Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου

Ο συγγραφέας του Fight Club πιστεύει ότι οι σέκτες και οι αιρέσεις είναι πια εκτός ελέγχου Facebook Twitter
Οι φανατικοί θαυμαστές του 62χρονου συγγραφέα αυτοπροσδιορίζονται κι εκείνοι ως μέλη μιας «αίρεσης» (“The Cult”) και οι περιβόητες δημόσιες αναγνώσεις του έχουν δημιουργήσει τους δικούς τους θρύλους.
0


«ΠΙΘΑΝΟΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ εκατομμύρια σέκτες αυτή τη στιγμή για τις οποίες δεν έχουμε ιδέα», δηλώνει ο Τσακ Πάλανιουκ. Στα 62 του χρόνια, έχει γράψει 25 βιβλία μυθοπλασίας, βουτώντας στα θολά νερά της αμερικανικής ταυτότητας και ανασύροντας στην επιφάνεια τις πιο υπερβατικές επιθυμίες της. Από το ντεμπούτο του το 1996 με το Fight Club, μέχρι το τελευταίο του βιβλίο, το Shock Induction, τα μυθιστορήματα του Πάλανιουκ έχουν εξερευνήσει τις πιο σκοτεινές εσοχές της σύγχρονης κουλτούρας, και σε αυτή την ιδιαίτερα αποπροσανατολιστική στιγμή, βλέπει κάποια ανησυχητικά προηγούμενα.

«Δεν νομίζω ότι οποιαδήποτε ιστορική στιγμή είναι μοναδική», λέει. «Σκέφτομαι μια παρόμοια περίοδο στα τέλη της δεκαετίας του '60, όταν τα ιδεώδη της αντικουλτούρας και οι μορφές διαμαρτυρίας δεν λειτουργούσαν πλέον και κάποιοι άρχισαν να αναλαμβάνουν όλο και πιο ριζοσπαστική δράση. Ξαφνικά οι πλούσιοι έπρεπε να έχουν σωματοφύλακες. Αυτά σκεφτόμουν τις προάλλες με την περίπτωση του Λουίτζι Μαντζιόνε αλλά και με τις πρωτοχρονιάτικες επιθέσεις στη Νέα Ορλεάνη και στο Λας Βέγκας... Αυτή τη στιγμή, οι νέοι άνθρωποι είναι πραγματικά ευάλωτοι στην επίδραση διαφορετικών κοινωνικών μοντέλων. Βλέπω τις σύγχρονες αιρέσεις ως το μεγάλο ζήτημα της εποχής. Πρόκειται, εκτός των άλλων, για μια ραγδαία αναπτυσσόμενη βιομηχανία».

Ο Πάλανιουκ παραμένει αθεράπευτα ρομαντικός όσον αφορά τη μυθοπλασία όπως ξετυλίγεται στις σελίδες ενός βιβλίου, η οποία έχει τη δύναμη να διευρύνει τα όρια με τρόπο που άλλα μέσα δεν μπορούν.

Το Fight Club ήταν, άλλωστε, ένα μυθιστόρημα που περιέγραφε μια ανδρική σέκτα που ξεκινούσε από την λατρεία της βίας και έφτανε ως την εγχώρια τρομοκρατία. Το βιβλίο άρχισε να μοιάζει με προφητεία καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν σχηματιστεί πλήθος από διαδικτυακές υπερ-μάτσο κοινότητες. «Αν κοιτάξετε πίσω στην ιστορία», λέει ο Πάλανιουκ, «οι άνθρωποι έχουν την τάση να συρρέουν γύρω από συγκεκριμένες προσωπικότητες για όλες τις απαντήσεις και νομίζω ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το διαδίκτυο έχουν δημιουργήσει μια τέτοια κλιμάκωση αυτής της συνθήκης, όπου πλέον αυτή η προσωπικότητα μπορεί να είναι κάποιος σαν τον Ίλον Μασκ. Τέτοιοι άνθρωποι όμως τείνουν να είναι "βραχύβιοι", γιατί είναι πραγματικά εξαντλητικό να είσαι αυτό το άτομο, να είσαι ο Τζόρνταν Πίτερσον ας πούμε ή ο Άντριου Τέιτ. Συνεπώς, δεν μπορώ να φανταστώ ότι ο Μασκ θα έχει την ενέργεια να κάνει αυτό που κάνει τώρα για πολύ ακόμα. Ένα πράγμα μας σώζει: συνήθως, τέτοια άτομα είτε αποτυγχάνουν οικτρά είτε χάνουν την προσοχή μας».

Ο Πάλανιουκ, αντίθετα, δεν δείχνει κανένα σημάδι εξάντλησης και το αναγνωστικό του κοινό παραμένει αφοσιωμένο όσο ποτέ. Οι φανατικοί θαυμαστές του αυτοπροσδιορίζονται κι εκείνοι ως μέλη μιας «αίρεσης» («The Cult») και οι περιβόητες δημόσιες αναγνώσεις του έχουν δημιουργήσει τους δικούς τους θρύλους.

Το Fight Club μεταφέρθηκε σε μια επιτυχημένη ταινία το 1999, με πρωταγωνιστές τον Μπραντ Πιτ και τον Έντουαρντ Νόρτον, την ίδια χρονιά όμως ο πατέρας του Παλάνιουκ και η νέα σύντροφός του δολοφονήθηκαν από τον πρώην φίλο της. Τα πτώματά τους πυρπολήθηκαν και ο δολοφόνος καταδικάστηκε σε θάνατο, αν και αργότερα η ποινή μετατράπηκε σε ισόβια. Πέντε χρόνια μετά από αυτή τη δοκιμασία, ο Πάλανιουκ έβαλε τέλος σε πολυετείς εικασίες σχετικά με τη σεξουαλικότητά του, αποκαλύπτοντας ότι είναι γκέι.

Ο Πάλανιουκ παραμένει αθεράπευτα ρομαντικός όσον αφορά τη μυθοπλασία όπως ξετυλίγεται στις σελίδες ενός βιβλίου, η οποία έχει τη δύναμη να διευρύνει τα όρια με τρόπο που άλλα μέσα δεν μπορούν. Επιχείρησε πάντως και ο ίδιος να προτείνει μια σειρά ανθολογίας στις μεγάλες πλατφόρμες αλλά η ιδέα του θεωρήθηκε τελικά μάλλον τολμηρή: «Συνεργάστηκα με έναν showrunner και ξεκινήσαμε μια σειρά από ραντεβού με στούντιο και κανάλια. Ένα από τα επεισόδια της σειράς αφορούσε έναν τύπο που διαφημίζει τον εαυτό του ως οροθετικό ο οποίος προτίθεται να κάνει σεξ χωρίς προφύλαξη με ανθρώπους τους οποίους θα "μολύνει" με αντίτιμο 200 δολάρια. Υπάρχουν άνθρωποι που θέλουν επιδόματα αναπηρίας ή θέλουν να ζήσουν στα όρια, ή για οποιονδήποτε λόγο ανταποκρίνονται. Αλλά το μυστικό του είναι ότι δεν έχει HIV. Το κάνει απλά επειδή θέλει να κάνει ελεύθερο σεξ και να κερδίζει χρήματα απ’ αυτό…»

«Στα μισά της παρουσίασης, κοιτάζοντας τα πρόσωπα αυτών των πολύ καλών, πολύ πλούσιων ανθρώπων από το FX ή το HBO ή το NBC, βλέπω τα χαμόγελά τους να αρχίζουν να παγώνουν κάπως, κι εγώ το φτάνω στα άκρα. Παίρνω τόση χαρά όταν σπρώχνω μια τέτοια ιδέα, που ξέρεις ότι ενώ είναι σχετικά καλή, δεν υπάρχει περίπτωση να την εγκρίνουν, δεν τη σηκώνει το μέσο τους. Και αυτή είναι η εκδίκησή μου, γιατί το δικό μου μέσο μπορεί να κάνει τα πάντα. Η εκδίκησή μου είναι να μπορώ να τους το τρίβω στη μούρη και να τους λέω: "Κοιτάξτε τι μπορώ να κάνω εγώ σε ένα βιβλίο που εσείς δεν μπορείτε κάνετε με τίποτα στο Netflix"».

Με στοιχεία από The Telegraph

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ