Αυτές είναι οι προτάσεις που φιλοδοξούν να αλλάξουν τον χώρο του ελληνικού βιβλίου

Αυτές είναι οι προτάσεις που φιλοδοξούν να αλλάξουν τον χώρο του ελληνικού βιβλίου Facebook Twitter
Γεγονός είναι πως τα δύο τελευταία χρόνια η κυβερνητική μέριμνα για το βιβλίο ήταν αμελητέα, και πως δύο από τα σημαντικότερα αιτήματα του χώρου, η επαναφορά της ενιαίας τιμής στην αγορά και η επανίδρυση ενός φορέα σαν το πάλαι ποτέ Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, παραμένουν σ' εκκρεμότητα. Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC
0

Θυμάστε τη συμβουλευτική ομάδα που είχε συγκροτηθεί (αμισθί) στο Υπουργείο Πολιτισμού (επί Μπαλτά) με απώτερο στόχο την χάραξη μιας στρατηγικής για την προώθηση της ανάγνωσης και την στήριξη του βιβλίου; Δέκα μήνες μετά την έναρξη και πέντε μήνες μετά τη λήξη των εργασιών της, η ομάδα "μίλησε". Oι προτάσεις των μελών της υιοθετήθηκαν από την σημερινή υπουργό Λυδία Κονιόρδου, ανακοινώθηκαν πανηγυρικά στη Θεσσαλονίκη, στα εγκαίνια της 14ης Διεθνούς Έκθεσης Βιβλίου, και έχουν ήδη αναρτηθεί στον κόμβο www.yppo.gr όπου για οκτώ βδομάδες, όποιος θέλει να τις σχολιάσει είναι ευπρόσδεκτος. Θα υπάρξει συνέχεια; Είναι προτάσεις εφαρμόσιμες; Ή μήπως αποτελούν εκθέσεις ιδεών, άλλοθι για πολιτικές αδράνειας; Γεγονός είναι πως τα δύο τελευταία χρόνια η κυβερνητική μέριμνα για το βιβλίο ήταν αμελητέα, και πως δύο από τα σημαντικότερα αιτήματα του χώρου, η επαναφορά της ενιαίας τιμής στην αγορά και η επανίδρυση ενός φορέα σαν το πάλαι ποτέ Εθνικό Κέντρο Βιβλίου, παραμένουν σ' εκκρεμότητα.

Για το μεν πρώτο, δεν υπάρχουν νεώτερα - η ενιαία τιμή αποτελεί αντικείμενο διαπραγμάτευσης με τα τεχνικά κλιμάκια των δανειστών μας στο πλαίσιο της τρέχουσας αξιολόγησης. Στον σχετικό φάκελλο, η Ελλάδα τονίζει πως η επαναφορά του προστατευτικού αυτού μέτρου για όλες τις κατηγορίες βιβλίων και για διάστημα δύο χρόνων είναι "επιτακτική και επείγουσα". Από την κατάργηση της ενιαίας τιμής κι έπειτα, υποστηρίζει, όλοι οι δείκτες της βιβλιαγοράς επιδεινώθηκαν. Ακόμα, όμως, η ίδια δεν είναι σε θέση να παρουσιάσει στους θεσμούς μια πλήρη και τεκμηριωμένη μελέτη για τις "έντονα ολιγοπωλιακές συνθήκες" που προκλήθηκαν στην αγορά από το 2014 μέχρι σήμερα. Η "μελέτη θα προκηρυχθεί άμεσα από την Γενική Γραμματεία Εμπορίου, καθώς βρέθηκε το σχετικό κονδύλι για την πραγματοποίησή της" είπε στη Θεσσαλονίκη η κ. Κονιόρδου.

Καλό θα ήταν, λέει η Ομάδας Εργασίας, να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός πιστοποίησης –κατά το γαλλικό παράδειγμα- για τα μικρά, ποιοτικά, ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, μέσω του οποίου τα τελευταία θα μπορούσαν να διεκδικούν από ελαφρύνσεις δημοτικών τελών μέχρι πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης.

Ως προς τον θεσμό που θ' αντικαταστήσει το παλιό ΕΚΕΒΙ, χωρίς τα "βάρη" και τα "λάθη" του, αυτός, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει στις αρχές του 2018. Το ζητούμενο είναι ένας μικρός κι ευέλικτος θεσμός, ΝΠΙΔ κατά προτίμηση, που θα στεγάζεται εντός του ΥΠΠΟ και θα είναι αρμόδιος, από τα κεντρικά, για την κοινωνική διάδοση της ανάγνωσης, για την προώθηση των ελληνικών γραμμάτων στο εξωτερικό και για την υποστήριξη των επαγγελματιών του βιβλίου.

Αυτές είναι οι προτάσεις που φιλοδοξούν να αλλάξουν τον χώρο του ελληνικού βιβλίου Facebook Twitter
Η υπουργός Πολιτιισμού Λυδία Κονιόρδου στην έναρξη της 14ης Διεθνής Έκθεσης Βιβλίου Θεσσαλονίκης, 11 Μαΐου 2017. Φωτο: Konstantinos Tsakalidis / SOOC

Απ' ό,τι φαίνεται, η λειτουργία της biblionet, η διοργάνωση της ΔΕΒΘ και η εκπροσώπηση της χώρας στις διεθνείς εκθέσεις του εξωτερικού θα παραμείνουν στην δικαιοδοσία του Ελληνικού Ιδρύματος Πολιτισμού, δεν πρόκειται να επιστρέψουν στον νέο φορέα. Η αναβάθμιση της biblionet –υπό σχεδιασμό ακόμη- θα γίνει μέσα από την συνεργασία του ΕΙΠ, του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Όσο για την έκθεση της Θεσσαλονίκης, είναι οχυρωμένη με ΕΣΠΑ ως το 2020. Η Ομάδα Εργασίας θεωρεί πως, αυτή τη στιγμή, η έκθεση της Θεσσαλονίκης κινείται με άξονα την πρόσκληση ξένων συγγραφέων μέσω των πρεσβειών τους κι ότι αποτελεί, ως επί το πλείστον, "μια ευκαιρία επαγγελματικής παρουσίασης της νέας εκδοτικής παραγωγής στο κοινό και στους ανθρώπους του βιβλίου της Βόρειας Ελλάδας". Καλό θα ήταν, λέει, να γίνει η έκθεση πραγματικά διεθνής.

Μεγάλη σημασία, έχει προφανώς, και η επανεργοποίηση του προγράμματος "Φράσις", για την ενίσχυση των μεταφράσεων στο εξωτερικό. Για να είναι αποτελεσματικό σήμερα ένα τέτοιο πρόγραμμα, θα πρέπει να καλύπτει κι ένα μέρος από το κόστος έκδοσης και από το κόστος προώθησης των μεταφρασμένων βιβλίων. Υπάρχει όμως σχετικό κονδύλι; Καλό θα ήταν επίσης, λέει η Ομάδας Εργασίας, να δημιουργηθεί ένας μηχανισμός πιστοποίησης –κατά το γαλλικό παράδειγμα- για τα μικρά, ποιοτικά, ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία, μέσω του οποίου τα τελευταία θα μπορούσαν να διεκδικούν από ελαφρύνσεις δημοτικών τελών μέχρι πρόσβαση σε ευρωπαϊκά προγράμματα χρηματοδότησης.

Αν μη τι άλλο, η αναβάθμιση των Κρατικών λογοτεχνικών βραβείων δεν απαιτεί μεγάλα έξοδα. Ο θεσμός, δήλωσε η κ. Κονιόρδου, θα μετονομαστεί σε Κρατικά Βραβεία Βιβλίου, θα εμπλουτιστεί με τέσσερις νέες κατηγορίες (επιστημονικού δοκίμου, ελληνικού και μεταφρασμένου, εκδοτικής σειράς και εικονογράφησης) και ο ρυθμός απονομής τους θα επιταχυνθεί. Σύμφωνα με την Ομάδα Εργασίας, πρέπει να "κλείσουν τα παραθυράκια στα μαγειρέματα, στους συμβιβασμούς, στους συμψηφισμούς ανάμεσα σε λογοτεχνικές παρέες ή λογοτεχνικά ρεύματα...". Τα κρατικά βραβεία βιβλίου χρειάζονται "ένεση φρεσκάδας", να γίνουν λιγότερο ακαδημαϊκά και περισσότερο τολμηρά. Οι δε κριτές τους "χρειάζεται να έχουν ευρεία και σε βάθος εποπτεία της σύγχρονης ελληνικής λογοτεχνίας, να γνωρίζουν και το τοπίο της ξένης λογοτεχνίας και ταυτόχρονα να είναι ανήσυχοι πολίτες. Να μην τους/τις δεσμεύουν ούτε η πολιτική ορθότητα ούτε η λογική της επετηρίδας". Αμήν. Μένει να δούμε τι ανταπόκριση θα έχει η δημόσια διαβούλευση.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δεν έχουν όλοι μόνο καλά λόγια να πουν για τον Ελευθερουδάκη που κλείνει

Βιβλίο / Δεν έχουν όλοι μόνο καλά λόγια να πουν για τον Ελευθερουδάκη που κλείνει

Τρεις ιδιοκτήτες εκδοτικών οίκων μιλούν για όσα τράβηξαν απ' τη συνεργασία τους με τον Ελευθερουδάκη κι ένας συγγραφέας περιγράφει τους πραγματικούς λόγους της κατάρρευσης
ΑΡΗΣ ΔΗΜΟΚΙΔΗΣ
Μια συζήτηση για την αρχιτεκτονική των βιβλιοθηκών από την Αρχαιότητα έως την Αναγέννηση

Design / Μια συζήτηση για την αρχιτεκτονική των βιβλιοθηκών από την Αρχαιότητα έως την Αναγέννηση

Ο επιμελητής της σχετικής έκθεσης που ξεκινά σήμερα στο Μουσείο Μπενάκη, Κωνσταντίνος Σπ. Στάικος, μιλά στο LIFO.gr για όσα διαμόρφωσαν τις κιβωτούς του βιβλίου στον Δυτικό Πολιτισμό
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ