Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα με ήρωα τον Αύγουστο, τον πρώτο Αυτοκράτορα της Ρώμης

Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα με ήρωα τον Αύγουστο, τον πρώτο Αυτοκράτορα της Ρώμης Facebook Twitter
Ο Αμερικανός συγγραφέας Τζον Γουίλιαμς κατάφερε να βγει νικητής στην αναμέτρησή του με τον πρώτο, ουσιαστικά, αυτοκράτορα της Ρώμης, ακολουθώντας τον σε όλη του τη διαδρομή, από τις άγουρες πρώτες μέρες της πορείας του προς τη Ρώμη έως τις ύστερες, λίγο πριν από το τέλος (63 π.Χ-14 μ.Χ)
0

Η σκοτεινή έπαρση που μπορεί να κάνει έναν συγγραφέα να αναμετρηθεί με έναν Αυτοκράτορα ξεκινάει από κάτι θεμελιώδες: από το ότι αυτός και μόνο αυτός διαθέτει το θάρρος και την ικανότητα να δει τον βασιλιά γυμνό. Γράφοντας τον 600 σχεδόν σελίδων Αύγουστο, που κυκλοφορεί αυτές τις μέρες στα ελληνικά σε πολύ όμορφη απόδοση από τη Μαρία Αγγελίδου στη σειρά Aldina των εκδόσεων Gutenberg, ο Αμερικανός συγγραφέας Τζον Γουίλιαμς κατάφερε να βγει νικητής στην αναμέτρησή του με τον πρώτο, ουσιαστικά, αυτοκράτορα της Ρώμης, ακολουθώντας τον σε όλη του τη διαδρομή, από τις άγουρες πρώτες μέρες της πορείας του προς τη Ρώμη έως τις ύστερες, λίγο πριν από το τέλος (63 π.Χ-14 μ.Χ).

Προκειμένου να φωτίσει ολόπλευρα την εικόνα του Αύγουστου, κατέφυγε στην επιστολική μορφή –γράμματα, φανταστικά απομνημονεύματα ή ημερολογιακές καταχωρίσεις– και στις αφηγήσεις των άλλων. Ο λόγος στον ίδιο τον Αυτοκράτορα δίνεται μόνο στο τέλος, ενώ μέχρι τότε αναφαίνονται οι περιγραφές των ανθρώπων που τον συναναστράφηκαν, από τους πιο στενούς του φίλους, όπως ο Μαικήνας και ο Αγρίππας, την κόρη του Ιουλία, τους δασκάλους του και θεωρητικούς Αθηνόδωρο, Νικόλαο Δαμασκηνό, Στράβωνα και Βιργίλιο, μέχρι τους αντιπάλους του, τον Κικέρωνα, τον Βρούτο, τον Κάσιο και τον Μάρκο Αντώνιο.

Ως μυθιστοριογράφος, ο Γουίλιαμς δεν αφορμάται απλώς από την ισχύ των γεγονότων αλλά και από την ανθρώπινη αντίδραση απέναντι σε αυτά – γιατί είναι μέσα από τις αντιφάσεις, τις αγωνίες και τις συγκρούσεις που γίνεται αντιληπτός ο κρυφός παλμός της ίδιας της ζωής.

Με τον Αύγουστο ο Τζον Γουίλιαμς όχι μόνο έφερε εις πέρας το στοίχημα με τον πιο βαθύ συγγραφικό του εαυτό, λαμβάνοντας τελικά το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας πολλά χρόνια μετά τη συγγραφή του, το 1973, αλλά άλλαξε για πάντα τα δεδομένα στη συγγραφή του ιστορικού μυθιστορήματος. Για όλους όσοι επιμένουν ότι το ιστορικό μυθιστόρημα, όπως αυτά που είναι της μόδας σήμερα και αναμειγνύουν τα γεγονότα με αναρίθμητα κλισέ, είναι μια ενδιάμεση περίπτωση στη λογοτεχνία, η περίπτωση του Αυγούστου μάλλον ξεπερνά τα όποια δεδομένα, αναδεικνύοντας τον συγγραφέα του σε δεινό μάστορα της τέχνης.

Ως μυθιστοριογράφος, ο Γουίλιαμς δεν αφορμάται απλώς από την ισχύ των γεγονότων αλλά και από την ανθρώπινη αντίδραση απέναντι σε αυτά – γιατί είναι μέσα από τις αντιφάσεις, τις αγωνίες και τις συγκρούσεις που γίνεται αντιληπτός ο κρυφός παλμός της ίδιας της ζωής. Επομένως, στην ερώτηση γιατί καταγράφεται ο βίος του Αυτοκράτορα Αύγουστου, όπως και στην περίπτωση του Αδριανού της Γιουρσενάρ, με τον οποίο υπόγεια επικοινωνεί, η απάντηση έρχεται από την ανάγκη επισκόπησης του μεγαλείου ή της πτώσης του ανθρώπου. Αν ο Χάιντεγκερ ανακάλυπτε στα λασπωμένα παπούτσια του Βαν Γκογκ το μυστήριο της τέχνης, ο Γουίλιαμς εντόπιζε σε όλες αυτές τις μικροπρέπειες και τις ασήμαντες λεπτομέρειες που αποκαλύπτουν τα γράμματα το μυστήριο του ανθρώπινου χαρακτήρα και του κόσμου.


Κανείς δεν ξέρει επομένως αν κάτι θα κριθεί σπουδαίο η ανυπολόγιστο, αν θα τεθεί για πάντα στο προσκήνιο ή στο μουσείο των αιώνιων δεινών, παρά μόνο όταν αναμετρηθεί με τη στιγμή. Ο ίδιος ο συγγραφέας άλλωστε δεν εμπνεύστηκε από καμία νίκη ή ήττα του Αύγουστου αλλά από το γεγονός ότι ο Αυτοκράτορας έφτασε να φυλακίσει την κόρη του Ιουλία γιατί έτσι πρόσταζε ο νόμος περί μοιχείας που ο ίδιος είχε θεσπίσει!

Αυτή η αντιφατική πράξη ενός ανθρώπου που όχι μόνο είχε αδυναμία στη μονάκριβη θυγατέρα, τη μόνη που αναγνώριζε ως ισάξια του, αλλά και που είχε φροντίσει, αν και γυναίκα, να την εξοπλίσει με γνώση, είναι που κατευθύνει και την εξιστόρηση του Γουίλιαμς. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν λαμβάνει υπόψη την ανεπάρκεια ή τα πάθη που στιγμάτισαν τη ζωή του ισχυρού άνδρα: ο πόνος, η τάση του για την υπερβολή ή και τον τζόγο, το ανικανοποίητο του έρωτα είναι ο μακρύς κατάλογος της μεταμόρφωσης του Γάιου Οκτάβιου σε Αύγουστο.

Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα με ήρωα τον Αύγουστο, τον πρώτο Αυτοκράτορα της Ρώμης Facebook Twitter
Αυτό είναι που διέκρινε ο Γουίλιαμς στον κόσμο του Αύγουστου, αυτό το μήνυμα θέλει να περάσει σε ένα βιβλίο που θα μείνει στους αιώνες: να κοιτάς ψηλά, να σκέφτεσαι, να μπορείς τα πάντα, να είσαι περήφανος σαν αετός ή αινιγματικός σαν τη σφραγίδα με τη Σφίγγα που εκπροσωπούσε τον Αυτοκράτορα και να διψάς για γνώση, γιατί τι ζωή, όπως θα έλεγε ο ποιητής, χωρίς αυτά θα κάμεις; Στη φωτογραφία, άγαλμα του Αυτοκράτορα Αυγούστου. Φωτό: Getty Images

Αυτό που εν προκειμένω απασχολεί τον συγγραφέα, καθώς παρακολουθεί τον βασιλιά του, δεν είναι η ανέλιξη στην εξουσία αλλά η δυνατότητα συνειδητοποίησης του εσωτερικού του κλέους, αν υπάρχει. Αντιστρέφοντας τους όρους του αμερικανικού ονείρου, ο Γουίλιαμς δεν ξεχνάει την ποταπή καταγωγή του Οκτάβιου και επιμένει πως σημασία δεν έχει η επιτυχία αλλά η γνώση του εαυτού: όχι τόσο το να γίνει κανείς βασιλιάς αλλά το να βρει την άκρη στον δύσβατο δρόμο της αυτογνωσίας.

Εσκεμμένα, λοιπόν, το μυθιστόρημα είναι χωρισμένο σε τρία μέρη: στο πρώτο περιγράφεται η αρχή του δημόσιου βίου και το πώς κατάφερε ο νεαρός να κατακτήσει τη Ρώμη, στο δεύτερο δίνεται βάρος στον ιδιωτικό του βίο και στη σύγκρουση τόσο με την κόρη του όσο και με τις γυναίκες της ζωής του και στο τρίτο αποκαλύπτεται ο πραγματικός, εσώτερος εαυτός. Σε αντίθεση, λοιπόν, με τους υπόλοιπους πρωταγωνιστές, οι οποίοι απλώς αποκαλύπτουν τα γεγονότα, τον φίλο του και τελικό σύζυγο της κόρης Αγρίππα, τον ικανό ρήτορα και άνθρωπο της τέχνης Μαικήνα, τον εχθρό του Αντώνιο, οι μόνοι που δείχνουν να αναστοχάζονται ουσιαστικά πάνω στα δεδομένα του βίου είναι ο ίδιος και η κόρη του Ιουλία. Ενδεχομένως, αν και με άλλον τρόπο, ο Αθηνόδωρος και ο Στράβωνας αλλά και ο ποιητής Βιργίλιος σε μερικές από τις πιο όμορφες σελίδες του βιβλίου. Οι υπόλοιποι απλώς επαναφέρουν τη δική τους οπτική, τις δικές προσδοκίες ή αναμνήσεις. Κακώς, λοιπόν, αναρωτιούνται όλοι πώς ο Γουίλιαμς μετατοπίζεται τόσο εύκολα ως προς τη θεματική του, γράφοντας δύο εντελώς διαφορετικά μυθιστορήματα, όπως ο Αύγουστος και ο Στόουνερ: αυτό που κάνει είναι ουσιαστικά να εμμένει στη δυναμική της ανθρώπινης αντίδρασης στον κόσμο της εξουσίας.

 
Στην περίπτωση του Στόουνερ, το πεδίο δράσης είναι το πανεπιστημιακό κάμπους, σε αυτή του Αύγουστου η Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία. Και στις δύο περιπτώσεις οι πρωταγωνιστές δοκιμάζονται σε όλο το φάσμα των μετατοπίσεων, καθώς ανελίσσονται από την κατώτερη κοινωνική κλίμακα στην ανώτερη. Μια πρώτη ματιά θα μιλούσε για το κοινό θέμα της ανέλιξης ή της επιτυχίας, για τον επιδιωκόμενο έπαινο του δήμου και των σοφιστών που αμφότεροι επιδιώκουν, ενώ μια δεύτερη θα έβλεπε το υπαρξιακό δράμα που μετατρέπει τον πρωταγωνιστή σε τραγικό ήρωα.

Γιατί αυτό είναι που χαρακτηρίζει τον εκάστοτε ήρωα του Γουίλιαμς, η στάση του απέναντι σε κάτι που τον ξεπερνά. Και εδώ υπεισέρχεται το μεταφυσικό: όταν αναπαρίστανται σοβαρά, όταν υποβάλλονται σε έλεγχο οι εικασίες για την πηγή του ανθρώπινου πόνου, αναφέρονται σε μια μοίρα που μας υπερβαίνει, σε κάτι που δεν αφορά μόνο τη δική μας απόφαση αλλά και την τύχη. Εν προκειμένω, ο Αύγουστος, σε μια πολύ κρίσιμη στιγμή, όταν μαθαίνει τον θάνατο του θείου του Ιούλιου Καίσαρα, καλείται να αποφασίσει αν θα αναμετρηθεί με τη βασιλική του μοίρα, φέρνοντας στον νου έναν άλλο άρχοντα, τον Οιδίποδα, και ανάλογα ερωτηματικά για το τι συνιστά δυστυχή ή όλβιο βίο. Παρότι φαινομενικά έζησε καλά και είχε με το μέρος του την τύχη, κάνοντας τη Ρώμη μεγάλη αλλά και ξεπαστρεύοντας συγκλητικούς, δολοφονώντας εχθρούς, όπως ο Λούκιος Καίσαρας ή ο Κικέρωνας, και αναγκάζοντας τελικά τον Αντώνιο στην αυτοκτονία, στερήθηκε για χάρη της πόλης την αγαπημένη του κόρη, φέρνοντας στον νου εύλογα όσα τραγικά λέει ο Χορός στην Αντιγόνη ή εκείνον τον συγκλονιστικό μονόλογο για το μάταιο της ανθρώπινης φύσης στο σαιξπηρικό Μακμπέθ.

Αν λοιπόν η Αντιγόνη είναι μια ουσιαστικά τραγική ηρωίδα, τη θέση της στον κόσμο του Γουίλιαμς καταλαμβάνει η κόρη του Αύγουστου, η Ιουλία. Ενδεικτικός είναι ο άπλετος χώρος που δίνει στη δική της εξιστόρηση: μόνο η Ιουλία δείχνει ουσιαστικά να ξεπερνά αυτό που την ορίζει ως άνω θρώσκουσα, καταφέρνοντας να γίνει κάτι άλλο από αυτό που ορίζουν γι' αυτήν οι περιστάσεις. Είναι σχεδόν αποκαλυπτικό το γεγονός ότι οι πραγματικές ηρωίδες του Αύγουστου στην πλειονότητά τους είναι γυναίκες που πραγματοποιούν την υπέρβαση του κοινωνικού τους ρόλου. Ακόμα και η Κλεοπάτρα αποδεικνύεται ηρωίδα αντί για τον παράφορο Αντώνιο.

Ένα σπουδαίο μυθιστόρημα με ήρωα τον Αύγουστο, τον πρώτο Αυτοκράτορα της Ρώμης Facebook Twitter
Με τον Αύγουστο ο Τζον Γουίλιαμς όχι μόνο έφερε εις πέρας το στοίχημα με τον πιο βαθύ συγγραφικό του εαυτό, λαμβάνοντας τελικά το Εθνικό Βραβείο Λογοτεχνίας πολλά χρόνια μετά τη συγγραφή του, το 1973, αλλά άλλαξε για πάντα τα δεδομένα στη συγγραφή του ιστορικού μυθιστορήματος.

Υπάρχει όμως και μια κρυμμένη συμβολική δύναμη στην εξιστόρηση του Γουίλιαμς: όχι τυχαία μέσα από τις περιγραφές ο Μάρκος Αντώνιος εκλαμβάνεται ως ο άνθρωπος της Ανατολής, εκστατικός και εκστασιασμένος, παράφορος και άνθρωπος του Διονύσου, σε αντίθεση με τους φίλους του Αύγουστου που είναι πάντα κοντά στην εκδυτικισμένη, πρακτική διάσταση. Τον ενδιάμεσο πόλο, αυτόν της ιωνικής ενόρασης και της αρχαίας φιλοσοφίας που τίμησαν οι Ρωμαίοι, καταλαμβάνουν μόνο ο πραγματικά φιλοσοφικές φωνές, όπως αυτή του Αθηνόδωρου και της μαθήτριάς του, κόρης του Αύγουστου.

Η Ιουλία δεν λατρεύεται τυχαία ως θεά Αφροδίτη στην Ελλάδα και ειδικά στη γη της Ιωνίας, στην οποία επιστρέφει αφηγηματικά μέσα από τις επιστολές ο Γουίλιαμς, αφού εκεί είναι που το ανθρώπινο εμπλέκεται αρμονικά με το θείο. Αντιλαμβανόμενη σε βάθος και τις δύο πτυχές ως πραγματικά φιλοσοφημένη, η Ιουλία αποφασίζει να κουβαλήσει μόνη της τη δική της ειμαρμένη, όπως η Άρτεμις στα μάτια του Ευριπίδη που αποσύρεται από φόβο μήπως ο ανθρώπινος πόνος μολύνει τη θεϊκή της υπόσταση. Πρέπει, άλλωστε, πρώτα και κύρια να στοχαστεί και να αναλογιστεί τι έχει συμβεί πραγματικά με τη ζωή της.

Η vita contemplativa που εμπνεύστηκε για τον ήρωά της κάποτε η Γιουρσενάρ φαίνεται αντίστοιχα να χαρίζεται από τον Γουίλιαμς στην κόρη αλλά και στον ουσιαστικό του ήρωα στο τέλος, μετατρέποντας τελικά ακόμα και την ίδια τη Ρώμη από μια πόλη αλλοτινών συγκρούσεων σε ένα κέντρο που τίμησε τη στωική φιλοσοφία, την εσωτερική ενατένιση και τον στοχασμό.

Αυτό είναι που διέκρινε ο Γουίλιαμς στον κόσμο του Αύγουστου, αυτό το μήνυμα θέλει να περάσει σε ένα βιβλίο που θα μείνει στους αιώνες: να κοιτάς ψηλά, να σκέφτεσαι, να μπορείς τα πάντα, να είσαι περήφανος σαν αετός ή αινιγματικός σαν τη σφραγίδα με τη Σφίγγα που εκπροσωπούσε τον Αυτοκράτορα και να διψάς για γνώση, γιατί τι ζωή, όπως θα έλεγε ο ποιητής, χωρίς αυτά θα κάμεις;

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ