Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα

Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
1
Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
Διαβάζοντας ένα ένα τα αστυνομικά μυθιστορήματα που εξέδωσε πρόσφατα ο εκδοτικός οίκος Gutenberg θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής στις απαρχές του αστυνομικού και να καταστήσει γνωστούς στο ευρύ κοινό τους μεγάλους μάστορες των βιβλίων μυστηρίου, συναντάμε όλα τα ξεχωριστά συστατικά που έκαναν το είδος τόσο δημοφιλές: την υποβλητική ατμόσφαιρα, την αδρή σκιαγράφηση των χαρακτήρων, το παιχνίδι της αποκάλυψης του ενόχου.

Η απερινόητη ομορφιά των αστυνομικών κειμένων, η ευφάνταστη πλοκή, η καταβύθιση στην καρδιά του σκότους, αλλά και η γοητεία της επίλυσης των γρίφων, δεν είναι μονοσήμαντες. Κάθε άλλο. Έχουν να κάνουν με μια συγκεκριμένη μήτρα που γέννησε το νουάρ και το μετέφερε από το περιθώριο των παράδοξων αφηγήσεων στις πρώτες θέσεις της εξέχουσας δραματουργίας. Διαβάζοντας ένα ένα τα αστυνομικά μυθιστορήματα που εξέδωσε πρόσφατα ο εκδοτικός οίκος Gutenberg θέλοντας να αποτίσει φόρο τιμής στις απαρχές του αστυνομικού και να καταστήσει γνωστούς στο ευρύ κοινό τους μεγάλους μάστορες των βιβλίων μυστηρίου, συναντάμε όλα τα ξεχωριστά συστατικά που έκαναν το είδος τόσο δημοφιλές: την υποβλητική ατμόσφαιρα, την αδρή σκιαγράφηση των χαρακτήρων, το παιχνίδι της αποκάλυψης του ενόχου. Για πρώτη φορά ωστόσο στα βιβλία αυτά η συνέπεια της πλοκής αναδεικνύει μια έντονη ποιητικότητα και θεατρικότητα, άμεσα συνυφασμένες με τη βικτοριανή παράδοση-αλλά και τον ίδιο τον Σαίξπηρ. "Φως! Δώστε μου περισσότερο φως" φωνάζει η κυρία Τρέβερτον στο "Θαμμένο Μυστικό" του Γουίλκι Κόλλινς υπονοώντας με σαφήνεια τη σκηνή στον Άμλετ όπου ο Κλαύδιος διακόπτει μια θεατρική παράσταση φωνάζοντας "Ανάψτε τα Φώτα!". Το θέατρο μέσα στο θέατρο, δηλαδή, με τον ίδιο τρόπο που ένα ρόδο αποκαλύπτει ένα άλλο ρόδο στον παράδοξο ποιητικό κόσμο της Γετρούδης Στάιν.

O εκδοτικός οίκος Gutenberg με τη σειρά Aldina επαναφέρει στο προσκήνιο τον Γουίλκι Κόλινς ως έναν από τους πρωτεργάτες του νουάρ: αυτόν διάβασαν όσοι θέλησαν να γράψουν βιβλίο μυστηρίου ενώ οι ηρωίδες του, όπως η Λυδία Κουίλτ από το Αρμαντέιλ θεωρούνται οι εμβληματικότερες στην ιστορία της λογοτεχνίας και του θεάτρου.


Όλα αυτά δείχνει να λαμβάνει υπόψιν ο εκδοτικός οίκος Gutenberg ίσως ο πλέον αρμόδιος για να λανσάρει τη νέα σειρά Aldina/Μυστήριο για να συστήσει στο ευρύ κοινό τα βιβλία που γέννησαν το αστυνομικό μυθιστόρημα: έχοντας ήδη συμπεριλάβει στις εκδόσεις του τη Γυναίκα με τα Άσπρα του Κόλινς μπόρεσε να δώσει στο εγχείρημα "εξερευνώντας το νουάρ" άλλο εύρος: να κατακτήσει ακόμα και τον πιο ανυποψίαστο αναγνώστη που λάτρεψε την Αγκάθα Κρίστι και να κλείσει το μάτι στον πιο υποψιασμένο που ξέρει ότι δεν μπορεί να καθρεφτιστεί στον "Ασημένιο καθρέφτη" του Ντόιλ χωρίς να καταδυθεί στη "Βυθισμένη Πολιτεία" του Έντγκαρ Άλλαν Πόου. Τα τέσσερα βιβλία που επιλέχθηκαν έτσι για να εγκαινιάσουν το νέο εγχείρημα της Aldina συνιστούν δείγματα υψηλής γραφής και συγγραφικής ευφυίας αποδεικνύοντας πως το νουάρ πάνω από όλα ήταν ένα θεσπέσιο είδος λογοτεχνικής παραπλάνησης: δηλαδή ένα περίτεχνο αφηγηματικό παιχνίδι που ακροβατεί ανάμεσα στην προφορική παράδοση, την υψηλή πρόζα, το θέατρο και την ποίηση. Πρόκειται για τα βιβλία "Ο Βραζιλιάνος αγριόγατος και άλλες ιστορίες μυστηρίου" και "Ο Ασημένιος Καθρέφτης και άλλες ιστορίες μυστηρίου" του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ σε μετάφραση Ερρίκου Μπαρτζινόπουλου, "Το θαμμένο μυστικό" του Γουίλκι Κόλινς σε μετάφραση Άννας Παπασταύρου και "Η υπόθεση Λέβενγουορθ" της Άννα Καθριν Γκριν σε μετάφραση Ερρίκου Μπαρτζινόπουλου. Με τον τρόπο αυτό οι υπεύθυνοι του οίκου αποφάσισαν να διευρύνουν την σειρά της Aldina που φλερτάρει έντονα με την υψηλή αισθητική και τον πειραματισμό προσφέροντας εκδόσεις με φροντισμένη επιμέλεια, καλαίσθητα εξώφυλλα-και το βασικότερο- κύρος. Δεν είναι τυχαίο που στο τιμόνι της σειράς στέκεται πάντα ένας άνθρωπος με βαθιά γνώση και αγάπη για το βιβλίο η φιλόλογος Ζωή Μπέλλα η οποία συνεχίζει το έργο του συζύγου της, αείμνηστου Δημήτρη Αρμάου. Είναι ενδεικτικό ότι όλα τα βιβλία συνοδεύονται από κατατοπιστικότατα επίμετρα ή εισαγωγικά σημειώματα και φυσικά έχουν και τη φροντισμένη τυπογραφική επιμέλεια ενός γνώστη όπως ο Γιάννης Μαμάης. Άλλωστε ο βασικότερος λόγος που οι εκδόσεις Gutenberg θεσπίζουν σειρές είναι για να ανοίξουν ένα μονοπάτι που θα οδηγήσει σε μια άλλη πλευρά του λογοτεχνικού σύμπαντος, στο ξέφωτο που η λογοτεχνία έχει τόσο ανάγκη-ακόμα και μέσα από τα συμβολικά σκοτάδια. Το νουάρ γίνεται έτσι το φως που καταυγάζει την άλλη όψη του κλασικού "γιατί τα long sellers πουλάνε πάντα ενώ τα best sellers ένα πολύ μικρό χρονικό διάστημα" όπως τόνισε και στη σχετική παρουσίαση της νέας σειράς μυστηρίου της Aldina ένας εκ των εκδοτών ο Κώστας Δαρδανός αιτιολογώντας την επιλογή του οίκου να ποντάρει πάντα στα σπουδαία αναγνώσματα.

Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
"Ο Βραζιλιάνος αγριόγατος και άλλες ιστορίες μυστηρίου" του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ
Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
"Ο Ασημένιος Καθρέφτης και άλλες ιστορίες μυστηρίου" του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ


Γι' αυτό και επαναφέρει στο προσκήνιο τον Γουίλκι Κόλινς ως έναν από τους πρωτεργάτες του νουάρ: αυτόν διάβασαν όσοι θέλησαν να γράψουν βιβλίο μυστηρίου ενώ οι ηρωίδες του, όπως η Λυδία Κουίλτ από το Αρμαντέιλ θεωρούνται οι εμβληματικότερες στην ιστορία της λογοτεχνίας και του θεάτρου. Η υποβλητική ατμόσφαιρα, η μεγάλη σκηνή που επεκτείνεται και πέρα από την πραγματική ζωή σε αυτή των ονείρων, τα κρυμμένα μυστικά, ο τόπος του μυστηρίου-εν προκειμένω ο Πύργος Πορθγκένα-οι απαγορευμένες κάμαρες-η Κάμαρα της Μυρτιάς-και ένα έντονο γκοτθικό αποτύπωμα είναι τα κεντρικά χαρακτηριστικά που ανιχνεύει κανείς στο "Θαμμένο Μυστικό". Πρόκειται για ένα από τα χαρακτηριστικότερα δείγματα γραφής του Κόλλινς ο οποίος κατάφερε να σπάσει την προκατάληψη που θέλει το νουάρ να είναι άμεσα συνδεδεμένο με την αποκάλυψη του ενόχου καθώς ο ίδιος ο Κόλλινς εσκεμμένα δεν περιμένει το τέλος του βιβλίου για να αποκαλύψει το μυστικό του. Εξαιρετική η σκιαγράφηση των γυναικείων χαρακτήρων-και όχι μόνο-αφού ο ίδιος υπήρξε ένας από τους πρώτους συγγραφείς του αγγλοσαξωνικού κόσμου που κατάφερε να αποτυπώσει με τόσο έντονο τρόπο αντιφατικές γυναικείες προσωπικότητες. Η υπόθεση αφορά στα μυστικά που κρύβονται στον πύργο της Πορθγκένα: η αξιοσέβαστη κυρία Τρέβερτον, πρώην ηθοποιός και γνωστή στους υψηλούς κοινωνικούς κύκλους πεθαίνει αλλά λίγο πριν τον θάνατο της φροντίζει να αποκαλύψει το θαμμένο της μυστικό που αφορά στην κόρη της Ρόζαμοντ στην υπηρέτρια της. Πολλά χρόνια αργότερα η κόρη της Ρόζαμοντ, παντρεμένη με τον τυφλό Λέοναρντ αποφασίζει, να μάθει τι ακριβώς συμβαίνει με το παράδοξο παρελθόν της και να ανακαλύψει μια κρυμμένη ταυτότητα που θα ανατρέψει πολλά. Η υπόθεση εμπλέκει, εκτός από την κάτοχο του θαμμένου μυστικού, την υπηρέτρια της Τρέβερτον, και πολλά άλλα πρόσωπα σε ένα περίτεχνο γαιτανάκι αποκάλυψης. Υιοθετώντας αντίστοιχη μεθοδολογία και αφηγηματικούς τρόπους με το "Θαμμένο Μυστικό" ουσιαστικά ο Κόλινς προαναγγέλλει την Γυναίκα με τα Άσπρα-το εμβληματικότερο σύμφωνα με τον Μπόρχες, βιβλίο μυστηρίου στη βρετανική παράδοση. Όποιος θέλει να ανακαλύψει τι ακριβώς συνδέει το γοτθικό μυθιστόρημα με το νουάρ οφείλει να γνωρίσει τον Κόλινς και να παρασυρθεί από τον σκοτεινό του κόσμο.

 
Αντίστοιχα γοητευτικό πάντως είναι το σύμπαν του Άρθουρ Κόναν Ντόιλ, του διάσημου συγγραφέα του Σέρλοκ Χολμς ο οποίος υπήρξε δεινός διηγηματογράφος, λάτρης της μικρής φόρμας και της μεγάλης έκπληξης. Αποκαλυπτικές του περίπλοκου κόσμου μιας προσωπικότητας συναρπαστικής και ανεξάντλητης είναι και οι ιστορίες που ξεπηδούν από τις σελίδες των δυο συλλογών-του "Ασημένιου Καθρέφτη" και του "Βραζιλιάνου Αγριόγατου" που μας προτείνει ταυτόχρονα ο Gutenberg: εδώ συμπυκνώνονται στιγμές από μακρινά ταξίδια τα οποία είχε ακολουθήσει και ο ίδιος ο Ντόιλ, ο οποίος είχε εργαστεί όπως και ο Μέλβιλ σε φαλαινοθηρικό,από τις διαρκείς μεταφυσικές αναζητήσεις, το έντονο φλερτ με τον πνευματισμό αλλά και την άμεση εμπλοκή του με τον κόσμο του μποξ-ο ίδιος υπήρξε δεινός πυγμάχος. Όλα αυτά αποτυπώνονται στις εξαιρετικά καλογραμμένες ιστορίες, φτιαγμένες με τα ατόφια υλικά της υψηλής λογοτεχνίας, με περίτεχνες περιγραφές που μοιάζουν με κομψοκέντημα και μια διάχυτη ειρωνεία που διαμόρφωσε και την προσωπικότητα του Σέρλοκ Χολμς. "Παντού, από τη Σιέρα Λεόνε και νοτιότερα, έχω συναντήσει τους ίδιους δύσοσμους βάλτους, τις ίδιες μοναχικές κοινότητες που τις ταλανίζει ο πυρετός και τα ίδια αυτοσαρκαστικά αστεία. Υπάρχει κάτι το σχεδόν θεικό σ' αυτή τη δύναμη του ανθρώπου να υπερβαίνει τις συνθήκες της ζωής του και να επιστρατεύει το μυαλό του για να διακωμωδήσει τα δεινά του σώματος του" γράφει χαρακτηριστικά σε ένα απόσπασμα από τον "Ασημένιο Καθρέφτη". Οι ανθρωπολογικές παρατηρήσεις, οι πολύ καλές ιατρικές επισημάνσεις αλλά και η παράδοξη εμμονή στις ανατολικές θρησκείες εξηγούν και το εύρος των γνώσεων που συνόδευαν κάθε ιστορία του διάσημου ενοίκου της Μπέικερ Στριτ. Χαρακτηριστική είναι η ιστορία από τον '"Βραζιλιάνο Αγριόγατο" του πλούσιου, καθώς πρέπει ήρωα με τη διεστραμμένη εμμονή να συλλέγει εξωτικά ζώα-μεταξύ των οποίων και ένας βραζιλιάνος αγριόγατος. Το τι θα γίνει στο τέλος όταν φυσικά το άγριο ζώο θα φτάσει να απειλήσει τον ανιψιό του ιδιοκτήτη μόνο η ανίκητη φαντασία ενός Κόναν Ντόιλ μπορεί να το γνωρίζει εκπλήσσοντας πάντα τον αναγνώστη. Τρία διηγήματα από τον "Ασημένιο Καθρέφτη"-Το δερμάτινο χωνί, το Παίζοντας με τη Φωτιά αλλά και το Έγινε Έγινε- είναι αποκαλυπτικά των στενών σχέσεων που διατηρούσε ο Κόναν Ντόιλ με τον πνευματισμό ενώ το ομώνυμο διήγημα Ασημένιος Καθρέφτης είναι ενδεικτικό της έντονης επιρροής που έχει ασκήσει στη γραφή του-όπως και των περισσότερων- ο Έντγκαρ Άλλαν Πόου. Ο καθρέφτης που βρίσκεται απέναντι από τον σκληρά εργαζόμενο λογιστή δεν αντικατροπτίζει μόνο μια διαφορετική όψη του ιδίου αλλά φέρνει επίσης στο φως ιστορίες δραματικές, πρόσωπα ανεκδιήγητα και περιγραφές που αποκαλύπτουν όλο το εύρος της αχαλίνωτης και ασπαίρουσας φαντασίας του Ντόιλ καθώς δεν ξέρεις ποτέ τι είναι αυτό που θα αντικρίσει κανείς "μέσα στην ασημένια κορνίζα του ήταν σα σκηνή θεάτρου, κατάφωτη, όπου βρισκόταν σ' εξέλιξη ένα δράμα".

Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
"Η υπόθεση Λέβενγουορθ" της Άννα Καθριν Γκριν
Aldina: Μία νέα λογοτεχνική σειρά έρχεται να μας συστήσει μερικά από τα καλύτερα αστυνομικά μυθιστορήματα Facebook Twitter
"Το θαμμένο μυστικό" του Γουίλκι Κόλινς

Αλλά όλα αυτά δεν θα μετεξελίσσονταν σε ιστορία με αστυνομική πλοκή αν δεν υπήρχε αυτή η αδιανόητη εμμονή του Ντόιλ στη λεπτομέρεια, σε κάθε στοιχείο που θα μπορούσε να βοηθήσει την εξέλιξη του δράματος. Κάτι στο οποίο έδωσε ιδιαίτερη έμφαση η "μητέρα του αστυνομικού μυθιστορήματος" όπως είναι γνωστή η Άννα Κάθριν Γκριν. Όταν μάλιστα ξεκίνησε να γράφει, το είδος δεν είχε καταφέρει να αυτοπροσδιοριστεί και το μοναδικό κείμενο που ξεχώριζε ως η μήτρα του μετέπειτα ιστοριών μυστηρίου ήταν Οι δολοφονίες της οδού Μοργκ του Πόου. Η συνέπεια, ωστόσο, αυτής της γυναίκας, η οποία παρατηρούσε με τη μανιακή περιέργεια και τη ζέση μιας πραγματικής συγγραφέως, τις υποθέσεις του δικηγόρου πατέρα της, την έφερε στην κορυφή των εισηγητών του αστυνομικού μυθιστορήματος. Είχε ήδη διαβάσει τον Γουίλκι Κόλινς και αγαπούσε το μυστήριο αλλά στόχος της ήταν να αναδείξει την υπόθεση, να δώσει έμφαση στην έρευνα και στη διεξοδική παράθεση των στοιχείων που έκαναν τόσο δημοφιλές το αστυνομικό μυθιστόρημα μέχρι σήμερα. Ουσιαστικά λειτούργησε ως προάγγελος της Αγκάθα Κρίστι. "Δεν είναι τυχαίο ότι ο ήρωας της, ο Ηρακλής Πουαρό, ήταν κι αυτός ιδιόρρυθμος όπως ο Εμπενέζερ Γκράις της Γκριν, ούτε επίσης είναι τυχαίο ότι εμπνεύστηκε τη μις Τζέιν Μαρλπ ακολουθώντας το παράδειγμα της Γκριν που είχε "δημιουργήσει" την Αμέλια Μπάτεργουορθ ως βοηθό του Γκράις σε μερικές περιπέτειές του" διαβάζουμε στην εισαγωγή του Gutenberg. Και αυτή είναι ουσιαστικά η πρώτη εμφάνιση του επιθεωρητή Εμπενίζερ Γκράις ο οποίος καταγίνεται με την ενδελεχή παρατήρηση και τα έντονα διανοητικά παιχνίδια. Με την "υπόθεση Λέβενγουορθ" εντοπίζεται ο σπουδαίος ρόλος της δικαστικής προανάκρισης ενώ ταυτόχρονα δίνεται ιδιαίτερη έμφαση στα ψυχολογικά κίνητρα και στην σκιαγράφηση των βαθύτερων εσωτερικών αναγκών που εξωθούν σε κάθε πράξη. Με ημερομηνία έκδοσης μόλις το 1878 είναι σχεδόν αδύνατον να πιστέψει κανείς πόσο προχωρημένη στην πρώιμη αυτή μορφή του αστυνομικού μυθιστορήματος ήταν η σκέψη μιας νεαρής συγγραφέως όπως η Γκριν. Η υπόθεση ξεκινάει με την ανακοίνωση της δολοφονίας του Λέβενγουορθ-ποιος θα μπορούσε να είναι ο ένοχος: η πανέμορφη κληρονόμος του Μαίρη ή η ξαδέλφη της Ελεάνορ η οποία δείχνει ασυνεπής όταν καλείται να προσκομίσει τα σχετικά στοιχεία. Και ποιος είναι ακριβώς ο ρόλος ενός απρόσμενου επισκέπτη; Γιατί επίσης μια υπηρέτρια φάνηκε να εξαφανίζεται πριν από τη δολοφονία; Όλα αυτά τα ερωτήματα και άλλα τόσα ξεδιπλώνουν μια καθ'όλα συναρπαστική ιστορία -καθιερώνοντας ένα είδος που θα βρει εραστές φανατικούς και αμετανόητους και θα αποκαλύψει στα υψηλά αυτά έργα της διάνοιας αφορμές για να ακονιστούν η φαντασία και η σκέψη.


Άλλωστε όπως έγραφε και ο Μπόρχες στο σπουδαίο του κείμενο "Το αστυνομικό αφήγημα" τον αναγνώστη της αστυνομικής λογοτεχνίας τον δημιούργησε-και γιατί όχι τον διαμόρφωσε;-ο Έντγκαρ Άλλαν Πόου στο βαθμό που δεν ήθελε το "αστυνομικό είδος να είναι ρεαλιστικό-το ήθελε διανοητικό, ένα είδος φανταστικό, αν θέλετε, ένα είδος που να μην εκπορεύεται μόνο από τη φαντασία, αλλά-πάνω απ' όλα-από το σύνολο της διάνοιας". (Μπόρχες, Τα Δοκίμια, μτφ Αχιλλέας Κυριακίδης, Πατάκης). Γι αυτό και στα βιβλία αυτά, σε αντίθεση με τα εύπεπτα αστυνομικά που τα διαδέχτηκαν, δεν έχει σημασία το αίμα που κυλάει ή η γοητεία της βίας αλλά αυτή ακριβώς η ωδή στη διάνοια και η αποθέωση της φαντασίας του συγγραφέα και του αναγνώστη που γίνονται ένα. Γιατί αν όλοι μας ως αναγνώστες είμαστε επινοήματα του Πόου, όπως θα επέμενε ο Μπόρχες, αντίστοιχα επινοημένοι φαντάζουμε και από εκείνα τα πρώτα αστυνομικά που μπορούν και μας γαλουχούν ακόμα.

Βιβλίο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ