«Η μακρά περίοδος του τέλους της Μεταπολίτευσης θα διαρκέσει για πολύ ακόμη»

«Η μακρά περίοδος του τέλους της Μεταπολίτευσης θα διαρκέσει για πολύ ακόμη» Facebook Twitter
O Λαρισαίος Μπάμπης Στάικος γράφει για την εμπειρία του στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου στο βιβλίο του ΠΟ.Σ.Μ.ΠΥ., που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γιαβριηλίδης.
0

 

Εχοντας ζήσει ως φοιτητής Αρχιτεκτονικής στη Ρουμανία τα χρόνια του Τσαουσέσκου, ήταν ένας από τους νέους ξένους φοιτητές που επιχείρησαν να υψώσουν τη φωνή τους στο καθεστώς και συμμετείχε στην πρώτη εξέγερση στη χώρα, δέκα χρόνια πριν από την πτώση του δικτάτορα.


Το αγωνιστικό του πάθος για ελευθερία και ισότητα το πλήρωσε με απέλαση κι έτσι βρέθηκε πίσω στην Ελλάδα πριν ολοκληρώσει τις σπουδές του. Η πορεία, βέβαια, ήταν καλύτερη, γιατί συνέχισε τις σπουδές του στη σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου, απ' όπου και αποφοίτησε το 1986.


Τριάντα χρόνια μετά ο Λαρισαίος Μπάμπης Στάικος γράφει για την εμπειρία του στη Ρουμανία του Τσαουσέσκου στο βιβλίο του ΠΟ.Σ.Μ.ΠΥ., που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Γιαβριηλίδης.

Στην Ελλάδα του σήμερα και σε κάθε δημοκρατική χώρα δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν υπάρχει ελευθερία έκφρασης. Το Διαδίκτυο και η παγκοσμιοποίηση συνέβαλαν τα μέγιστα σε αυτό.


Το βιβλίο, που αποτελεί και την πρώτη συγγραφική του προσπάθεια, περιγράφει την ιστορία τεσσάρων φίλων, των «ΠΟ», «Σ», «Μ» και «ΠΥ», οι οποίοι πρωτοστάτησαν σ' αυτή την εξέγερση κατά του καθεστώτος.


Πρόκειται για μια ιστορία που βασίζεται σε αληθινό περιστατικό του 1980 στη Ρουμανία, με πολλά αυτοβιογραφικά στοιχεία και καταστάσεις που σε πολλά σημεία παίζουν με τον υπερρεαλισμό και την ποίηση.


Με αφορμή το βιβλίο ΠΟ.Σ.Μ.ΠΥ. ο Μπάμπης Στάικος μιλά στη LifΟ:

— Τι σας ώθησε να ασχοληθείτε με αυτό το θέμα; Υπάρχει κάποιος παραλληλισμός των γεγονότων επί Τσαουσέσκου με τη σημερινή εποχή που θέλετε να προβάλετε μέσα από το βιβλίο σας;

Το θέμα του βιβλίου αποτελεί ένα αληθινό περιστατικό που διαδραματίστηκε στην Τιμισοάρα της Ρουμανίας το 1980, στις φοιτητικές εστίες των ξένων φοιτητών. Οι Έλληνες φοιτητές των πανεπιστημίων της Ανατολικής Ευρώπης, πριν από την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, ήταν ένα σημαντικό κομμάτι της ελληνικής πραγματικότητας μετά τη Μεταπολίτευση και δεν υπάρχει ουσιαστική αναφορά σε βιβλιογραφία Ελλήνων σύγχρονων συγγραφέων. Ήθελα πολύ να μοιραστώ τις προσωπικές εμπειρίες εκείνης της περιόδου. Η Ρουμανία του δικτατορικού καθεστώτος Τσαουσέσκου ήταν σκληρή και απάνθρωπη. Τεράστιες ανισότητες, μεγάλες ταξικές διαφορές και προσωποκρατικό καθεστώς, κάτι ανάλογο με το σημερινό της Βόρειας Κορέας .


— Πώς θα περιγράφατε τους τέσσερις χαρακτήρες που πρωταγωνιστούν στην ιστορία;

Οι τέσσερις χαρακτήρες της ιστορίας είναι απλοί άνθρωποι, από διαφορετική κοινωνική τάξη ο καθένας, με τα δικά τους προσωπικά βιώματα και τις δικές τους προσωπικές εμπειρίες τις οποίες διηγούνται σαν μια μικρή αυτοβιογραφία πριν από το τελικό γεγονός της εξέγερσης. Οι ευαισθησίες, οι πρώτοι έρωτες, οι πρώτες απογοητεύσεις, ξεδιπλώνουν τον χαρακτήρα των δεκαοκτάρηδων της Μεταπολίτευσης που έζησαν στα νεανικά τους χρόνια την εμπειρία της δικτατορίας στην Ελλάδα, βίωσαν την αποτυχία των εισαγωγικών εξετάσεων και προσπάθησαν να βρουν μια καλύτερη πανεπιστημιακή πορεία στη Ρουμανία.


— Ποιες οι ομοιότητές σας με τον χαρακτήρα του Πυρηνικού; Εσείς, προσωπικά, συνδέεστε και αν ναι, πώς, με το περιστατικό που αποτελεί τον κορμό της ιστορίας;

Ουσιαστικά, ο χαρακτήρας του Πυρηνικού είναι μια αυτοβιογραφική περιγραφή του συγγραφέα, και κυρίως των παιδικών χρόνων στην επαρχία. Μετά την αποτυχία μου στις εισαγωγικές εξετάσεις για το Πολυτεχνείο αποφάσισα ότι ήθελα πολύ να προσπαθήσω να σπουδάσω Αρχιτεκτονική στη Ρουμανία. Η επιλογή της συγκεκριμένης χώρας έγινε για αποκλειστικά οικονομικούς λόγους, αφού τα δίδακτρα ήταν τα μισά απ' αυτά που χρειαζόταν κανείς για να σπουδάσει στην Ιταλία ή σε άλλη χώρα της Δυτικής Ευρώπης και τα οικονομικά της οικογένειας ήταν περιορισμένα. Μετά την εξέγερση, βέβαια, η οποία ήταν η πρώτη, και μάλιστα από ξένους φοιτητές, δέκα χρόνια πριν από τη μεγάλη εξέγερση στην ίδια πόλη που οδήγησε στην ανατροπή του Τσαουσέσκου, επήλθε η απέλαση και η επιστροφή στην Ελλάδα. Το θετικό και το αισιόδοξο είναι ότι μετά την επιστροφή και οι τέσσερις ήρωες της ιστορίας πέτυχαν τον επόμενο χρόνο την εισαγωγή τους σε ελληνικά πανεπιστήμια.


— Στην Ελλάδα του σήμερα αλλά και στην παγκόσμια κοινωνία σε ποιο βαθμό υπάρχει ελευθερία έκφρασης και πραγματική δημοκρατία και πόσο λειτουργούν πια τα αντανακλαστικά της κοινωνίας απέναντι σε ό,τι την καταπιέζει;

Στην Ελλάδα του σήμερα και σε κάθε δημοκρατική χώρα δεν μπορεί να πει κανείς ότι δεν υπάρχει ελευθερία έκφρασης. Το Διαδίκτυο και η παγκοσμιοποίηση συνέβαλαν τα μέγιστα σε αυτό. Οτιδήποτε συμβαίνει παγκόσμια γίνεται πλέον γνωστό σε δευτερόλεπτα, προκαλώντας ανάλογες κριτικές και αντιδράσεις. Η οικονομική κρίση, η ανέχεια, το άγχος για το αύριο και η αβεβαιότητα δημιούργησαν ένα είδος παθητικής ανοχής σε ό,τι μας καταπιέζει τα τελευταία χρόνια. Η αδυναμία επίλυσης βασικών και ουσιαστικών προβλημάτων του μέσου πολίτη από το πολιτικό σύστημα με την αναξιοπιστία που το διακρίνει τις τελευταίες δεκαετίες μαζί με την έλλειψη εμπιστοσύνης σε κάθε εξαγγελία ελπίδας και βελτίωσης της καθημερινότητας δημιούργησαν ένα είδος πολιτικής αποχαύνωσης, μηδενίζοντας σχεδόν τις όποιες προσπάθειες αντίδρασης. Ενώ βλέπουμε ότι σε άλλες χώρες η κοινωνική αντίδραση σε πολύ ηπιότερα μέτρα φτάνει στο ζενίθ, στη χώρα μας η κοινωνική διαμαρτυρία περιορίζεται σε χλιαρές και μεμονωμένες διαμαρτυρίες και σε καυστικά σχόλια στα μέσα κοινωνική δικτύωσης. Σημεία των καιρών, δυστυχώς, καθώς η μακρά περίοδος του τέλους της Μεταπολίτευσης θα διαρκέσει για πολύ ακόμη.

Το πρώτο μου βιβλίο το αφιέρωσα στην επί 35 χρόνια συνοδοιπόρο της ζωής μου στα εύκολα και στα δύσκολα, στη σύζυγό μου Δανάη.

 

To άρθρο δημοσιεύτηκε στην έντυπη LIFO.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Έτσι μας πέταξαν μέσα στην Ιστορία

Βιβλίο / Το φιλόδοξο λογοτεχνικό ντεμπούτο του Κώστα Καλτσά είναι μια οικογενειακή σάγκα με απρόβλεπτες διαδρομές

«Νικήτρια Σκόνη»: Μια αξιοδιάβαστη αφήγηση της μεγάλης Ιστορίας του 20ού και του 21ου αιώνα στην Ελλάδα, από τα Δεκεμβριανά του 1944 έως το 2015.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Βιβλίο / Γκρέγκορ φον Ρετσόρι: Αποχαιρετώντας μια Ευρώπη που χάνεται

Ένας από τους τελευταίους κοσμοπολίτες καλλιτέχνες και συγγραφείς αυτοβιογραφείται στο αριστουργηματικό, σύμφωνα με κριτικούς και συγγραφείς όπως ο Τζον Μπάνβιλ, βιβλίο του «Τα περσινά χιόνια», θέτοντας ερωτήματα για τον παλιό, σχεδόν μυθικό κόσμο της Ευρώπης που έχει χαθεί για πάντα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
CARRIE

Βιβλίο / H Carrie στα 50: Το φοβερό λογοτεχνικό ντεμπούτο του Στίβεν Κινγκ που παραλίγο να καταλήξει στα σκουπίδια

Πάνω από 60 μυθιστορήματα που έχουν πουλήσει περισσότερα από 350 εκατομμύρια αντίτυπα μετράει σήμερα ο «βασιλιάς του τρόμου», όλα όμως ξεκίνησαν πριν από μισό αιώνα με την πρώτη περίοδο μιας ντροπαλής και περιθωριοποιημένης μαθήτριας γυμνασίου.
THE LIFO TEAM
Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Το πίσω ράφι / Οι «Αρχάριοι» του Ρέιμοντ Κάρβερ, ήρωες τσακισμένοι από το κυνήγι του αμερικανικού ονείρου

Γεννημένος στο Όρεγκον τα χρόνια που ακολούθησαν την οικονομική κρίση του '29, γιος μιας σερβιτόρας κι ενός εργάτη σε εργοστάσιο ξυλείας, ο κορυφαίος εκπρόσωπος του «βρόμικου ρεαλισμού» βίωσε στο πετσί του την αθλιότητα, τις δυσκολίες και την αποξένωση που αποτύπωσε στο έργο του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε σε μια εποχή βαθιάς μοναξιάς, μέσα σε μια θάλασσα διαδικτυακών “φίλων”».

Βιβλίο / Μιχάλης Μακρόπουλος: «Ζούμε στη βαθιά μοναξιά των διαδικτυακών μας “φίλων”»

Ο συγγραφέας και μεταφραστής μιλά για τη δύναμη της λογοτεχνίας, για τα βιβλία που διαβάζει και απέχουν απ’ όσα σήμερα «συζητιούνται», για τη ζωή στην επαρχία αλλά και για το πόσο τον ενοχλεί η «αυτοπροσωπολατρία στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ