Το θέατρο και η ελευθερία του λόγου στην Τουρκία του Ερντογάν Facebook Twitter
Αυτό που έχουμε πληροφορηθεί είναι ότι η κυβέρνηση θέλει να ανεβαίνουν περισσότερα τουρκικά έργα. Γιατί αυτό που θέλει, βασικά, είναι να ξαναχτίσει από την αρχή και να ξαναγράψει την Ιστορία από τη δική της σκοπιά.

Το θέατρο και η ελευθερία του λόγου στην Τουρκία του Ερντογάν

0

Καλοκαίρι 2016. Στις 15 Ιουλίου ξεσπάει στην Τουρκία πραξικόπημα με σκοπό την ανατροπή της εκλεγμένης κυβέρνησης του Κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ) και του προέδρου Ταγίπ Ερντογάν.

Η ιστορία και οι συνακόλουθες συνέπειες, γνωστές. Αυτό που είναι λιγότερο γνωστό είναι το «πραξικόπημα» που επιχειρήθηκε στο πλαίσιο του πολιτισμού και διαδέχθηκε τις πολιτικές εξελίξεις.


Στις 16 Αυγούστου, μόλις έναν μήνα μετά το πραξικόπημα, με ανακοίνωσή του ο διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου της Τουρκίας Nejat Birecik καταργούσε επίσημα το ξένο ρεπερτόριο, ώστε να επιβάλει τα τουρκικά έργα με σκοπό την εξύψωση του εθνικού και πατριωτικού φρονήματος του τουρκικού λαού. Ανάμεσα στους ανεπιθύμητους συγγραφείς συμπεριλαμβάνονταν ο Σαίξπηρ, ο Τσέχοφ, ο Μπρεχτ και ο Ντάριο Φο!


Η επίσημη ανακοίνωση έλεγε: «Ως ανθρωπιστές εθνικιστές της πατρίδας ανοίγουμε τα (κρατικά) θέατρα με εθνικά έργα, έτσι ώστε να συνεισφέρουμε στην ακεραιότητα και στην ενότητα της πατρίδας και να ενισχύσουμε το εθνικό και πνευματικό αίσθημα».

Το σλόγκαν ήταν «Οι κουρτίνες των θεάτρων της Τουρκίας ανοίγουν με τουρκικό θέατρο», αν και στις απαγορεύσεις συμπεριλήφθηκε και μια σειρά από τουρκικά έργα.


Παράλληλα, σύμφωνα με δηλώσεις του γνωστού διανοούμενου και ηθοποιού, Orhan Aydın, ζητήθηκε από διευθυντές κρατικών σκηνών να απολύσουν ηθοποιούς και σκηνοθέτες που είχαν εκφραστεί δημοσίως εναντίον της κυβέρνησης.

Καταρχάς, η χώρα εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης από τον Ιούλιο του 2016, οπότε και ξέσπασε το πραξικόπημα. Συναθροίσεις άνω των 20 ατόμων απαγορεύονται. Στο θέατρο, αν κάποιος από το κοινό νιώσει να θίγεται, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα, δηλαδή αν ειπωθεί κάτι σε μια θεατρική παράσταση που ίσως θεωρηθεί ότι στρέφεται εναντίον της δημοκρατίας.


Το Εθνικό Θέατρο της Τουρκίας ιδρύθηκε τον Ιούνιο του 1949. Αυτό σημαίνει ότι σε έναν χρόνο από τώρα θα είναι 70 ετών. Ως θεσμός αποτελείται από περισσότερες από 60 κρατικές σκηνές που είναι διασκορπισμένες σε περίπου 20 πόλεις. Παρουσιάζουν εν μέρει κοινό και ενιαίο ρεπερτόριο, αλλά, ανάλογα με την περιοχή, εμπλουτίζεται.


Ζήτησα από τον Τούρκο σκηνοθέτη και χορογράφο Μουσταφά Καπλάν, ο οποίος συμμετείχε τον Μάιο του 2015, μαζί με τη συνεργάτιδά του Filiz Sizanli και την ομάδα τους Taldans, στο Φεστιβάλ X Apartments της Στέγης, να μου μιλήσει για την ελευθερία της έκφρασης στην πατρίδα του, που, έτσι κι αλλιώς, εδώ και χρόνια έρχεται πρώτη στην καταπάτηση της ελευθερίας του λόγου, σύμφωνα με διεθνείς οργανισμούς.

 
— Μουσταφά, είναι αλήθεια ότι η τουρκική κυβέρνηση έχει απαιτήσει από τις σκηνές του Εθνικού Θεάτρου να προτιμούν μόνο τα πατριωτικού χαρακτήρα έργα;

Δεν μπορώ να γνωρίζω την τακτική που ακολουθούν τα κρατικά θέατρα και η κυβέρνηση στη συνεργασία τους, αφού ό,τι μαθαίνω είναι μέσα από φίλους και τον Τύπο. Δεν υπάρχει ευθεία απαγόρευση ξένων έργων, δεν γνωρίζω κάτι τέτοιο.

Αυτό που έχουμε πληροφορηθεί είναι ότι η κυβέρνηση θέλει να ανεβαίνουν περισσότερα τουρκικά έργα. Γιατί αυτό που θέλει, βασικά, είναι να ξαναχτίσει από την αρχή και να ξαναγράψει την Ιστορία από τη δική της σκοπιά.

Προσπαθούν να το περάσουν μέσα από την τηλεόραση, τον κινηματογράφο, το θέατρο, την τέχνη, ακόμα και μέσα από τον αθλητισμό. Ειδικά στον χώρο του θεάτρου, όμως, δεν διαθέτουν σοβαρούς συγγραφείς. Γενικώς, σε αυτόν τους τον στόχο τόσο η ελίτ όσο και οι πιο μοντέρνες δυνάμεις του θεάτρου αντιστέκονται.

Έτσι, εξακολουθούν να παίζονται κλασικά και σύγχρονα ξένα έργα, αλλά η πλειονότητα των θεάτρων όντως δίνει προτεραιότητα σε έργα τοπικού και ιστορικού ενδιαφέροντος, σε όσα ταιριάζουν στην κυρίαρχη ιδεολογία της κυβέρνησης. Αλλά δεν υπάρχουν πολλοί που να αντλούν από το Οθωμανικό παρελθόν. Νομίζω ότι δεν θα καταφέρουν να πετύχουν τίποτα.

— Δεν υπάρχουν φιλόδοξοι, ίσως λιγότερο ταλαντούχοι συγγραφείς, να τα γράψουν;

Αυτοί που υπάρχουν στρέφονται στην τηλεόραση, όπου πράγματι οι ιστορικές σειρές είναι πολύ δημοφιλείς. Το θέατρο δεν είναι τόσο διαδεδομένο στην πλειονότητα του κόσμου και στο οικογενειακό κοινό. Το θέατρο απευθύνεται περισσότερο στις ανώτερες τάξεις.

Το θέατρο και η ελευθερία του λόγου στην Τουρκία του Ερντογάν Facebook Twitter
Μπορούμε ακόμα να μιλάμε ελεύθερα. Αλλά, δυστυχώς, μπορεί ανά πάσα στιγμή να συμβεί κάτι. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας σήμερα.


— Ακόμα και οι κρατικές σκηνές που υπάρχουν σε ολόκληρη τη χώρα;

Πρόκειται κυρίως για πολύ συντηρητικό θέατρο. Οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί που εργάζονται στα κρατικά θέατρα παραμένουν οι ίδιοι εδώ και 30-40 χρόνια.

Ένας καλλιτεχνικός διευθυντής μπορεί να φύγει από τη θέση του με υπουργική απόφαση ανά πάσα στιγμή. Αυτή είναι η κυρίαρχη λογική επί δεκαετίες. Συνεργαζόμουν με το Δημοτικό Θέατρο της Κωνσταντινούπολης για 10 χρόνια.

Ανεβάσαμε και Σαίξπηρ, και ελληνική τραγωδία και Φάουστ, μέχρι που ξεκινήσαμε ένα θεατρικό εργαστήρι, που εξελίχθηκε στη δική μου ομάδα και της Filiz Sizanli Orhon. Στο πλαίσιό του γράφουμε τα δικά μας έργα.


Έμαθα ότι πολύ πρόσφατα το υπουργείο άλλαξε τον διευθυντή του θεάτρου, που ήταν έτσι κι αλλιώς συντηρητικό και καθόλου πειραματικό, και οι ηθοποιοί διαμαρτύρονται γιατί νιώθουν ότι βρίσκονται εντελώς υπό τον έλεγχο της κυβέρνησης.

Δυστυχώς, το υπουργείο αποφασίζει για όλα και όχι το θέατρο. Φυσικά, όσοι ηθοποιοί μίλησαν εναντίον του Ερντογάν ή πήραν θέση υπέρ του φιλοκουρδικού HDP έχασαν τη δουλειά τους.


— Και να σκεφτεί κανείς ότι η Κωνσταντινούπολη αποτελεί το πιο προοδευτικό κομμάτι της Τουρκίας.

Η πόλη παραμένει δυναμική και συναρπαστική, αλλά ο περισσότερος κόσμος φοβάται να μιλήσει ανοιχτά. Είναι πολλοί οι σκηνοθέτες και οι ηθοποιοί που έφυγαν για την Ευρώπη και ειδικά για το Βερολίνο.


— Ποια είναι, δηλαδή, η κατάσταση που επικρατεί;

Καταρχάς, η χώρα εξακολουθεί να βρίσκεται σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης από τον Ιούλιο του 2016, οπότε και ξέσπασε το πραξικόπημα. Συναθροίσεις άνω των 20 ατόμων χωρίς άδεια απαγορεύονται.

Στο θέατρο, αν κάποιος από το κοινό νιώσει να θίγεται, μπορεί να δημιουργήσει πρόβλημα, δηλαδή αν ειπωθεί κάτι σε μια θεατρική παράσταση που ίσως θεωρηθεί ότι στρέφεται εναντίον της δημοκρατίας.


— Οπότε, υπάρχει λογοκρισία στο θέατρο;

Πάρα πολλή, ιδιαίτερα μετά την εξέγερση του Γκεζί. Εκείνη η εποχή δημιούργησε πολλές ελπίδες κι αυτό ήταν το μεγάλο λάθος της κυβέρνησης, που αντί να συζητήσει με τους νέους και να εκμεταλλευτεί τη δυναμική τους, προτίμησε να τους πολεμήσει.

Μετά από αυτό η ένταση άρχισε να αυξάνει. Το πρόβλημα πια είναι υπαρκτό! Οι άνθρωποι άρχισαν να χωρίζονται σε ομάδες, να νιώθουν εχθρικά μεταξύ τους και κυρίως να μην εμπιστεύονται ο ένας τον άλλον. Υπάρχει μεγάλο θέμα εμπιστοσύνης αυτήν τη στιγμή στη χώρα.

Το θέατρο και η ελευθερία του λόγου στην Τουρκία του Ερντογάν Facebook Twitter
Αν κάποιος φωνάξει στον δρόμο «αυτός είναι τρομοκράτης του ΡΚΚ», ακόμα και αν δεν είναι αλήθεια, ο κόσμος θα πέσει να τον λιντσάρει. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε μια παράσταση δρόμου. Αν διαμαρτυρηθούν εναντίον σου θα στείλουν την αστυνομία σπίτι σου, θα αρχίσουν να σε παρακολουθούν, μπορεί και να σε συλλάβουν επί σκηνής.


— Αυτό εσένα σε επηρέασε στη δουλειά σου;

Τρία μόλις χρόνια μετά τα γεγονότα στο Γκεζί είχαμε κάνει μια περφόρμανς σε δημόσιο χώρο με τη συνεισφορά καλλιτεχνών και ερμηνευτών. Τα πράγματα έχουν αλλάξει τόσο πολύ έκτοτε, που είναι αδύνατον να το επαναλάβουμε.

Ο κόσμος παλιότερα ήταν πιο δεκτικός. Τώρα υπάρχει μεγάλη κεκαλυμμένη ένταση, πολύς θυμός και αν κάποιος αντιδράσει σε αυτό που βλέπει, θα ξεκινήσει καβγάς. Δεν ξέρεις από πού μπορεί να σου έρθει.


Αν κάποιος φωνάξει στον δρόμο «αυτός είναι τρομοκράτης του ΡΚΚ», ακόμα και αν δεν είναι αλήθεια, ο κόσμος θα πέσει να τον λιντσάρει. Το ίδιο μπορεί να συμβεί και σε μια παράσταση δρόμου. Αν διαμαρτυρηθούν εναντίον σου,  υπάρχει κίνδυνος να έρθεις αντιμέτωπος με την αστυνομία με πιθανές συνέπειες.


— Ένα έργο χρειάζεται να περάσει από υπηρεσία λογοκρισίας για ειδική άδεια;

Ανέκαθεν! Τώρα αναγκαστικά αυτολογοκρινόμαστε έτσι ώστε να αποφύγουμε την επίσημη λογοκρισία. Κόβουν τα έργα προτού η κυβέρνηση διατάξει να αποσυρθούν από το ρεπερτόριο. Αν εργάζεσαι για κρατικό θέατρο, μπορεί και να χάσεις τη δουλειά σου.

—Έχεις αναγκαστεί να το κάνεις κι εσύ;

Σε παραστάσεις χορού δεν φαίνεται. Εξάλλου το κοινό μας δεν είναι μεγάλο και όλοι γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Παρ' όλα αυτά, αν κάποιος διαμαρτυρηθεί, μπορεί ξαφνικά να έχεις πρόβλημα. Δεν αυτολογοκρίνομαι γιατί εργάζομαι περισσότερο στην Ευρώπη. Αλλά ούτε και στην Κωνσταντινούπολη λογοκρίνω τη δουλειά μου.

— Πώς είναι η θεατρική πιάτσα στην Κωνσταντινούπολη;

Σε μια πόλη 17 εκατομμυρίων δεν είναι και τόσο πολλά τα θέατρα. Το Δημοτικό Θέατρο έχει περισσότερες από 10 σκηνές και το Κρατικό Θέατρο άλλες 5, με ρεπερτόριο. Οι ανεξάρτητες ομάδες κάνουν πιο πρωτοποριακά έργα, ενώ μπορεί να δεις εξαιρετική δουλειά από πολύ μικρές ομάδες. Δυστυχώς, δεν έχουν χρήματα. Την ίδια ώρα, τα μεγάλα εμπορικά κέντρα έχουν θέατρα που προσφέρουν μεγάλα θεάματα.

Απόσπασμα από την παράσταση Dolap της χορευτικής ομάδας Taldans του Μουσταφα Καπλάν και της συνεργάτιδάς του Filiz Sizanli.


— Στο Φεστιβάλ Θεάτρου της Κωνσταντινούπολης υπάρχει λογοκρισία;

Γνωρίζω προσωπικά τη διευθύντρια, η οποία είναι προοδευτικός άνθρωπος. Έχουμε συμμετάσχει τρεις φορές με την ομάδα μου. Παρακολουθούμε διεθνείς παραστάσεις ‒που έχουν επηρεάσει και τη δική μας δουλειά‒, όπως αυτές του Μπομπ Γουίλσον, της Πίνα Μπάους  ή του Θόδωρου Τερζόπουλου.

Θα ήθελα να δίνουν περισσότερες ευκαιρίες σε νέους και στις ομάδες τους. Δεν είμαι σίγουρος αν στο Φεστιβάλ πέφτει λογοκρισία, αλλά νομίζω ότι διπλοτσεκάρουν το πρόγραμμα όταν καλούν κάποιον μην και αποδειχτεί λάθος επιλογή.


— Πόσο εύκολο είναι να ανεβάσεις Μπρεχτ στην Τουρκία;

Το Berliner Ensemble έπαιξε μόλις τον τελευταίο μήνα στην Κωνσταντινούπολη δύο φορές. Δεν είναι ότι δεν μπορείς να ανεβάσεις πολιτικό θέατρο. Το πρόβλημα είναι μήπως κάποιος διαμαρτυρηθεί.

Παιζόταν για δύο χρόνια μια σόλο παράσταση με τον τίτλο «Ο δικτάτορας». Ξαφνικά, η δημοτική Αρχή την απαγόρευσε. Δεν την είδα, αλλά, όπως είπα, αν κάποιος διαμαρτυρηθεί, το έργο κατεβαίνει. Στις κρατικές σκηνές αυτό που πρέπει να κάνεις είναι να κόψεις μερικές λέξεις.


— Δεν ανησυχείς τώρα που μιλάμε μέσω Skype ότι μπορεί να μας παρακολουθούν;

Όχι, δεν έχω προσβάλει κάποιον με αυτά που λέω. Αυτό είναι η δημοκρατία και η ελευθερία του λόγου. Ο Ερντογάν είναι ιδιαίτερα ευαίσθητος με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όπως το facebook και το twitter όμως στο Skype μπορούμε ακόμα να μιλάμε ελεύθερα. Αλλά, δυστυχώς, μπορεί ανά πάσα στιγμή να συμβεί κάτι. Αυτό είναι το μεγάλο πρόβλημα στη χώρα μας σήμερα.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ