Στην Οθόνη Φως

Στην Οθόνη Φως Facebook Twitter
0

Ο όρος «εφηβικό θέατρο» αποτελεί απόδοση του αγγλοσαξονικού όρου «youth theatre» και αφορά ιστορίες εφήβων με ήρωες τους ίδιους, μέσα από την πλοκή των οποίων τίθενται ζητήματα, φόβοι, αγωνίες και διλήμματα που τους απασχολούν, εν γνώσει ή, συχνά, εν αγνοία των ενηλίκων του περιβάλλοντός τους.

Τα πρώτα έργα νεανικού θεάτρου που ανέβηκαν στην Αθήνα συνδέονται με τη σκηνοθέτιδα/παιδοψυχίατρο Σοφία Βγενοπούλου. Αυτή είναι που εισήγαγε το θέατρο για εφήβους με το Chatroom του Έντα Γουολς (θέατρο Χώρα, 2009) και το DNA του Ντένις Κέλι (Θέατρο Νέου Κόσμου, 2010). Φέτος έκανε ένα βήμα παραπέρα, καλώντας τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει το πρώτο ελληνικό έργο για νεανικό κοινό.

Η συνάντησή τους στην παράσταση Στην οθόνη φως είναι καθ’ όλα ευτυχής κι αισιόδοξη. Πρώτα απ’ όλα, γιατί η ποιότητα του έργου του Χατζηγιαννίδη μπορεί να συγκριθεί ισότιμα με τα βρετανικά έργα που προαναφέρθηκαν. Κι αυτό είναι ήδη πολύ, αν σκεφτούμε ότι στην Αγγλία το ρεπερτόριο έργων για εφήβους αποτελεί αντικείμενο συγκεκριμένου προγράμματος («Connections») που ανέλαβε και «τρέχει» το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας από το 1995, καλώντας πολλά υποσχόμενους νέους ή και καταξιωμένους συγγραφείς να γράψουν έργα που θ’ ανέβουν από νεανικές θεατρικές ομάδες και θ’ απευθύνονται σε κοινό ηλικίας 12 έως 17 χρόνων. Τα αποτελέσματα είναι ήδη απτά [απ’ αυτό προέκυψαν τόσο το Chatroom (2005) όσο και το DNA (2007)] και το ενδιαφέρον παραμένει σταθερό. Με συγκεκριμένες πολιτικές ουσίας -που δεν στοιχίζουν απαραιτήτως πολλά- και νέα, καλά έργα γράφονται και, το σημαντικότερο, μια πολύ ευαίσθητη μερίδα, οι έφηβοι (δηλαδή το μελλοντικό κοινό), εξοικειώνεται με μια τέχνη κάπως ξένη προς την κουλτούρα τους, που κυριαρχείται από την κινούμενη εικόνα (τηλεόραση, κινηματογράφος, βίντεο, Η/Υ).

Οι παραστάσεις εφηβικού θεάτρου απευθύνονται εξίσου στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, λειτουργώντας ως χειρονομίες προσέγγισης της μίας και της άλλης ομάδας, προκειμένου οι εντυπώσεις αμφοτέρων να δώσουν αφορμές για διάλογο, οριοθέτηση, αλληλοκατανόηση.

Στην κατεύθυνση αυτή, το Στην οθόνη φως» του Χατζηγιαννίδη λειτουργεί υποδειγματικά. Ο συγγραφέας στήνει μια πολυπρισματική ιστορία που φωτίζει την κατ’ επανάληψη βιασμένη έννοια της ηθικής στάσης απέναντι στα πράγματα. Η ανάγκη για διερεύνηση της έννοιας της ηθικής και της ηθικότητας των επιλογών μας δεν συνδέεται με κάποιους είδους «χρηστομάθεια» ή πρόθεση καθοδήγησης των νέων στο «σωστό», αλλά εν προκειμένω με τα ορατά κενά (ακόμη και στη νομοθεσία) στην αξιολόγηση των συνεπειών από τη χρήση των σύγχρονων μέσων εύκολης εγγραφής και αναπαραγωγής της εικόνας.

Ήρωες του έργου είναι πέντε δεκαεξάχρονοι συμμαθητές. Η μητέρα ενός απ’ αυτούς δουλεύει σ’ ένα ξενοδοχείο, όπου και αναγνωρίζει την καθηγήτρια του γιου της, συνοδευόμενη από έναν άνδρα. Το ερωτικό ραντεβού επαναλαμβάνεται κάθε εβδομάδα, την ίδια ώρα, στο ίδιο δωμάτιο, γεγονός που η μητέρα, αντί να αποκρύψει, σχολιάζει στον γιο της κι αυτός στους φίλους του απ’ το σχολείο. Αμέσως οι νεαροί αποφασίζουν να βάλουν μυστικά κάμερα στο δωμάτιο για να καταγράψουν τις σεξουαλικές επιδόσεις της. Είναι η ροπή προς την περιπέτεια που τους κινεί, όμως γρήγορα οι συνέπειες της πράξης τους θα ξεφύγουν απ’ τον έλεγχό τους. Γιατί η εν λόγω καθηγήτρια θα κάνει το λάθος να προσβάλει μια συμμαθήτρια και φίλη τους για τις ερωτικές περιπτύξεις με το αγόρι της. Το σχέδιο της εκδίκησης της προσβεβλημένης μαθήτριας είναι αμείλικτο: την ώρα των εκπαιδευτικών προβολών, αντί του κανονικού DVD, θα πέσει ένα μοντάζ από το απαγορευμένο βίντεο της καθηγήτριας. Έτσι θα τιμωρήσει τόσο την καθηγήτρια για το θράσος της να κρίνει την ηθική των άλλων, όταν η ίδια έχει λερωμένη τη φωλιά της, όσο και τη μητέρα της, που ενεργεί αναλόγως.

Δεν θα αποκαλύψω τι γίνεται στο τέλος, που είναι αίσιο αλλά όχι με τον τρόπο ενός απλοϊκού happy end. Δύο από τα πέντε παιδιά θα διαφοροποιηθούν, δείχνοντας με τη στάση τους ότι αυτοί που έχουν την πιο ισχυρή προσωπικότητα, άρα τη μεγαλύτερη δύναμη, δεν είναι απαραίτητα οι πιο δημοφιλείς στο σχολείο. Και τα πέντε θα καταστήσουν σαφή την τεράστια ευθύνη γονέων και δασκάλων στη διαμόρφωση της ηθικής προσωπικότητας των παιδιών, καθώς και την ανάγκη για την από κοινού τριβή με έννοιες όπως «ιδιωτική ζωή» και «δημόσια έκθεση», για το τι σημαίνει ελευθερία των επιλογών και πόση προσοχή χρειάζεται ως προς τη διαχείριση προσωπικού υλικού, που εύκολα σήμερα μπορεί να περάσει σε χέρια τρίτων.

Περιορίζω λόγω χώρου τα διάφορα ζητήματα που το έργο θέτει, όχι πάντα άμεσα, όπως το πόσο ευαίσθητη είναι η έννοια του ελέγχου. Γιατί οι παλιές ισορροπίες έχουν ανατραπεί και σήμερα πια, στο ερώτημα ποιος έχει μεγαλύτερη δύναμη, ή και το δικαίωμα, να ελέγχει και να κρίνει, ο γονιός ή το παιδί, η απάντηση δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε δεδομένη.

Δραματουργικά (αναφέρομαι κυρίως στις μικρές σκηνές που εξασφαλίζουν γρήγορη ροή και στον προφορικό, καθημερινό λόγο που εύστοχα υιοθετεί ο Χατζηγιαννίδης) και σκηνοθετικά, το Στην οθόνη φως ακολουθεί την οπτική, τη γλώσσα και τη σωματική συμπεριφορά των σημερινών νέων. Οι ηθοποιοί νομίζεις ότι πάνε ακόμα λύκειο. Η χρήση των βιντεοπροβολών, ζωντανών ή γραμμένων, και μία επιμελώς προσεγμένη, ώστε να μοιάζει ερασιτεχνική ή να μιμείται τεχνικές Θεάτρου Σκιών, χρήση των φωτισμών (του Φίλιππου Κουτσάφτη), δίνουν την εντύπωση ότι η παράσταση στήνεται εκ των ενόντων, μπροστά στα μάτια των θεατών - προφανώς για να πεισθεί το δύσπιστο εφηβικό κοινό ότι δεν πρόκειται για άλλη μία «διδακτική» δομή, αλλά για κάτι που φιλοδοξεί να δώσει ενδιαφέρον υλικό για σκέψη και συζήτηση.

Περιμένουμε συνέχεια από τη Σοφία Βγενοπούλου. Το στοίχημά της, όσον κι αν αφορά εξίσου τους μεγάλους, εστιάζει, ως οφείλει, στους εφήβους, σ’ αυτήν τη ζόρικη ηλικία που ο άνθρωπος δεν είναι ούτε παιδί αλλά ούτε κι ενήλικας. Σ’ αυτό το «μεταξύ», που τσακίζει συχνά και τους μεν και τους δε, και στη μείωση της απόστασης που τους χωρίζει, η προσπάθειά της είναι περισσότερο από καλοδεχούμενη. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ