ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Oι δωσίλογοι, ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας

Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής Facebook Twitter
02. Άνδρες των Ταγμάτων Ασφαλείας και της Ελληνικής Βασιλικής Χωροφυλακής έχουν συλλάβει εργάτες έπειτα από μπλόκο σε εργοστάσιο της Δραπετσώνας. Οι εργάτες οδηγούνταν στο στρατόπεδο συγκέντρωσης Χαϊδαρίου, όπου και παραδίδονταν από τις ελληνικές στις γερμανικές αρχές. Ακολουθούσε η μεταφορά τους στη Γερμανίας προς καταναγκαστική εργασία, Αρχείο Εταιρείας Εικαστικών Τεχνών Α. Τάσσος.
0

Με τέσσερις εκδόσεις μέσα σε τρεις μήνες το πρόσφατο βιβλίο του ιστορικού Μενέλαου Χαραλαμπίδη, «Οι δωσίλογοι», ρίχνει φως στη συνεργασία των Ελλήνων με τον Γερμανό κατακτητή, ένα θέμα-ταμπού κι ας έχουν περάσει ογδόντα ολόκληρα χρόνια από το τέλος της Κατοχής. Στο βιβλίο παρακολουθούμε την πολιτική, οικονομική και ένοπλη συνεργασία με τον κατακτητή όπως εκδηλώθηκε στο νομό Αττικής μέσα από τη μελέτη αρχείων που δημοσιοποιούνται πρώτη φορά. 

— Η λογοτεχνία και ο κινηματογράφος ασχολούνται πολύ με τα θέματα στα οποία αναφέρεστε στο βιβλίο σας, την Κατοχή και τον Εμφύλιο.
Τις δύσκολα πολιτικά εποχές παραδοσιακά τις πιάνει πρώτα η λογοτεχνία, μετά ο κινηματογράφος, το θέατρο. Η Ιστορία έρχεται πολύ αργότερα…

— Θα πρέπει να έχουμε απομακρυνθεί χρονικά από τα γεγονότα;
Και αυτό ισχύει, αλλά το θέμα είναι κατά πόσο έχουμε μια δημοκρατική κατάσταση στο πανεπιστήμιο – και πάλι, μια τέτοια κατάσταση θέλει χρόνια για να αποδώσει. Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώτες έρευνες για τη δεκαετία του ’40 στην Ελλάδα αρχίζουν να βγαίνουν συστηματικά αρκετά μετά τη Μεταπολίτευση. Θέλουμε ένα κλίμα δημοκρατίας τόσο στο πανεπιστήμιο όσο και στην κοινωνία για να ανοίξουν αρχεία, γιατί εμείς οι ιστορικοί χωρίς αρχεία δεν μπορούμε να ερευνήσουμε.

Ξέρουμε ότι είναι πολλοί οι άνθρωποι που εντάχθηκαν ακόμα και απευθείας στις γερμανικές υπηρεσίες ασφαλείας, αστυνομίας και κατασκοπείας της Βέρμαχτ και των Ες-Ες. Σε αυτές εντάχθηκαν αρκετοί Έλληνες ως διερμηνείς, καταδότες ακόμα και βασανιστές. Στόχος τους ήταν να καταδίδουν άτομα αποκομίζοντας οικονομικό όφελος.

— Εσείς πώς φτάσατε σε αυτά τα αρχεία, που είναι κλειστά ακόμα και σήμερα;
Έτυχε να κάνω την έρευνά μου την περίοδο που πήγαν να ανοίξουν αυτά τα αρχεία των ελληνικών σωμάτων και υπηρεσιών ασφαλείας, που είναι οι προκάτοχοι της ΕΥΠ. Ήταν αρχεία που διαρκώς έκλειναν με αποφάσεις του εκάστοτε υπουργού Εσωτερικών, αλλά έγινε μια προσπάθεια που ξεκίνησε επί υπουργίας Πανούση και τη συνέχισε ο Τόσκας· ψιλοάνοιξαν και κατάφερα να μπω, γιατί στην Ελλάδα, αν είσαι ιστορικός, πρέπει να αναπτύξεις και κάποιες άλλες δεξιότητες.

Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής Facebook Twitter
Εμείς οι ιστορικοί ξέρουμε ότι δεν γράφουμε την Ιστορία με χειρουργικές τομές– ο πόλεμος είναι σημαντική τομή, αλλά υπάρχει και το πριν. Φωτ.: Αλέξανδρος Κατσής

— Να λειτουργεί ως ντετέκτιβ;
Ακόμα και ανοιχτά να είναι τα αρχεία, πολλές φορές είναι πολυδιασπασμένα και θέλει κόπο να εντοπίσεις τα κομμάτια τους. Δυστυχώς, λόγω απουσίας αρχειακής κουλτούρας, και όχι μόνο στο ελληνικό δημόσιο, έχουν καταστραφεί αρχεία από άγνοια και πολλούς άλλους λόγους, π.χ. δεν αξιολογήθηκαν και πετάχτηκαν. Οπότε καταλαβαίνετε τη δυσκολία τού να γράψεις ένα βιβλίο για τους δωσίλογους. Εδώ υπάρχει και η εσκεμμένη προσπάθεια να καταστραφούν τα ίχνη της συνεργασίας με τον κατακτητή από ανθρώπους που ήταν στον κρατικό μηχανισμό για χρόνια. Δεν έγινε ποτέ εκκαθάριση μεταπολεμικά, όπως ούτε και μετά τη χούντα, οπότε αυτοί οι άνθρωποι, που δεν ήταν απαραίτητα πολύ ψηλά στον μηχανισμό, είχαν τη δυνατότητα να τα καταστρέψουν.

OI DOSILOGOI
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ: Μενέλαος Χαραλαμπίδης, Οι Δωσίλογοι, εκδόσεις Αλεξάνδρεια

— Οι δωσίλογοι είναι ένας τίτλος που μας παραπέμπει σε μια εικόνα που έρχεται κι αυτή από τον κινηματογράφο: ο κουκουλοφόρος, ο χαφιές, ο καταδότης. Απ’ ό,τι διαβάζω στο βιβλίο σας, όμως, είναι πιο ευρύ όλο αυτό, δεν γίνεται για έναν τενεκέ λάδι και φαίνεται ότι έχει αρχίσει πολύ πριν από την Κατοχή.
Εμείς οι ιστορικοί ξέρουμε ότι δεν γράφουμε την Ιστορία με χειρουργικές τομές– ο πόλεμος είναι σημαντική τομή, αλλά υπάρχει και το πριν. Ήδη από τη δεκαετία του ’30 έχουμε μια γερμανική οικονομική εισβολή στα Βαλκάνια, αυτό έχει ως συνέπεια ένας μεγάλος αριθμός ατόμων να συνδεθεί με το γερμανικό κεφάλαιο και τη γερμανική οικονομία. Υπήρχαν γερμανικές εταιρείες, παραρτήματα, προμηθευτές, έμποροι. Όταν οι Γερμανοί μπήκαν στη χώρα και την κατέλαβαν πολλοί από αυτούς ήταν τα έμπιστα πρόσωπα, ήταν οι πρώτοι που συνέβαλαν στο άνοιγμα της οικονομικής συνεργασίας με τους Γερμανούς, δίνοντας το παράδειγμα στους υπόλοιπους. Αυτό το συναντάμε και στα πρακτικά των μεταπολεμικών δικών. Σε επίπεδο οικονομικής συνεργασίας έχουμε πράγματα που μας συνδέουν με το προπολεμικό παρελθόν. Σε επίπεδο συνεργασίας των Σωμάτων Ασφαλείας, η Χωροφυλακή κυρίως είχε μπολιαστεί με τον αντικομμουνισμό από τα τέλη της δεκαετίας του ’20. Ο πρώτος αμιγώς αντικομμουνιστικός νόμος, το περίφημο «ιδιώνυμο» το 1929, είχε ανοίξει τη διαδικασία θωράκισης του αστικού κράτους απέναντι στον κίνδυνο του κομμουνισμού. Μέσα στα χρόνια της Κατοχής οι άνθρωποι αυτοί θεώρησαν ότι συνεχίζουν απλώς το έργο που έκαναν και πριν, χωρίς να εξετάσουν ότι τα δεδομένα άλλαξαν, ότι βρισκόμασταν κάτω από ξένη στρατιωτική κατοχή.

— Οπότε μιλάμε για την Αστυνομία, τη Χωροφυλακή αλλά και για τα Τάγματα Ασφαλείας που ιδρύθηκαν στην Κατοχή.
Αυτό που συνέβη, και δεν είναι πολύ ξεκάθαρο στο μυαλό του κόσμου, είναι πως από το 1943, οπότε δημιουργείται η θέση του ανώτατου διοικητή των Ταγμάτων Ασφαλείας και της Αστυνομίας Ελλάδος, την οποία αναλαμβάνει ο εκάστοτε διοικητής των Ες-Ες στη Ελλάδα, τα ελληνικά τάγματα και σώματα ασφαλείας υπάγονται στη διοίκηση του εκάστοτε αντιστράτηγου, μπαίνουν στον κατοχικό μηχανισμό και οι Γερμανοί είναι αυτοί που τα εξοπλίζουν. 

Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής Facebook Twitter
Ο πρωθυπουργός της τελευταίας κυβέρνησης συνεργατών Ιωάννης Ράλλης, ο αντιστράτηγος των Ες Ες και ανώτατος αρχηγός των Ταγμάτων Ασφαλείας και της Αστυνομίας Ελλάδος Βάλτερ Σιμάνα και άλλοι Γερμανοί αξιωματούχοι σε τελετή στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη. Πηγή: Από τα γαλλικά κινηματογραφικά επίκαιρα της «France Actualités» που προβλήθηκαν στις 21 Απριλίου 1944. Συλλογή Δημήτρη Τσακμάκη.

— Αυτά συμβαίνουν μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας το 1943;
Μετά τη συνθηκολόγηση και την αποχώρηση των Ιταλών δημιουργούνται τεράστια κενά σε θέματα ασφαλείας. Οι Γερμανοί δεν έχουν επαρκές προσωπικό να τα καλύψουν, γι’ αυτό βασίζονται στους Έλληνες συνεργάτες τους και βάζουν μπροστά τα ελληνικά τάγματα ασφαλείας.

— Ο ρόλος τους ποιος είναι;
Δεν έχουν καμία σχέση με την τήρηση της τάξης, δεν διώκουν τους ποινικούς, κυνηγούν το πολιτικό έγκλημα, που τότε ήταν η αντιστασιακή δράση, που σχεδόν αποκλειστικά ερχόταν από τις εαμικές οργανώσεις. Οπότε τα Τάγματα Ασφαλείας, τον τελευταίο και με διαφορά πιο αιματηρό χρόνο της Κατοχής, πρωταγωνιστούν στις επιχειρήσεις στρατιωτικού και αστυνομικού τύπου που γίνονταν κατά των χαρακτηριζόμενων ως εαμικών συνοικιών, δηλαδή σε περιοχές όπου κατοικούσαν κυρίως οι πρόσφυγες του ’22, όπως η Κοκκινιά, η Καισαριανή, η Καλλιθέα, το Περιστέρι, ο Βύρωνας· εκεί γίνονται και τα μεγάλα μπλόκα της Κατοχής. 

— Στο βιβλίο σας εισάγετε και έναν νέο όρο, «ελληνική στρατιωτική κατοχή».
Οι ελληνικές δυνάμεις ασφαλείας πρωτοστατούν σε μπλόκα, εφόδους και έρευνες σε σπίτια, γι’ αυτό εισάγω και αυτόν τον καινούργιο όρο. Μιλάω για ελληνική στρατιωτική κατοχή, ταυτόχρονα με των Γερμανών. Ξεκινώντας την έρευνά μου πριν από είκοσι χρόνια –τόσα μελετώ την Κατοχή στην Αθήνα–, συνάντησα πολλούς ανθρώπους, που δεν είναι πια στη ζωή, οι οποίοι μιλώντας για την Κατοχή στο μυαλό τους δεν είχαν τόσο τους Γερμανούς όσο τα Τάγματα Ασφαλείας και τη Χωροφυλακή.

— Οπότε μιλάμε για ένα φαινόμενο μεγάλης έκτασης, οι δωσίλογοι δεν είναι μια μικρή κατηγορία ανθρώπων.
Δεν είναι μια μικρή μειοψηφία, κάποιοι ελάχιστοι είναι ένα πιο ευρύ φαινόμενο. Αυτό που μου έκανε τη μεγαλύτερη εντύπωση είναι η ένταση, η σφοδρότητα και το απίστευτο μίσος που είχαν.

Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής Facebook Twitter
Το κτίριο του Ορφανοτροφείου Χατζηκώνστα επί της οδού Πειραιώς πριν την κατεδάφισή του το 1963. Είχε επιταχθεί από την Ελληνική Βασιλική Χωροφυλακή, η οποία το είχε μετατρέψει σε φυλακές. Σε αυτό φυλακίστηκαν οι ανάπηροι του αλβανικού μετώπου μετά το Μπλόκο των Νοσοκομείων και πολλοί άλλοι αντιστασιακοί πριν παραδοθούν στις γερμανικές αρχές κατοχής και εκτελεστούν. Πηγή: Εμπορική Τράπεζα της Ελλάδος, Νεοκλασσική αρχιτεκτονική στην Ελλάδα, Αθήνα 1967.

— Δώστε μου ένα παράδειγμα, για να καταλάβω σε τι αναφέρεστε.
Είναι το πολύ δύσκολο κεφάλαιο των βασανιστηρίων που έκανε η Ελληνική Ασφάλεια ή η Χωροφυλακή. Όταν συνελάμβαναν αντιστασιακούς –γυναίκες ή άντρες, δεν έχει σημασία το φύλο–, ακολουθούνταν ένα σαδιστικό τελετουργικό θανάτου. Οι Γερμανοί, για να αποσπάσουν ομολογίες, βασάνιζαν για πολύ καιρό τα θύματά τους, όσα δεν έσπαγαν. Τα θύματα της Ειδικής Ασφάλειας πεθαίνουν ή την ημέρα της σύλληψης ή την επομένη, απλώς τους σκοτώνουν. Έχω βρει ιατροδικαστικές εκθέσεις και εκεί βλέπει κανείς τι υφίστατο το σώμα πριν πεθάνει. Αυτό δεν έχει να κάνει με την απόσπαση της πληροφορίας αλλά με έναν καθαρό σαδισμό, αυτόν που δημιουργείται στο πλαίσιο ενός απύθμενου μίσους.

— Για τους ανθρώπους που γίνονταν δωσίλογοι για λόγους επιβίωσης τι έχετε να πείτε;
Ξέρουμε ότι είναι πολλοί οι άνθρωποι που εντάχθηκαν ακόμα και απευθείας στις γερμανικές υπηρεσίες ασφαλείας, αστυνομίας και κατασκοπείας της Βέρμαχτ και των Ες-Ες. Σε αυτές εντάχθηκαν αρκετοί Έλληνες ως διερμηνείς, καταδότες ακόμα και βασανιστές. Στόχος τους ήταν να καταδίδουν άτομα αποκομίζοντας οικονομικό όφελος. Υπήρξαν και άνθρωποι που μπήκαν αναγκαστικά, ας πούμε κάποιος που γνώριζε γερμανικά και εργαζόταν απλώς εκεί δεν ήταν απαραίτητα συνεργάτης τους. Κάποιοι κατάφεραν να γλιτώσουν και κόσμο. Οπότε θα πρέπει να είμαστε προσεκτικοί στο πώς χειριζόμαστε το θέμα. Υπήρχαν άνθρωποι που πέρασαν στην απέναντι πλευρά μέσα από τα δίχτυα της μαύρης αγοράς, έτσι στρατολογήθηκαν στις γερμανικές ή ιταλικές υπηρεσίες. Είναι αρκετοί οι τρόποι, χωρίς να εξαιρούνται και ζητήματα προσωπικά – αυτό συμβαίνει περισσότερο στην επαρχία όμως. Πάντως, και οι τρεις κατοχικές κυβερνήσεις συνεργασίας δημιούργησαν ένα τεράστιο πλαίσιο ανομίας κι αυτό έδωσε το κίνητρο να συνεργαστεί κάποιος με τους Γερμανούς, γιατί ήξερε πως ό,τι και να έκανε, δεν θα λογοδοτούσε πουθενά.

— Τι ρόλο έπαιξαν στην υπόθεση των Εβραίων της Αθήνας;
Στην Αθήνα δεν έχουμε μεγάλη κοινότητα, όπως στη Θεσσαλονίκη. Εδώ φαίνεται ότι είχαμε πρώτα απ’ όλα μια θεσμική διαδικασία. Στο υπουργείο Οικονομικών υπήρχε η αρμόδια διεύθυνση διαχείρισης των ισραηλιτικών περιουσιών σε περίπτωση που αυτοί «εξαφανίζονταν», για να το διατυπώσουμε ευγενικά. Υπήρχε και αμοιβή σε κάποιον που κατέδιδε Εβραίο, ένα δέκα τοις εκατό και παραπάνω από την εκποίηση της περιουσίας του. Οπότε το ίδιο το κράτος έδινε κίνητρο. Πολλοί Εβραίοι τότε ζήτησαν από χριστιανούς εμπόρους να κρύψουν εμπορεύματα στις αποθήκες τους, και υπήρξαν κάποιοι που τους κατέδωσαν. Το ανθρωποκυνηγητό με στόχο ακίνητες και κινητές περιουσίες ήταν ανελέητο. Ακόμα και απλοί πολίτες κατέδιδαν ανθρώπους για να καταφέρουν να βάλουν χέρι στην περιουσία τους, όπως έγινε μαζικά στη Θεσσαλονίκη.

Συζητώντας για ένα θέμα ταμπού της ελληνικής κοινωνίας, τους δωσίλογους της Κατοχής Facebook Twitter
Η περίφημη «μάντρα της Κοκκινιάς». Το κτίριο του ταπητουργείου της βρετανικής Οριένταλ Κάρπετ. Μέσα σε αυτό και στη μάντρα του εκτελέστηκαν περίπου 75 άτομα κατά τη διάρκεια του Μπλόκου της Κοκκινιάς. Διακρίνονται τα συνθήματα της ΕΠΟΝ και του ΕΛΑΣ για εκδίκηση. Φωτογράφος: Μιχάλης Νικολινάκος. Αρχείο Οικ. Μιχάλη Νικολινάκου, Συλλογή Γεωργίου Α. Βεράνη.

— Αποδόθηκε ποτέ δικαιοσύνη;
Έχουμε μια πολύ καλή έρευνα του Δημήτρη Κουσουρή πριν από μια δεκαετία σχετικά με το πώς χρησιμοποιήθηκε η δικαστική εξουσία από το ελληνικό κράτος για να αντιστρέψει πλήρως την πραγματικότητα, να ποινικοποιήσει την αντιστασιακή δράση και να αποποινικοποιήσει, να απαλλάξει και να αθωώσει αυτούς που συνεργάστηκαν με τους κατακτητές. Δεν είναι τυχαίο ότι οι Αθηναίοι και οι Αθηναίες εκείνης της εποχής αποκαλούσαν αυτά τα δικαστήρια, τα ειδικά δικαστήρια που έγιναν για τους δωσίλογους, «αθωοδικεία». Οι απαλλαγές ήταν μαζικές.

Αρχικά, υπάρχουν απαλλακτικά βουλεύματα γι’ αυτούς που είχαν οικονομικές σχέσεις με τους Γερμανούς, οπότε αυτές οι υποθέσεις δεν έφτασαν στα δικαστήρια – αυτό ήταν το πρώτο φίλτρο. Σε μια δεύτερη φάση, όσοι έφτασαν στα δικαστήρια αθωώθηκαν, και αυτοί οι λίγοι που καταδικάστηκαν πήραν χάρη από αντίστοιχα συμβούλια ή τον βασιλιά. Αυτό που προκύπτει από την έρευνα είναι ότι στα δύο μεγαλύτερα δικαστήρια της χώρας, Αθηνών και Πειραιά, έχουμε δύο εκτελεσμένους ως συνεργάτες των Ες-Ες, που δεν ήταν καν ψηλά στην ιεραρχία.

— Ο δωσιλογισμός είναι ένα φαινόμενο πανευρωπαϊκό και νομίζω ότι και στην Ευρώπη αυτά τα ζητήματα και οι δίκες έκλεισαν γρήγορα, δεν συνέβη μόνο στην Ελλάδα.
Στην Ελλάδα, όμως, συνέβη με τον πιο ακραίο τρόπο. Είχαμε ατιμωρησία των συνεργατών και κυνηγητό των αντιστασιακών με μακροχρόνιες διώξεις. Συνέβη και σε όλη την Ευρώπη βέβαια, που ήταν κατεστραμμένη μετά τον πόλεμο και έπρεπε να ανασυγκροτηθεί, και μάλιστα πολύ γρήγορα. Οπότε οι μεταπολεμικές κυβερνήσεις επέλεξαν τη λήθη, να κρύψουν τις πληγές, για να ανοίξει η μεταπολεμική σελίδα της ειρηνικής Ευρώπης. Αν προσπαθούσαν να αποδώσουν δικαιοσύνη διεξοδικά, αυτό θα τράβαγε πολύ όχι μόνο στις αίθουσες των δικαστηρίων αλλά και στις κοινωνίες, που θα ταλανίζονταν για χρόνια από αυτό το ζήτημα. Υπήρξαν κάποιες παραδειγματικές τιμωρίες δωσίλογων, αλλά έκλεισαν στα γρήγορα όλα αυτά τα ζητήματα. 

— Πιστεύετε ότι είμαστε σε μια εποχή που μπορούμε να τα εξετάσουμε όλα αυτά ψύχραιμα και να βγούμε από τη λήθη, να κοιτάξουμε το τραύμα;
Ναι, γιατί δεν έχει περάσει απλώς ένα μεγάλο διάστημα, ογδόντα χρόνια πλέον, αλλά και γιατί αυτό το παρελθόν είναι δικό μας, δεν είναι κάποιου άλλου. Είναι αυτά που έζησαν οι πατεράδες και οι μανάδες, οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, άρα το ζητούμενο είναι να κατανοήσουμε αυτό το παρελθόν. Δεν είμαι δικαστής. Στόχος μου είναι, όπως εγώ, μέσα από την έρευνα, κατανόησα αυτήν τη δύσκολη περίοδο, να μπορέσουν κι άλλοι να την κατανοήσουν μέσα από το βιβλίο. Οι βεβαιότητες δεν βοηθούν, τα ερωτήματα βοηθούν, και είναι σημαντικό να έχουμε ανοιχτό μυαλό όταν προσεγγίζουμε αυτά τα γεγονότα. Ο πιο σωστός τρόπος είναι να σταθούμε έντιμα απέναντι σε αυτό το παρελθόν και να το δούμε κατάματα. Το τραύμα για να επουλωθεί πρέπει να εκλογικευθεί, να το συζητήσουμε, να το κατανοήσουμε και να ζήσουμε με αυτό. 

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μενέλαος Χαραλαμπίδης: «Το αντιστασιακό κίνημα το γέννησε ουσιαστικά η ίδια η κοινωνία»

Μενέλαος Χαραλαμπίδης / «Το αντιστασιακό κίνημα το γέννησε η ίδια η κοινωνία»

Μια επίκαιρη, διαφωτιστική όσο και αιχμηρή συζήτηση με τον γνωστό και από το επιτυχημένο εγχείρημα Athens History Walks οικονομολόγο, συγγραφέα και διδάκτορα Ιστορίας Μενέλαο Χαραλαμπίδη, με αφορμή την επανακυκλοφορία του εξαίρετου πονήματός του «Η εμπειρία της Κατοχής και της Αντίστασης στην Αθήνα» (εκδ. Αλεξάνδρεια).
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
 Περπατώντας στην ιστορία: Ο κατοχικός λιμός και το αντιστασιακό κίνημα της Αθήνας ως αντικείμενο Δημόσιας Ιστορίας

Πολιτισμός / Περπατώντας στην ιστορία: Ο κατοχικός λιμός και το αντιστασιακό κίνημα της Αθήνας ως αντικείμενο Δημόσιας Ιστορίας

Στηριζόμενος στην εμπειρία των ιστορικών περιπάτων, που πραγματοποιεί στην Αθήνα από το 2013, ο Μενέλαος Χαραλαμπίδης προτείνει εναλλακτικούς τρόπους μετάδοσης της επιστημονικής γνώσης στο ευρύτερο κοινό.
THE LIFO TEAM
Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Αρχαιολογία & Ιστορία / Η Αθήνα στα χρόνια της κατοχής: Μια τετραετία πρωτοφανών κακουχιών αλλά και αγωνιστικής έξαρσης

Πώς ήταν η καθημερινότητα των Αθηναίων στη διάρκεια της Κατοχής; Πώς διαπλέκονταν ο ηρωισμός με την απελπισία, η αντίσταση με τον δωσιλογισμό, η αξιοπρέπεια με τον αγώνα για καθημερινή επιβίωση; Γιατί έχει σημασία να τα θυμόμαστε όλα αυτά;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ