Για τη «Ζα Ζα»: Μια γυναίκα κι ένα μυθιστόρημα

Για τη «Ζα Ζα»: Μια γυναίκα κι ένα μυθιστόρημα Facebook Twitter
0

Γνώρισα τη Ζα Ζα πριν από μερικά χρόνια, τρόπον τινά επαγγελματικά. Ήξερα γι’ αυτήν —όπως και πολλοί άλλοι βέβαια— και επιδίωκα να έρθω σε επαφή μαζί της για αρκετό καιρό. Αλλά δεν ήταν εύκολο. Ή, κι όταν ήταν, δεν ήμουν εγώ για τον ένα ή τον άλλο λόγο, οικογενειακό ή οικονομικό φέρ’ ειπείν, διαθέσιμος, όσο κι αν με τρέλαινε η ιδέα πως ήταν εξαιτίας μου που δε θα την έβλεπα.

Εντέλει όμως τα κατάφερα, και έγινε ό,τι ήταν να γίνει. Έγινε ό,τι ήταν να γίνει.

Φυσικά άρχισα από το αμέσως επόμενο λεπτό να ενδιαφέρομαι περισσότερο για κείνην, γεγονός που αφενός μεν δεν της έκρυψα —δε θα είχα κανένα κέρδος από αυτό—, αφετέρου δε ήταν αναμενόμενο όπως ο θάνατος. Αυτό που δεν ήταν αναμενόμενο (πλην, είναι ευεξήγητο) ήταν, όχι η έλξη της προς το πρόσωπό μου βέβαια, προς Θεού, αλλά η, ας την πούμε, συναδελφική συμπάθεια, ένα είδος συνωμοτικής αγάπης, που έδειξε η ίδια προς εμένα. Αν μη τι άλλο, κάνουμε την ίδια δουλειά, μολονότι εγώ για σαφώς πολύ περισσότερα χρόνια — κι αν εξαιρέσουμε το γεγονός ότι η ίδια δε θα ασχοληθεί ξανά με την ταπεινή τέχνη της επιμέλειας βιβλίων. Παρ’ όλ’ αυτά, έτσι ήταν —από μια κοινή πετριά— που δεθήκαμε πέρα από κάθε ελπίδα. Και έχω την τιμή, κι αυτή την υποδόρια έπαρση, την περηφάνια, να εξακολουθούμε να είμαστε δεμένοι.

Για την ίδια ήδη έχουν γνωστοποιηθεί ευρέως τα περισσότερα, ακόμη και σε όσους δε διάβασαν το βιβλίο που γράψαμε μαζί, ή που αγνοούν την υπόθεσή του. Εύπορη, με εξαιρετικές σπουδές, με καλόν άντρα, με απολαυστική δουλειά, θέλησε να αποτινάξει μια ζωή που έδειχνε να μη την ικανοποιεί σε υψηλό βαθμό (δεν ξέρω 100% γιατί), και επέλεξε να γίνει, ας το πούμε έτσι, συνοδός πολυτελείας. Ασκεί αυτό το επάγγελμα και σήμερα, και θα εξακολουθεί να το ασκεί για όσο θέλει η ίδια. Στο μυθιστόρημα (που δεν είναι ακριβώς μυθιστόρημα, κι ας φαίνεται σαν τέτοιο: όλα όσα περιγράφονται δεν είναι προϊόν φαντασίας) εξιστορούμε ακριβώς αυτό: την πολύπλοκη διαδικασία της διαφοροποίησής της (εννοώ τη λέξη με τη βιολογική, εξελικτική της έννοια) και της ανόδου της, ακόμη-ακόμη, σ’ αυτό που θα μπορούσαμε με μια δόση αφέλειας να ονομάσουμε «σεξουαλική αλυσίδα». Η Ζα Ζα βρίσκεται κοντά στην κορυφή της. Όχι στην κορυφή της, αλλά κοντά.

Δεν ήταν μόνη σ’ αυτή τη διαδρομή. Αντίθετα, χρησιμοποίησε κάποιον μακρινό «εραστή», ή καλύτερα «αφέντη» (ποτέ της δεν τον ξεχνά), καθώς και μία παλαιότερη στο επάγγελμα, την οποία γνώρισα επίσης προσωπικά. Καθώς αναγεννιόταν, γνώρισε πολλούς, και πολλές, περπάτησε στους δρόμους μιας άλλης Θεσσαλονίκης, ατύχησε να γίνει μάρτυρας κάποιων βίαιων θανάτων, και γεύτηκε πολύ σεξ.

Δε θα ήθελα να αποκαλύψω περισσότερα, είτε από τις σελίδες του βιβλίου, είτε, κυρίως, έξω από αυτές.

Όσο για την εκδοτική του περιπέτεια, δεν υπήρξε καμία τέτοια. Ήταν βαθιά μου επιθυμία, και ασχέτως του βιβλίου, να ξεκινήσει έναν εκδοτικό το Free Thinking Zone τής Αρετής Γεωργιλή, και το γεγονός πως αυτό έγινε, και μάλιστα με τη «Ζα Ζα», με χαροποιεί τρομερά. Νιώθω για πρώτη φορά, μετά από 25 χρόνια που εκδίδω, στο σπίτι μου. Και δεν έχω σκοπό να φύγω.

Το ίδιο νιώθει κι εκείνη. Η Ζα Ζα.

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ