Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες

Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες Facebook Twitter
0
Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες Facebook Twitter
Η Κόρα Καρβούνη εν ώρα πρόβας για την παράσταση Τρωάδες, στην οποία υποδύεται τη θεά Αθηνά.

Ίσως να μην ξανάγινε, ή να έχει πολύ καιρό να γίνει, να εμφανίζονται τόσο πολλοί άνθρωποι στην ορχήστρα της Επιδαύρου. Ο μουσικός-σκηνοθέτης Θοδωρής Αμπαζής και το ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας ετοιμάζονται να παρουσιάσουν της Τρωάδες του Ευριπίδη με έναν ιδιαίτερο και αρκετά πρωτότυπο τρόπο. Τριάντα δύο μουσικοί, μέλη της Ορχήστρας Νυκτών Εγχόρδων της Πάτρας, και δεκατέσσερις ηθοποιοί θα ερμηνεύσουν το σπαραχτικό αυτό έργο ως μια όπερα που όμως δεν θα τραγουδιέται αλλά θα μιλιέται, με τη μουσική να συνοδεύει και να επαναλαμβάνει ταυτόχρονα τον λόγο με νότες. Μια παράσταση στην οποία κάθε φράση του κειμένου θα συνοδεύεται από μουσική, κάθε στίχος θα είναι κομμάτι μιας συνολικής μουσικής σύνθεσης.

#quote#

Πρόκειται για μια μεγαλειώδη συμφωνία που θα εκτελείται από ορχήστρα και ηθοποιούς και το μόνο που θα λείπει θα είναι ο μαέστρος. Εκτός αν στην πορεία των προβών ο Αμπαζής αλλάξει γνώμη και βάλει και τον εαυτό του μέσα στο όλο εγχείρημα. Έτσι κι αλλιώς, και ο Ευριπίδης έγραφε ο ίδιος τη μουσική των έργων του και ήταν εκείνος που τη δίδασκε. «Για έναν άνθρωπο που γράφει μουσική, η τραγωδία είναι το κατεξοχήν πεδίο δουλειάς του, γι' αυτό και παραγγείλαμε μια καινούργια μετάφραση, που να "ακούει" τις ανάγκες αυτού που θέλαμε να κάνουμε, στην οποία να συνυπάρχουν, δηλαδή, το ποιητικό και το μουσικό στοιχείο, χωρίς να χάνεται ο σύγχρονος λόγος» εξηγεί ο σκηνοθέτης, ο οποίος εργάζεται με αυτό τον τρόπο προσέγγισης του θεάτρου από τότε που ήταν νεαρός σπουδαστής στην Ολλανδία, όπου είχε ιδρύσει το Music Group Theater Amsterdam και ανέβαζε θέατρο λόγου με αυτού του είδους την αλληλοεπικάλυψη μουσικής-λόγου. «Όταν σκηνοθετώ δικές μου παραστάσεις, δεν ξεχωρίζω τη σκηνοθεσία από τη μουσική. Το ένα θρέφει το άλλο, είναι άρρηκτα δεμένα μεταξύ τους. Υπάρχει μια μουσική σκέψη που δημιουργεί τη σκηνοθεσία και μια θεατρική σκέψη που ωθεί τη μουσική. Η μουσική πάντα οδηγεί τη φόρμα» εξηγεί λίγο πριν από την κυριακάτικη πρόβα του στο προαύλιο του Πειραματικού Γυμνασίου Πλάκας. «Οι Τρωάδες θα είναι σαν μια όπερα, που όμως δεν τραγουδιέται. Ή μάλλον και θα τραγουδιέται σε κάποια μέρη, αλλά θα είναι σαν να ξεκινάει με μια ουβερτούρα, μετά να ακολουθεί ένα ρετσιτατίβο κι έπειτα ένα επεισόδιο που μπορείς να πεις ότι είναι η πρώτη άρια. Χωρίς να γίνεται όπερα, ο ρυθμός του λόγου ακολουθεί τη δραματουργία» λέει, αναλύοντας τι περίπου θα πρέπει να περιμένουμε από την παράσταση που ετοιμάζει αυτήν τη στιγμή για την Επίδαυρο. Η μουσική, όμως, που θα συνοδεύει τις Τρωάδες γράφεται ταυτόχρονα με τις πρόβες. Κάθε στίχος, ένταση, χειρονομία γίνεται μουσική φράση. Όσον αφορά αυτό, προσθέτει: «Το σμίξιμο μουσικής-θεάτρου είναι το βασικό μου εργαλείο, χάρη στο οποίο μπορώ να εξερευνήσω τι σημαίνει σήμερα μια τραγωδία. Και το κυρίαρχο πεδίο ενδιαφέροντος για μένα είναι η γλώσσα μας. Θα ήταν ακόμα πιο ενδιαφέρον να γινόταν αυτό στο πρωτότυπο, αλλά με ενδιαφέρει, έστω στη νεοελληνική και με αυτούς τους ήχους, να αφηγηθώ μια ιστορία. Να δούμε ποιος είναι ο τρόπος, με οδηγό τη μουσικότητα, να "βουτήξεις" από αυτήν τη γλώσσα τα δραματικά στοιχεία των ήχων, χωρίς να χάνει η θεατρικότητα. Γιατί δεν είναι εγκεφαλικό το έργο, αλλά απίστευτα συναισθηματικό».

Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες Facebook Twitter
Άννα Κοκκίνου (υποδύεται την Εκάβη)

Η δραματουργός Έλσα Ανδριανού, σταθερή συνεργάτις του Αμπαζή, είναι εκείνη που ανέλαβε τη νέα μετάφραση των Τρωάδων γι' αυτή την παράσταση. Είναι η πρώτη φορά που υπογράφει μετάφραση, αν και έχει ασχοληθεί εκτενώς με τη μεταφρασεολογία του αρχαίου δράματος. Γνωρίζοντας καλά τη δουλειά του σκηνοθέτη-μουσικού της παράστασης, εξηγεί τη δική της συμβολή: «Υπήρχε μέριμνα από την αρχή να κρατηθούν τα βασικά ηχητικά στοιχεία του πρωτοτύπου, με την έννοια ότι αυτά για έναν μουσικό αποτελούν εργαλεία. Προφανώς σε μια μετάφραση δεν μπορούν να κρατηθούν αυτούσια κάποια πράγματα, εντούτοις υπάρχουν γλωσσολογικές δυνατότητες να τα περάσεις σε κάποιο βαθμό. Από κει και πέρα, προσπάθησα να κρατήσω μέχρι ενός σημείου το εύρος του πλούτου της νεοελληνικής, από λόγια στοιχεία μέχρι απολύτως καθημερινά, με δραματολογικά κριτήρια περισσότερο. Οι παλιές μεταφράσεις είχαν μια ροπή και περίπου στράτευση στον δημοτικισμό. Μετά αυτό ανατράπηκε και οδηγηθήκαμε σε μια προσπάθεια με λόγια στοιχεία. Αυτή η μετάφραση είναι ανεξίθρησκη ως προς αυτό. Δεν έχει γλωσσική τάση και χρησιμοποιείται όλο το εύρος, ανάλογα με το τι αισθάνομαι ότι εξυπηρετεί τη δράση». Καθώς συζητάμε ακούγονται μουσικοί ήχοι μέσω του λάπτοπ του σκηνοθέτη, ο οποίος κάθε εβδομάδα ταξιδεύει μέχρι την Πάτρα, έτσι ώστε να επεξεργάζεται μαζί με την Ορχήστρα Εγχόρδων τη μουσική που «γεννιέται» από τις πρόβες του με τους ηθοποιούς.

Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες Facebook Twitter
Μια όπερα που θα μιλιέται: Στην παράσταση του Θοδωρή Αμπαζή η μουσική θα συνοδεύει και θα επαναλαμβάνει τον λόγο με νότες.

Για τον σκηνοθέτη Θοδωρή Αμπαζή το μεγάλο στοίχημα που κερδήθηκε με την παλιότερη πετυχημένη παράστασή του Έμποροι των Εθνών του Παπαδιαμάντη ήταν η δημιουργία της θερμοκοιτίδας που γέννησε και την ιδέα μιας τραγωδίας. Αλλά τι τον οδήγησε στη συγκεκριμένη; «Ότι το θέμα των Τρωάδων είναι ό,τι πιο επίκαιρο υπάρχει. Γιατί το μεγάλο θέμα είναι ο νικητής που γίνεται ηττημένος και ο ηττημένος που γίνεται νικητής. Σε ποιο βαθμό μια ήττα είναι μια μεγάλη νίκη και πόσο μια μεγάλη νίκη είναι μια ήττα. Σήμερα είμαστε γεμάτοι μεγάλες νίκες και ήττες. Αλλά πού βρίσκεται σήμερα η πραγματική δόξα, πότε ο άνθρωπος "ξεκολλάει" από το έδαφος και βρίσκεται σε ένα σημείο αξιόλογο για να το αφηγηθεί κάποιος; Γιατί να επιλέγει ένας άνθρωπος της ηλικίας μου το 2013 αυτό το έργο του Ευριπίδη; Για μένα όλα ξεκίνησαν με την πρώτη φράση της Εκάβης: "Πάνω, δύστυχη, σήκωσε το κεφάλι, όρθωσε τον λαιμό. Η Τροία δεν υπάρχει πια, της Τροίας βασίλισσα πια δεν είσαι". Και μόνο αυτό, το να ειπωθεί αυτή η φράση σήμερα στην Ελλάδα του 2013, είναι πολιτική πράξη. Αυτοί οι άνθρωποι μέχρι και την προηγούμενη νύχτα γλεντούσαν και ξαφνικά όλα ανατράπηκαν. Από τη μια στιγμή στην άλλη χάθηκαν όλα. Και με την Άννα Κοκκίνου, που υποδύεται την Εκάβη, πασχίζουμε για μια Εκάβη δυνατή και στιβαρή, που συνεχίζει να κρατάει τη μοίρα των ανθρώπων και τους ωθεί να συνεχίσουν. Αυτοί είναι οι λόγοι που εγώ κάνω αυτή την τραγωδία. Όπως και το σημείο όπου, μετά τη δίκη-φάρσα του Μενελάου και της Ελένης, αποκαλύπτεται το γκρόσο κόλπο και η Εκάβη λέει "Ποιοι θεοί; Ο χρυσός". Το λέει και ο Ποσειδώνας στην εισαγωγική σκηνή. Είναι μερικά από τα στοιχεία για τα οποία έχει σήμερα νόημα να κάνεις τραγωδία». Είναι σύνηθες να χαρακτηρίζουμε τις Τρωάδες «αντιπολεμική καταγγελία». Ο Αμπαζής προτιμάει να μιλήσει για τις ύβρεις που συντελούνται: «Οι ατέλειωτες ύβρεις των νικητών από τη στιγμή που νίκησαν και ξεπέρασαν τα όρια οδήγησαν ακόμα και τους θεούς να φύγουν αγανακτισμένοι. Αλλά, όπως λέει και η Εκάβη, "όχι των θεών, αλλά των ανθρώπων έργα". Όλα αυτά είναι το υλικό για να κάνεις σήμερα αυτό το έργο. Άλλωστε, δεν υπάρχει ένα είδος πολέμου πια, δεν είναι μόνο οι βόμβες. Η Ευρώπη είναι γεμάτη από καθημερινούς πολέμους. Ο Ευριπίδης, βέβαια, ο κατεξοχήν γκρο-πλαν κινηματογραφιστής των ανθρώπων, χτίζει δεξιοτεχνικά την ψυχογραφία των ηρώων. Από αυτή την άποψη είναι ένα πάρα πολύ ανθρώπινο έργο. Εμείς προσπαθούμε να το παρουσιάσουμε έτσι ώστε να έχει συνέπεια ως προς την ουσία του και συγχρόνως να έχει κάτι πολύ συγκεκριμένο. Θέλουμε η σχέση μας με το έργο να μην είναι θεωρητική. Εγώ, προσωπικά, καταστροφή πολέμου δεν έχω ζήσει. Θα ήταν ψέμα να ισχυριστώ κάτι τέτοιο. Για να πεις την αλήθεια πρέπει να έχεις αναπνεύσει. Αλλά δεν θα είναι μια αναίμακτη παράσταση».

Με την Άννα Κοκκίνου ο Αμπαζής έχει ξανασυνεργαστεί στους Καβαλάρηδες της Θάλασσας του Σινγκ, όπου ο ρόλος της Μόιρα είναι συγγενικός με αυτόν της Εκάβης. Η ίδια η σπουδαία ηθοποιός, που κατεβαίνει πρώτη φορά στην Επίδαυρο, λέει: «Με ενδιαφέρει πάρα πολύ αυτός ο τρόπος προσέγγισης που κάνει ο Θοδωρής -ο οποίος είναι ένας εξαιρετικός μουσικός-, δηλαδή με την παρτιτούρα. Το κάνω με πολύ μεγάλη χαρά και προσδοκία. Έχω μια τρέλα με αυτόν το ρόλο και ήθελα από μικρή να τον υποδυθώ. Αισθάνομαι πολύ οικεία με την κατάσταση αυτής της γυναίκας. Το ότι παίζω πρώτη φορά στην Επίδαυρο το θεωρώ τρομερή πρόκληση και μια μεγάλη ευκαιρία, όπως είναι για κάθε ηθοποιό. Εμένα μου προκαλεί και ένα πολύ γλυκό αίσθημα. Είναι λίγος ο χρόνος της προετοιμασίας, αλλά η παρτιτούρα κάπως διευκολύνει την κατάσταση. Αλλιώς δεν θα το τολμούσα. Αν μπορούσα, πάντως, μόνο με τραγωδία θα ήθελα να ασχολούμαι».

Πριν την Επίδαυρο - Ευριπίδη, Τρωάδες Facebook Twitter
Κατερίνα Διδασκάλου (υποδύεται την Ελένη)

Για την Κατερίνα Διδασκάλου, που υποδύεται την Ελένη, δεν είναι η πρώτη φορά που θα παίξει στην Επίδαυρο. Λέει ότι βρίσκει εξίσου μαγική την προοπτική ότι θα παίξουν στο Κάστρο της Πάτρας και δηλώνει ευτυχής για τη συνεργασία της με τον Αμπαζή: «Δεν μας περιορίζει, μας βάζει σε καινούργιους ερμηνευτικούς δρόμους, δεν φοβάται να αφήσει τον ηθοποιό του να μπει σε τονισμούς που θεωρούνταν απαγορευτικοί για αρχαία τραγωδία. Είναι όμως μέσα μας, αληθινοί, και βγάζουν το ανθρώπινο στοιχείο της περσόνας που ερμηνεύουμε. Εγώ παίζω την Ελένη, η οποία δεν είναι τραγική αλλά δραματική ηρωίδα. Μιλάει κάποια στιγμή στον Μενέλαο για το αλισβερίσι που έγινε για την τιμή της: "Πουλήθηκα για την ομορφιά μου και με χλευάζουν για όσα θα έπρεπε να μου απονείμουν τιμητικό στεφάνι". Οι Έλληνες πήγαν εκεί με πρόσχημα την Ελένη κι έφυγαν με αμέτρητα λάφυρα. Ο Ευριπίδης με τρόπο αριστουργηματικό έγραψε ένα έργο πολιτικό και συγχρόνως πάρα πολύ φεμινιστικό για το πώς χρησιμοποιούν οι άντρες τις γυναίκες για να πετύχουν τους στόχους τους. Αλλά δεν αφήνει απέξω και τη μοίρα, απέναντι στην οποία ο άνθρωπος είναι αδύναμος, όταν τη βάζει να λέει, απευθυνόμενη πάλι στον Μενέλαο και ρίχνοντας το φταίξιμο στην Αφροδίτη: "Τη θεά να τιμωρήσεις. Να γίνεις από τον Δία ανώτερος, που όλους τους θεούς εξουσιάζει, δούλος δικός της είναι"».

Οι μουσικοί της παράστασης, οι οποίοι στην πλειονότητά τους είναι γυναίκες, εξυπηρετώντας ιδανικά τις ανάγκες του έργου, θα χρησιμοποιούν αναλόγια, αλλά θα συμμετέχουν παράλληλα με δράση. Τους βασικούς ρόλους κρατούν, εκτός από την Κοκκίνου και τη Διδασκάλου, η Κόρα Καρβούνη ως Αθηνά, η Δανάη Σαριδάκη, η Τζωρτζίνα Δαλιάνη ως Κασσάνδρα, ο Κωνσταντίνος Αβαρικιώτης ως Μενέλαος, ο Απόστολος Πελεκάνος ως Ταλθύβιος και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός ως ηχογραφημένος Ποσειδώνας.

=====

ΔΗΠΕΘΕ Πάτρας - Θοδωρής Αμπαζής

Ευριπίδη, Τρωάδες

23-24 Αυγούστου, 21:00

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT