγχείρημα στοχαστικής επισκόπησης, επιστρατεύοντας όλα τα εκφραστικά μέσα και θίγοντας όλες τις προκείμενες της ανθρώπινης κατάστασης.

Και όταν προς το τέλος του τελευταίου μέρους της τριλογίας του θέτει τα βαθιά ερωτήματα τι είναι αυτό τελικά που δίνει την ταυτότητα στο πρόσωπο και αν μπορεί η ανθρωπότητα να υπάρξει ή να προοδεύσει δίχως εσωτερικό έρμα και ηθικό άξονα, ξέρεις ότι, αντί για απάντηση, έρχεται ή καλύτερα ενσκήπτει η μαύρη λαίλαπα του ολοκληρωτισμού και του ναζισμού (να σημειωθεί πως η μητέρα του Μπροχ εκτοπίστηκε και δολοφονήθηκε στο στρατόπεδο Τερέζιενσταντ).

Ακούγοντας, μάλιστα, τα ερωτήματα που θέτει ο ίδιος στους Υπνοβάτες αναφορικά με τη μάταιη και κούφια ‒σε αυτό το σημείο θυμίζει πολύ Τ.Σ. Έλιοτ‒ επιβολή της στολής ως ψευδούς επιβολής του κράτους και την έλλειψη ουσιαστικών αξιών, δεν μπορούμε να μην αναρωτηθούμε κατά πόσο φτάνει ο αντίλαλος του στην εποχή μας με την απειλητική επαναφορά της ξενοφοβίας και του φασισμού ακόμα και στις πιο προηγμένες χώρες της Ευρώπης:

«Άραγε, εάν η κατάρρευση των αξιών προχωρήσει μέχρι την έσχατη μονάδα που προκύπτει από τον κατακερματισμό, αν φτάσει στον αγώνα ατόμου κατά ατόμου, θα οδηγήσουν οι ανορθολογικές δυνάμεις κατ’ ανάγκην στον αγώνα όλων εναντίον όλων; Ή, αν περιοριστούμε στην υπόθεση Χούγκεναου: μπορεί ένα μερικό αξιακό σύστημα όπως το εμπορικό, στο οποίο έχει επιστρέψει ο Χούγκεναου, να έχει μια αρκούντως ισχυρή συνδετική ικανότητα, ώστε να ενώσει και πάλι τις ανορθολογικές επιδιώξεις σε ένα Όργανον, ακόμη και χωρίς την υποστήριξη της ξιφολόγχης και των μαστιγίων της αστυνομίας, και να υποδείξει έναν στόχο στην επίσης απελευθερωθείσα βούληση για αξίες;» αναρωτιέται ο Μπροχ και δεν μπορεί κανείς να μην αναρωτηθεί αν αυτό το έργο έχει γραφτεί στο σήμερα, μιλώντας για το τώρα.

Όπως γράφει χαρακτηριστικά στο μεταφραστικό της σημείωμα η Σοφία Αυγερινού, η οποία ανέλαβε να αποδώσει στα ελληνικά τον μυθιστορηματικό ογκόλιθο του Χέρμαν Μπροχ για τις εκδόσεις Έρμα και έτσι να έχουμε σε νέα μετάφραση και σε ενιαίο τόμο ένα έργο που σημάδεψε την ιστορία της λογοτεχνίας:

«Με την τέχνη και τα δοκίμιά του ο Μπροχ δεν έπαψε να επιμένει ότι η λογοτεχνία στην εποχή του, εν μέσω του χάους που προκάλεσε η ηχηρή κατάρρευση όλων των δεδομένων του παλαιού κόσμου μετά το 1918 και εν μέσω της ειδεχθούς σαγήνης του ολοκληρωτισμού που απλώθηκε στην Ευρώπη κατά τη δεκαετία του 1930, είχε ως σκοπό την ανίχνευση μιας νέας ηθικής, η οποία θα συγκέντρωνε τα θραύσματα των αξιακών πεδίων που αυτονομήθηκαν με ολέθριες συνέπειες και θα θεμελίωνε όχι πλέον την υπερβατική αυθεντία του θείου νόμου αλλά την υπέρτατη αξία του ανθρώπου και των δικαιωμάτων του. Η τέχνη, δηλαδή, που για τον Χέγκελ είχε κληρονομήσει την αποστολή της φιλοσοφίας, την αποκάλυψη του Απόλυτου, κλήθηκε στον 20ό αιώνα –κατά τη θεώρηση του Μπροχ– να επωμιστεί το έργο της υπέρβασης της ίδιας της αισθητικής και της επιστροφής στην ηθική – σε μια εκκοσμικευμένη ηθική όπου απόλυτη αξία συνιστά μόνο ο άνθρωπος».

Και αυτό είναι τελικά το στοίχημα που απασχολεί τον Μπροχ και ο συνδετικός ιστός που ενώνει τις ακροβασίες των ηρώων του: του ανθυπολοχαγού Φον Πάσενοβ, που βρίσκει στην αρχή ασφάλεια στην παράδοση και τις ακήρατες αρχές του Ρομαντισμού, για να χαθεί στη συνέχεια στη δίνη του έρωτα, του μικροαστού λογιστή Ες αλλά και του αμοραλιστή έμπορου Χούγκεναου, που μας φέρνει στον νου ανθρωπότυπους σαν του Έλον Μασκ σήμερα, οι οποίοι «υπνοβατούν» σε ατραπούς που τους οδηγούν μόνο σε αδιέξοδα, κρυμμένοι κάτω από την ομίχλη-αχλή της ίδιας της Ιστορίας.

Σε αντίθεση με όλους αυτούς, αρκεί ένας νεκροζώντανος, ο Μπέρτραντ, που μοιάζει να είναι το alter ego του ίδιου του συγγραφέα, για να αποδομήσει, όσο χρειάζεται, τις αυστηρές αρχές που κληροδότησε η παράδοση και να έρθει σαν ένας Σωκράτης στην Αγορά να αμφισβητήσει τα ασφαλή συμπεράσματα, λειτουργώντας ως αντεστραμμένος καθρέφτης με την απαραίτητη πάντα ειρωνεία που απαιτούν η φιλοσοφική αμφισβήτηση και η εσωτερική αγωνία. Αυτός είναι που θα δώσει τη λύση, έστω και ως φάντασμα, μέσα από την άρνηση των ορισμένων βεβαιοτήτων αλλά και την υψηλή αισθητική του πλάνητα που δεν τιθασεύτηκε από καμία άλλη βάσανο παρά από αυτήν της ποίησης.

Δεν είναι τυχαίο ότι από αυτόν εμπνέεται την ονειρική Νύχτα του ο Αντονιόνι και όλοι οι σύγχρονοι καλλιτέχνες που ξέρουν αντίστοιχα ότι το έργο τους ορίζεται στο μεταίχμιο, στο όριο του ονειρικού με την πραγματικότητα.

Πολλοί μυθιστοριογράφοι, βαδίζοντας στο ίδιο μήκος με τον Μπροχ, είχαν αφουγκραστεί με τον δικό τους τρόπο το τέλος μιας πνευματικής εποχής και την καταστροφική επέλαση μιας άλλης, όπως ο Στέβαν Τσβάιχ ή ο Ρόμπερτ Μούζιλ, ο Τόμας Μαν και ο Γιόζεφ Ροτ, αλλά ελάχιστοι κατάφεραν να το μετατρέψουν σε κυρίαρχο αίτημα για την επιβλητική ανάγκη να αναδυθεί κάτι νέο ως αισθητικό επιστέγασμα πάνω από τα χαλάσματα, ως αμάλγαμα μιας άλλης νέας εποχής, αυτής που έλειπε από τον διονυσιακό και απολλώνειο στοιχείο του Νίτσε και που αφουγκράστηκε ως ένα μαύρο κουτί στο άδυτο της ίδιας μας της ψυχής ο Φρόιντ, ικανό να καλύψει το κενό που μας έλειπε.

«Οι αξίες κρύβουν το πρόσωπό τους. Η τάξη, η αφοσίωση, η αυτοθυσία, αυτές οι λέξεις τι πράγματι εκπροσωπούν; Όταν μια αξία χάνει το συγκεκριμένο περιεχόμενό της, τι μένει; Μόνο ένα κενό κέλυφος, μια κατηγορική προσταγή χωρίς ανταπόκριση, που όμως απαιτεί με ακόμα μεγαλύτερη βιαιότητα να την αναγνωρίσουμε και να την υπακούσουμε», έγραφε σχεδόν προφητικά διαβάζοντας τους Υπνοβάτες ο Μίλαν Κούντερα.

Δεν έχουμε παρά να τους διαβάσουμε ξανά, να τους μελετήσουμε και να τους ακούσουμε ως ένα αγωνιώδες κρεσέντο για έναν κόσμο που καταρρέει και να τον διαχωρίσουμε από τον αφανή κόσμο που αναδεικνύεται, κόντρα σε οποιαδήποτε πρόβλεψη, περιμένοντας τη δική μας δημιουργική έκφραση για να υπάρξει.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LIFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός» ΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Νίκος Μπακουνάκης / Νίκος Μπακουνάκης: «Αυτή τη θέση δεν την παντρεύεσαι, ούτε είσαι θεός»

Ο πρόεδρος του ΕΛΙΒΙΠ, στην πρώτη του συνέντευξη, μιλά στη LIFO για τους στόχους και τις δράσεις του ιδρύματος και για το προσωπικό του όραμα για το βιβλίο. Ποιος ο ρόλος των μεταφράσεων στην πολιτιστική διπλωματία και πώς θα αυξηθεί η φιλαναγνωσία; 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόναθαν Κόου

I was there / Τζόναθαν Κόου: «Το να είσαι κυνικός δείχνει τεμπελιά στη σκέψη»

Ο διάσημος Βρετανός συγγραφέας βρέθηκε στην Αθήνα και μίλησε για τη συγγραφή ως «πολυτέλεια για λίγους», την εκλογή Τραμπ ως «έκφραση απόγνωσης» και τη «woke» κουλτούρα ως πράξη ενσυναίσθησης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ