Σίμος Κακάλας: Η αντίξοη συνθήκη

Σίμος Κακάλας: Η αντίξοη συνθήκη Facebook Twitter
0

Σε βρίσκω σε πρόβα. Τι ετοιμάζεις;

Κάνουμε πρόβες στον Απόκοπο που πρωτοπαρουσιάσαμε στο Φεστιβάλ Αθηνών με προοπτική να παρουσιάσουμε ένα δεύτερο σχεδίασμα. Τώρα το δουλεύουμε αλλιώς και με μια διαφορετική αντιμετώπιση του λόγου, σε σχέση με το δεκαπεντασύλλαβο και την ποικιλία των ρυθμών. Χρειάζεται χρόνος ωρίμανσης για να αρχίσεις να βλέπεις τη σκηνική ερμηνεία πέραν της θεωρητικής κατανόησης, για να υπάρξει η αναγκαία σωματική κατανόηση. Με βοήθησε πολύ η εμπειρία που είχαμε στην Κρήτη, η επαφή με τους ανθρώπους εκεί, οι μαντινάδες στα τραπέζια - η ζωντανή παράδοση της Κρήτης έκανε αυτά που είχα στο μυαλό μου πιο καθαρά. Ξεκινήσαμε πρόσφατα να μελετάμε και την Ερωφίλη.

Ενώ είσαι ένας απολύτως σύγχρονος άνθρωπος, πώς και ασχολήθηκες με κείμενα όπως η Γκόλφω, ο Απόκοπος τώρα και με την Ερωφίλη;

Γιατί έχω μεγάλα ελλείμματα παιδείας λόγω ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος σχολών και σχολών. Και γι' αυτό αδιαφορώ γι' αυτούς που κατηγορούν τους νέους για το ένα και για το άλλο. Στο σχολείο ή στη σχολή κανείς δεν μου μίλησε για τον Απόκοπο του Μπεργαδή. Για τον δεκαπεντασύλλαβο και την Ερωφίλη μας είπαν κάτι λίγα, ότι ο ποιητής της είναι ο δικό μας Σαίξπηρ. Αναρωτιέμαι γιατί δεν διδάχθηκα τους Όρνιθες του Κουν στη δραματική σχολή, μια παράσταση κλασικής θεατρικής παιδείας, μια τόσο συμπαγή πρόταση που ακόμη και σήμερα, παρακολουθώντας την εκατοστή της αναβίωση, νιώθεις τη δύναμη που έχει. Όταν την είδα προσκύνησα - είναι σαν να πηγαίνεις στην Παναγιά της Τήνου. Ήταν φυσικό κάποια στιγμή να αναζητήσω τη δική μας παράδοση, ποια είναι τα πράγματα στα οποία μπορώ εγώ σήμερα να ακουμπήσω για να ανακαλύψω τη ρίζα μου την πολιτισμική, τη θεατρική. Αν ο δεκαπεντασύλλαβος είναι ένα απ' αυτά, θέλω να τον δω, να τον εξετάσω από κοντά, να τον χρησιμοποιήσω. Να δω τα κείμενα, όχι να τα ξαναδώ.

Μεταξύ σύγχρονης πραγματικότητας και αναζήτησης στις θεατρικές μας ρίζες τι υπάρχει;

Η εμπειρία που έχουμε συλλέξει, παίζοντας σε διάφορα μέρη με συνθήκες πρωτόγονες, σαν μπουλούκι, με τους θεατές να τρώνε σουβλάκια, να μιλάνε, τα παιδιά να παίζουν. Αλλιώς είναι ο Απόκοπος σε θεατρικό χώρο και με μουσικούς του Μεγάρου να παίζουν προκλασική μουσική κι αλλιώς σ' ένα κοινό που εσύ πας να συναντήσεις και δικαιολογημένα σε κοιτάζει περίεργα σαν να σου λέει «Για να σε δούμε τώρα, τι θα μας δείξεις».

Υπάρχει αντίφαση -και υποκρισία- στον τρόπο που αντιμετωπίζουμε το θέατρο στην Αθήνα;

Σίγουρα υπάρχει. Υπάρχει καταρχάς μια αντίφαση μεταξύ των υψηλών αισθητικών αιτημάτων και της πραγματικότητας γύρω μας. Μιλάμε για το θέατρο μέσα από τα μάτια των 50.000 εκπαιδευμένων θεατών που παρακολουθούν θέατρο στην πρωτεύουσα και κει τελειώνει. Στην περιφέρεια τα πράγματα αποκαλύπτονται σ' όλη τη γύμνια τους. Και μεις βρεθήκαμε από τα σαλόνια στα αλώνια - από τα βασιλικά θέατρα και τα μαρμάρινα φουαγιέ, σε κάτι χωριά όπου εξ ανάγκης αρχίζουν να βγαίνουν από μέσα σου ο κλόουν, ο θεατρίνος, ο δρόμος και το παλιό ένστικτο της επιβίωσης του καλλιτέχνη σε συνθήκη αντίξοη. Νιώθεις ότι πρέπει να κάνεις ό,τι έκαναν οι παλιοί της συντεχνίας, αιώνες πριν. Και τότε είπα, ναι, αυτή είναι η φύση του θεάτρου, να είσαι περιπλανώμενος, να είσαι ο θίασος στην Έβδομη Σφραγίδα του Μπέργκμαν, που τον κυνηγάει η πανούκλα.

Και μετά γυρνάς μια ώρα αρχύτερα στα κανονικά θέατρα με το «κανονικό» κοινό;

Κάθε άλλο. Εθίζεσαι σ' αυτή την πρωτόγονη αλήθεια κι όταν παίζουμε σε κανονικά θέατρα αισθάνομαι ότι δεν κάνω τίποτα σημαντικό. Είναι αυτό που διάβασα στη βιογραφία του Μίμη Φωτόπουλου, που γνώρισε καλά τη ζωή των μπουλουκιών, που, παρ' ότι η πρώτη του έξοδος ήταν άθλια εμπειρία, όταν γύρισε στην Αθήνα δεν έβλεπε την ώρα να ξαναφύγει. Λέει μάλιστα αλίμονο στο νέο ηθοποιό που θα γνωρίσει αυτή την εμπειρία γιατί μετά κολλάει στα ταξίδια και μακριά από την πρωτεύουσα ζημιώνει την καριέρα του. Το περιγράφει ως εθισμό.

Πόσο εύκολο είναι ερμηνεύσει ο σύγχρονος ηθοποιός σε δεκαπεντασύλλαβο;

Είναι δύσκολο γιατί αλλού βρίσκεται ο λόγος κι αλλού το σώμα των ηθοποιών. Βέβαια η Γκόλφω δεν είναι Ερωφίλη. Μπορεί να είναι γραμμένα και τα δύο σε δεκαπεντασύλλαβο, αλλά στην Γκόλφω υπάρχει ασυνέπεια στο χειρισμό του ρυθμού, που επιτρέπει την ερμηνευτική ελευθερία. Τώρα που καταπιαστήκαμε με την Ερωφίλη καταλάβαμε τη διαφορά - εδώ δεν χωράει να κάνεις πολλά και τίποτα δεν μπορείς να κόψεις. Επειδή μια παράσταση της Ερωφίλης κανονικά κρατάει περισσότερο από τρεις ώρες, χωρίς τα χορικά και τα ιντερμέδια, φίλοι μου λένε «κόψε». Αλλά πώς να κόψεις χωρίς να το τραυματίσεις; Είναι ένα αριστούργημα, μία Ακρόπολη.

Πώς βλέπεις τα τελευταία γεγονότα;

Εννοείται πως είμαι με το μέρος των παιδιών. Ακόμη κι αν όλη αυτή η ιστορία ξέσπασε παρορμητικά, ερήμην μιας σκέψης συνειδητοποιημένης, πιστεύω ότι πολλές φορές δεν είναι απαραίτητο να είναι όλα ξεκάθαρα και στοχευμένα εξαρχής. Βρίσκουν στην πορεία το λόγο και τη μορφή τους. Πιστεύω σ' αυτήν τη γενιά και σ' αυτές που θα 'ρθουν, έχουν καταλάβει το παραμύθι των γονιών τους, γενικά των παλαιότερων, και παίζουν με ανοιχτά χαρτιά. Μπορεί να υπάρχει πόνος πίσω από όλο αυτό, γιατί το να βαδίζεις και σε καμένη γη δεν είναι ευχάριστο, αλλά πορεύονται γνωρίζοντας την πραγματική συνθήκη, όχι με δεκανίκια ψευδαισθήσεων. Το Ίντερνετ πιστεύω ότι έχει να παίξει ακόμη σημαντικό ρόλο - γιατί το να εκφράζονται τόσοι άνθρωποι, το να γράφουν και να το κυκλοφορούν, συνειδητοποιώντας ότι μια άποψη που κυκλοφορεί είναι μία δέσμευση, δεν είναι και λίγο. Κι ας βλέπουμε σήμερα τους πάντες να μπλογκάρουν κι όλοι να κρίνουν και να επικρίνουν.

Πότε θα είναι έτοιμη η Ερωφίλη;

Θέλω να έχω έτοιμο ένα σχεδίασμα τον Απρίλιο, για να κατεβούμε στην Κρήτη και να δουλέψουμε εκεί για ένα μήνα, να το δείξουμε και να το δουλεύουμε ταυτόχρονα,. Μ' αρέσει να αφήνω ανοιχτές προοπτικές ετοιμάζοντας μια παράσταση, ασχέτως αν έχω σκεφτεί και την τελευταία λεπτομέρεια για λόγους ασφάλειας - θα παραμείνει στο δικό μου μυαλό. Η διαδικασία είναι ανοιχτή και εξαρτάται από τη συμμετοχή όλων όσοι εμπλέκονται με τον έναν ή τον άλλο τρόπο. Όπως συνέβη στο Λιωμένο Βούτυρο, όταν ο Νίκος Βελιώτης μου έφερε το μουσικό κομμάτι του. Ένιωσα αμέσως όχι μόνο ότι ήταν αυτό που ήθελα αλλά και ότι οδηγούσε το όλο πράγμα παρακάτω. Είναι ένας εκπληκτικός τσελίστας και συνθέτης. Υπάρχουν πολλοί σπουδαίοι καλλιτέχνες που δεν τους γνωρίζουμε, πολύ συνειδητοποιημένοι, με σημαντικό έργο και χωρίς κανένα τουπέ, κι ο Νίκος είναι ένας απ' αυτούς. Είμαστε μια κοινωνία που νομίζω δεν βρίσκει καμία χρησιμότητα στα καλλιτεχνικά επαγγέλματα .

Έχουν κάποια χρησιμότητα;

Η τέχνη είναι αυτή που κάνει τον άνθρωπο άνθρωπο. Δεν είναι το να πας στο Μall. Βλέπω αυτό που γίνεται στη Θεσσαλονίκη, που είναι μια πόλη των μπουζουκιών, κακά τα ψέματα, και τρομάζω. Συνωστίζονται σε διάφορα malls και μετά πάνε στο θέατρο και λένε ότι ψυχοπλακώθηκαν! Σκέψου ότι έγινε πρόσφατα μεγάλη έκθεση του Γαΐτη στο Μακεδονικό Μουσείο, μία έκθεση που δεν είναι εύκολο να ξαναδείς, γιατί τα περισσότερα έργα ήταν από ιδιωτικές συλλογές, και οι πολλοί την αγνόησαν. Τη μέρα που πήγα το μουσείο ήταν σχεδόν άδειο.

Τι θεωρείς ότι λείπει;

Πρέπει να γράφεται θέατρο, και όχι σαν πάρεργο. Ζηλεύω όταν ακούω για συγγραφείς όπως ο Φαμπρίς Μελκιό (ανεβάσαμε στη Θεσσαλονίκη με τον Πέτρο Σεβαστίκογλου τη Μοιρασιά του Διαβόλου) που είναι 38 χρόνων, γράφει κατ' αποκλειστικότητα για το θέατρο, τα έργα του ανεβάζονται, έρχονται θέατρα και του παραγγέλνουν καινούργια. Εδώ ισχύει το «Παρεμπιπτόντως, έγραψα κι ένα θεατρικό». Δεν γίνεται αυτό που γινόταν επί Κουν, όπου γύρω του υπήρχε ένα φυτώριο δημιουργών, συγγραφέων, μουσικών, σκηνογράφων που είχαν συνεχή επαφή με το θέατρο. Και το οποίο, όπως συνήθως συμβαίνει, μετά τον Κουν αφέθηκε στην τύχη του.

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ