Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino

Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
0
Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Metropolis Protector, Βιβή Παπαδημητρίου, 2014

Το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο για δύο ημέρες την Παρασκευή 23 και το Σάββατο 24 Οκτωβρίου θα γεμίσει από το έργο του Italo Calvino. Σε συνεργασία με το τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ του Πανεπιστημίου Αθηνών,  εργαστήρια, ομιλίες, εικαστικές εκθέσεις, θα προσπαθήσουν να προσεγγίσουν τις Αόρατες Πόλεις, ένα από τα πιο σημαντικά βιβλία του σπουδαίου Ιταλού συγγραφέα, που γράφτηκε το 1972 και κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στα Ελληνικά το 1982. Σε αυτό ο εξερευνητής Μάρκο Πόλο προσπαθεί να περιγράψει στον αυτοκράτορα Κουμπλάι Χαν χωρίς να γνωρίζει την γλώσσα του, το πώς μοιάζουν πενηντά πέντε πόλεις που έχει δημιουργήσει με την φαντασία του. Με αφορμή τα 30 χρόνια από το θάνατο του ζητήσαμε από τις Μαρία Σαριδάκη και Μαρία Βασιλείου που είναι υπεύθυνες για αυτή την πρωτότυπη διημερίδα να μας μιλήσουν για την εκδήλωση και το έργο του.

Ο λόγος που επιλέξαμε τις Αόρατες Πόλεις ως κεντρικό θέμα και όχι κάποιο άλλο έργο του Calvino ή τον ίδιο τον συγγραφέα, είναι επειδή θεωρήσαμε πως δίνει τις περισσότερες αφορμές για ένα διευρυμένο πεδίο λόγου και τέχνης.

— Πώς σκεφτήκατε να κάνετε μια εκδήλωση βασισμένη στις Αόρατες Πόλεις;

Μαρία Σαριδάκη: Με τη Μαρία μοιραζόμαστε κοινές αγάπες και ερευνητικά ενδιαφέροντα. Κάποια στιγμή σε μία από τις συνωμοτικές μας συναντήσεις και ενώ μιλούσαμε για αστικές περιπλανήσεις και λαβυρίνθους στην Αθήνα, αναφέραμε ότι κλείνουν 30 χρόνια από το θάνατο του Καλβίνο. Θελήσαμε να στήσουμε μια πολύπλευρη γιορτή, προσκαλώντας όσους έχουν επηρεαστεί και εμπνευστεί από το έργο του Αόρατες Πόλεις. Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε αφετηρίες συζητήσεων και γιατί όχι νέων συνεργασιών, προσκαλώντας παλιούς και νέους αναγνώστες και δημιουργούς σε μία πολυτροπική περιπλάνηση. Σε αυτή μας την προσπάθεια βρήκαμε πολύτιμους συνεργάτες μέσα στο Τμήμα Επικοινωνίας και ΜΜΕ όπως τις καθηγήτριες κα Μυρτώ Ρήγου και κα Έλλη Φιλοκύπρου και τον Νίκο Μύρτου. Δεν θα πρέπει να ξεχάσουμε την Ηρα Παπαποστόλου που έχει αναλάβει την εικαστική έκθεση και το Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο που μας φιλοξενεί στους όμορφους χώρους του.

Μαρία Βασιλείου: Νομίζω πως αυτά τα πράγματα γίνονται και λίγο τυχαία, απρογραμμάτιστα. Ήταν απλά μία ιδέα μέσα στη συνειρμική μανία που μας πιάνει. Πιαστήκαμε, με τη σειρά μας, από αυτή, και την αφήσαμε να μας πάει. Σε καμία περίπτωση δεν φανταζόμασταν το τελικό αποτέλεσμα. Η προθυμία τόσων ανθρώπων, όμορφων ανθρώπων, να λάβουν μέρος, μας εξέπληττε και μας επιβεβαίωνε ταυτόχρονα ότι φτιάχναμε κάτι που είχε νόημα να γίνει, και μας έδινε κουράγιο να το φτάσουμε μέχρι το τέλος. Παρά τις όποιες απαξιωτικές κατηγορίες που του καταλογίζονται, και παρά τις πραγματικές δυσκολίες που αντιμετωπίζει, το Πανεπιστήμιο Αθηνών μπορεί να προσφέρει γόνιμο έδαφος σε όποιον έχει το κουράγιο να το καλλιεργήσει.

Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Moriana, Μαρία Γενιτσαρίου, 2015

— Πότε διαβάσατε το βιβλίο για πρώτη φορά;

ΜΣ: Πρώτη φορά το διάβασα ενώ ταξίδευα το 2004. Διάβαζα μονάχα ενώ ταξίδευα προς την επόμενη άγνωστη πόλη.

ΜΒ: Δεν θυμάμαι ούτε να το αρχίζω, ούτε να το τελειώνω. Δεν νομίζω ότι λειτουργεί έτσι αυτό το βιβλίο. 

— Τι σημαίνει για εσάς;

ΜΣ: Για μένα το βιβλίο αυτό είναι ένας δυναμικός κώδικας. Έχει αποτελέσει χάρτη για ερευνητικούς και αστικούς πειραματισμούς και ακόμη τα χάνω με την κομψότητα των λέξεων και τον πλούτο των εικόνων που προσκαλεί στο κεφάλι μου. Πλέον και εξαιτίας της διοργάνωσης είναι και ένας κοινός τόπος έμπνευσης και πάθους με εξαιρετικούς πραγματικά ανθρώπους.

ΜΒ: Στη βιβλιοθήκη μου, η θέση του είναι κάπου στο ίδιο ράφι με την "Κυρά του Σκοταδιού" του Fritz Leiber, την "Μελαγχολία του Παρισιού" του Charles Baudelaire, το "In Girum Imus Nocte Et Consumimur Igni" του Guy Debord, τις "Εξομολογήσεις ενός Άγγλου οπιοφάγου" του Thomas De Quincey, του "Περιπατητή των δύο όχθεων" του Guillaume Apollinaire, το "The Crying of Lot 49" του Thomas Pynchon, την "Χειροποίητη Πόλη" του καθηγητή μου, Βασίλη Καραποστόλη, και μερικών ακόμα. Αλλά το ανακατεύω συνέχεια αυτό το ράφι, πότε με τον "Μαύρο Πύργο" του Stephen King, πότε με το δοκίμιο "Περί του καθήκοντος της Πολιτικής Ανυπακοής" του Thoreau, ή με την "Αμερική" του Baudrillard και το "Megapolisomancy" του Γιαννουλάκη. Αν δεν τα έχω σκεπάσει όλα αυτά με τεύχη του Metal Hammer. 

Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Pentavlos, Γιάννης Κρανιδιώτης, 2015

— Τι θα δει ο επισκέπτης αυτές τις δύο μέρες;

ΜΣ: Θα δει διαδραστικά και εικαστικά έργα, performances και ηχητικούς περιπάτους, θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει και να συμμετάσχει σε συνομιλίες καλλιτεχνών, ακαδημαικών, αρχιτεκτόνων και αστικών ερευνητών και θα πάρει μέρος σε εργαστήρια εμπνευσμένα από τις Αόρατες Πόλεις. Θα συναντήσει νέους καλλιτέχνες από την Ελλάδα και το εξωτερικό και θα μπορεί να θέσει δικούς του προβληματισμούς για την πόλη σαν τόπο περιπλάνησης και σαν χώρο κοινωνικής δράσης.

ΜΒ: Είναι πάρα πολύ μεγάλη τιμή για εμάς η συμμετοχή τόσων ανθρώπων, που ο καθένας με τον τρόπο του δίνει ζωή και χαρακτήρα στην διοργάνωση. Ο λόγος που επιλέξαμε τις Αόρατες Πόλεις ως κεντρικό θέμα και όχι κάποιο άλλο έργο του Calvino ή τον ίδιο τον συγγραφέα, είναι επειδή θεωρήσαμε πως δίνει τις περισσότερες αφορμές για ένα διευρυμένο πεδίο λόγου και τέχνης. Πράγματι, πυροδότησε θεματικές που προκύπτουν από την φιλολογία, την φιλοσοφία, την αρχιτεκτονική, την πολεοδομία, την λαογραφία, τις αστικές σπουδές και την επικοινωνία, και τροφοδότησε καλλιτέχνες που ασχολούνται με την ζωγραφική, την καλλιγραφία, τις εγκαταστάσεις, τα νέα μέσα και την performance. 

— Ποια είναι η αγαπημένη σας Αόρατη Πόλη;

ΜΣ: Πολλές φορές νομίζω και εγώ ότι τελικά είναι μία αυτή η αόρατη πόλη και την αναζητώ διαρκώς. Έχω μία ιδιαίτερη επιμονή τελευταία στις «πόλεις και ο ουρανός», αλλά είναι νομίζω μία προσωρινή προτίμηση.

ΜΒ: Αν η ερώτηση αναφέρεται στις 55 του βιβλίου, η απάντησή μου είναι μάλλον καμία. Άλλωστε βρίσκονται όλες μαζί εδώ, γύρω μας και μέσα μας. 

— Γιατί το έργο του Καλβίνο είναι σήμερα επίκαιρο;

ΜΣ: Το βιβλίο αυτό είναι σαν το κέρας της αμάλθειας, μπορείς να το προσεγγίσεις με τόσο διαφορετικούς τρόπους, δεν τελειώνει ποτέ. Να το διαβάσεις, να το αναλύσεις, να το κωδικοποιήσεις ή να το αποκωδικοποιήσεις, να το περπατήσεις. Και μπορείς να μιλήσεις για αυτό, να εμπνευστείς από αυτό και να αναγνωρίσεις δικές σου πόλεις και δικές σου στιγμές αν το έχεις ανάγκη.

ΜΒ: Επειδή, κατ' αρχήν, είναι ένα πολύ ωραίο βιβλίο. Μπορούμε να αρχίσουμε να μιλάμε για την εσωτερίκευση της εμπειρίας του δημόσιου χώρου, ή για το διαχρονικό πρόβλημα της γλώσσας ως επικοινωνιακό μέσο, για την σημειωτική και τον θάνατο ή για το ζήτημα των πόλεων. Αλλά προτιμώ να μιλήσω για ένα ωραίο βιβλίο. 

Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Porto, Αικατερίνη Ανδρέου, 2015
Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Ισαύρα, Ευφροσύνη Τσακίρη, 2015
Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Πολιτεία, Λαμπρινή Μποβιάτσου, 2015
Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Λίγο παραμύθι σε μια πόλη, Μαρία Διακοδημητρίου, 2015
Δύο μέρες αφιερωμένες στις Αόρατες Πόλεις του Italo Calvino Facebook Twitter
Αστικό Φωτοστέφανο, Βασίλης Ψαρράς, 2014

Invisible Cities Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών, Πατησίων 47, 23 και 24 Οκτωβρίου.

Περισσότερες πληροφορίες για το πρόγραμμα εδώ

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Gregory Jusdanis: «Ο Καβάφης, ο πρώτος “viral” ποιητής, μετέτρεψε την ποίησή του σε σωτηρία»

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ