Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου Facebook Twitter
Οι φανατικοί θαυμαστές του 62χρονου συγγραφέα αυτοπροσδιορίζονται κι εκείνοι ως μέλη μιας «αίρεσης» (“The Cult”) και οι περιβόητες δημόσιες αναγνώσεις του έχουν δημιουργήσει τους δικούς τους θρύλους.
0


«ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ εκατομμύρια σέκτες αυτή τη στιγμή για τις οποίες δεν έχουμε ιδέα», δηλώνει ο Τσακ Πάλανιουκ. Στα 62 του χρόνια, έχει γράψει 25 βιβλία μυθοπλασίας, βουτώντας στα θολά νερά της αμερικανικής ταυτότητας και ανασύροντας στην επιφάνεια τις πιο υπερβατικές επιθυμίες της. Από το ντεμπούτο του το 1996 με το Fight Club, μέχρι το τελευταίο του βιβλίο, το Shock Induction, τα μυθιστορήματα του Πάλανιουκ έχουν εξερευνήσει τις πιο σκοτεινές εσοχές της σύγχρονης κουλτούρας, και σε αυτή την ιδιαίτερα αποπροσανατολιστική στιγμή, βλέπει κάποια ανησυχητικά προηγούμενα.

«Δεν νομίζω ότι οποιαδήποτε ιστορική στιγμή είναι μοναδική», λέει. «Σκέφτομαι μια παρόμοια περίοδο στα τέλη της δεκαετίας του '60, όταν τα ιδεώδη της αντικουλτούρας και οι μορφές διαμαρτυρίας δεν λειτουργούσαν πλέον και κάποιοι άρχισαν να αναλαμβάνουν όλο και πιο ριζοσπαστική δράση. Ξαφνικά οι πλούσιοι έπρεπε να έχουν σωματοφύλακες. Αυτά σκεφτόμουν τις προάλλες με την περίπτωση του Λουίτζι Μαντζιόνε αλλά και με τις πρωτοχρονιάτικες επιθέσεις στη Νέα Ορλεάνη και στο Λας Βέγκας... Αυτή τη στιγμή, οι νέοι άνθρωποι είναι πραγματικά ευάλωτοι στην επίδραση διαφορετικών κοινωνικών μοντέλων. Βλέπω τις σύγχρονες αιρέσεις ως το μεγάλο ζήτημα της εποχής. Πρόκειται, εκτός των άλλων, για μια ραγδαία αναπτυσσόμενη βιομηχανία».

Ο Πάλανιουκ παραμένει αθεράπευτα ρομαντικός όσον αφορά τη μυθοπλασία όπως ξετυλίγεται στις σελίδες ενός βιβλίου, η οποία έχει τη δύναμη να διευρύνει τα όρια με τρόπο που άλλα μέσα δεν μπορούν.

Το Fight Club ήταν, άλλωστε, ένα μυθιστόρημα που περιέγραφε μια ανδρική σέκτα που ξεκινούσε από την λατρεία της βίας και έφτανε ως την εγχώρια τρομοκρατία. Το βιβλίο άρχισε να μοιάζει με προφητεία καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν σχηματιστεί πλήθος από διαδικτυακές υπερ-μάτσο κοινότητες. «Αν κοιτάξετε πίσω στην ιστορία», λέει ο Πάλανιουκ, «οι άνθρωποι έχουν την τάση να συρρέουν γύρω από συγκεκριμένες προσωπικότητες για όλες τις απαντήσεις και νομίζω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο έχουν δημιουργήσει μια τέτοια κλιμάκωση αυτής της συνθήκης, όπου πλέον αυτή η προσωπικότητα μπορεί να είναι κάποιος σαν τον Ίλον Μασκ. Τέτοιοι άνθρωποι όμως τείνουν να είναι "βραχύβιοι", γιατί είναι πραγματικά εξαντλητικό να είσαι αυτό το άτομο, να είσαι ο Τζόρνταν Πίτερσον ας πούμε ή ο Άντριου Τέιτ. Συνεπώς, δεν μπορώ να φανταστώ ότι ο Μασκ θα έχει την ενέργεια να κάνει αυτό που κάνει τώρα για πολύ ακόμα. Ένα πράγμα μας σώζει: συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».

Ο Πάλανιουκ, αντίθετα, δεν δείχνει κανένα σημάδι εξάντλησης και το αναγνωστικό του κοινό παραμένει αφοσιωμένο όσο ποτέ. Οι φανατικοί θαυμαστές του αυτοπροσδιορίζονται κι εκείνοι ως μέλη μιας «αίρεσης» («The Cult») και οι περιβόητες δημόσιες αναγνώσεις του έχουν δημιουργήσει τους δικούς τους θρύλους.

Το Fight Club μεταφέρθηκε σε μια επιτυχημένη ταινία το 1999, με πρωταγωνιστές τον Μπραντ Πιτ και τον Έντουαρντ Νόρτον, την ίδια χρονιά όμως ο πατέρας του Παλάνιουκ και η νέα σύντροφός του δολοφονήθηκαν από τον πρώην φίλο της. Τα πτώματά τους πυρπολήθηκαν και ο δολοφόνος καταδικάστηκε σε θάνατο, αν και αργότερα η ποινή μετατράπηκε σε ισόβια. Πέντε χρόνια μετά από αυτή τη δοκιμασία, ο Πάλανιουκ έβαλε τέλος σε πολυετείς εικασίες σχετικά με τη σεξουαλικότητά του, αποκαλύπτοντας ότι είναι γκέι.

Ο Πάλανιουκ παραμένει αθεράπευτα ρομαντικός όσον αφορά τη μυθοπλασία όπως ξετυλίγεται στις σελίδες ενός βιβλίου, η οποία έχει τη δύναμη να διευρύνει τα όρια με τρόπο που άλλα μέσα δεν μπορούν. Επιχείρησε πάντως και ο ίδιος να προτείνει μια σειρά ανθολογίας στις μεγάλες πλατφόρμες αλλά η ιδέα του θεωρήθηκε τελικά μάλλον τολμηρή: «Συνεργάστηκα με έναν showrunner και ξεκινήσαμε μια σειρά από ραντεβού με στούντιο και κανάλια. Ένα από τα επεισόδια της σειράς αφορούσε έναν τύπο που διαφημίζει τον εαυτό του ως οροθετικό ο οποίος προτίθεται να κάνει σεξ χωρίς προφύλαξη με ανθρώπους τους οποίους θα "μολύνει" με αντίτιμο 200 δολάρια. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν επιδόματα αναπηρίας ή θέλουν να ζήσουν στα όρια, ή για οποιονδήποτε λόγο ανταποκρίνονται. Αλλά το μυστικό του είναι ότι δεν έχει HIV. Το κάνει απλά επειδή θέλει να κάνει ελεύθερο σεξ και να κερδίζει χρήματα απ’ αυτό…»

«Στα μισά της παρουσίασης, κοιτάζοντας τα πρόσωπα αυτών των πολύ καλών, πολύ πλούσιων ανθρώπων από το FX ή το HBO ή το NBC, βλέπω τα χαμόγελά τους να αρχίζουν να παγώνουν κάπως, κι εγώ το φτάνω στα άκρα. Παίρνω τόση χαρά όταν σπρώχνω μια τέτοια ιδέα, που ξέρεις ότι ενώ είναι σχετικά καλή, δεν υπάρχει περίπτωση να την εγκρίνουν, δεν τη σηκώνει το μέσο τους. Και αυτή είναι η εκδίκησή μου, γιατί το δικό μου μέσο μπορεί να κάνει τα πάντα. Η εκδίκησή μου είναι να μπορώ να τους το τρίβω στη μούρη και να τους λέω: "Κοιτάξτε τι μπορώ να κάνω εγώ σε ένα βιβλίο που εσείς δεν μπορείτε κάνετε με τίποτα στο Netflix"».

Με στοιχεία από The Telegraph

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Βιβλίο / Γιατί ο Πέρσιβαλ Έβερετ πήρε το Πούλιτζερ με το «James»

Ο Πέρσιβαλ Έβερετ έγραψε ένα άκρως επίκαιρο, δεδομένων των τελευταίων ημερών, βιβλίο, που ταυτόχρονα φιλοδοξεί να καταστεί κλασικό, για τον ρατσισμό και τη χαμένη ανθρωπιά, και κέρδισε το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας των ΗΠΑ και το Πούλιτζερ.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη, κιθαρίστα και σκιτσογράφο Κώστα Μπέζο, που ξαναγράφει την ιστορία της Ελλάδας πριν από το 1940

Βιβλίο / «Πάμε στη Χονολουλού»: Ένα βιβλίο για τον μποέμ ρεμπέτη Κώστα Μπέζο

Τη δεκαετία του ’30 άνθισε στην Ελλάδα ένα μουσικό είδος «διαφυγής» από τη σκληρή πραγματικότητα, οι χαβάγιες. Ο Κώστας Μπέζος, αινιγματική μορφή μέχρι πρόσφατα και σημαντικός ρεμπέτης και σκιτσογράφος, έγραψε μια ανείπωτη ιστορία, διαφορετική από αυτή που η επίσημη ιστορία έχει καταγράψει για την εποχή του Μεσοπολέμου.  
M. HULOT
Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Βιβλίο / Εύα Μπαλταζάρ: «Η αγάπη που σε φυλακίζει δεν είναι αγάπη»

Η Καταλανή συγγραφέας, που έχει εξελιχθεί σε σημείο αναφοράς της σύγχρονης queer λογοτεχνίας, μεταφράζεται παγκοσμίως και τη θαυμάζει ο Αλμοδόβαρ, μιλά στη LiFO για το τι σημαίνει να ζεις ελεύθερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΠΕΞ Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Βιβλίο / Φάνη, ψηλά το κεφάλι!

Το πρώτο βιβλίο του Φάνη Παπαδημητρίου είναι μια συγκινητική εξομολόγηση για το ατύχημα στα 19 του που τον καθήλωσε σε αμαξίδιο, την πάλη του με τον τζόγο και τον αγώνα που έδωσε να ξαναφτιάξει τη ζωή του «μετά το τσουνάμι που ήρθε και τα σάρωσε όλα».
M. HULOT
«Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Το πίσω ράφι  / «Τι ωραίο πλιάτσικο!»: Όταν η «αργόσχολη» τάξη εργάζεται σκληρά για το Κακό

Πιστή στην κλασική μορφή του μυθιστορήματος, αλλά ταυτόχρονα ανατρεπτική και μεταμοντέρνα, η καυστική σάτιρα του Τζόναθαν Κόου για τη βρετανική άρχουσα τάξη των αρχών της δεκαετίας του ’90 διαβάζεται μονορούφι.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ