Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών»

Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών» Facebook Twitter
Ακόμη και αν κάποιοι ηθοποιοί έβαλαν τα δυνατά τους, το σύνολο της παράστασης όχι μόνο δεν κατάφερε να οικοδομήσει ένα ενδιαφέρον, αλλά ούτε καν ένα άρτιο, συνεπές με τον εαυτό του, σύνολο. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή
0

ΟΙ ΤΡΑΓΩΔΙΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΩΜΩΔΙΕΣ της αρχαιότητας δεν είναι ιερά λείψανα που τα τοποθετούμε σε χρυσελεφάντινο βάθρο για να τα λατρεύουμε φετιχιστικά. Δεν είναι στατικές οντότητες, παγιωμένες στους αιώνες των αιώνων. Αντιθέτως, κάθε φορά που τις ψηλαφούμε, τις νοηματοδοτούμε εξ αρχής. 

Το ίδιο έργο μπορεί να σημαίνει εντελώς διαφορετικά πράγματα στο πέρασμα του χρόνου, των ιδεών, των γεγονότων, των κοινωνικών ή ιδεολογικών μετατοπίσεων. Η «Ορέστεια» του Πέτερ Στάιν, για παράδειγμα, ανεβασμένη εννέα χρόνια πριν από την πτώση του Τείχους, το 1980, ήταν σαφώς εμβαπτισμένη στο τραύμα μιας διαχρονικά διαφεύγουσας εθνικής ενότητας και συμφιλίωσης, έτσι όπως ο Γερμανός σκηνοθέτης έντυσε στο τέλος τις Ευμενίδες του με «ματωμένα» ρούχα από τους νεκρούς των προηγούμενων έργων της τριλογίας. 

Ενώ η «Ορέστεια» της Αγγλίδας Κέιτι Μίτσελ, το 1999, διαποτίστηκε από τις μουσικές, τα μοιρολόγια και τους εμφύλιους λυγμούς των Βαλκανίων, σε μια παράσταση όπου το παραδοσιακό μέλος συνομιλούσε με την πιο εκλεπτυσμένη τεχνολογική όψη, χάρη στην οποία ο νεκρός Αγαμέμνων, ένας Βόσνιος πολέμαρχος, παρακολουθούσε από τον τάφο του –με τη βοήθεια μιας κάμερας– όλα τα τεκταινόμενα.

Παίρνοντας τη σκυτάλη, ο πρωτοπόρος Ελβετός Μίλο Ράου, πιστός στο όραμά του για επαναπροσδιορισμό των κλασικών έργων σε συνθήκες πολέμου και τρομοκρατίας, ταξίδεψε το 2019  στη Μοσούλη και συνεργάστηκε με Ιρακινούς ηθοποιούς, επιδιώκοντας να ανακαλύψει εκ νέου τον σύγχρονο ορισμό του τραγικού μέσα στα ερείπια μιας κατεστραμμένης πόλης. 

Ίσως ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε, μετά από τόσες απογοητευτικές απόπειρες που φιλοξενήθηκαν φέτος στην Επίδαυρο, πού οφείλεται αυτή η εμφανής ανημπόρια των Ελλήνων σκηνοθετών απέναντι στο αρχαίο δράμα. Το φαινόμενο (με ελάχιστες εξαιρέσεις) έχει πάρει ανησυχητικές πλέον διαστάσεις και σίγουρα δεν φταίνε μόνον οι καλλιτέχνες για το αδιέξοδο.

Η απόσταση που έχουμε διανύσει τις τελευταίες δεκαετίες εντός κι εκτός σκηνικού σύμπαντος κόβει την ανάσα. Από τον έντεχνο, πολυπολιτισμικό φεμινισμό της Αριάν Μνουσκίν, περάσαμε, στις αρχές του εικοστού πρώτου αιώνα, στις εξαγριωμένες Αμερικανίδες Ερινύες που πετούσαν ματωμένα ταμπόν σ’ έναν παροπλισμένο, σεξιστή Απόλλωνα. Και από τις μαρξιστικές αναγνώσεις που αποτύπωναν τις εργασιακές αγωνίες των Αγγελιοφόρων του Άργους –μίας πόλης όπου το δικαστικό σύστημα λειτουργούσε αποκλειστικά προς όφελος αριστοκρατών όπως ο Ορέστης–, φτάσαμε σε παραστάσεις-οικολογικά μανιφέστα που συνέδεαν την «Ορέστεια» με την καταστροφή του περιβάλλοντος και παρουσίαζαν τις Ερινύες ν’ απειλούν τη Γη με μάστιγες και όξινες βροχές. 

Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών» Facebook Twitter
Δεν αρκεί, βλέπετε, να μετατραπεί η πρόσοψη του παλατιού σε «κινηματογραφική» οθόνη – μια λευκή επιφάνεια επάνω στην οποία προβάλλονταν τακτικά, σε γκρο πλαν, τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών ή ο θίασος εν κινήσει. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Τι ταξίδι! Καθίσταται πλέον φανερό ότι, μετά από τόσες δοκιμές και τόσες ρήξεις, τόσες ανασκαφές και αποσυναρμολογήσεις, τόσες κρίσεις ταυτοτήτων, τόσες μετακινήσεις πληθυσμών, τόσες πυρακτώσεις ιδεών, τόσες αναμετρήσεις με το παρελθόν, το τοπίο του αρχαίου δράματος αναδύεται ριζικά μεταμορφωμένο, αταξινόμητο, απρόβλεπτο, όπως «ένα σώμα που κρυώνει εδώ και ζεσταίνεται εκεί ανάλογα με το γεωγραφικό του μήκος» (Ντελέζ). Βρίσκεται σ’ ένα διαρκές γίγνεσθαι, υπακούει σε υπόγειους συσχετισμούς κίνησης και ανάπαυσης, ταχύτητας και βραδύτητας, περνά μέσα από καταχνιές, από κενά, από προωθήσεις και καθυστερήσεις, συμμετέχοντας σε ένα παιχνίδι βαθμών, εντάσεων, συμβάντων που προκαλεί πρωταρχικές συγκινήσεις και συλλογικές διαρρυθμίσεις. 

Τις τελευταίες αυτές δεκαετίες, το Σώμα του αρχαίου δράματος φαίνεται πως μετασχηματίστηκε ραγδαία: Βρήκε τρόπους να σαμποτάρει τους μηχανισμούς αναπαραγωγής στερεοτύπων, να θρυμματίσει την πατρογραμμία των Λαβδακιδών, να μείνει έκθαμβο μπροστά στο υπερβατικό σώμα της Αντιγόνης, να ενστερνιστεί τη μητρική παρακαταθήκη της, να ονειρευτεί μια θηλυκή τάξη πραγμάτων, να επανεξετάσει τη σχέση του «γυναικείου» με το ηθικό και το πολιτικό, να δει τον παραπεταμένο Ετεοκλή ως πυρήνα των ταπεινωμένων και των μη αρτιμελών, να ανακαλύψει τους ζωντανούς-νεκρούς της πολιτικής, να δώσει φωνή στους αποκλεισμένους από τη δημόσια σφαίρα, στους «εξαφανισμένους» που περιφέρονται μεταξύ ζωής και θανάτου, να αναθεωρήσει τους πολιτισμικούς κώδικες της έμφυλης/σεξουαλικής διαφοράς, να αφομοιώσει, με άλλα λόγια, όλη τη φιλοσοφία της νεωτερικότητας, το τολμηρό έργο στοχαστών όπως ο Φουκό, ο Ντεριντά, η Μπάτλερ, η Ιριγκαρέ, οι Ντελέζ-Γκαταρί, ο Αγκάμπεν (για να αναφέρω μόνον μερικούς), να επηρεαστεί καταλυτικά από όλες τις γόνιμες θεωρητικές αναζητήσεις και αντεγκλήσεις στα πεδία της πολιτικής φιλοσοφίας, της λογοτεχνικής κριτικής, της ψυχανάλυσης, της φεμινιστικής θεωρίας, της νομικής σκέψης.

Αυτή η θαυμαστή γονιμοποίηση συνέβη και συνεχίζει να συμβαίνει∙ όχι όμως στη χώρα μας. Εμείς, φαίνεται, μείναμε ανεπηρέαστοι από όλους τους διακειμενικούς και διεπιστημονικούς διαλόγους, από κάθε καταγεγραμμένη ανατροπή των παραδοσιακών αναγνώσεων και των επικυρωμένων οριοθετήσεων.

Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών» Facebook Twitter
Σύγχυση προθέσεων, αλληλοσυγκρουόμενες αισθητικές και υφολογικές επιλογές και, προπαντός, ούτε ένα ψήγμα σύνδεσης με τον κόσμο γύρω μας. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Κι αν φλέγεται ο κόσμος γύρω μας, εμείς συνεχίζουμε να κάνουμε θέατρο με τον ίδιο τρόπο: Γιατί δεν μπορώ να εξηγήσω αλλιώς τις «Φοίνισσες» που παρουσιάστηκαν την περασμένη εβδομάδα στην Επίδαυρο, τόσο στερημένες από οποιαδήποτε ουσιαστική ανησυχία, τόσο επιδερμικές, τόσο αδιάφορες!

Ακόμη και αν κάποιοι ηθοποιοί έβαλαν τα δυνατά τους (ιδιαίτερη μνεία αξίζει στην πυκνή και συγκινητικά ραγισμένη Ιοκάστη της Μαρίας Κατσιαδάκη), το σύνολο της παράστασης όχι μόνο δεν κατάφερε να οικοδομήσει ένα ενδιαφέρον, αλλά ούτε καν ένα άρτιο, συνεπές με τον εαυτό του, σύνολο.

Σύγχυση προθέσεων, αλληλοσυγκρουόμενες αισθητικές και υφολογικές επιλογές και, προπαντός, ούτε ένα ψήγμα σύνδεσης με τον κόσμο γύρω μας (με εξαίρεση εδώ τον λόγο της αδηφάγου Εξουσίας όπως εκφέρθηκε με σύγχρονο, κυνικό και απενοχοποιημένο τρόπο από τον Ετεοκλή του Αργύρη Ξάφη).

Δεν αρκεί, βλέπετε, να μετατραπεί η πρόσοψη του παλατιού σε «κινηματογραφική» οθόνη – μια λευκή επιφάνεια επάνω στην οποία προβάλλονταν τακτικά, σε γκρο πλαν, τα πρόσωπα των πρωταγωνιστών ή ο θίασος εν κινήσει. Αυτό ήταν ένα εύρημα, ένα εντυπωσιακό εφέ, χωρίς βαθύτερο συγκινησιακό ή θεατρικό φορτίο (αρκεί να το αντιπαραβάλλει κανείς με την προαναφερθείσα χρήση της κάμερας στην παράσταση της Μίτσελ, εκεί όπου δημιουργούνταν η ανατριχιαστική αίσθηση ότι οι νεκροί μας παρακολουθούν, ότι το παρελθόν είναι πάντα παρόν).

Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών» Facebook Twitter
Στον πυρήνα της παράστασης κατοικούσε ένας μοιραίος διχασμός. Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Από εκεί και πέρα, στον πυρήνα της παράστασης κατοικούσε ένας μοιραίος διχασμός, και φευ, όχι ένας προβληματισμός για τον διχασμό της εμφύλιας διαμάχης, όπως διατεινόταν ο σκηνοθέτης: έτσι, τα επεισόδια διακρίνονταν από μία «κανονικότητα» που παρέπεμπε σε αστικό δράμα σαλονιού, ενώ τα χορικά μάς πήγαιναν πίσω, σε περασμένες δεκαετίες, καθώς ο Χορός εξέφερε με αφελές δέος και απλοϊκότητα τον λόγο, σχεδόν μαθητικά, πότε κατά μόνας και πότε όλοι μαζί, ειδικά όταν έπρεπε να τονιστούν, με διδακτική ενίοτε έμφαση, «σημαντικές» φράσεις/λέξεις (ας το πούμε φωναχτά: «φριχτά δεινά φέρνει η αλαζονεία!»). 

Ακόμη και σε επίπεδο όψης υπήρχε η ίδια ασυνέπεια: ο Χορός με τους αρχαιοπρεπείς χιτώνες-ζιβάγκο του δεν συνδεόταν πουθενά με το σύγχρονης αισθητικής φόρεμα και τα μποτάκια της Αντιγόνης, ενώ η εμφάνιση, λίγο πριν από το τέλος, ενός κακόμοιρου Οιδίποδα με ανδρική ρόμπα (ο οποίος έμοιαζε ντροπιασμένος περισσότερο για την ακατάλληλη ενδυματολογική περιβολή του παρά για τα τρομερά εγκλήματά του) ήρθε να ολοκληρώσει θριαμβευτικά την αμηχανία μας μπροστά στο σμήνος των αντιφατικών, αλληλοακυρούμενων μηνυμάτων, των οποίων ατυχείς αποδέκτες σταθήκαμε καθόλη τη διάρκεια της παράστασης.

Άνθρακας ο θησαυρός των πολυαναμενόμενων «Φοινισσών» του πρώτου κρατικού θεάτρου της χώρας. Ουδέποτε καταλάβαμε για ποιον λόγο επελέγη το έργο του Ευριπίδη, εφόσον η σκηνοθεσία έμεινε «βουβή» ωσάν τη Σφίγγα ως προς τη βαθύτερη επιθυμία της: υπήρχε άραγε; Οι σκηνικές πράξεις μαρτυρούν μάλλον το αντίθετο...

Ίσως ήρθε η ώρα να αναρωτηθούμε, μετά από τόσες απογοητευτικές απόπειρες που φιλοξενήθηκαν φέτος στην Επίδαυρο, πού οφείλεται αυτή η εμφανής ανημπόρια των Ελλήνων σκηνοθετών απέναντι στο αρχαίο δράμα. Το φαινόμενο (με ελάχιστες εξαιρέσεις) έχει πάρει ανησυχητικές πλέον διαστάσεις και σίγουρα δεν φταίνε μόνον οι καλλιτέχνες για το αδιέξοδο. Αλλά τούτο είναι το αντικείμενο ενός άλλου άρθρου, το οποίο θα ακολουθήσει εν καιρώ...

Σύγχυση και διχασμός στην καρδιά των «Φοινισσών» Facebook Twitter
Φωτο: Ελίνα Γιουνανλή

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Νικηφόρος Παπανδρέου 

Σκηνοθεσία-Δραματουργική προσαρμογή: Γιάννης Μόσχος 

Χορογραφία: Amalia Bennett 

Μουσική: Θοδωρής Οικονόμου 

Σκηνικά: Τίνα Τζόκα 

Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη 

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος 

Video Design: Αποστόλης Κουτσιανικούλης 

Συνεργάτις χορογράφου: Αντιγόνη Γύρα 

Επιστημονική σύμβουλος: Ελένη Παπάζογλου 

Μουσική διδασκαλία: Μελίνα Παιονίδου  

Βοηθός σκηνοθέτη: Εύη Νάκου 

Β’ βοηθός σκηνοθέτη: Έλενα Αντωνοπούλου 

Βοηθός σκηνογράφου: Εύα Παπαδουράκη 

Σχεδιασμός κομμώσεων-Περούκες: Χρόνης Τζίμος 

Σχεδιασμός μακιγιάζ: Olga Faleichyk 

Δραματολόγος παράστασης: Βιβή Σπαθούλα 

Διανομή (αλφαβητικά): Γιώργος Γλάστρας, Μαρία Κατσιαδάκη, Σεσίλ Μικρούτσικου, Λουκία Μιχαλοπούλου, Κώστας Μπερικόπουλος, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Βασίλης Ντάρμας, Αργύρης Ξάφης, Δημήτρης Παπανικολάου, Θάνος Τοκάκης, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης

Χορός (αλφαβητικά): Νεφέλη Μαϊστράλη, Ζωή Μυλωνά, Ελπίδα Νικολάου, Σταύρια Νικολάου, Κατερίνα Παπανδρέου, Κατερίνα Πατσιάνη, Ελίνα Ρίζου, ΜαριάμΡουχάτζε, Θάλεια Σταματέλου,
Στυλιανή Ψαρουδάκη

Περιοδεία

7 Aυγούστου, Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

27 Αυγούστου, Κατράκειο Θέατρο

3 Σεπτεμβρίου, Θεσσαλονίκη, Θέατρο Δάσους

6-9 Σεπτεμβρίου, Υπαίρθιο Θέατρο Αττικό Άλσος (οι παραστάσεις διοργανώνονται από την Περιφέρεια Αττικής)

12 Αυγούστου, Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο

15 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Πέτρας

18 Σεπτεμβρίου, Θέατρο Βράχων Μελίνα Μερκούρη

22-26 Σεπτεμβρίου, «Σχολείον της Αθήνας Ειρήνη Παπά»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Μόσχος: «Τα κρατικά θέατρα θέλουν κι αυτά τον πρωταγωνιστή τους, μη γελιόμαστε»

Θέατρο / Γιάννης Μόσχος: «Θέλω να δείξω το καζάνι που κοχλάζει»

Η πρώτη Επίδαυρος του Γιάννη Μόσχου έρχεται με το Εθνικό Θέατρο και τις «Φοίνισσες», ένα έργο του Ευριπίδη που δεν βλέπουμε συχνά, και ο σκηνοθέτης μιλά για την παράσταση, για το θέατρο, αλλά και για το αν πραγματικά θέλουμε να αποφύγουμε την εμφύλια διχόνοια.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιχνευτές

Κριτική / «Ένα μικρό θαύμα»: Κριτική για τους «Ιχνευτές» από τον Μιχαήλ Μαρμαρινό

«Ένα μικρό θαύμα από ένα παραμύθι για κάτι βόδια που κλάπηκαν και ένα παιδί που έφτιαξε λύρα από καύκαλο χελώνας»: Κριτική για την παράσταση του Μιχαήλ Μαρμαρινού, μεταφορά του σατυρικού δράματος του Σοφοκλή, που ανέβηκε στο αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ
Γιάννης Κλίνης: Ο πιο συζητημένος ηθοποιός του φετινού καλοκαιριού

Θέατρο / Γιάννης Κλίνης: Ο πιο συζητημένος ηθοποιός του φετινού καλοκαιριού

Με καταπληκτική, χαμαιλεόντεια ικανότητα μεταμόρφωσης, ο εξαίρετος ηθοποιός υποδύθηκε δύο γυναικείους ρόλους το φετινό καλοκαίρι, αποδεικνύοντας την αβίαστη κωμική φλέβα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Νικαίτη Κοντούρη

Θέατρο / Νικαίτη Κοντούρη: «Είναι τόσο λάθος να χαρακτηρίζουν τον Ευριπίδη μισογύνη»

Μια συζήτηση για τις «Βάκχες», μια από τις πιο γοητευτικές και «επικίνδυνες» τραγωδίες του Ευριπίδη, που ανεβαίνει τον Αύγουστο στην Επίδαυρο, σε σκηνοθεσία Νικαίτης Κοντούρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ