Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων Facebook Twitter
Φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης. Φωτο: Αναστασία Γιαννάκη

Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων

0

Ο Solaris, ένας μακρινός πλανήτης αποτελούμενος από έναν διαστημικό ωκεανό τυλιγμένο με σύννεφα, γίνεται στόχος επιστημονικής έρευνας. Οι επιστήμονες θεωρούν πιθανό ολόκληρος ο πλανήτης να είναι ένα εξωγήινο νοήμον ον. Όταν αποφασίζουν να τον ενεργοποιήσουν με ακτίνες φωτός υψηλής ενέργειας, προκαλούνται παράξενα φαινόμενα που συνοδεύονται από παραισθήσεις του πληρώματος του διαστημικού σταθμού, που βρίσκεται σε τροχιά γύρω απ’ τον πλανήτη.

«Και τώρα, ξαφνικά, μέρα μεσημέρι, συναντά αυτό το πράγμα... αυτή η σκέψη έχει πάρει σάρκα και οστά, έρχεται και προσκολλάται πάνω του και δεν μπορεί να καταστραφεί... Αναρωτιέται πού βρίσκεται... Ξέρεις πού βρίσκεται; Εδώ, στον Σολάρις».

Βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Στάνισλαβ Λεμ, η Ομάδα «ΟΠΕΡΑ» παρουσιάζει, στο Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων-Άσυλο Ανιάτων, τη σκηνική σύνθεση-παράσταση «Solaris», μία φιλοσοφική κριτική στην ανθρώπινη δυνατότητα να κατανοήσει τον κόσμο, που μεταφέρθηκε δύο φορές στον κινηματογράφο, με την ταινία-σημείο αναφοράς του Αντρέι Ταρκόφσκι και πιο πρόσφατα αυτή του Στίβεν Σόντερμπεργκ.

Πρωτόγνωρα συναισθήματα, αλλόκοτες σκέψεις και αναπάντεχες συναντήσεις, που γεννιούνται από τις ανομολόγητες επιθυμίες των ηρώων του μυθιστορήματος, διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο διατυπώνονται ερωτήματα για την ζωή, τον θάνατο, τον έρωτα, τον φόβο και την εξιλέωση.

Η ιστορία είναι απλή, γραμμένη το 1951 από τον Πολωνό Στάνισλαβ Λεμ, διάσημο για τα βιβλία επιστημονικής φαντασίας του, που δεν έκανε ποτέ την μεγάλη καριέρα του Ασίμοφ, με τα βιβλία του να μη φτάνουν στη Δύση.

Είναι η ιστορία του πλανήτη Σολάρις που καλύπτεται σε μεγάλο ποσοστό από νερό και οι άνθρωποι έχουν φτιάξει έναν πλανητικό σταθμό για να τον ερευνήσουν, αλλά δεν μπορούν να «βγάλουν άκρη» γιατί έχει διάφορες συμπεριφορές που δεν κατανοεί ο ανθρώπινος νους. Οι προσπάθειές τους είναι ατελέσφορες και η απόφαση που παίρνεται είναι να κλείσει ο σταθμός, ενώ παράλληλα στέλνουν εκεί έναν ψυχολόγο προκειμένου να δουν τι συμβαίνει όλα αυτά τα χρόνια.

Όταν φτάνει εκεί, βρίσκει δυο αστροφυσικούς και αντιλαμβάνεται ότι ο σταθμός εκεί εμφανίζει διάφορα όντα. Τι όντα είναι αυτά; Προέρχονται από το ασυνείδητο των ανθρώπων που βρίσκονται εκεί, από κρυφές ενοχές και σκέψεις, απωθημένα, που έχουν κρατήσει μακριά. Εκεί εμφανίζεται και η γυναίκα του ψυχολόγου που είχε αυτοκτονήσει πριν μερικά χρόνια.

Ενώ προσπαθούν να εξαφανίσουν τα όντα Φ, τα φαντάσματα, ο ψυχολόγος αρχίζει να νιώθει τεράστια έλξη για το φάντασμα της γυναίκας του και δεν θέλει να το εξαφανίσει. Το τρομερό είναι ότι αυτές οι φαντασιώσεις που εμφανίζονται έχουν συνείδηση, σκέψεις, συναισθήματα. Και τελικά μετά από όλες τις συζητήσεις γύρω από το τι είναι ο θεός και την ύπαρξη του ανθρώπου, ο ψυχολόγος αποφασίζει να βγει έξω και να συναντηθεί με τον πλανήτη.

Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων Facebook Twitter
Φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης. Φωτο: Αναστασία Γιαννάκη

«Αποφασίσαμε για πρώτη φορά στη μακρόχρονη πορεία μας με την Ομάδα Θεάτρου ΟΠΕΡA να παραδώσουμε στο κοινό μία site-specific παράσταση, ειδικά σχεδιασμένη για το Άσυλο Ανιάτων. Πρόκειται για μία σκηνική σύνθεση που συνομιλεί με τον χώρο σε πολλά επίπεδα, αξιοποιώντας δημιουργικά μέρος των εγκαταστάσεων, με δρώμενα, προβολές και events που επεκτείνουν την εμπειρία της παράστασης.

Θελήσαμε να κάνουμε κάτι διαφορετικό , γνωρίσαμε τη νέα εικαστικό Ναταλία Μαντά που ταξιδεύει με το έργο της σε όλο τον κόσμο και της ζητήσαμε να συνεργαστούμε και να φτιάξει έναν χώρο –δεν είχαμε λόγο να φτιάξουμε ένα διαστημόπλοιο, ούτε αντιλαμβανόμαστε αυτό το έργο έτσι– μεταξύ φανταστικού και ρεαλιστικού σε μια απρόσμενη τοποθεσία» λέει ο σκηνοθέτης της παράστασης και εκ των ιδρυτών της ομάδας Θοδωρής Αμπαζής.

Πρωτόγνωρα συναισθήματα, αλλόκοτες σκέψεις και αναπάντεχες συναντήσεις, που γεννιούνται από τις ανομολόγητες επιθυμίες των ηρώων του μυθιστορήματος, διαμορφώνουν το πλαίσιο μέσα στο οποίο διατυπώνονται ερωτήματα για τη ζωή, τον θάνατο, τον έρωτα, τον φόβο και την εξιλέωση.

Τα φαινόμενα που συνδέονται με το κλίμα, με την καταστροφή του, με όσα βιώνουμε και για τα οποία θέλουμε να μιλήσουμε και να προβληματιστούμε αποτελούν τους κύριους άξονες της παράστασης, που μιλά και για κάτι άλλο σημαντικό και κρίσιμο: την ανάγκη μιας διαφορετικής προσέγγισης, μέσα στην αδυναμία μας να προσεγγίσουμε το μεταφυσικό κομμάτι του κόσμου, να το εξηγήσουμε μέσα σε έναν κόσμο στον οποίο δεν υπάρχει πίστη και αναζητάμε μόνο στη λογική τη λύση κάθε προβλήματος.

«Ο πλανήτης Σολάρις τούς δίνει μια δεύτερη ευκαιρία», λέει ο Θοδωρής Αμπαζής. «Για τον Ταρκόφσκι ήταν η εξιλέωση, αλλά εδώ μπορούμε να δούμε την ευκαιρία που δίνεται στους ανθρώπους να κάνουν επανεκκίνηση. Πόσο έτοιμος είναι ο άνθρωπος να αντιμετωπίσει το άγνωστο και να το δεχτεί, πόσο μας έχει επηρεάσει η καρτεσιανή λογική και πόσο δεν μπορούμε να ελευθερωθούμε πια από αυτή;

Ενώ οι δυο επιστήμονες που βρίσκονται για χρόνια εκεί προσπαθούν όλα να τα καταλάβουν με επιστημονικό τρόπο, ο ψυχολόγος που φτάνει αφήνει το συναίσθημά του ελεύθερο και πάει να παραδοθεί σε μια επαφή που δεν έχει στόχο την κατάκτηση, επιθυμεί να δεχτεί κάτι άγνωστο που θα το αφήσει να τον αλλάξει. Αυτό είναι που μας ενδιέφερε, να διερευνήσουμε την επανεκκίνηση της ανθρώπινης επαφής.

Λέει ο Λεμ "εμείς δεν ψάχνουμε να επεκτείνουμε το σύμπαν, προσπαθούμε να επεκτείνουμε τα όρια της γης στα όρια του σύμπαντος". Έτσι κι εμείς, δεν ψάχνουμε νέους ανθρώπους, εξωγήινους, καθρέφτες ψάχνουμε για να κοιτάμε εμάς τους ίδιους και όταν κάποιος, όπως ο ωκεανός, μας δείχνει την ασχήμια μας, θέλουμε να τον καταστρέψουμε».

Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων Facebook Twitter
Η παράσταση επικεντρώνεται στο υπαρξιακό κομμάτι του σπουδαίου μυθιστορήματος. Φωτο: Αναστασία Γιαννάκη

Η κίνηση στην Αγίας Ζώνης είναι πολύ αλλιώτικη από αυτή που επικρατούσε πριν μερικά χρόνια στον πεζόδρομο μπροστά στο Άσυλο Ανιάτων και τα γύρω στενά. Θυμίζει μια νέα Πλάκα, καινούργια στέκια και μπαρ και μια μεταμόρφωση σε χοτ περιοχή. Από παλιά αστική, μετά μεταναστών όπου άκουγες σενεγαλέζικα, σε τόπο κατοικίας νέων ανθρώπων, πολλών καλλιτεχνών και όσων έδωσαν ένα φιλί της ζωής στην παρηκμασμένη Κυψέλη πέρα από τη Φωκίωνος Νέγρη.

Ανοίγεις τη βαριά πόρτα του Ασύλου Ανιάτων και εκεί σε περιμένει ένας άλλος κόσμος. Μπαίνεις σε αυτή την έκταση, έναν παράδεισο, στον χώρο της Έπαυλης του Βρετανού ναυάρχου Σερ Πάλτνι Μάλκολμ, που γοητεύτηκε από το κλίμα της Αθήνας και έχτισε την εξοχική βίλα του στο «χωριό Πατήσια, μισή ώρα μακριά από την πόλη», θέλοντας να δώσει ένα παράδειγμα και να δείξει την πεποίθησή του για την απελευθέρωση της τουρκοκρατούμενης Ελλάδας και την αισιοδοξία του για το μέλλον της. 

Το χτίσιμο της έπαυλης επέβλεπαν οι αρχιτέκτονες Κλεάνθης και Σάουμπερτ. Η έπαυλη του Μάλκολμ σώζεται μέχρι σήμερα και στεγάζει ένα τμήμα του Ασύλου Ανιάτων που ιδρύθηκε το 1893 και έχει παράσχει σε χιλιάδες άπορους ασθενείς, πάσχοντες από χρόνια νοσήματα, υπηρεσίες συντήρησης και διαβίωσης καθώς και ανακούφιση των οικογενειών τους από τη δυσβάσταχτη φροντίδα των ατόμων αυτών.

Η πόρτα κλείνει πίσω σου, βρίσκεσαι σε αυτόν τον θαυμάσιο κήπο, κοιτάζεις τα κτίρια που ανακαινίζονται, αλλά η σκέψη σου είναι στους 138 ασθενείς και τους 110 ανθρώπους που τους φροντίζουν και δεν μπορείς παρά να μπεις σε μια άλλη πραγματικότητα, που βρίσκεται στην άκρη του εαυτού μας, που την έχουμε βάλει συνειδητά στην άκρη και δε νθέλουμε να την αντιμετωπίσουμε. Και είναι αυτή μια εποχή που μας οδηγεί στον απομονωτισμό, να σωθούμε και να ξεχάσουμε όλα τα άλλα. Και είναι αυτό που κάνει κάθε κοινωνική ευαισθησία να εξαφανίζεται.

Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων Facebook Twitter
Φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης. Φωτο: Αναστασία Γιαννάκη

«Το θέμα είναι ότι μπαίνοντας σε έναν άλλον κόσμο, στο Άσυλο Ανιάτων, ήδη είσαι σε ένα μέρος που σε αναγκάζει να αναστοχαστείς, ακόμα και οι λέξεις που διαθέτεις δεν σου αρκούν για να περιγράψεις αυτό που βλέπεις. Είναι ένας κόσμος ανοίκειος, ταυτόχρονα όμως, ο χώρος αυτός έχει κάποια κοινά με τον Σολάρις, πρέπει να μάθεις την αποδοχή για να έχεις επαφή, πρέπει να αφήσεις κάποια στερεότυπα στην άκρη και σου διδάσκουν και μερικά άλλα οι χώροι αυτοί, γιατί εκτός από χώροι πόνου είναι και χώροι φροντίδας, υπομονής κα ενσυναίσθησης» λέει ο Θοδωρής Αμπαζής.

Η πρόβα σε λίγο θα αρχίσει και ο οδηγός μου με κατευθύνει προς μια μεγάλη ράμπα. Εκεί θα συναντήσω τον Κρις Κέλβιν, τον ψυχολόγο του Σολάρις που κρατά έναν φακό και με οδηγεί σε έναν χώρο που μοιάζει εγκαταλελειμμένος, όπως αυτός που είδε όταν έφτασε στον διαστημικό σταθμό, και ξεκινά η αφήγηση και τα μικρά θαύματα, όντα εξαφανίζονται ή εμφανίζονται, παράξενα συμβάντα και φωνές παιδιών, οι ήχοι μιας όπερας, πράγματα συμβολικά των αναμνήσεων και της δικής μας ζωής και εκεί, μέσα στην αναμονή μιας ιδεατής συνάντησης με έναν πλανήτη και τον ωκεανό του, αρχίζεις να ανακαλείς τα δικά σου προσφιλή φαντάσματα, ανασύροντας αναμνήσεις και επιθυμίες.

Ο βασικός χώρος της παράστασης γύρω μου μοιάζει με έναν πελώριο διάδρομο νοσοκομείου, οι θεατές που θα κάθονται εκεί, στις δυο πλευρές του, θα σηκώνονται για να μπουν σε δωμάτια και να δουν τι συμβαίνει εκεί. Φανταστικοί επισκέπτες, ζωντανή πρωτότυπη μουσική που εκτελεί ο Γιάννης Αναστασάκης και τέσσερις ηθοποιοί, ο Νέστωρ Κοψιδάς, ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, η Τζωρτζίνα Δαλιάνη και η Δανάη Σαριδάκη, δημιουργούν μια νέα οπτικοακουστική εμπειρία σε έναν χώρο στον οποίο ακόμα και πριν φτάσεις έχεις βιώσει κάτι πολύ ισχυρό σαν προέκταση του ορίου μιας συγκεκριμένης αντίληψης που έχουμε για τα γύρω μας πράγματα.

«Με το που θα μπεις εκεί και θα ανέβεις τη μεγάλη ράμπα για να φτάσεις στη νέα πτέρυγα του νοσοκομείου που έχει διαμορφωθεί για να γίνει η παράσταση, ήδη έχεις περάσει σαν θεατής από τη διαδικασία να αρχίσεις να σκέφτεσαι διαφορετικά, δεν υπάρχει τίποτα "έτοιμο" σαν απάντηση, ούτε εμείς θέλουμε να δώσουμε απαντήσεις.

Ο Λεμ δεν έγραψε μια ιστορία για φαντάσματα απλώς, ούτε εμείς κάνουμε μια παράσταση με φαντάσματα. Δεν είναι μια περφόρμανς, υπάρχει και θέατρο και κείμενο και ιστορία και ρόλοι και αυτό μας ενδιαφέρει, να ακούσουμε ατόφια  τα υπαρξιακά κομμάτια που μας αφορούν και σήμερα, σε μια σημαντική στιγμή για εμάς και τον πλανήτη και την ιστορία, και μέσα σε αυτό τον ιδιαίτερο χώρο λειτουργούν εξαιρετικά».

Solaris: Μια ιστορία για έναν πλανήτη με «νοημοσύνη» στο Άσυλο Ανιάτων Facebook Twitter
Φωτογραφίες από την πρόβα της παράστασης. Φωτο: Αναστασία Γιαννάκη

Το έργο

Το έργο ανεβαίνει σε μετάφραση Γιώργου Τσακνιά και διασκευή του Θοδωρή Αμπαζή. Η παράσταση επικεντρώνεται στο υπαρξιακό κομμάτι του σπουδαίου μυθιστορήματος, όπου το υποσυνείδητο των ηρώων έρχεται αντιμέτωπο με τις έννοιες της πραγματικότητας, του υποσυνείδητου και το πόσο προετοιμασμένος είναι ο άνθρωπος για το μεταφυσικό.

Stanislaw Lem - Solaris
Μετάφραση: Γιώργος Τσακνιάς
Διασκευή-Σκηνοθεσία: Θοδωρής Αμπαζής
Σκηνικός χώρος-Εγκατάσταση-Κοστούμια: Ναταλία Μαντά
Μουσική: Γιάννης Αναστασάκης
Φωτισμοί: Τάσος Παλαιορούτας
Βίντεο: Στάθης Αθανασίου, Νέστωρ Κοψιδάς
Βοηθός Σκηνοθέτη: Αντιγόνη Φρυδά
Ερμηνεύουν: Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης, Τζωρτζίνα Δαλιάνη, Νέστωρ Κοψιδάς, Δανάη Σαριδάκη

Άσυλο Ανιάτων - Ίδρυμα Περιθάλψεως Χρονίως Πασχόντων (Αγίας Ζώνης 39, Αθήνα 112 56)
28, 29, 30 Σεπτεμβρίου και 1, 2, 5, 6, 7, 8, 9, 17, 18, 24, 25 Οκτωβρίου, στις 21:00
Χωρητικότητα: 25 θεατές
Διάρκεια: 80 λεπτά

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ