Στην Οθόνη Φως

Στην Οθόνη Φως Facebook Twitter
0

Ο όρος «εφηβικό θέατρο» αποτελεί απόδοση του αγγλοσαξονικού όρου «youth theatre» και αφορά ιστορίες εφήβων με ήρωες τους ίδιους, μέσα από την πλοκή των οποίων τίθενται ζητήματα, φόβοι, αγωνίες και διλήμματα που τους απασχολούν, εν γνώσει ή, συχνά, εν αγνοία των ενηλίκων του περιβάλλοντός τους.

Τα πρώτα έργα νεανικού θεάτρου που ανέβηκαν στην Αθήνα συνδέονται με τη σκηνοθέτιδα/παιδοψυχίατρο Σοφία Βγενοπούλου. Αυτή είναι που εισήγαγε το θέατρο για εφήβους με το Chatroom του Έντα Γουολς (θέατρο Χώρα, 2009) και το DNA του Ντένις Κέλι (Θέατρο Νέου Κόσμου, 2010). Φέτος έκανε ένα βήμα παραπέρα, καλώντας τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει το πρώτο ελληνικό έργο για νεανικό κοινό.

Η συνάντησή τους στην παράσταση Στην οθόνη φως είναι καθ’ όλα ευτυχής κι αισιόδοξη. Πρώτα απ’ όλα, γιατί η ποιότητα του έργου του Χατζηγιαννίδη μπορεί να συγκριθεί ισότιμα με τα βρετανικά έργα που προαναφέρθηκαν. Κι αυτό είναι ήδη πολύ, αν σκεφτούμε ότι στην Αγγλία το ρεπερτόριο έργων για εφήβους αποτελεί αντικείμενο συγκεκριμένου προγράμματος («Connections») που ανέλαβε και «τρέχει» το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας από το 1995, καλώντας πολλά υποσχόμενους νέους ή και καταξιωμένους συγγραφείς να γράψουν έργα που θ’ ανέβουν από νεανικές θεατρικές ομάδες και θ’ απευθύνονται σε κοινό ηλικίας 12 έως 17 χρόνων. Τα αποτελέσματα είναι ήδη απτά [απ’ αυτό προέκυψαν τόσο το Chatroom (2005) όσο και το DNA (2007)] και το ενδιαφέρον παραμένει σταθερό. Με συγκεκριμένες πολιτικές ουσίας -που δεν στοιχίζουν απαραιτήτως πολλά- και νέα, καλά έργα γράφονται και, το σημαντικότερο, μια πολύ ευαίσθητη μερίδα, οι έφηβοι (δηλαδή το μελλοντικό κοινό), εξοικειώνεται με μια τέχνη κάπως ξένη προς την κουλτούρα τους, που κυριαρχείται από την κινούμενη εικόνα (τηλεόραση, κινηματογράφος, βίντεο, Η/Υ).

Οι παραστάσεις εφηβικού θεάτρου απευθύνονται εξίσου στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, λειτουργώντας ως χειρονομίες προσέγγισης της μίας και της άλλης ομάδας, προκειμένου οι εντυπώσεις αμφοτέρων να δώσουν αφορμές για διάλογο, οριοθέτηση, αλληλοκατανόηση.

Στην κατεύθυνση αυτή, το Στην οθόνη φως» του Χατζηγιαννίδη λειτουργεί υποδειγματικά. Ο συγγραφέας στήνει μια πολυπρισματική ιστορία που φωτίζει την κατ’ επανάληψη βιασμένη έννοια της ηθικής στάσης απέναντι στα πράγματα. Η ανάγκη για διερεύνηση της έννοιας της ηθικής και της ηθικότητας των επιλογών μας δεν συνδέεται με κάποιους είδους «χρηστομάθεια» ή πρόθεση καθοδήγησης των νέων στο «σωστό», αλλά εν προκειμένω με τα ορατά κενά (ακόμη και στη νομοθεσία) στην αξιολόγηση των συνεπειών από τη χρήση των σύγχρονων μέσων εύκολης εγγραφής και αναπαραγωγής της εικόνας.

Ήρωες του έργου είναι πέντε δεκαεξάχρονοι συμμαθητές. Η μητέρα ενός απ’ αυτούς δουλεύει σ’ ένα ξενοδοχείο, όπου και αναγνωρίζει την καθηγήτρια του γιου της, συνοδευόμενη από έναν άνδρα. Το ερωτικό ραντεβού επαναλαμβάνεται κάθε εβδομάδα, την ίδια ώρα, στο ίδιο δωμάτιο, γεγονός που η μητέρα, αντί να αποκρύψει, σχολιάζει στον γιο της κι αυτός στους φίλους του απ’ το σχολείο. Αμέσως οι νεαροί αποφασίζουν να βάλουν μυστικά κάμερα στο δωμάτιο για να καταγράψουν τις σεξουαλικές επιδόσεις της. Είναι η ροπή προς την περιπέτεια που τους κινεί, όμως γρήγορα οι συνέπειες της πράξης τους θα ξεφύγουν απ’ τον έλεγχό τους. Γιατί η εν λόγω καθηγήτρια θα κάνει το λάθος να προσβάλει μια συμμαθήτρια και φίλη τους για τις ερωτικές περιπτύξεις με το αγόρι της. Το σχέδιο της εκδίκησης της προσβεβλημένης μαθήτριας είναι αμείλικτο: την ώρα των εκπαιδευτικών προβολών, αντί του κανονικού DVD, θα πέσει ένα μοντάζ από το απαγορευμένο βίντεο της καθηγήτριας. Έτσι θα τιμωρήσει τόσο την καθηγήτρια για το θράσος της να κρίνει την ηθική των άλλων, όταν η ίδια έχει λερωμένη τη φωλιά της, όσο και τη μητέρα της, που ενεργεί αναλόγως.

Δεν θα αποκαλύψω τι γίνεται στο τέλος, που είναι αίσιο αλλά όχι με τον τρόπο ενός απλοϊκού happy end. Δύο από τα πέντε παιδιά θα διαφοροποιηθούν, δείχνοντας με τη στάση τους ότι αυτοί που έχουν την πιο ισχυρή προσωπικότητα, άρα τη μεγαλύτερη δύναμη, δεν είναι απαραίτητα οι πιο δημοφιλείς στο σχολείο. Και τα πέντε θα καταστήσουν σαφή την τεράστια ευθύνη γονέων και δασκάλων στη διαμόρφωση της ηθικής προσωπικότητας των παιδιών, καθώς και την ανάγκη για την από κοινού τριβή με έννοιες όπως «ιδιωτική ζωή» και «δημόσια έκθεση», για το τι σημαίνει ελευθερία των επιλογών και πόση προσοχή χρειάζεται ως προς τη διαχείριση προσωπικού υλικού, που εύκολα σήμερα μπορεί να περάσει σε χέρια τρίτων.

Περιορίζω λόγω χώρου τα διάφορα ζητήματα που το έργο θέτει, όχι πάντα άμεσα, όπως το πόσο ευαίσθητη είναι η έννοια του ελέγχου. Γιατί οι παλιές ισορροπίες έχουν ανατραπεί και σήμερα πια, στο ερώτημα ποιος έχει μεγαλύτερη δύναμη, ή και το δικαίωμα, να ελέγχει και να κρίνει, ο γονιός ή το παιδί, η απάντηση δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε δεδομένη.

Δραματουργικά (αναφέρομαι κυρίως στις μικρές σκηνές που εξασφαλίζουν γρήγορη ροή και στον προφορικό, καθημερινό λόγο που εύστοχα υιοθετεί ο Χατζηγιαννίδης) και σκηνοθετικά, το Στην οθόνη φως ακολουθεί την οπτική, τη γλώσσα και τη σωματική συμπεριφορά των σημερινών νέων. Οι ηθοποιοί νομίζεις ότι πάνε ακόμα λύκειο. Η χρήση των βιντεοπροβολών, ζωντανών ή γραμμένων, και μία επιμελώς προσεγμένη, ώστε να μοιάζει ερασιτεχνική ή να μιμείται τεχνικές Θεάτρου Σκιών, χρήση των φωτισμών (του Φίλιππου Κουτσάφτη), δίνουν την εντύπωση ότι η παράσταση στήνεται εκ των ενόντων, μπροστά στα μάτια των θεατών - προφανώς για να πεισθεί το δύσπιστο εφηβικό κοινό ότι δεν πρόκειται για άλλη μία «διδακτική» δομή, αλλά για κάτι που φιλοδοξεί να δώσει ενδιαφέρον υλικό για σκέψη και συζήτηση.

Περιμένουμε συνέχεια από τη Σοφία Βγενοπούλου. Το στοίχημά της, όσον κι αν αφορά εξίσου τους μεγάλους, εστιάζει, ως οφείλει, στους εφήβους, σ’ αυτήν τη ζόρικη ηλικία που ο άνθρωπος δεν είναι ούτε παιδί αλλά ούτε κι ενήλικας. Σ’ αυτό το «μεταξύ», που τσακίζει συχνά και τους μεν και τους δε, και στη μείωση της απόστασης που τους χωρίζει, η προσπάθειά της είναι περισσότερο από καλοδεχούμενη. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Θέμελης Γλυνάτσης: Ας ξεκινήσουμε με το να είμαστε πολύ πιο τολμηροί με τους ρόλους που δίνουμε στους νέους καλλιτέχνες, κι ας μην είναι τέλειοι

Θέατρο / Μια όπερα με πρωταγωνιστές παιδιά για πρώτη φορά στην Ελλάδα

Μεταξύ χειροποίητων σκηνικών και σκέψεων γύρω από τη θρησκεία και την εξουσία, «Ο Κατακλυσμός του Νώε» δεν είναι άλλη μια παιδική παράσταση, αλλά ανοίγει χώρο σε κάτι μεγαλύτερο: στη δυνατότητα τα παιδιά να γίνουν οι αυριανοί δημιουργοί, όχι απλώς οι θεατές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηow to resuscitate a dinosaur/ Έι, Romeo, πώς δίνεις το φιλί της ζωής σε έναν δεινόσαυρο;

Guest Editors / «Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί μια υπόσχεση· και κάνει τέχνη εκκλησιαστική»

«Πέρασαν μέρες από την πρώτη μου επαφή με τη Βερενίκη. Μάντρωσα ένα κοπάδι σκέψεις» – ο Κυριάκος Χαρίτος γράφει για μια από τις πολυσυζητημένες παραστάσεις της σεζόν, που ανέβηκε στη Στέγη.
ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΧΑΡΙΤΟΣ
Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Θέατρο / Onassis Dance Days 2025: Ένας ύμνος στα αδάμαστα σώματα

Ένα νέο, αλλιώτικο σύμπαν για τον «χορό» ξεδιπλώνεται από τις 3 έως τις 6 Απριλίου στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, μέσα από τα πρωτοποριακά έργα τεσσάρων κορυφαίων Ελλήνων χορογράφων και του διεθνούς φήμης Damien Jalet.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κώστας Νικούλι

Θέατρο / «Μπορώ να καταλάβω το πώς είναι να νιώθεις παρείσακτος»

Ο 30χρονος Κώστας Νικούλι μιλά για την πορεία του μετά το «Ξενία» που του χάρισε το βραβείο πρωτοεμφανιζόμενου ηθοποιού όταν ήταν ακόμα έφηβος, για το πόσο Έλληνας νιώθει, για την πρόκληση του να παίζει τρεις γκέι ρόλους και για το πόσο τον έχει αλλάξει το παιδί του.
M. HULOT
Μέσα στον θησαυρό με τις εμβληματικές φορεσιές της Δόρας Στράτου

Θέατρο / «Κάποτε έδιναν τις φορεσιές για έναν πλαστικό κουβά, που ήταν ό,τι πιο μοντέρνο»

Μια γνωριμία με τη μεγάλη κληρονομιά της Δόρας Στράτου μέσα από τον πλούτο αυθεντικών ενδυμάτων που δεν μπορούν να ξαναραφτούν σήμερα και συντηρούνται με μεγάλο κόπο, χάρη στην αφοσίωση και την εθελοντική προσφορά μιας ομάδας ανθρώπων που πιστεύουν και συνεχίζουν το όραμά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Οι Αθηναίοι / Βασιλική Δρίβα: «Με προσβάλλει να με χρησιμοποιούν σαν καθρέφτη για την ανωτερότητά τους»

Ανατρέποντας πολλά από τα στερεότυπα που συνοδεύουν τους ανθρώπους με αναπηρία, η Βασιλική Δρίβα περιγράφει τις δυσκολίες που αντιμετώπισε αλλά και τις χαρές, και μπορεί πλέον να δηλώνει, έστω δειλά, πως είναι ηθοποιός. Είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ξαναγράφοντας τον Ίψεν

Θέατρο / Ο Ίψεν στον Πειραιά, στο μουράγιο

«Δεν είναι εύκολο να είσαι ασυμβίβαστη. Όπως δεν είναι εύκολο να ξαναγράφεις τον Ίψεν» – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Εχθρός του λαού» σε διασκευή και σκηνοθεσία του Κωνσταντίνου Βασιλακόπουλου.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ