Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης ερμηνεύουν όλους τους ρόλους στη Μήδεια του Δημήτρη Καραντζά. Φωτό: Μαριλένα Σταφυλίδου

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο

0

Οι παραστάσεις συνδέονται άμεσα με τον θεματικό άξονα του προγράμματος της Επιδαύρου, δηλαδή την «Έλευση του ξένου», και θα αποτελέσουν ένα ενιαίο πρόγραμμα με αυτό του Λυκείου της Επιδαύρου που ξεκινάει φέτος τη λειτουργία του. Με πηγή έμπνευσης το αρχαίο δράμα ή με αφορμή αυτό, σκηνοθέτες που συνεχώς πειραματίζονται με τη θεατρική πράξη παρουσιάζουν τις προσπάθειές τους και ο σημαντικός ηθοποιός, ποιητής, σκηνοθέτης και διευθυντής του Φεστιβάλ της Αβινιόν Ολιβιέ Πυ φέρνει τον Προμηθέα του, μια παράσταση που έκανε πρεμιέρα πέρσι το καλοκαίρι στην Αβινιόν.

Ο Δημήτρης Καραντζάς θα παρουσιάσει μια διαφορετική Μήδεια. Πρόκειται για το έργο του Ευριπίδη, σε μετάφραση Μίνωα Βολανάκη και διασκευή που υπογράφει ο σκηνοθέτης μαζί με τη Θεοδώρα Καπράλου και είναι εμπνευσμένη από κείμενα, συνεντεύξεις και περιγραφικά μέρη του σεναρίου της ομώνυμης ταινίας του Πιερ Πάολο Παζολίνι (στην οποία πρωταγωνιστούσε η Μαρία Κάλλας), η οποία διερευνά το βαθύτερο δράμα της γυναίκας που δολοφόνησε τα παιδιά της για να εκδικηθεί τον άντρα που την πρόδωσε. Αποσπασμένη σε έναν πολιτισμό διαφορετικό από τον δικό της, η Μήδεια, μια βάρβαρη που δεν ξέρει από δημοκρατία και νόμους, έχοντας χάσει την ταυτότητά της, μόνη και στιγματισμένη με την κατάρα του ξένου σε ξένη γη («σιχαίνομαι τη γη που πατάω» λέει και ξαναλέει), επάνω στην απελπισία επειδή ο άντρας της την παρατάει για μια άλλη γυναίκα και για την εξουσία, εκδικείται. Την ίδια στιγμή ανασύρει τον Ήλιο, σε μια προσπάθεια να επανασυνδεθεί με τον κόσμο της, το πρωτόγονο σύμπαν που άφησε πίσω της. Τελικά, ο Ήλιος θα κάψει τα πάντα. Ο Γιώργος Γάλλος, ο Χρήστος Λούλης και ο Μιχάλης Σαράντης, τρεις ερμηνευτές των οποίων το φύλο δεν έχει τόση σημασία όση η ανθρώπινη φύση τους, ενσαρκώνουν τη Μήδεια, την Τροφό, τον Ιάσονα, τον Κρέοντα, τον Χορό και τον Αγγελιαφόρο, σε μία από τις πιο αναμενόμενες και ενδιαφέρουσες προτάσεις του φετινού καλοκαιριού.

Δημήτρης Καραντζάς, Μήδεια / Ευριπίδη, 30 Ιουνίου & Ι Ιουλίου, 21:30, και μεταμεσονύχτια παράσταση την 1η Ιουλίου, ώρα 23:59

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη. Φωτο: Κική Παπαδοπούλου

Η Ιώ Βουλγαράκη σκηνοθετεί την παράσταση Άφιξις, στην οποία καταπιάνεται με τη Μνηστηροφονία της ομηρικής Οδύσσειας. Η δική της απόπειρα ερμηνείας ξεκινάει από την παραδοχή ότι το έπος, πέρα από οτιδήποτε άλλο, είναι ένα τραγούδι επιστροφής μια εποχή που τα ταξίδια στη θάλασσα διαρκούσαν χρόνια και μετατρέπονταν σε μύθους και τραγούδια για την απουσία. Όταν ο Οδυσσέας επιστρέφει στην Ιθάκη μετά από 20 χρόνια πολέμου και περιπλάνησης στις θάλασσες του τότε γνωστού κόσμου, εξολοθρεύει 108 νέους άντρες, ξεκληρίζοντας έτσι ολόκληρο νησί. Αυτό το θρυλικό μακελειό ενέπνευσε τη σκηνοθέτιδα, η οποία θέτει μερικά αμείλικτα ερωτήματα: σε τι επιστρέφει ο Οδυσσέας; Ποιος θυμάται τον απόντα βασιλιά και ποιος είναι σήμερα αυτός ο άντρας; Γιατί χρειάζεται να χυθεί τόσο αίμα; Μια παράσταση που αποπειράται να μιλήσει για το ανέφικτο της επιστροφής, που λέει ότι δεν μπορούμε να επιστρέψουμε σε καμία πατρίδα, αφού ο χρόνος κινείται αμείλικτα πάντα προς τα μπρος και τίποτα δεν μένει όπως το έχει διαφυλάξει η μνήμη. Μια αφηγηματική παράσταση της ομάδας ΠΥΡ (με συνιδρυτές τον Αργύρη Ξάφη και τη Δέσποινα Κούρτη), βασισμένη στη μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη, η οποία επιχειρεί να φωτίσει την ψυχική μας σύνδεση με μία από τις πιο αιματηρές σκηνές στην ιστορία της λογοτεχνίας.

Ιώ Βουλγαράκη - ΠΥΡ, Άφιξις / Με αφετηρία τη Μνηστηροφονία από την Οδύσσεια, 7-8 Ιουλίου, 21:30

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Παντελής Δεντάκης, σταθερός συνεργάτης του Θεάτρου του Νέου Κόσμου, σκηνοθετεί τον Κύκλωπα. Ενώ στο δράμα όλοι οι ρόλοι είναι αντρικοί, στη δική του εκδοχή θα τους ενσαρκώνουν αποκλειστικά γυναίκες. Η Στεφανία Γουλιώτη θα είναι ο Κύκλωπας, η Άννα Καλαϊτζίδου ο Οδυσσέας, η Κατερίνα Λυπηρίδου ο Σιληνός και οι Νεφέλη Μαϊστράλη, Μαρία Μοσχούρη, Αμαλία Νίνου, Μυρτώ Πανάγου και Ελένη Τσιμπιρίδου θα είναι Σάτυροι. Μια βαθιά αναζήτηση της βίας, της ωμότητας, της ανθρωποφαγίας και της αλληλοεξόντωσης του αντρικού ψυχισμού, ερμηνευμένη από τη γυναικεία φύση. Ο στόχος της παράστασης είναι να εντοπίσει μια ισορροπία μεταξύ σοβαρού και γελοίου, ανάμεσα στο σλάτερ και την κωμωδία.

Παντελής Δεντάκης, Κύκλωπας / Ευριπίδη, 21-22 Ιουλίου, 21:30

Τι θα δούμε φέτος στη Μικρή Επίδαυρο Facebook Twitter
Ολιβιέ Πυ, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες

Ο Ολιβιέ Πυ φέρνει την παράσταση Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες, της οποίας υπογράφει το κείμενο, που βασίζεται στις τραγωδίες του Αισχύλου, και τη σκηνοθεσία. Επιχειρώντας μια νέα ανάγνωση των δύο εμβληματικών έργων, επαναπροσδιορίζει το παρόν και τον σύγχρονό μας πολιτικό πολιτισμό. Ο Προμηθέας Δεσμώτης, έργα βαθιά πολιτικό και συγχρόνως μεταφυσικό, είναι ο Τιτάνας που χάρη στη «φιλανθρωπία» του (ένας όρος που καταγράφεται πρώτη φορά στη συγκεκριμένη τραγωδία) συμβολοποιήθηκε διαχρονικά ως ο πρώτος «πολιτικός κρατούμενος», όντας και ο πρώτος που εξέφρασε την ανυπακοή του απέναντι στην απόλυτη εξουσία των θεών. Έτσι τον ερμήνευσε και ο Γάλλος καλλιτέχνης, ως ένα πρόσωπο που μας διδάσκει την έννοια της εξέγερσης. Την ίδια στιγμή, οι Ικέτιδες θέτουν θέματα όπως η δημοκρατία, η δικαιοσύνη, ο νόμος, ο σεβασμός για τον ξένο και τη γυναίκα. Ο Αισχύλος είναι της άποψης ότι ο νόμος δεν μπορεί να είναι η απάντηση σε όλα και αυτό υιοθετεί και ο Πυ στη δική του εκδοχή, στην οποία ακόμα και η έννοια της κάθαρσης επαναπροσδιορίζεται: ο θυμός δεν πρέπει να επικρατήσει. Μια μινιμαλιστική παράσταση με τρεις ερμηνευτές.

Ολιβιέ Πυ - Φεστιβάλ Αβινιόν, Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες / Αισχύλου, 4-5 Αυγούστου, 21:30

Στο πλαίσιο των δραστηριοτήτων του Λυκείου Επιδαύρου, η Μάρθα Φριντζήλα στις 18 Ιουλίου θα παρουσιάσει με τη συνδρομή σπουδαστών του Λυκείου, στο Στάδιο Επιδαύρου, την παράσταση «Βάκχες: Μια λειτουργία», ενώ ο ηθοποιός του Piccolo Teatro του Μιλάνου Ενρίκο Μποναβέρα, επίσης με τη συνδρομή σπουδαστών, την παράσταση «Τα μυστικά του Αρλεκίνου».

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

Θέατρο / Bαγγέλης Θεοδωρόπουλος: Διευθύνω το Φεστιβάλ Αθηνών ως σκηνοθέτης που αναλαμβάνει την ευθύνη

O διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, λίγο πριν από την έναρξη του πρώτου φεστιβάλ που φέρει πλήρως την υπογραφή του, μιλάει στη LiFO για το στοίχημα που αισιοδοξεί να κερδίσει
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ