Τζον Μπαλντεσάρι: Πέθανε ο πρωτοπόρος εικαστικός που σφράγισε με το χιούμορ του την Εννοιολογική Τέχνη

Τζον Μπαλντεσάρι: Πέθανε ο πρωτοπόρος εικαστικός που σφράγισε με το χιούμορ του την Εννοιολογική Τέχνη Facebook Twitter
Πέθανε ο εικαστικός Τζον Μπαλντεσάρι, ηγετική μορφή του κινήματος της Εννοιολογίας
0

Ο Τζον Μπαλντεσάρι, ο πολυσχιδής και πρωτοπόρος εικαστικός που, μεταξύ άλλων, ανέδειξε το Λος Άντζελες σε παγκόσμια πρωτεύουσα της τέχνης, πέθανε την Πέμπτη σε ηλικία 88 χρόνων.

Τον θάνατό του, στο σπίτι του στην παραθαλάσσια συνοικία Βένις του Λος Άντζελες, επιβεβαίωσε η Virginia Gatelein, διευθύντρια του ατελιέ του και πρόεδρος του ιδρύματός του - χωρίς πάντως να δώσει περαιτέρω πληροφορίες για την αιτία θανάτου του.


Θεωρείτο από τις ηγετικές μορφές του κινήματος της Εννοιολογίας (Conceptualism). Πρωτοπόρησε με ένα δημιουργικό στιλ όπου έδωσε έμφαση στις ιδέες έναντι των εικόνων. Αμφισβήτησε με το έργο του την παραδοσιακή αντίληψη τού τι θεωρείται υψηλή τέχνη και πέρασε δεκαετίες συλλογισμών και αναθεωρήσεων για το τι μπορεί και τι πρέπει να κάνει η τέχνη.

Τζον Μπαλντεσάρι: Πέθανε ο πρωτοπόρος εικαστικός που σφράγισε με το χιούμορ του την Εννοιολογική Τέχνη Facebook Twitter
H "Τρομπέτα του Μπετόβεν" του Baldessari στο Fundació Joan Miró στη Βαρκελώνη.

Ο Μπαλντεσάρι ξεκίνησε ως ζωγράφος ημι - αφηρημένης τέχνης τη δεκαετία του '50, ωστόσο ματαιωμένος από την ίδια την τέχνη του, αλλά και την ίδια την έννοια της χειροτεχνίας, αποφάσισε το 1970 να αποτεφρώσει όλα του τα έργα κρατώντας τις στάχτες τους.

Είχε ασχοληθεί με κάθε μορφή και μέσο τέχνης, από την παραδοσιακή ζωγραφική και γλυπτική έως το φιλμ, τη φωτογραφία, εκτυπώσεις, εγκαταστάσεις τέχνης, ζωγραφική κειμένου.

Κι ενώ η πρώιμη εννοιολογική τέχνη έτεινε να είναι ψυχρά εγκεφαλική, ο Μπαλντεσάρι τη «μπόλιασε» με μία διασκεδαστική αίσθηση του χιούμορ. «Επιστράτευσε ένα είδος Νταντά ειρωνίας και κάποιες 'πιτσιλιές' πολύχρωμης ποπ αρτ για να διασώσει την εννοιολογική τέχνη από την ίδια της τη σοβαρότητα» αναφέρουν χαρακτηριστικά οι New York Times.

Τζον Μπαλντεσάρι: Πέθανε ο πρωτοπόρος εικαστικός που σφράγισε με το χιούμορ του την Εννοιολογική Τέχνη Facebook Twitter
Ο Μπαλντεσάρι κάθεται πάνω στον καναπέ σε σχήμα αυτιού που ο ίδιος δημιούργησε. Είχε μετατρέψει ολόκληρη τη Μπαουχάουζ βίλα του σε έργο τέχνης εν είδει «ολοκληρωμένης εγκατάστασης» - EPA

Παράλληλα, ο Μπαλντεσάρι βοήθησε, μέσω της διδασκαλίας - κυρίως στο Ινστιτούτο Τεχνών της Καλιφόρνιας από το 1970 έως το 1988 και το Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνιας από το 1996 έως το 2005 - να αναδειχτεί το Λος Άντζελες ως μία Μέκκα της παγκόσμιας τέχνης.

Στις συχνές ερωτήσεις των δημοσιογράφων από πού εμπνέεται τις ιδέες του, συχνά επικαλείτο την ίδια την ιστορία της τέχνης. Ήταν θαυμαστής της, άλλωστε, σε κάθε περίοδο της ιστορίας της. Είχε ονομάσει, μάλιστα, τα σκυλιά του Γκόγια και Τζόττο. Σε συνέντευξή του στους New York Times, το 2016, είχε εκφράσει τη φαντασίωσή του για μία παράλληλη ζωή στην οποία θα γινόταν ιστορικός και θα αποκαλείτο δόκτωρ Μπαλντεσάρι, προσθέτοντας με νόημα «Πιστεύω πως η τέχνη προέρχεται από την τέχνη».

Με πληροφορίες από New York Times/Artnews


 

ΒΟΝUS

Ένα φιλμάκι για τη ζωή του, σε σπικάζ του Τομ Γουέιτς

 
Culture
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.