Καφές με τον Κοτανίδη, ουίσκι με τον Πίττα, αντιβηχικό με την Μπασδέκη

Καφές με τον Κοτανίδη, ουίσκι με τον Πίττα, αντιβηχικό με την Μπασδέκη Facebook Twitter
Επεξεργασία: Ατελιέ/ LIFO
0

1.

Καφές και Ποίηση. Συναντιόμαστε στο στέκι Poems & Crimes, τυχαία, ως είθισται στη μεγαλούπολη που είναι λαβύρινθος και σκακιέρα. Τον ξέρω από το θέατρο, από τις ταινίες, από το Dolce που το τώρα το λένε Φίλιον, από το αρχαίο Dada στα Εξάρχεια. Τον ξέρω από τα βιβλία όπου καταγράφει την περιπέτεια μιας γενιάς. Τον ξέρω από το βλέμμα της λαϊκής ελίτ ή/και της αριστοκρατικής αλητείας, το βλέμμα εκείνων που καταβυθίστηκαν στη Μεγάλη Ποίηση, στο Μεγάλο Μυθιστόρημα, στις Μεγάλες Αφηγήσεις, το βλέμμα εκείνων που είναι μεν θύματα των Μεγάλων Αφηγήσεων, αλλά παρέμειναν αγέρωχοι, περήφανοι, εννοηματωμένοι. Τώρα τον μαθαίνω και ως ποιητή. Διαβάζω: «Μια άλλη αγάπη / Από αστραπή πιο δυνατή / Έδιωξε την αγάπη μου / Για του θεάτρου τη σκηνή // Όπου τον χάρο ξεγελώ / Σαν γίνομαι κάποιος άλλος / Ένας εραστής της ετερότητας / Που κολυμπά στων ανθρώπων τις ψυχές // Μια προδοσία με έφερε μακριά / Απ' το σπίτι μου / Μια αγάπη μ' έκανε να χάσω / Τον δρόμο μου και να πλανιέμαι». Ανάβω τσιγάρο, πίνω μια γουλιά ιρλανδέζικο, πίνει μια γουλιά καφέ, αν δεν απατώμαι, τον φωτογραφίζω να μου υπογράφει το βιβλίο του, τον κοιτάζω, συνεχίζω να διαβάζω το ποίημα «Έρωτας και Προδοσία» που κλείνει με ένα δίστιχο του θρυλικού Τέο Σαλαπασίδη: «Ένας Εβραίος χωρίς συναγωγή / Ένας Ιακωβίνος δίχως λέσχη». Τα λέμε. Γελάμε. Μέσα μας, ενίοτε, βουρκώνουμε. Διαβάζω το ποίημά του για τον απίθανο, τον κολοσσιαίο ηθοποιό Νίκο Σκυλοδήμο: «Εκείνη η αστραπιαία λάμψη / Η στιγμιαία πτήση / Που ένιωθα να σε απογειώνει / Σαν παίζαμε μαζί // Ίσως είναι αλήθεια / Πρέπει να το αποδεχτώ / Πως τα ψηλά πετάγματα / Πολύ δεν διαρκούν // Άλλοι πάλι θα πουν / Πως η ιδιοφυΐα αγαπά / Με τον θάνατο / Να φλερτάρει // Προσπαθώ να σε περιγράψω / Να πω ποιος ήσουν / Μα οι λέξεις δραπετεύουν / Τα λόγια δεν αρκούν // Μόνο η εικόνα σου υπάρχει / Είναι μέσα σε μια λάμψη / Κι όταν έφυγες / Έμεινε το φως // Πέταξες πολύ ψηλά / Σαν τον Ίκαρο / Άγγιξες τον ήλιο/ Και χάθηκες». Είναι ο Γιώργος Κοτανίδης (Θεσσαλονίκη, 1945) και είναι η ποιητική του συλλογή Ηθοποιός σημαίνει φως; (εκδ. Γαβριηλίδης).

2.

Ουίσκι και Φωτογραφία. Πίνουμε ουίσκι και τα λέμε. Πάθος για τη φωτογραφία. Πάθος για την έστω στιγμιαία ακινητοποίηση του χρόνου, για πώς λες «στάκαμαν» στον χρόνο. Εμμονή με το ασπρόμαυρο. Επιμονή στην Ευρώπη, στην περιπέτεια της Ευρώπης, στα πρόσωπα και στα σώματα που βλέπεις στο Βερολίνο και στη Βαρκελώνη, στο Βουκουρέστι και στο Βελιγράδι, στη Βιέννη και στη Βουδαπέστη. Το βλέμμα του είναι το βλέμμα του ευαίσθητου ταξιδιάρη που βλέπει βλέμματα. Αλώνισε την Ευρώπη με ένα Pony, αυτό το ξαδελφάκι του Trabant. Ξέρω τις φωτογραφίες του από το facebook. Μου αρέσουν, όλες, πάντα. Έχουν βγει από μυθιστορήματα του Χάινριχ Μπελ, από θρυμματισμένα θεατρικά του Χάινερ Μίλερ, από σενάρια του Πέτερ Χάντκε. Φωτογράφισε με μια Minox την άλλη Ευρώπη, την Ευρώπη των καθημερινών θαυμάτων, των γιορτών μέσα στην ένδεια, των ποιημάτων που έγραφες στο σπιράλ μπλοκάκι με έναν πάμφθηνο στυλογράφο. Έθαψε, θλιμμένος και αποφασισμένος να στρώσει τη ζωή του, είκοσι τέσσερις χιλιάδες (24.000!) αρνητικά. Χάρη στο facebook, τα ξέθαψε και μας τα προσφέρει. Ουσιαστικά, μας προσφέρει στο πιάτο το παρελθόν μας, αυτό το παρελθόν που δεν λέμε, και σωστά, να το αφήσουμε να μαραγκιάσει, που δεν μας αφήνει σε ησυχία γιατί δεν το αφήνουμε σε ησυχία, αυτό το παρελθόν που, πονηρά, υπέροχα, με την Πανουργία του Λόγου, για την οποία σοφά μιλούσε ο Χέγκελ, γίνεται περίτρανα Παρόν και Μέλλον. Είναι ο Κωνσταντίνος Πίττας και το φωτογραφικό λεύκωμα Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης, 1985-1989 (εκδ. Αυτοέκδοση).

3.

Αντιβηχικό και Θέατρο. Κατέβαζε μανιωδώς τα αντιβηχικά και γελούσε υπέροχα. Μου έσπαγε συστηματικά τα νεύρα, αλλά κατάφερνε πάντα να με κατευνάζει και να τη συγχωρώ πατόκορφα. Ήπιαμε παρέα αναρίθμητα αντιβηχικά στον Πειναλέοντα και στην Οκτάνα, στου Λώρα και στα σπίτια των φίλων που μας ανέχονταν και μας φίλευαν. Φίλε Φέρε Φίλους Φάγε Φύγε. Αυτή ήταν η συνάφειά μας, από το 1989. Έγραφε ποιήματα από μόνη της, και πεζά, υπέροχα πoπ πεζά, κατά παραγγελίαν. Την έπεισα να της αρέσει ο Roberto Bolaño και να ρίξει ένα βλέφαρο σε κάτι αλλόκοτα επαναστατικά κείμενα άλλων εποχών. Τον τελευταίο καιρό, έγραψε τέσσερα θεατρικά, το ένα πιο δυνατό από το άλλο. Αν είχε σαλτάρει για τα καλά και είχε χορέψει τον Χορό του Μεταμοντέρνου Ζαλόγγου παρέα με τη Βέρα από το έπος Τα κουρέλια τραγουδάνε ακόμα του Νικολαΐδη, θα μιλούσανε οι πάντες για την Ελληνίδα Σάρα Κέιν. Αλλά αυτή προτιμά να ξεγελάει την οδύνη και να ελίσσεται ανάμεσα στις Συμπληγάδες του Χαμούρη Χρόνου. Γράφει: «... ωδείο δεν πήγα, από κάτι κασέτες με τη Βέμπο έμαθα... ούτε νότες, τίποτε... ούτε μια νότα, αγάπη μου, ούτε μια νότα, ρε σκύλα, που να μην έλιωνες... για το τέκνο που αγαπάει, για το τέκνο που φιλεί... νεκροφιλεί, νεκροφιλεί να λες, εσύ με νεκροφίλησες, με γλώσσα με νεκροφίλησες κι ας πέθανες πρώτη». Είναι η Γλυκερία Μπασδέκη (Λάρισα, 1969) και το βιβλίο της Τέσσερα Θεατρικά (εκδ. Bibliothèque).

Τα βιβλία της εικόνας:

1. Γιώργος Κοτανίδης, Ηθοποιός σημαίνει φως;, Εκδόσεις Γαβριηλίδης, Σελίδες: 48

2. Κωνσταντίνος Πίττας, Εικόνες μιας άλλης Ευρώπης, 1985-1989, Εκδόσεις Αυτοέκδοση, Σελίδες: 240

3. Γλυκερία Μπασδέκη, Τέσσερα Θεατρικά,  Εκδόσεις Bibliothèque, Σελίδες: 200

radiobookspotting.blogspot.gr

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Βιβλίο / Ανί Ερνό: «Όπως η σεξουαλική επιθυμία, έτσι και η μνήμη δεν σταματά ποτέ»

Η Γαλλίδα συγγραφέας που τιμήθηκε με το Νόμπελ Λογοτεχνίας γεφυρώνει, με τη μυθιστορηματοποίηση της μνήμης, τη μεγάλη λογοτεχνία, από τον Μαρσέλ Προυστ μέχρι τον σύγχρονό μας Εντουάρ Λουί. Γεννήθηκε σαν σήμερα το 1940.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
ΕΠΕΞΕΡΓ. Παύλος Μεθενίτης «Αμανίτα μουσκάρια»

Το πίσω ράφι / Όταν μια ολόκληρη διμοιρία ανταρτών ξεκληρίστηκε από παραισθησιογόνα μανιτάρια

Στηριγμένο σε πραγματικά γεγονότα, το μυθιστόρημα «Αμανίτα μουσκάρια» του Παύλου Μεθενίτη εξερευνά το ζήτημα των ουσιών ως καταφύγιο αλλά και ως καταστροφή, και μας παρασύρει σ’ ένα ταξίδι ποτισμένο από την ελληνική πραγματικότητα, παραμονές της οικονομικής κρίσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Βιβλίο / Arsenale: Το πιο απρόσμενο βιβλιοπωλείο των Κυκλάδων φτιάχτηκε στην Ανάφη

Σε ένα νησί που μετρά λιγότερους από 300 μόνιμους κατοίκους, ένα παλιό καραβόσπιτο μεταμορφώθηκε σε ένα καταφύγιο πολιτισμού γεμάτο βιβλία, μουσικές και μικρούς θησαυρούς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μαρκ Τουέιν, «Οι περιπέτειες του Χακ Φιν»

Το πίσω ράφι / Το μυθιστόρημα του Μαρκ Τουέιν που έθαψαν οι κριτικοί και το αποθέωσε ο Χέμινγουεϊ

Στις «Περιπέτειες του Χακ Φιν» ο Μαρκ Τουέιν έπλασε τον πιο ελεύθερο ήρωα της αμερικανικής λογοτεχνίας, που αρνήθηκε τους κανόνες της κοινωνίας του και ένωσε την τύχη του με έναν σκλάβο δραπέτη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί την ζωή χωρίς αυτόν

Βιβλίο / Ο Σάχης του Ιράν και η Αμερική που δεν μπορούσε να φανταστεί τη ζωή χωρίς αυτόν

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Βασιλεύς των Βασιλέων», όπως αποκαλούσε τον εαυτό του ο Ρεζά Παχλαβί, εστιάζει στις διαδοχικές κυβερνήσεις των ΗΠΑ που «αποδέχτηκαν πρόθυμα τις φαντασιώσεις του, τόσο για τον εαυτό του όσο και για τη χώρα του».
THE LIFO TEAM
Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Βιβλίο / Γωγώ Ατζολετάκη: «Οι άνθρωποι της τρίτης ηλικίας δεν είναι “ληγμένα προϊόντα”»

Σταρ Ελλάς στα νιάτα της, διακρίθηκε ως ηθοποιός, θιασάρχης, ραδιοφωνική παραγωγός, δοκιμάστηκε επίσης στη συγγραφή έχοντας κυκλοφορήσει μέχρι τώρα επτά βιβλία μαζί με το πρόσφατο «Η τρίτη άνοιξη» (εκδ. Επίμετρο), που έδωσε και το έναυσμα γι’ αυτήν τη συνέντευξη.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Οι Αθηναίοι / O Δημήτρης Γκιώνης, οι ένδοξες μέρες της «Ελευθεροτυπίας» και το σημερινό μιντιακό σούπερ μάρκετ

Ο 81χρονος δημοσιογράφος και συγγραφέας που για δεκαετίες διηύθηνε τις πολιτιστικές σελίδες της Ελευθεροτυπίας, αφηγείται τη συναρπαστική καριέρα του στη LiFO
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Βιβλίο / Κλαίρη Μιτσοτάκη: «Η αξιοπρέπεια και η φιλία είναι τα θεμέλια της ζωής μας»

Η σπουδαία μεταφράστρια, που έχει αφιερώσει μεγάλο μέρος της δουλειάς της στον Μαρσέλ Προυστ, μας ξεναγεί στον πολύπλοκο κόσμο του και εκφράζει τον θυμό της για την πανταχού παρούσα απάτη της εποχής μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Βιβλίο / Η αλήθεια για τον «Συνταγματάρχη» Πάρκερ, τον διαβόητο μάνατζερ του Έλβις Πρίσλεϊ

Ένα νέο βιβλίο με τίτλο «Ο Συνταγματάρχης και ο Βασιλιάς» εξερευνά τη συναρπαστική ζωή ενός ακούραστου κομπιναδόρου που προσπαθούσε απεγνωσμένα να ανακαλύψει εκ νέου τον εαυτό του.
THE LIFO TEAM
Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Βιβλίο / Γνώριζαν ή όχι οι Γερμανοί για τα εγκλήματα του Χίτλερ;

Πότε ακριβώς χάθηκε ο πόλεμος για τον Άξονα; Ποια ήταν η πιο σημαντική μάχη του πολέμου; Πόσο «συμμέτοχος» ήταν ο Γερμανικός λαός στο ολοκαύτωμα; Σ’ αυτά τα ερωτήματα επιχειρεί να απαντήσει μια νέα ογκώδης έκδοση με τίτλο «Η συνολική ιστορία του Β' Παγκοσμίου Πολέμου».
THE LIFO TEAM
Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Βιβλίο / Αudiobooks: Αντί να διαβάσεις το νέο βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ, το ακούς

Είναι νωρίς να πούμε πως αυτά τα ηχητικά λογοτεχνικά αρχεία μπορούν να αντικαταστήσουν το βιβλίο. Είναι όμως μια υπέροχη λύση για όσους θέλουν να διαβάσουν αλλά δεν έχουν χρόνο ή έχουν μπλοκάρει με το κανονικό διάβασμα.
ΙΩΑΝΝΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ