Στην Οθόνη Φως

Στην Οθόνη Φως Facebook Twitter
0

Ο όρος «εφηβικό θέατρο» αποτελεί απόδοση του αγγλοσαξονικού όρου «youth theatre» και αφορά ιστορίες εφήβων με ήρωες τους ίδιους, μέσα από την πλοκή των οποίων τίθενται ζητήματα, φόβοι, αγωνίες και διλήμματα που τους απασχολούν, εν γνώσει ή, συχνά, εν αγνοία των ενηλίκων του περιβάλλοντός τους.

Τα πρώτα έργα νεανικού θεάτρου που ανέβηκαν στην Αθήνα συνδέονται με τη σκηνοθέτιδα/παιδοψυχίατρο Σοφία Βγενοπούλου. Αυτή είναι που εισήγαγε το θέατρο για εφήβους με το Chatroom του Έντα Γουολς (θέατρο Χώρα, 2009) και το DNA του Ντένις Κέλι (Θέατρο Νέου Κόσμου, 2010). Φέτος έκανε ένα βήμα παραπέρα, καλώντας τον Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη να γράψει το πρώτο ελληνικό έργο για νεανικό κοινό.

Η συνάντησή τους στην παράσταση Στην οθόνη φως είναι καθ’ όλα ευτυχής κι αισιόδοξη. Πρώτα απ’ όλα, γιατί η ποιότητα του έργου του Χατζηγιαννίδη μπορεί να συγκριθεί ισότιμα με τα βρετανικά έργα που προαναφέρθηκαν. Κι αυτό είναι ήδη πολύ, αν σκεφτούμε ότι στην Αγγλία το ρεπερτόριο έργων για εφήβους αποτελεί αντικείμενο συγκεκριμένου προγράμματος («Connections») που ανέλαβε και «τρέχει» το Εθνικό Θέατρο της Αγγλίας από το 1995, καλώντας πολλά υποσχόμενους νέους ή και καταξιωμένους συγγραφείς να γράψουν έργα που θ’ ανέβουν από νεανικές θεατρικές ομάδες και θ’ απευθύνονται σε κοινό ηλικίας 12 έως 17 χρόνων. Τα αποτελέσματα είναι ήδη απτά [απ’ αυτό προέκυψαν τόσο το Chatroom (2005) όσο και το DNA (2007)] και το ενδιαφέρον παραμένει σταθερό. Με συγκεκριμένες πολιτικές ουσίας -που δεν στοιχίζουν απαραιτήτως πολλά- και νέα, καλά έργα γράφονται και, το σημαντικότερο, μια πολύ ευαίσθητη μερίδα, οι έφηβοι (δηλαδή το μελλοντικό κοινό), εξοικειώνεται με μια τέχνη κάπως ξένη προς την κουλτούρα τους, που κυριαρχείται από την κινούμενη εικόνα (τηλεόραση, κινηματογράφος, βίντεο, Η/Υ).

Οι παραστάσεις εφηβικού θεάτρου απευθύνονται εξίσου στους γονείς και τους εκπαιδευτικούς, λειτουργώντας ως χειρονομίες προσέγγισης της μίας και της άλλης ομάδας, προκειμένου οι εντυπώσεις αμφοτέρων να δώσουν αφορμές για διάλογο, οριοθέτηση, αλληλοκατανόηση.

Στην κατεύθυνση αυτή, το Στην οθόνη φως» του Χατζηγιαννίδη λειτουργεί υποδειγματικά. Ο συγγραφέας στήνει μια πολυπρισματική ιστορία που φωτίζει την κατ’ επανάληψη βιασμένη έννοια της ηθικής στάσης απέναντι στα πράγματα. Η ανάγκη για διερεύνηση της έννοιας της ηθικής και της ηθικότητας των επιλογών μας δεν συνδέεται με κάποιους είδους «χρηστομάθεια» ή πρόθεση καθοδήγησης των νέων στο «σωστό», αλλά εν προκειμένω με τα ορατά κενά (ακόμη και στη νομοθεσία) στην αξιολόγηση των συνεπειών από τη χρήση των σύγχρονων μέσων εύκολης εγγραφής και αναπαραγωγής της εικόνας.

Ήρωες του έργου είναι πέντε δεκαεξάχρονοι συμμαθητές. Η μητέρα ενός απ’ αυτούς δουλεύει σ’ ένα ξενοδοχείο, όπου και αναγνωρίζει την καθηγήτρια του γιου της, συνοδευόμενη από έναν άνδρα. Το ερωτικό ραντεβού επαναλαμβάνεται κάθε εβδομάδα, την ίδια ώρα, στο ίδιο δωμάτιο, γεγονός που η μητέρα, αντί να αποκρύψει, σχολιάζει στον γιο της κι αυτός στους φίλους του απ’ το σχολείο. Αμέσως οι νεαροί αποφασίζουν να βάλουν μυστικά κάμερα στο δωμάτιο για να καταγράψουν τις σεξουαλικές επιδόσεις της. Είναι η ροπή προς την περιπέτεια που τους κινεί, όμως γρήγορα οι συνέπειες της πράξης τους θα ξεφύγουν απ’ τον έλεγχό τους. Γιατί η εν λόγω καθηγήτρια θα κάνει το λάθος να προσβάλει μια συμμαθήτρια και φίλη τους για τις ερωτικές περιπτύξεις με το αγόρι της. Το σχέδιο της εκδίκησης της προσβεβλημένης μαθήτριας είναι αμείλικτο: την ώρα των εκπαιδευτικών προβολών, αντί του κανονικού DVD, θα πέσει ένα μοντάζ από το απαγορευμένο βίντεο της καθηγήτριας. Έτσι θα τιμωρήσει τόσο την καθηγήτρια για το θράσος της να κρίνει την ηθική των άλλων, όταν η ίδια έχει λερωμένη τη φωλιά της, όσο και τη μητέρα της, που ενεργεί αναλόγως.

Δεν θα αποκαλύψω τι γίνεται στο τέλος, που είναι αίσιο αλλά όχι με τον τρόπο ενός απλοϊκού happy end. Δύο από τα πέντε παιδιά θα διαφοροποιηθούν, δείχνοντας με τη στάση τους ότι αυτοί που έχουν την πιο ισχυρή προσωπικότητα, άρα τη μεγαλύτερη δύναμη, δεν είναι απαραίτητα οι πιο δημοφιλείς στο σχολείο. Και τα πέντε θα καταστήσουν σαφή την τεράστια ευθύνη γονέων και δασκάλων στη διαμόρφωση της ηθικής προσωπικότητας των παιδιών, καθώς και την ανάγκη για την από κοινού τριβή με έννοιες όπως «ιδιωτική ζωή» και «δημόσια έκθεση», για το τι σημαίνει ελευθερία των επιλογών και πόση προσοχή χρειάζεται ως προς τη διαχείριση προσωπικού υλικού, που εύκολα σήμερα μπορεί να περάσει σε χέρια τρίτων.

Περιορίζω λόγω χώρου τα διάφορα ζητήματα που το έργο θέτει, όχι πάντα άμεσα, όπως το πόσο ευαίσθητη είναι η έννοια του ελέγχου. Γιατί οι παλιές ισορροπίες έχουν ανατραπεί και σήμερα πια, στο ερώτημα ποιος έχει μεγαλύτερη δύναμη, ή και το δικαίωμα, να ελέγχει και να κρίνει, ο γονιός ή το παιδί, η απάντηση δεν είναι ούτε αυτονόητη ούτε δεδομένη.

Δραματουργικά (αναφέρομαι κυρίως στις μικρές σκηνές που εξασφαλίζουν γρήγορη ροή και στον προφορικό, καθημερινό λόγο που εύστοχα υιοθετεί ο Χατζηγιαννίδης) και σκηνοθετικά, το Στην οθόνη φως ακολουθεί την οπτική, τη γλώσσα και τη σωματική συμπεριφορά των σημερινών νέων. Οι ηθοποιοί νομίζεις ότι πάνε ακόμα λύκειο. Η χρήση των βιντεοπροβολών, ζωντανών ή γραμμένων, και μία επιμελώς προσεγμένη, ώστε να μοιάζει ερασιτεχνική ή να μιμείται τεχνικές Θεάτρου Σκιών, χρήση των φωτισμών (του Φίλιππου Κουτσάφτη), δίνουν την εντύπωση ότι η παράσταση στήνεται εκ των ενόντων, μπροστά στα μάτια των θεατών - προφανώς για να πεισθεί το δύσπιστο εφηβικό κοινό ότι δεν πρόκειται για άλλη μία «διδακτική» δομή, αλλά για κάτι που φιλοδοξεί να δώσει ενδιαφέρον υλικό για σκέψη και συζήτηση.

Περιμένουμε συνέχεια από τη Σοφία Βγενοπούλου. Το στοίχημά της, όσον κι αν αφορά εξίσου τους μεγάλους, εστιάζει, ως οφείλει, στους εφήβους, σ’ αυτήν τη ζόρικη ηλικία που ο άνθρωπος δεν είναι ούτε παιδί αλλά ούτε κι ενήλικας. Σ’ αυτό το «μεταξύ», που τσακίζει συχνά και τους μεν και τους δε, και στη μείωση της απόστασης που τους χωρίζει, η προσπάθειά της είναι περισσότερο από καλοδεχούμενη. 

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ