Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter
0
Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter

Με συγκινεί αφάνταστα η φωνή του Γιώργου Ζωγράφου (1936-2005). Με ανατριχιάζει. Σε οποιοδήποτε τραγούδι και να την/τον ακούσω. Νοιώθω το σέβας να ξεχειλίζει από κάθε συλλαβή που αρθρώνει, έτσι όπως την αρθρώνει, μιαν ατράνταχτη πίστη σ’ εκείνο που κάθε φορά αποδίδει. Δεν το συναντώ αυτό, συχνά, σε τραγουδιστές – κυρίως γιατί οι πιο τέλειοι από ’κείνους, όσοι έχουν «φωνάρες» εννοώ, διασπώνται σε αλλότρια πρόσωπα μέσα στα χρόνια υπηρετώντας τους εκάστοτε ρόλους.

Με τον Ζωγράφο δεν συνέβη το… αναμενόμενο. Ο ρόλος του υπήρξε ένας και μοναδικός. Να μετατρέπει το πέτρινο ήθος, έτσι όπως εκείνο πήγαζε από τα σωθικά του, σε υψηλή τραγουδιστική τέχνη. Το είχε και ο Ξυλούρης αυτό. Ίσως και μερικοί ακόμη… Ο συνδυασμός μεγάλης φωνής, ήθους και συγκίνησης δεν συναντάται συχνά. Κυρίως γιατί η συγκίνηση, που προϋποθέτει το ήθος, αλλά όχι αναγκαστικώς και τη μεγάλη φωνή (καθότι υπάρχουν μέτριοι φωνητικά τραγουδιστές, που μπορεί να συγκινήσουν), είναι ακριβοθώρητη.

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο έρχεται να καλύψει μιαν έλλειψη στη σχετική βιβλιογραφία. Περιλαμβάνει μαρτυρίες του ίδιου του Ζωγράφου έτσι όπως καταγράφηκαν από τον συγγραφέα, παλιές συνεντεύξεις, λόγια άλλων δημιουργών που γνώρισαν τον τρανό ερμηνευτή και συνεργάστηκαν μαζί του, καθώς και αναλυτική δισκογραφία.

Μπορεί, φυσικά, ο μέγας αυτός ερμηνευτής να πλήρωσε την… εμμονή του να παραμείνει «αμετακίνητος», ενδεχομένως και με την ίδια του τη ζωή (να υπενθυμίσω πως ο ξεχασμένος Γιώργος Ζωγράφος βρέθηκε μόνος του, νεκρός, στο σπίτι του μετά από μέρες), όμως η παρακαταθήκη που άφησε δεν ήταν μικρή… και αυτό θα μπορούσε ενδεχομένως ν’ απαλύνει, στο διηνεκές, την πίκρα των δικών του ανθρώπων. Της κόρης του, των όποιων συγγενών του, των φίλων του.

Ένας τέτοιος φίλος τού Γιώργου Ζωγράφου, ο συγγραφέας και μελετητής τού ελληνικού τραγουδιού Δημήτρης Μπαγέρης, είναι εκείνος που αποφασίζει, δέκα χρόνια μετά το «τέλος», να εκδώσει ένα βιβλίο για τον τρανό τραγουδιστή. Έπρεπε. Ο τίτλος του βιβλίου είναι «Γιώργος Ζωγράφος/ Θα πούμε το τραγούδι του που ξεκινά απ’ τον ήλιο» και κυκλοφόρησε πριν λίγο καιρό από τις εκδόσεις «Μετρονόμος».

Το βιβλίο, που έχει 116 σελίδες και συνοδεύεται από πολύ ενδιαφέρον φωτογραφικό υλικό, είναι, θα έλεγα, χωρισμένο σε τέσσερα κύρια μέρη.

Το πρώτο είναι εκείνο στο οποίο ο τραγουδιστής αφηγείται τη ζωή του στον Μπαγέρη. Η συνάντηση-συζήτηση έγινε προς τα τέλη της δεκαετίας του ’90, με την απομαγνητοφώνησή της να καταλαμβάνει τις πρώτες βασικές σελίδες.

Λέει κάπου ο Γιώργος Ζωγράφος:

«Το 1961 γνώρισα τον Μίκη Θεοδωράκη. Είχε γράψει τη μουσική για τον “Αίαντα” του Σοφοκλή και στην παράσταση που ανέβηκε από το Εθνικό Θέατρο συμμετείχα στον χορό.

Το καλοκαίρι της επόμενης χρονιάς με φωνάζει στην παράσταση “Όμορφη Πόλη” για να τραγουδήσω το “Μέσα στα μαύρα σου, κυρά μου, τα μαλλιά” και την “Όμορφη πόλη”. Θα έπαιζα και κάποιον ρόλο. Είχα τρελαθεί από τη χαρά μου, πανηγύριζα κυριολεκτικά. Και μια ωραία στιγμή, πέρασε ο Μίκης και μου λέει “Γιώργο, εσένα θα σε βάλω πρώτο στη χορωδία, διότι αυτά τα δύο τραγούδια θα τα δώσω στον Γιάννη τον Βογιατζή τον τραγουδιστή”.

Έγινα ράκος κυριολεκτικά, απογοητεύτηκα…

Πήγα σπίτι μου και έκλαιγα, νόμιζα ότι είχα χάσει τα πάντα. Μετά από δυο-τρεις μέρες χτυπάει το τηλέφωνο και ήταν ο Αλέξης Σολομός. Μου λέει “Έλα γρήγορα, σε θέλει ο Χατζιδάκις στην πρόβα που κάνει στο θέατρο Κεντρικόν για την παράσταση Οδός Ονείρων”.

Μόλις μπήκα στο Κεντρικόν έπεσαν όλοι πάνω μου. Ο Χατζιδάκις μου έλεγε “θα σου δώσω τραγούδια”. Ο Σολομός μου έλεγε “θα παίξεις στα σκετς, θα παίξεις με τον Χορν”. Ο Χορν με αγκάλιαζε, με φιλούσε. Ήξερε τον πατέρα μου και τη μητέρα μου (σ.σ. αμφότεροι ηθοποιοί του θεάτρου).

Έτσι βρέθηκα στην “Οδό Ονείρων” και τραγούδησα τις “Αδελφές Τατά” και το “Αερικό” και έπαιζα σε τέσσερα-πέντε σκετς. Το “Αερικό” το είπα στην παράσταση, αλλά δεν το έκανα στη δισκογραφία».

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter

Στη συνέχεια ο Ζωγράφος θυμάται τις παρουσίες του στις μπουάτ της Πλάκας. Στο θρυλικό «Συμπόσιον» του Γιώργου Μπουκουβάλα, στο «Θαλάμι» της Μυκόνου, τις «Εσπερίδες» του Γιάννη Αργύρη, το «Τετράδιο», το «Χρυσό Κλειδί», τον «Εσπερινό»… Είναι το δεύτερο μισό της δεκαετίας του ’60, με το «νέο κύμα» να αποτελεί ένα αισθητικό status για την εποχή και με τον Γιώργο Ζωγράφο να χρίζεται βασικός εκπρόσωπός του.

Το δεύτερο μέρος του βιβλίου αποτελούν δύο παλαιές συνεντεύξεις, που είχε δώσει ο Ζωγράφος σε περιοδικά της εποχής – στα «Επίκαιρα» κατ’ αρχάς το 1971 και στο «Φαντάζιο» στη συνέχεια τον Νοέμβρη του ’74 (στην Όλγα Μπακομάρου). Σ’ εκείνη τη συνέντευξη θυμόταν τις ταλαιπωρίες του από τη χούντα:

«Δύο μέρες μετά την 21η Απριλίου με κάλεσαν στο αστυνομικό τμήμα της περιοχής και με ρωτούσαν που κρύβεται ο Θεοδωράκης, αλλιώς θα μου έκλειναν το μαγαζί. Τους είπα “δεν ξέρω”, μ’ έκλεισαν και με κράτησαν δέκα μέρες μέσα. Ύστερα βγήκε αστυνομική διαταγή, με την οποία απαγορευόταν να τραγουδάω για έναν χρόνο στην περιοχή της Πλάκας. Λόγοι επιβιώσεως με ανάγκασαν να εμφανιστώ σ’ ένα κλαμπ στην Αχαρνών 288, το Κάβερν. Εκεί μεταξύ γιεγιέδων κ.λπ. ,κ.λπ. έλεγα τραγούδια Θεοδωράκη, Μαμαγκάκη και άλλων συνθετών. Ώσπου μετά από μια βδομάδα το μυρίστηκαν και το έκλεισαν το μαγαζί.

Βρισκόμουν σε απελπιστική κατάσταση. Έρχονταν Χριστούγεννα και δεν είχα δραχμή. Πήγα τότε στον διοικητή του τμήματος και τον παρακάλεσα να με αφήσει να δουλέψω στην Πλάκα. Τίποτα αυτός, ανένδοτος. Τότε τρελάθηκα. Πήγα και κάθισα στα σκαλιά της Μνησικλέους, κι άρχισα να φωνάζω “Κάτω η Χούντα” και άλλα πολλά. Τους είπα ότι θα πέσω από την Ακρόπολη, αν δεν με αφήσουν να δουλέψω. Εκεί, μου επέτρεψαν να τραγουδήσω στο Χρυσό Κλειδί».

Ο Ζωγράφος θα παρέμενε στο «Χρυσό Κλειδί» όλη την άνοιξη του ’68.

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter

Πιο κάτω στην ίδια συνέντευξη στην Μπακομάρου ο Γιώργος Ζωγράφος θυμάται μια ιστορική συναυλία του στο θέατρο Ρουαγιάλ, την 31η Ιουλίου 1972. Ήταν μια συναυλία του κερκυραίου συνθέτη Σπύρου Σαμοΐλη, στην οποία θα έπαιρναν μέρος μεγάλη λαϊκή ορχήστρα και πολυμελής χορωδία…

«Την κάναμε με τον Σπύρο Σαμοΐλη και θα παρουσιάζαμε, μεταξύ άλλων, τραγούδια του Ρίτσου και του Βάρναλη. Την ίδια μέρα, το μεσημέρι, μας τα έκοψαν… Και όμως, τα είπα στη συναυλία. Τα είπα με χειρονομίες, με φωνές, με κραυγές, μια που δεν μπορούσα να πω τα λόγια. Ο κόσμος ήταν κατασυγκινημένος, ο Βάρναλης και ο Ρίτσος έκλαιγαν. Ήταν τότε που ’λεγαν ότι ο Ζωγράφος πάει, τρελάθηκε και φωνάζει…»

Υπάρχει και μιαν ακόμη μαρτυρία του Γιώργου Ζωγράφου γι’ αυτό το περιστατικό, που δεν καταγράφεται στο βιβλίο του Μπαγέρη και προέρχεται από το περιοδικό «Καλλιτεχνική Επιθεώρηση» (Περίοδος Β, τεύχος 2, Φεβ. 1979). Λέει ο Ζωγράφος:

«Α είναι κι ένας τρίτος δίσκος τα “Αντιδικτατορικά” (σ.σ. δεν έχω υπ’ όψιν μου κανένα τέτοιο άλμπουμ). Τραγουδάν ο Σαμοΐλης που είναι συνθέτης και τραγουδιστής, εγώ που είμαι μόνο τραγουδιστής, ο Θεοδωράκης που είναι συνθέτης και η μουσική είναι του Σαμοΐλη. Είναι και μια συναυλία που είχα τραγουδήσει μέσα στη δικτατορία χωρίς λόγια, έβγαζα άναρθρες κραυγές. Είχε γίνει στο θέατρο Ρουαγιάλ και στην πρώτη σειρά κάθονταν ο Βάρναλης με τον Ρίτσο. Ο Βάρναλης που ήταν κουφός δεν άκουγε τίποτα κι ο Ρίτσος που άκουγε τις κραυγές μου έλεγε “τι ωραία λόγια!”».

Απ’ αυτή τη συναυλία, μία από τις πιο σημαντικές αντιδικτατορικές μουσικές εκδηλώσεις της επταετίας, υπάρχει κι ένα ντοκουμέντο στο YouTube, με τον Γιώργο Ζωγράφο να τραγουδά ανατριχιαστικά, όπως πάντα, τον «Κωστή» σε στίχους Νίκου Πανδή και μουσική Σπύρου Σαμοΐλη. Στο βίντεο διαβάζουμε και κάτι σχετικό με τη λογοκρισία στις ζωντανές παραστάσεις… πως μέχρι τότε δεν υπήρχε λογοκρισία στα live, και πως η σχετική διάταξη ενεργοποιήθηκε στις 3 Ιουνίου 1972, πέντε μέρες μετά την πρώτη συναυλία του Σαμοΐλη στο θέατρο Διάνα, την 29/5/1972. Στην παράσταση στο Ρουαγιάλ που οργανώθηκε την 31η Ιουλίου 1972, όπως προείπαμε, «κόπηκαν» τα 14 από τα 20 τραγούδια του προγράμματος…

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter

Στην ίδια εκείνη συνέντευξη, στην «Καλλιτεχνική Επιθεώρηση» ο Ζωγράφος λέει και τα εξής σημαντικά, για το ξεκίνημα της καριέρας του:

«Τραγούδησα για πρώτη φορά στην Παράγκα του υπαρξιστή Σίμου, όταν ήμουν 13 χρονών (σ.σ. μάλλον θα πρέπει να ήταν μεγαλύτερος, γύρω στα 16). Στην πλατεία του Ψυρρή ο Σίμος πρακτόρευε τις ιδέες του Ζαν Πωλ Σαρτρ και της Σιμόν ντε Μποβουάρ, πράγμα άτοπον και τραγελαφικόν. Ύστερα το 1960 τραγούδησα στον Τιπούκειτο, την πρώτη ουσιαστικά μπουάτ. Ήταν τότε στη Ναυάρχου Νικοδήμου. Παίζανε κιθάρα ο Παππάς και ο Χατζής, έκανε 20 δραχμές το ποτό και η σπεσιαλιτέ του μαγαζιού ήταν φασόλια και τραχανάς. Η τρίτη δουλειά μου κατά σειρά ήταν στο Συμπόσιο, που ήταν κι αυτό του Μπουκουβάλα (όπως και ο Τιπούκειτος) και τραγουδούσαν η Ντόρα Γιαννακοπούλου, ο Δήμος Μούτσης και δειλά-δειλά, της καρπαζιάς και της σφαλιάρας, εγώ και ο Σαββόπουλος».

Το τρίτο μέρος του βιβλίου του Δημήτρη Μπαγέρη αφορά σε κείμενα που έγραψαν φίλοι και συνεργάτες τού Γιώργου Ζωγράφου για ’κείνον. Αφηγούνται οι Νότης Μαυρουδής, Λίνος Κόκοτος, Νίκος Μαμαγκάκης, Θανάσης Γκαϊφύλλιας, Μιχάλης Τερζής, Δημήτρης Ιατρόπουλος, Πόπη Αστεριάδη, Κώστας Γεωργουσόπουλος και Ξένη Μητσοβασίλη. Το περιστατικό ανάμεσα στους Γκαϊφύλλια, Ζωγράφο και Ιπποκράτη Εξαρχόπουλο (των Νοστράδαμος – τραγουδούσαν όλοι μαζί στη μπουάτ «5η Εποχή») φανερώνει πολλά για πολλούς…

Το βιβλίο θα κλείσει κατά τον πρέποντα τρόπο. Με την αναλυτική δισκογραφία του Γιώργου Ζωγράφου σε δίσκους 45 στροφών, LP και CD. Μια δισκογραφία που ξεκινά από την «Οδό Ονείρων» του Μάνου Χατζιδάκι το 1962, περνά από τα αγαπημένα τραγούδια των mid-sixties «Άκρη δεν έχει ο ουρανός» (Μαυρουδής – Κακουλίδης), «Πέρα από τη θάλασσα» (Μαρκόπουλος – Θαλασσινός), «Οι νεκροθάπται» (Μαρκόπουλος – Μποστ), «Μικρό παιδί» (Κόκοτος – Βεργόπουλος), «Τ’ όμορφο νησί» (Τενίδης – Τσιριμώκος), «Τ’ όνειρό μου πέθανε» (Σπανός – Λαπαθιώτης), «Τούτο το πρωί» (Κόκοτος – Βεργόπουλος), «Ο Ιρλανδός κι ο Ιουδαίος» (Χατζιδάκις – Γκάτσος), για να καταλήξει στα μεγάλα άλμπουμ, το «Μπολιβάρ» και τη «Συλλογή 1» του Νίκου Μαμαγκάκη, τις «Ώρες» του Λίνου Κόκοτου, τα «Γράμματα από τη Γερμανία» των Μίκη Θεοδωράκη και Φώντα Λάδη…

Το βιβλίο του Δημήτρη Μπαγέρη για το μεγάλο τραγουδιστή Γιώργο Ζωγράφο Facebook Twitter

Και κάτι ακόμη. Είναι λυπηρό να μην υπάρχει ακόμη στο YouTube ένα από τα ωραιότερα ελληνικά τραγούδια «Ο αφέντης της Καρύταινας» του Νίκου Εγγονόπουλου, σε μουσική Νίκου Μαμαγκάκη, από το LP «Συλλογή 1» [Lyra, 1970], που δεν είναι συλλογή, αλλά ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά άλμπουμ όλων των εποχών. Ο τρόπος που αποδίδει ο Γιώργος Ζωγράφος τους στοιχειωμένους στίχους του Εγγονόπουλου, αναπλάθοντας την προσωπικότητα του φράγκου «αφέντη» έτσι όπως εκείνη καταγράφεται στο «Χρονικόν του Μορέως», δεν έχει όμοιόν του (όχι πως έχει όμοιά της η ψυχεδελική μουσική του Μαμαγκάκη, με το φλάουτο, το harpsichord και τις κιθάρες να σε ταξιδεύουν).

Φρίκη και τρόμος, καθώς άδεται η τελευταία στροφή…

Κι ως έρθει το πελέκι του ψηλά θαν το σηκώσει,
θα θρέψει μ’ αίμα ποταμούς ηρωική φωτιά,
τα σπλάχνα που ξερίζωσε στους άνεμους θα σπείρη,
και θα σταθή εκδικητής στο κάστρο της Σιωπής.

 

 

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το πίσω ράφι / «Πώς αλλάζει κανείς, πώς φτάνει σε σημείο να μην αναγνωρίζει τον εαυτό του»

Το μυθιστόρημα «Δαμάζοντας το κτήνος» της Έρσης Σωτηροπούλου είναι χτισμένο στην εικόνα της «μοναξιάς που μοιράζονται πολλοί άνθρωποι μαζί». Επανεκδίδεται σε λίγες μέρες από τον Πατάκη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Βιβλίο / Μάργκαρετ Άτγουντ: «Δεν νομίζω να με αγαπούσε ο Πλάτωνας»

Γεννήθηκε σαν σήμερα μία από τις σημαντικότερες συγγραφείς της εποχής μας. Στη συνέντευξή της στη LifO δίνει (ανάμεσα σε άλλα) οδηγίες για το γράψιμο και τη ζωή, τη γνώμη της για τον Πλάτωνα αλλά και για την αξία των συμβολικών μύθων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Βιβλίο / Σεξ, (πολλά) ναρκωτικά και rock & roll με τον Μάρτιν Σκορσέζε

Στο νέο βιβλίο του, που κυκλοφορεί δύο χρόνια μετά τον θάνατό του, ο Ρόμπι Ρόμπερτσον, ο ηγέτης του θρυλικού συγκροτήματος The Band, μιλάει για όσα έζησε με τον διάσημο σκηνοθέτη και κολλητό του στο ηδονιστικό Χόλιγουντ της δεκαετίας του '70.
THE LIFO TEAM
Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Βιβλίο / Ο «Θάνατος του Βιργιλίου» και τρία ακόμα λογοτεχνικά διαμάντια

Τα έργα-σταθμοί της λογοτεχνίας, από την υψηλή ποίηση μέχρι τη μυθοπλασία, ανέκαθεν αποτύπωναν τα ακραία σημεία των καιρών, γι’ αυτό είναι επίκαιρα. Παραθέτουμε τέσσερα αντιπροσωπευτικά παραδείγματα που βγήκαν πρόσφατα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ζοζέ Σαραμάγκου: Η ζωή ενός αντισυμβατικού συγγραφέα

Βιβλίο / Ζοζέ Σαραμάγκου: «Πιστεύω πως ό,τι είναι να γίνει δικό μας, θα φτάσει τελικά στα χέρια μας»

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο σπουδαίος Πορτογάλος λογοτέχνης που ξεκίνησε να γράφει για να δοκιμάσει «τι στ’ αλήθεια μπορεί ν’ αξίζει ως συγγραφέας» και έφτασε να πάρει Νόμπελ Λογοτεχνίας.
ΕΛΠΙΔΑ ΜΟΥΡΚΑΚΟΥ
Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ