Γυναίκες ταπεινωμένες

Γυναίκες ταπεινωμένες Facebook Twitter
Κατερίνα Μάτσα
0

H γνωστή μας Κατερίνα Μάτσα συνεχίζει ακατάβλητη τις έρευνές της γύρω από την ψυχοπαθολογία της γυναικείας φύσης, και δη της τοξικομανίας που αλλοιώνει το φέρεσθαι της γυναίκας, οδηγώντας την σε μια κατάσταση κοινωνικού αποκλεισμού. Η φυσικότητα απορρίπτεται εξ υπαρχής, καθότι η πελατεία της ψυχιάτρου έχει να αντιμετωπίσει καταστάσεις και πρόσωπα που υποφέρουν από αίσθημα κοινωνικού αποκλεισμού: ανθρώπους για πέταμα, ταπεινωμένους, βασανισμένους, δυστυχισμένους, άνεργους, άστεγους, οροθετικούς, τοξικομανείς, αλκοολικούς, ψυχασθενείς, παρίες κ.λπ. Κεντρικός άξονας της έρευνας είναι βέβαια η «ντροπή», που αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον καθώς εξακτινώνεται σε ένα επιστημονικό, πολιτικό, ιδεολογικό και θρησκευτικό επίπεδο.

 

Θα μπορούσε η Κ. Μάτσα να απλώσει την έρευνά της και τη θεραπεία της και στα δύο φύλα, εντούτοις την περιορίζει αποκλειστικά στις γυναίκες διότι αυτές την υποφέρουν πιο έντονα, παλεύοντας τόσο με τον εαυτό τους όσο και με την ανδροκρατική κοινωνία η οποία στιγματίζει διπλά την εξαρτημένη γυναίκα. Η στροφή προς τις ψυχοδραστικές ουσίες συνδέεται με την ντροπή, την ταπείνωση, τον ψυχικό τραυματισμό, την κακοποίηση, την απαξίωση, την προσβολή, την περιφρόνηση, καθιστώντας τη γυναίκα –μικρή ή μεγάλη– ένα πλάσμα εμφορούμενο από αμυντικές στάσεις που τελικά δεν αποδίδουν, για μάχες που δίδονται χωρίς επιτυχία, για αποφάσεις που τελικά παραμένουν λόγια και μόνο λόγια. Τι άλλο επιζητεί η γυναίκα της «ντροπής» και της ταπείνωσης από την επιστροφή στην «υγιά» κοινωνία όπου θα εμφανιστεί, αν όχι ως ίση προς ίσους, τουλάχιστον ικανή να αντιμετωπίσει εμπόδια που κάποτε της φαίνονταν αξεπέραστα.

 

Η Ελευθερία είναι 34 ετών, εξαρτημένη επί δωδεκαετία από ουσίες, κόρη αστυνομικού που είναι αλκοολικός, βίαιος, ιδιαίτερα προς τη μητέρα. Η βιαιότητα ήταν σύνηθες φαινόμενο ανάμεσα στους γονείς. Επίσης, υπάρχει και ένας αδελφός που συμπεριφέρεται βίαια. Ο πατέρας προτιμούσε η θυγατέρα να ήταν αγόρι και γι’ αυτό τη φώναζε Λευτέρη... Τελικά, η μάνα και η κόρη δραπέτευσαν από το σπίτι, με αποτέλεσμα η πατρική οργή να στραφεί ευθέως μόνο προς την κόρη. Έτσι, στα δεκαεπτά άρχισε να καπνίζει χασίς, συνδυάζοντάς το με αλκοόλ και χάπια. Αργότερα, στα 26 της, πέρασε στη χρήση ηρωΐνης.

 

Σε όλες περίπου τις περιπτώσεις η ντροπή συνδυάζεται με χασίς, με αλκοόλ και χάπια, και τελικά με ηρωΐνη.

 


 

Η Ντίνα είναι 33 ετών, εξαρτημένη από ουσίες. Η οικογένειά της έχει τέσσερα παιδιά, δύο αγόρια και δύο κορίτσια. Την κακοποιούσαν συστηματικά, καθότι έτρωγε αυτή το ξύλο από τον πατέρα όσο και από τον μικρότερο αδελφό. Επίσης την ξυλοκοπούσε και η μητέρα, τιμωρώντας τη συχνά με κόψιμο των μαλλιών της. Τέλος, στα 17 της άρχισε τη χρήση ηρωΐνης μαζί με τον αδελφό της. Στα τρία χρόνια ο αδελφός της πεθαίνει από υπερβολική δόση, στα 19 του. Oι γονείς ενοχοποίησαν την Ντίνα για τον θάνατο του αδελφού, ενώ η μάνα ντύθηκε στα μαύρα και πενθούσε μέχρι την εποχή που η κόρη εντάχθηκε στο πρόγραμμα.

 

Η Ντίνα σε ηλικία τριών ετών είχε ζεματιστεί στον έναν μαστό, πράγμα που της προκαλούσε ντροπή στα παιδικά της χρόνια. Επίσης, πάνω σε αυτή την ντροπή βρήκε τόπο για να εμφανιστεί μια άλλη ντροπή, εκείνη της σωματικής κακοποίησης από τους γονείς που την ανάγκαζε να πηγαίνει στο σχολείο μαυρισμένη και ενίοτε κακοκουρεμένη. Στη συνέχεια προστέθηκε η ντροπή ότι έγινε «πρεζάκι». Εντούτοις, κατά τη διάρκεια της ψυχολογικής απεξάρτησης κατόρθωσε να πενθήσει τον αδελφό της και να επεξεργαστεί τις σχέσεις της με τους γονείς. Κρίνει τους γονείς, χωρίς να τους απορρίπτει. «Δεν θέλω να δείχνω γυναίκα γιατί δεν με σέβονται και με κάνουν να ντρέπομαι» λέει η Ντίνα στην ομάδα του ψυχοδράματος.... Πάνω στην ίδια τροχιά κινούνται και η Αντιγόνη και η Γιώτα.

 

Aν το βλέμμα του άλλου παίζει καθοριστικό ρόλο σε κάθε κοινότητα, τότε δεν μπορούμε να φανταστούμε ιδιωτικό ή δημόσιο, ατομικό και κοινωνικό. Αν διαφοροποιήσουμε το ζώο από τον άνθρωπο, τότε ο χόμο σάπιενς διατηρεί έναν μυστικό χώρο μέσα του, τον οποίο φροντίζει να μην εκθέτει στον άλλον, μια απαραβίαστη ιδιωτικότητα, όπως τονίζει η Κ. Μάτσα. Ωστόσο, όταν η εν λόγω ιδιωτικότητα εκτεθεί βίαια στον άλλον, τόσο εμπράκτως όσο και συμβολικά, βλέπουμε να αναδύεται το συναίσθημα της ντροπής. Άλλωστε οι πρωτόπλαστοι, όταν άκουσαν να τους καλεί η φωνή του Θεού, απάντησαν ότι κρύφτηκαν διότι ήταν γυμνοί και ντράπηκαν. Ο Λακάν κάνει λόγο για το «Δικαστήριο του Άλλου», όπως και ο Σαρτρ προσδίδει στο βλέμμα του άλλου οντολογικό χαρακτήρα. Κάτω από το βλέμμα του άλλου νιώθω να είμαι αυτό που κρίνει ο άλλος, γυμνός δηλαδή, ανήμπορος, σακατεμένος.

 

Οι περιπτώσεις της Κυβέλης, της Ρούλας και της Ρέας ακολουθούν την ίδια μέθοδο. Μάλιστα, μας εκπλήσσει η ομολογία της Ρέας ότι η ηρωΐνη τής έπαιρνε την ντροπή και την έκανε να πιστεύει στον εαυτό της, γι’ αυτό άλλωστε συνέχισε να κάνει χρήση επί εικοσαετία, ωσότου τελικά να απευθυνθεί στη 18 ΑΝΩ. Ο τραυματισμός, παρατηρεί η Κ. Μάτσα, βιώνεται χωρίς να εμφανιστεί η ντροπή, η οποία κάνει την εμφάνισή της σε δεύτερο χρόνο.

 

Η ντροπή, τονίζει η Κ. Μάτσα, πρέπει να εξετάζεται πάντα σε σχέση με δύο άξονες. Ο ένας αφορά την ιστορία του υποκειμένου, τα τραυματικά του βιώματα και την πορεία του στον κόσμο από τη στιγμή που γεννήθηκε. Ο δεύτερος αφορά τη δυναμική των εν ενεργεία συναισθηματικών του επενδύσεων. Αμφότεροι οι άξονες έχουν μεγάλη σημασία για την ανεύρεση των πηγών της ντροπής που έχει βιώσει ή και βιώνει ακόμα το εν λόγω άτομο. Ο Αντρέ Γκριν αναφέρεται στο φαινόμενο «της διάχυσης της ντροπής». Ντρέπεται κανείς για όλα, για τον εαυτό του, την οικογένειά του, τον τόπο καταγωγής, την τάξη, την εθνικότητά του. Άρα, η πηγή της ντροπής μπορεί να είναι σωματική, σεξουαλική, ψυχική, ηθική, κοινωνική και οντολογική. Επίσης, ο Πρίμο Λέβι, που επέζησε από το στρατόπεδο του Άουσβιτς, παρατηρεί ότι οι διασωθέντες κατακλύστηκαν από ντροπή όταν αντίκρισαν το βλέμμα των ελευθερωτών τους γεμάτο φρίκη μπροστά στην εικόνα τους.

 

Η Μαργαρίτα, η Γιάννα, η Καίτη και η Πόπη ανήκουν στην κατηγορία της ντροπής και της ενοχής που δεν λέγεται, διότι δεν μπορεί κανείς να τη μοιραστεί. Δικαιολογημένα συμπεραίνει ο Λακάν ότι αυτός που ντρέπεται κρύβει την ενοχή του ακόμα και από τον εαυτό του, στην ουσία προτιμά τον θάνατο παρά την εξομολόγηση. Άλλωστε, όταν απουσιάζει το βλέμμα του Άλλου, ντροπή δεν υπάρχει. Στις περιπτώσεις αυτές συγκαταλέγονται: 1) οι διεστραμμένοι, για τους οποίους ο άλλος δεν υπάρχει, 2) τα παιδιά που έχουν υποστεί αισθητηριακή αποστέρηση στα πρώτα χρόνια της ζωής τους, 3) εκείνοι που έχουν υποστεί σοβαρές νευρολογικές βλάβες στον ρινεγκέφαλο (αμυγδαλή) λόγω αποστημάτων, αιμορραγιών και άλλων αιτίων, 4) οι πάσχοντες από σοβαρή μελαγχολία με πλήρη αναστολή των ψυχολογικών λειτουργιών, 5) όσοι βρίσκονται στη φάση του πένθους, οπότε το άτομο πλημμυρίζει απο ενοχές, χωρίς να αισθάνεται ντροπή. Αντίθετα, στις περιπτώσεις του αδύνατου πένθους υπάρχει ντροπή. Πάντως, ο παρανοϊκός αποδίδει την ντροπή στον Άλλον. Το παρανοϊκό υποκείμενο είναι ένα υποκείμενο που κάνει παραλήρημα την ντροπή του, καταργώντας την εσωτερικά και μεταθέτοντάς τη στον τόπο του Άλλου. Ντρέπομαι για τους άλλους, λέγει ο παρανοϊκός.

 

Ουσιαστικά, η θεραπεία του ασθενούς αφορά μια νέα ταυτότητα. Η ντροπή, με άλλα λόγια, απειλεί και τα τρία θεμέλια πάνω στα οποία οικοδομείται η ταυτότητα του ανθρώπου, δηλαδή την αυτοεκτίμηση, τον συναισθηματικό δεσμό με τα δικά του πρόσωπα και το αίσθημα ότι ο ίδιος ανήκει σε μια κοινότητα ανθρώπων. Το υπερεγώ υπαγορεύει, ενώ το ιδανικό του Εγώ φιλοδοξεί και φαντάζεται. Η συστολή, γράφει ο Τισσερόν, προστατεύει, η ενοχή κοινωνικοποιεί, η ντροπή αποπροσανατολίζει.

 

Ταπείνωση και ντροπή, Γυναίκες τοξικομανείς της Kατερίνας Μάτσα

Εκδόσεις Άγρα

Σελ.: 153, Τιμή: €13,50

 

 

 

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ