Θα μείνετε άφωνοι!

Θα μείνετε άφωνοι! Facebook Twitter
Στην αρνητική κριτική για το ρεπερτόριο της τελευταίας διετίας έρχεται να προσθέσει νέα επιχειρήματα ο Λάκκος της Αμαρτίας του Μανιώτη...
0

Πολλά έχουν γραφτεί για τον Σωτήρη Χατζάκη, τον διευθυντή του Εθνικού Θεάτρου τα δύο τελευταία χρόνια – όπως και για την τετραετία 2009-2013, όταν είχε αναλάβει την καλλιτεχνική διεύθυνση του ΚΘΒΕ. Τις αφορμές προσφέρει αφειδώς ο ίδιος με τις επιλογές του, που δικαιολογημένα προκαλούν έντονες αντιδράσεις και οξύτατη κριτική. (Και επειδή ο «τυποκτόνος» νόμος 1178/81, συμπληρωμένος από τον ν. 2243/1994 του Βενιζέλου, έχει οδηγήσει σε μια προκλητική, και επικίνδυνη για την ίδια τη λειτουργία του δημοκρατικού πολιτεύματος, «βιομηχανία των αγωγών», να πω εξαρχής κι εγώ, μεταξύ άλλων, το αυτονόητο: όποιος αναλαμβάνει θεσμικό ρόλο, δεν μπορεί παρά να ελέγχεται, να κρίνεται και να αξιολογείται – αλλιώς να κάθεται σπίτι του).

Μένει άφωνος ο θεατής με τα κλισέ που αναπαράγονται κρουνηδόν. Να σταθώ στον υδραυλικό ή στον τραπεζικό υπάλληλο που ζούσαν άχαρες ζωές μέχρι που ανακάλυψαν τον εαυτό τους και το νόημα της ζωής ως εκδιδόμενα τραβεστί;


Δεν θα αναφερθώ στα σοβαρά περί οικονομικής διαχείρισης που έχουν γραφτεί. Ο ιδρυτικός νόμος του Εθνικού (2273/94) προβλέπει ότι ο υπουργός Πολιτισμού «παραγγέλλει οποτεδήποτε έκτακτο έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο, ανώτερος δημόσιος υπάλληλος ή ανώτερος δικαστικός λειτουργός» – άρα οι όποιες αμφιβολίες δεν είναι δύσκολο να διασαφηνιστούν. Αλλά μπορούσε να μην προκληθεί φασαρία πέρσι τέτοια εποχή, με την απόφαση της διεύθυνσης Χατζάκη να αντικαταστήσει το επιτυχημένο και βραβευμένο λογότυπο του Εθνικού Θεάτρου, που σχεδίασε λίγα χρόνια πριν το δημιουργικό γραφείο ΜΝΡ; Ο σχετικός διαγωνισμός κηρύχθηκε άγονος τελικά και έκτοτε τα προγράμματα του Εθνικού Θεάτρου κυκλοφορούν χωρίς λογότυπο!


Μπορεί να μη σχολιαστεί το γεγονός ότι τη φετινή σεζόν ανέβηκε το έργο των αδελφών Κούφαλη, Συγχώρεσέ με, όταν ο ένας εκ των δύο είναι καλλιτεχνικός σύμβουλος του Εθνικού; Είναι φυσιολογικό να ανεβαίνει το έργο του Γιώργου Μανιώτη (Ο λάκκος της αμαρτίας), από τη στιγμή που ο συγγραφέας είναι αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Εθνικού, και επιπλέον ο ίδιος να σκηνοθετεί μια άλλη παραγωγή (τις Ευτυχισμένες Μέρες του Μπέκετ);


Μπορεί, τυπικώς, να μην υπάρχει πρόβλημα από τη στιγμή που ο ιδρυτικός νόμος επιτρέπει έως και 2 συμβάσεις έργου με μέλη του Δ.Σ. κατ' έτος. Η εντύπωση, ωστόσο, που δίνεται είναι αλγεινή, όταν μάλιστα στην ίδια παράσταση (τον Λάκκο) τη σκηνογραφία έχει κάνει ένα ακόμη μέλος του Δ.Σ., ο Γιάννης Μεντζικώφ, ενώ και άλλα μέλη του Δ.Σ. έχουν συμβάσεις έργου για διάφορες παραστάσεις (ή διδάσκουν στη Δραματική Σχολή του Εθνικού). Πώς μπορεί το Δ.Σ. του Εθνικού Θεάτρου να ασκήσει αμερόληπτη διοίκηση, όταν τα μέλη του έχουν στενές σχέσεις εργασίας με το Εθνικό ή με τη Δραματική Σχολή του;


Το άλλο μεγάλο ζήτημα που απασχολεί πολλούς αφορά το ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου. Είναι καιρός μεγάλης οικονομικής κρίσης και είναι κατανοητό το σκεπτικό που οδηγεί σε έργα/παραστάσεις ελκυστικές για το ευρύ κοινό (όπως, μόνο φέτος, οι Μυστικοί Αρραβώνες του Ξενόπουλου, η μουσικοθεατρική Πιαφ με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη, η Φιλουμένα με την Ελένη Ράντου). Αλλά το Εθνικό Θέατρο οφείλει να νοιάζεται, εκτός από το ταμείο, για την προώθηση της θεατρικής τέχνης και την ανάδειξη της σύγχρονης, ελληνικής και ξένης, δραματουργίας. Αν ρίξει κάποιος μια ματιά στα ελληνικά έργα που έχουν ανεβεί την περσινή και φετινή σεζόν, θα δει ότι το βαρύ πυροβολικό του ρεπερτορίου (στις μεγάλες σκηνές του Εθνικού) αφορά έργα όπως η Γειτονιά των Αγγέλων του Καμπανέλλη, οι Μυστικοί Αρραβώνες του Ξενόπουλου, η διασκευή του μπεστ-σέλερ της Ντόρας Γιαννακοπούλου, Πρόβα Νυφικού.

Θα μείνετε άφωνοι! Facebook Twitter
Εννοείται ότι όσοι ζουν μια κανονική, στρέιτ ζωή δεν μπορεί παρά να είναι καταπιεσμένοι υποκριτές που ονειρεύονται απαγορευμένες ηδονές τρίτου τύπου...


Στην αρνητική κριτική για το ρεπερτόριο της τελευταίας διετίας έρχεται να προσθέσει νέα επιχειρήματα ο Λάκκος της Αμαρτίας του Μανιώτη. Γιατί αυτό το έργο, από τα πολλά του συγγραφέα που θα μπορούσαν να προτιμηθούν; Όταν πρωτανέβηκε το 1979 από τον Λεωνίδα Τριβιζά είχε προκαλέσει αντιδράσεις με την τολμηρότητα του περιεχομένου και της γλώσσας του. Πρωταγωνιστούν έξι τραβεστί που κάνουν πιάτσα (η μία αποδεικνύεται, τελικά, ότι είναι μασκαρεμένη δημοσιογράφος που συλλέγει πληροφορίες για ρεπορτάζ). Η παρουσία τους ενοχλεί και προκαλεί κινητοποίηση των περιοίκων (με επικεφαλής τον παπά της ενορίας), που θέλουν να τις απομακρύνουν, επαναφέροντάς τες στον ίσιο δρόμο – να γίνουν και πάλι κανονικοί άνδρες! Τη διαμάχη των δύο πλευρών θα λύσουν, με την παρέμβασή τους, ένας τηλεοπτικός δημοσιογράφος κι ένας «πολιτικός παρατηρητής» (;) – και οι δύο θα θελήσουν να εκμεταλλευτούν το γεγονός κατά τα συμφέροντά τους.


Μένει άφωνος ο θεατής με τα κλισέ που αναπαράγονται κρουνηδόν. Να σταθώ στον υδραυλικό ή στον τραπεζικό υπάλληλο που ζούσαν άχαρες ζωές μέχρι που ανακάλυψαν τον εαυτό τους και το νόημα της ζωής ως εκδιδόμενα τραβεστί; Ή στον ευκατάστατο οικογενειάρχη που βρόντηξε την επιτυχημένη ζωή του για να μπορεί να εκδίδεται κατά βούλησιν σε μια γκαρσονιέρα (όπου κατά τύχη θα τον επισκεφθεί ο γιος του, ο οποίος, σοκαρισμένος, θα τρελαθεί), προτού καταλήξει στον δρόμο;

Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι αν το έργο έχει ξεπεραστεί από την εποχή αλλά αν ο Λάκκος της Αμαρτίας, αυτό το ανδρικό, σεξιστικό έργο με τους χυδαία προκλητικούς διαλόγους, καλύπτει τα ποιοτικά κριτήρια που δικαιολογούν την παρουσίασή του από το Εθνικό Θέατρο.

Από τον «λάκκο της αμαρτίας» θα περάσει ένας καταπιεσμένος γέρων ακαδημαϊκός αλλά κι ένας νεαρός που θα συνευρεθεί, πάλι κατά τύχη, με τον προ ετών εξαφανισμένο αδελφό του – τον αναγνωρίζει από σημάδι του κορμιού! Εννοείται ότι όσοι ζουν μια κανονική, στρέιτ ζωή δεν μπορεί παρά να είναι καταπιεσμένοι υποκριτές που ονειρεύονται απαγορευμένες ηδονές τρίτου τύπου. Και, φυσικά, είναι απαράδεκτοι ρατσιστές οι γείτονες που έχουν να αντιμετωπίσουν κάθε μέρα μπροστά στα σπίτια τους μια ομάδα ανθρώπων που εκδίδονται, βρίζουν και χειρονομούν χυδαία – δεν μπορούν, βλέπετε, να δεχτούν την ετερότητα!


Στα 35 χρόνια που μεσολάβησαν, στην Αθήνα, και σε άλλες μεγάλες πόλεις, καθιερώθηκε το Gay Pride (την πρώτη χρονιά που διοργανώθηκε στην Αθήνα, το 2005, είχε την επίσημη υποστήριξη της τότε Δημάρχου Αθηναίων Ντόρας Μπακογιάννη), πλήθος δημοφιλών καλλιτεχνών και τηλεοπτικών προσώπων μιλά ελεύθερα για το δικαίωμα στη σεξουαλική αυτοδιάθεση, στην περσινή Eurovision η Ελλάδα έδωσε την ανώτατη βαθμολογία στην εκπρόσωπο της Αυστρίας, την καλλικέλαδη κούκλα με τα μούσια, Κοντσίτα. Εξακολουθούν να υπάρχουν οπισθοδρομικοί και ρατσιστές (παπάδες, πολιτικοί, απλοί πολίτες), αλλά το δικαίωμα στη διαφορά είναι σεβαστό από τους συντριπτικά περισσότερους. Το σημαντικότερο ίσως: η λέξη «τραβεστί» είναι παρωχημένη και από τα επίσημα όργανα των διεμφυλικών υιοθετείται η λέξη «τρανς».


Το ζήτημα, ωστόσο, δεν είναι αν το έργο έχει ξεπεραστεί από την εποχή αλλά αν ο Λάκκος της Αμαρτίας, αυτό το ανδρικό, σεξιστικό έργο με τους χυδαία προκλητικούς διαλόγους, καλύπτει τα ποιοτικά κριτήρια που δικαιολογούν την παρουσίασή του από το Εθνικό Θέατρο. Όσο για την παράσταση που σκηνοθέτησε ο Πέτρος Φιλιππίδης (δεύτερη σκηνοθεσία του στο Εθνικό, όταν δεν έχουν προσκληθεί πολλοί άλλοι αξιόλογοι σκηνοθέτες), η κριτική σηκώνει τα χέρια ψηλά από το θλιβερό θέαμα: το πρώτο μέρος στήνεται ως μιούζικαλ (με τραγούδια του Δ. Παπαδημητρίου!), το δεύτερο ως τηλεοπτικό δράμα με interactive πινελιές. Ο πολυμελής θίασος προσπαθεί μάταια να διασώσει το «εγχείρημα», αλλά τόσο η πρώτη ύλη, όσο και η γενικότερη συνθήκη δεν βοηθούν. Είναι δυνατόν, λ.χ., να εγκρίνεται αυτό το σκηνικό (του Γ. Γαβαλά), παλέτες στοιβαγμένες η μία πάνω στην άλλη, σε διαφορετικά ύψη; Όταν φοράς ψηλοτάκουνα, το να ανεβοκατεβαίνεις σκαλοπάτια είναι ιδιαίτερα επιβαρυντικό για τα γόνατα – προβλέπω μέχρι τη λήξη των παραστάσεων οι έξι που υποδύονται τους τρανς να τρέχουν σε ορθοπεδικούς. Τα κοστούμια του Γιάννη Μεντζικώφ παρέπεμπαν σε αισθητική κακής επιθεώρησης.

Ο λάκκος της αμαρτίας
του Γιώργου Μανιώτη
Σκηνοθεσία: Πέτρος Φιλιππίδης
Ερμηνεύουν: Γ. Βογιατζής, Μ. Βακούσης, Π. Δαδακαρίδης, Αλ. Παντελάκη.


Εθνικο Θεατρο- Χωρα
Αμοργού 29, Κυψέλη,
210 8611200, 210 7234567
Τετ., Πέμ., Παρ., Σάβ. 20:30, Κυρ. 19:00. Εισ.: €10-15

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Η κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ