Ντον ΝτεΛίλλο: Μικρές μαχαιριές της μνήμης

Ντον ΝτεΛίλλο: Μικρές μαχαιριές της μνήμης Facebook Twitter
Ντον ΝτεΛίλλο
0

1. Υβρίδιο: Καλά το έλεγε ο Raoul Vaneigem: «Οι πλούσιοι είναι φτωχοί με πολλά λεφτά». Κι ακόμα πιο καλά το έλεγε ο René Crevel, ο πιο ωραίος και πιο τραγικός από τους προπάτορές μας: «Δεν μας αρέσουν ούτε οι φακές του πλούσιου, ούτε το χαβιάρι του φτωχού». Ο ταχύπλοος νεοπλουτισμός καταργεί όσα ξέραμε για τον πλούτο. Άλλοτε μπορούσες να ζηλέψεις τον πλούσιο. Τώρα μπορείς κάλλιστα να τον οικτίρεις. Ακόμα και το ότι είναι επικίνδυνος, ότι μπορεί να καταστρέψει ολόκληρες κοινωνίες με μερικές σπασμωδικές κινήσεις σε μηχανήματα με οθόνες αφής χωμένα στα μπράτσα μιας πολυθρόνας χωμένης σε μια λιμουζίνα που έχει δάπεδο καμωμένο από μάρμαρο Καράρας (!) και που χώνεται με τη σειρά της, όταν πέσει η νύχτα, σε ένα όλο λίγδα γκαράζ μαζί με άλλες, όλες ίδιες, όλες πανομοιότυπες, λιμουζίνες – ακόμα, λοιπόν, και το ότι είναι σπαστικά επικίνδυνος δεν του προσδίδει καμία άλω κακού, την παραμικρή, έστω και διεστραμμένη, γοητεία.

Αυτά σκέφτεσαι διαβάζοντας το Cosmopolis (μτφρ. Θωμάς Σκάσσης, εκδ. Εστία), το μεταλλικό/φιλοσοφικό μυθιστόρημα του Ντον ΝτεΛίλλο (γεν. 1937). Είναι ο Έρικ Πάκερ, o νεοφτωχοπλούσιος του ΝτεΛίλλο, ένα εν τέλει και ουσιωδώς άβουλο υβρίδιο, λίγο άνθρωπος συν πολύ από άυλα πλέματα μηχανημάτων. Όπως λέει στον Έρικ Πάκερ η Βίγια Κίνσκι, πέρσοναλ θεωρητικός του, πέρσοναλ φιλόσοφός του αλλά και πέρσοναλ γελωτοποιός του, που δικαιούται να του κοπανάει ατιμωρητί αλήθειες, όπως στον Σαίξπηρ: «Ανθρώπινα όντα και υπολογιστές συγχωνεύονται […] Και αρχίζει η ζωή δίχως τέλος» (σ. 116). Η ζωή; Ή ο θάνατος δίχως τέλος; Ή είναι το ίδιο, όπως μαθαίνουμε από τους Αθάνατους του Μπόρχες;

2. Ποίηση: Ο Έρικ Πάκερ, αυτοδημιούργητος δισεκατομμυριούχος, μαριονέτα που της κινούν τα νήματα για να κινήσει νήματα. Ένα υπερδραστήριο Τίποτα που αίφνης, όχι πάντως κατόπιν ωρίμου σκέψεως, έτσι, out of the blue, στα ξεκούδουνα, αντιλαμβάνεται ότι πρέπει να δοθεί ένα κάποιο τέλος, ότι ήρθε αδυσώπητα η ώρα – για τι πράγμα και τι τέλος, δεν το ξέρει. «Ξύπνησα σήμερα το πρωί και ήξερα ότι έχει έρθει η ώρα», λέει (σ. 170). Ναι, για τι πράγμα είχε έρθει η ώρα; Όπως συμβαίνει στα Επιχρυσωμένα Τίποτα, δεν είχε έρθει για τίποτα ιδιαίτερο η ώρα. Μονάχα για ένα κούρεμα. Ξανά και ξανά, στις 220 σελίδες του Cosmopolis, ο Έρικ Πάκερ επιμένει ότι χρειάζεται κούρεμα, και δη ότι πρέπει να κουρευτεί στου γέροντα μπαρμπέρη Άντονι Αντουμπάτο, διότι «Τι έχει ένα κούρεμα; Συνειρμούς. Ένα ημερολόγιο στον τοίχο. Καθρέφτες παντού», λέει στον Σάινερ, ένα βλαμμένο τεχνοφρικιό που έχει για σύμβουλο και στάλκερ στον κυκεώνα των διαγραμμάτων. Ίσως η πιο αληθινή στιγμή του Πάκερ μέσα στο αδιαπέραστο κέλυφός του όπου, όπως θα έλεγε ο Χέγκελ, ακόμα και η αλήθεια είναι μια στιγμή του ψεύτικου. Ίσωςαυτή να είναι του Πάκερ, που διαβάζει μανιωδώς επιστημονικά  εγχειρίδια και ποιήματα, η μοναδική ποίηση: «Θέλουμε κούρεμα», λέει σε πληθυντικό μεγαλοπρεπείας – ίσως σαρκάζοντας τον εαυτό, ίσως διαισθανόμενος ότι δεν έχει εαυτό, ότι δεν πρόκειται για πληθυντικό μεγαλοπρεπείας, αλλά ότι μιλάει για όλη την «τσογλανοπαρέα που (δεν) κάνει κριτική», μιλάει για όλα τα σχεδόν αμούστακα μειράκια που βρέθηκαν να παίζουν με οθόνες αφής και με δισεκατομμύρια (άυλα, ανυπόστατα) δολάρια.

 

3. Τέλος πάντων: Ο Έρικ Πάκερ θα περάσει την τελευταία του μέρα στη λιμουζίνα του που έχει δάπεδο από το μάρμαρο του Μιχαήλ Άγγελου, που είναι ηχομονωμένη , που λειτουργεί ως γραφείο και γαμιστρώνας και τάφος ονείρων. Ο Έρικ Πάκερ διασχίζει την κοσμόπολη για να πάει για κούρεμα, για να πάει να συναντήσει στιγμές έξαρσης που τον οδηγούν στον τελικό χαμό, για να πάει να πεθάνει, να πάει να τον σκοτώσουν.

Ο ΝτεΛίλλο, μάστορας πάντα, έβαλε στο μπλέντερ τον Οδυσσέα και τον Μεγάλο Γκάτσμπυ και μας μίλησε, μέσα από την digital οντότητα του Έρικ Πάκερ, για το ότι «το τέλος οποιουδήποτε πράγματος ήταν αυτό που τελείωνε» (σ. 137). Και για το ότι μένουν ανάσες, πάντα μένουν ανάσες, μες στα σκάφανδρα του τεθωρακισμένου εγωισμού, μένουν μικρές μαχαιριές της μνήμης (σ. 72), όπως γράφει ο φονιάς του Πάκερ, ο διασαλευμένος Μπέννο Λέβιν. Ο Πάκερ οδεύει προς το τέλος του, διασχίζοντας την κοσμόπολη, συναντώντας τυχαία τη σύζυγό του, την Ελίζ Σίφριν, με την οποία γνωρίζεται ελάχιστα, πέφτοντας πάνω σε αντικαπιταλιστικές διαδηλώσεις, σκοτώνοντας, άνευ λόγου, σαν μεταμοντέρνος ψηφιακός Καλιγούλας σε κάποιο play station, τον Τορβάλ, τον πιστό σωματοφύλακά του, συνομιλώντας με τον δικό του πέρσοναλ δολοφόνο, τον Μπέννο. Ο Έρικ Πάκερ. «Με τον θάνατό του δεν θα τελείωνε ο ίδιος. Θα τελείωνε ο κόσμος». Τόσο ανούσια ματαιόδοξος. Τόσο ανυπόστατα εγωιστής. Ένας άφραγκος δισεκατομμυριούχος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Βιβλίο / «Gaslighting»: Είναι όλα στο μυαλό σου!

Τι είναι το gaslighting; Το επίκαιρο και διαφωτιστικό δοκίμιο της Kέιτ Άμπραμσον αποτελεί μια διεξοδική, εις βάθος ανάλυση ενός όρου που έχει κατακλύσει το διαδίκτυο και την ποπ κουλτούρα και χρησιμοποιείται πλέον ευρέως.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Το woke στο «καναβάτσο»

Βιβλίο / Τι είναι τελικά το woke; Δύο βιβλία εξηγούν

Δύο αξιόλογα βιβλία που εστιάζουν στην πολυσυζητημένή και παρεξηγημένη σήμερα woke κουλτούρα κυκλοφόρησαν πρόσφατα στα ελληνικά, εμπλουτίζοντας μια βιβλιογραφία περιορισμένη και μάλλον αρνητικά διακείμενη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σκοτ Φιτζέραλντ «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ»

Το πίσω ράφι / «Ο Μεγάλος Γκάτσμπυ». Ένα αριστούργημα. Δίχως υπερβολή

O Φράνσις Σκοτ Φιτζέραλντ ζωντανεύει την εκλεπτυσμένη βαρβαρότητα της αμερικανικής αστικής τάξης, το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου και μαζί τη διάλυση μιας κολοσσιαίας ψευδαίσθησης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Βιβλίο / Η Έλεν ντε Γουίτ έγραψε τον «Τελευταίο Σαμουράι». Χρειάστηκε 25 χρόνια για το νέο της βιβλίο

Η μυθιστορηματική περίπτωση της Ντε Γουίτ αποδεικνύει ότι οι καλοί συγγραφείς πάντα δικαιώνονται. Και το βιβλίο της «Οι Άγγλοι καταλαβαίνουν το μαλλί», τη σπάνια ευφυΐα της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Προδημοσίευση / Μαρία Μήτσορα «Ζήτα Ήτα Θήτα»

Μια αποκλειστική πρώτη δημοσίευση από το εν εξελίξει βιβλίο «Ανθός ΜεταΝοήματος» της Μαρίας Μήτσορα, μιας αθόρυβης πλην σημαντικότατης παρουσίας στην ελληνική λογοτεχνία, που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Πατάκη μέσα στο 2026.
THE LIFO TEAM
«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ