Ο μυθικός και ένδοξος κόσμος της Ρέας Γαλανάκη

Ο μυθικός και ένδοξος κόσμος της Ρέας Γαλανάκη Facebook Twitter
Η Ρέα Γαλανάκη δείχνει να καταλαμβάνεται από το πάθος της αποτύπωσης του μύθου με όλο και μεγαλύτερη μυθιστορηματική συνέπεια.
0



ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΡΑΣΙΝΟ ΕΝΤΟΜΟ που δεσπόζει στο ασπρόμαυρο εξώφυλλο των Διηγημάτων της Ρέας Γαλανάκη, γνωστό και ως αλογάκι της Παναγίας, είναι η απτή απόδειξη του εκλεπτυσμένου ποιητικού λόγου που ενυπάρχει σε κάθε πτυχή της πραγματικότητας. Σχεδόν δεν μπορούμε να ξεφύγουμε απ' όλα όσα ο μύθος μεταφέρει ακόμα και στην πιο απερινόητη πτυχή της φύσης: αν, λοιπόν, στον πλατωνικό μύθο τα τζιτζίκια ήταν άνθρωποι που ενέπνευσαν τις Μούσες, ο ποταμός σε μια περιοχή του βορειοδυτικού Μοριά στην πρώτη ιστορία της συλλογής της Γαλανάκη ουσιαστικά συμβολίζει τον αιώνιο έρωτα της νύμφης Αργυράς με τον νεαρό ποιμένα Σέλεμνο.

Είναι ένα απλό παράδειγμα του πώς η συγγραφέας μεταφέρει με τρόπο δοξαστικό σε σύγχρονες μυθιστορηματικές μεταγραφές μύθους, θρύλους και τοπικές δοξασίες, ενώνοντας μοναδικά το πιο απτό στοιχείο της ιστορίας μας –από τον Πελοποννησιακό Πόλεμο μέχρι ένα σύγχρονο ναυάγιο– σε ένα ενιαίο κοσμοείδωλο που τελικά ταυτίζεται με την ουσία της λογοτεχνίας. Ως ουσιαστική μυθιστοριογράφο, τη Ρέα Γαλανάκη δεν την απασχολούν οι απλές καταγραφές των γεγονότων αλλά όλα όσα εμπίπτουν στις ζώνες του βιώματος, κάνοντας τους ανθρώπους να αγαπάνε, να μισούν και να ονειρεύονται στους αιώνες με τον ίδιο τρόπο.

Στα Διηγήματά της, που αποτελούν έναν συνοπτικό οδηγό των μεγάλων μυθιστορηματικών αρχών της, η Ρέα Γαλανάκη δείχνει να καταλαμβάνεται από το πάθος της αποτύπωσης του μύθου με όλο και μεγαλύτερη μυθιστορηματική συνέπεια, αντάξια των οραμάτων που έβλεπε η εμβληματική διηγηματογράφος Φλάνερι Ο'Κόνορ στην αυλή του σπιτιού της ή της θεϊκής μανίας που ο Πλάτων διέκρινε στην ποίηση.

Το επαναστατικό διαφαίνεται όχι στις πράξεις εκδίκησης αλλά εκεί όπου δεν δηλώνεται με σαφήνεια, στη δύναμη του έρωτα και στην αναβίωση της ομορφιάς, που ταυτίζεται με την αρχή της δημιουργίας.


Γι' αυτό και εσφαλμένα έχουν σπεύσει να αποδώσουν στα βιβλία της την ταμπέλα «ιστορική λογοτεχνία», αφού η Ιστορία εδώ μεταμορφώνεται και μεταλλάσσεται – γίνεται ουσιαστικά ένα με το ποιητικό μας ασυνείδητο, ενσωματώνοντας τόσο προσωπικά βιώματα της συγγραφέως όσο και το άγραφο γίγνεσθαι των θρύλων σε έναν κόσμο γεμάτο από νύμφες, νεράιδες, τοπικούς θεούς και αγίους.

Ως γνήσιο τέκνο της γης που τη γέννησε, η ίδια δεν μπορεί να αρνηθεί τη δύναμη του έρωτα μέσα από το μεγαλείο της Αρετούσας –προφανής πηγή έμπνευσης στην «Ιστορία της Όλγας»–, αλλά ούτε και τη δύναμη που άσκησε πάνω της η εμπειρία της από την Πάτρα μέσα από τους αντίστοιχους τοπικούς θρύλους: κανείς δεν γεννιέται χωρίς την προσωπική του ιστορία αλλά και κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί το μεγάλο διάνυσμα που παράγουν οι περιπέτειες των μυθιστορηματικών ηρώων στο πέρασμα του χρόνου.

Αντίστοιχα, η Ελλάδα της Γαλανάκη, από τα νησιά μέχρι την ηπειρωτική χώρα, είναι ένα ατελείωτο μωσαϊκό περιπετειών και ένας μεγάλος πολιτισμός του έρωτα, της ενσυναίσθησης και της διαρκούς πάλης. Η κουλτούρα των μύθων, την οποία αναδεικνύει μέσα από τη σύγχρονη μυθοπλασία, είναι ένα σπουδαίο καταφύγιο όταν νιώθεις ότι φοβάσαι μη χαθείς μέσα στη δολερή πραγματικότητα, πέρα από κανονιστικότητες και νόμους, συγκροτώντας έτσι ένα ακέραιο υφαντό ηθικής, αλλά σε καμία περίπτωση διδακτικής, νόρμας.

Έτσι, σπάνια θα βρει κανείς πιο απελευθερωτικό κείμενο για τη σύγχρονη γυναίκα από την «Ιστορία της Όλγας», που ουσιαστικά συγκροτεί το συμβολικό ισοδύναμο της περήφανης Κρητικοπούλας, η οποία στον μινωικό κόσμο περιφερόταν με λυτούς μαστούς και αργότερα διεκδικούσε δυναμικά τον έρωτα μέσα από τον μύθο της Αρετούσας. Όλα τα σημάδια του τόπου της η Γαλανάκη τα μεταμορφώνει σε αρχετυπική έκφραση, προκειμένου να δοξάσει την ιδανική περιγραφή, την καταγωγή κάθε συμβολικού προσώπου και τη λογοτεχνία – με αντίστοιχο νιτσεϊκό τρόπο ο Καζαντζάκης αντλούσε δύναμη από τα βουνά της Κρήτης, για να φτιάξει τον δικό του μυθιστορηματικό υπεράνθρωπο.


Αν, λοιπόν, στον Αιώνα των Λαβυρίνθων η Γαλανάκη βρέθηκε να παρακολουθεί την κηδεία του Καζαντζάκη, η ίδια επισήμανση επαναλαμβάνεται στο διήγημα «Η κεφαλή του Καζαντζάκη», ως συμπλήρωμα βέβαια στη δική της ανάγκη για προάσπιση της ιστορικής μνήμης. Εν προκειμένω, η καταστροφή της προτομής του Καζαντζάκη στον αίθριο χώρο του Πανεπιστημίου της Αθήνας από νεαρούς βανδαλιστές δεν είναι μια πράξη επαναστατική αλλά μια πράξη εξόντωσης – με τον ίδιο τρόπο που οι βασανιστές στη Μπουμπουλίνας προσπαθούσαν να καταστρέψουν τον δικό τους φανταστικό εχθρό.

Άλλωστε, το επαναστατικό διαφαίνεται όχι στις πράξεις εκδίκησης αλλά εκεί όπου δεν δηλώνεται με σαφήνεια, στη δύναμη του έρωτα και στην αναβίωση της ομορφιάς, που ταυτίζεται με την αρχή της δημιουργίας. Και μια ελεύθερη δημιουργός όπως η Γαλανάκη ξέρει ότι αν στα βουνά εξαϋλώνεται καθετί, στη θάλασσα απολυτρώνεσαι από το άγχος τού να επιβεβαιώνεις διαρκώς την ταυτότητά σου.


Άλλωστε, οι ταυτότητες και οι ταυτοπροσωπίες είναι κάτι ρευστό τόσο στα μυθιστορήματα όσο και στα διηγήματα της Γαλανάκη, όπου το παρόν εμφιλοχωρεί στο παρελθόν και το μέλλον δοξάζεται με βάση τόσο τη γραπτή όσο και την άγραφη ιστορία μας. Ενίοτε, μάλιστα, δένουν μοναδικά η επικαιρότητα και το πραγματικό με το αιώνιο των θρύλων, απόδειξη ότι ο Σικελός περιηγητής Ξαβιέ Σκροφάνι στη «Μνήμη του έρωτα, λήθη του έρωτα», αν και αθεράπευτα ορθολογιστής, φοβάται τελικά να πιει από το νερό του Σέλεμνου, το οποίο οι Έλληνες είχαν ονομάσει λήθη του Έρωτα, από φόβο μήπως ξεχάσει τους δικούς του στοιχειωμένους έρωτες, ή αντίστοιχα οι διψασμένοι Κούρδοι της Πάτρας που αρνούνταν να πιουν από το πηγάδι του Αϊ-Αντρέα, «επειδή δίπλα του μαρτύρησε ο απόστολος πάνω σε δυο μαδέρια καρφωμένα χιαστί».

Ο εκδικητής που έρχεται από το παρελθόν «λέγεται Μνήμη Ανθρώπου», επιμένει η Γαλανάκη, εμπλέκοντας αρμονικά σε αυτό το ατιθάσευτο ιστορικό σύμπαν όνειρα, δοξασίες, απωθημένα, γεγονότα και συμπλέγματα. Ενίοτε, μάλιστα, σαν σε ιδανική σεκάνς που μοιάζει βγαλμένη από τις ιστορίες του Μπόρχες –τι άλλο μπορεί να είναι το πικνίκ που παραθέτει η ίδια ως συγγραφέας στους μυθιστορηματικούς της ήρωες Λουί ή Ανδρέα Ρηγόπουλο, Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα και Ισμαήλ Πασά στο «Καινούργιο γεύμα σε παλιό σερβίτσιο»;– το ιστορικό παρόν μπερδεύεται μυθιστορηματικά με το όραμα, που μοιάζει πιο αληθινό ακόμα και από την επεξήγηση των ιδιοτήτων κάποιου πρωταγωνιστή.


Επιβεβαιώνοντας, λοιπόν, τον σοφό τυφλό Αργεντινό που έλεγε πως «ίσως η παγκόσμια ιστορία δεν είναι παρά η ιστορία μερικών μεταφορών», η Γαλανάκη αναλαμβάνει να τις αναδείξει στη διαχρονική διάρκειά τους. Συγκλονιστικός ο τρόπος που, σε μια σκηνή από το διήγημα «Τα αόρατα και τα ορατά» και με αφορμή μια διάλεξη στην άκρη ενός χωριού, η συγγραφέας βλέπει τους τοπικούς άρχοντες να μετατρέπονται σε μυθιστορηματικούς καθοδηγητές μιας ορφικής τελετουργίας:

«Τέλος, κατέβηκε ο χωροφύλακας και κατόπιν ο μεγάλος άρχων της περιοχής με δυο ακολούθους. Κι ενώ δεν φύσαγε, τα ενδύματα των τριών τους ανέμιζαν σαν από κάποιον άλλο αέρα και ακουγόταν κάτι σαν φτερούγισμα ‒ ίσως, πάλι, οι ψυχές των σκοτωμένων και των λησμονημένων, που ανακινήθηκαν και στράφηκαν προς τη μεριά τους όπως γυρίζουν τα λουλούδια προς το φως. Από τα καθίσματα πρόσωπα ιλαρά είχαν στραφεί επίσης και παρακολουθούσαν το λιγνό κορμί του ηλικιωμένου άρχοντα, ενώ προχωρούσε να καθίσει στην πρώτη σειρά, γνέφοντας ελαφρά με το κεφάλι και με το χέρι εκείνο που δεν κρατούσε τη ράβδο της υποταγής όλων των ορατών και αοράτων. Τον είδα μια στιγμή, θαυμάζοντας και απορώντας, με μοβ μακρύ ένδυμα, το σύμπλεγμα του όφι και του αετού στην πόρπη της ζώνης, μανδύα από κόκκινο λεπτό μετάξι, το κάλυμμα της κεφαλής σαν στέμμα με δυο κέρατα ελικωτά σκαλισμένα στους κροτάφους και πέτρες πολύτιμες, δεμένες σε ρουμπινί σταφύλια, μέσα από τα οποία έβγαινε το ρόδινο πέπλο που έπεφτε στους ώμους. Θαυμάζοντας τον είδα σαν μια Μήδεια στην αποθέωσή της μετά τη σφαγή, μια Μήδεια βασανισμένη από το ανθρώπινο πάθος της και ιερή στην παθιασμένη υπέρβασή του μέσα στο περιβόλι τούτο, το οποίο πίσω από την παραδείσια σκηνογραφία γνώριζε πολύ καλά την ανάγκη ενός τελετουργικού εξαγνιστικού φόνου». 

Αυτόν τον εξαγνισμό είναι που βρίσκει η συγγραφέας με ακρίβεια στις λέξεις –ένας ιδανικός συγκερασμός λογοτεχνικής και δημώδους γλώσσας–, οι οποίες στολίζουν σαν διαμάντια την πολύχρωμη μυθιστορηματική επικράτεια ενός μικρού, αλλά περήφανου λαού, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα με τον πιο μοναδικό τρόπο την ιστορική μας μνήμη.

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ. 

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τα διηγήματα της Ρέας Γαλανάκη θα κυκλοφορήσουν συγκεντρωμένα σε έναν τόμο

Culture / Τα διηγήματα της Ρέας Γαλανάκη θα κυκλοφορήσουν συγκεντρωμένα σε έναν τόμο

Τέσσερις μήνες μετά τη διεθνή διάκρισή της Γαλανάκη με το βραβείο Balkanika Literary Award, η νέα αυτή έκδοση από τον Καστανιώτη δίνει για πρώτη φορά στους αναγνώστες την ευκαιρία να διαβάσουν συγκεντρωμένα τα διηγήματα της.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ