Παραλογές

Παραλογές Facebook Twitter
0
Πώς οδηγηθήκατε στις Παραλογές; Μέσα από έρευνες πάνω στην παράδοση ή μέσα από μια αναζήτηση νέας θεατρικής έκφρασης;

Άρχισα να διαβάζω τις παραλογές, ενώ έψαχνα για ζοφερές ιστορίες σε διηγήματα του Guy de Maupassant και του Edgar Allan Poe. Παρατήρησα για πρώτη φορά πως ο κόσμος τους είναι πολύ πιο σκοτεινός από ό,τι νόμιζα. Τα δημοτικά τραγούδια ήταν για μένα, όπως και για τους περισσότερους, ένα σχεδόν μουσειακό είδος, το οποίο αφορούσε τους μελετητές και του μέλλοντες γαμπρούς που πρέπει να τα χορέψουν στον γάμο τους. Όταν άρχισα να τα προσέχω περισσότερο, αναθεώρησα εντελώς.

Οδηγώντας σας στη δραματοποίηση;

Αν και η παράσταση δεν είναι ακριβώς μια δραματοποίηση των τραγουδιών αυτών, αφού το κείμενό της βασίζεται τόσο στις ιστορίες τους όσο και σε στίχους του Τάσου Λειβαδίτη, θα έλεγα πως το πιο ενδιαφέρον χαρακτηριστικό τους είναι η μεγάλη σκηνική οικονομία τους. Δεν έχουν τίποτε περιττό, εξελίσσονται με χρονικά άλματα και κενά στην περιγραφή και αφήνουν γυμνές τις πράξεις των προσώπων, αναζητώντας από τον ακροατή ή θεατή να συμμετέχει, αναζητώντας συνεχώς κίνητρα και αιτίες. Περιέχουν, δηλαδή, πολλά από τα χαρακτηριστικά ενός ενδιαφέροντος θεατρικού έργου.

Η μορφή της παράστασης είναι αποτέλεσμα συλλογικής δουλειάς και αυτοσχεδιασμού ή βασίστηκε επάνω σε σενάριο που είχατε επεξεργαστεί;

Υπήρχε ο πολύ αυστηρός καμβάς του κειμένου και η απόλυτη ελευθερία να κινηθούμε όπως θέλουμε εντός του. Ο κόσμος των ιστοριών έπρεπε να δημιουργηθεί με τα πιο απλά υλικά, σαν να βρίσκονταν εκεί από πάντα και οι ήρωες τον ξαναγεννούσαν. Επιπλέον, η παράσταση στηρίζεται στη μεγαλύτερη δυνατή σκηνική σύμβαση, την κατάργηση των φύλων. Όταν 5 γυναίκες έχουν να παίξουν και τους ανδρικούς ρόλους και να μας πείσουν πως βλέπουμε μπροστά μας ένα σπαρμένο χωράφι ή ένα χιονισμένο βουνό, η συλλογική δουλειά και οι ομαδικές προτάσεις είναι μονόδρομος.

Πόσο έχει αλλάξει η μορφή της παράστασής σας από την πρώτη εκδοχή της περιοδείας σας στην περιφέρεια μέχρι σήμερα;

Έχουν έρθει τα πάνω κάτω! Έχει γίνει μια περιοδεία σε εντελώς διαφορετικά μεταξύ τους μέρη (Ελαιουργείο Ελευσίνας, Στρατώνες «Καποδίστρια» στο Άργος, Ρώσικος Ναύσταθμος στον Πόρο, Κύθηρα, Επιτάλιο Ηλείας), μια παράσταση στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη, οι παραστάσεις στο Φεστιβάλ Αθηνών και τώρα στο Bios. Η παράσταση φτιάχτηκε για να αναδημιουργείται ανάλογα με το μέρος και τα σκηνικά και αρχιτεκτονικά χαρακτηριστικά του. Έχουμε παίξει στην άμμο, στο γκαράζ της Πειραιώς 260, και σε ερειπωμένα σπίτια μέχρι στους λευκούς τοίχους ενός μουσείου. Μέλημά μας είναι να ζωντανεύουν οι ιστορίες, ανάλογα με τις ανάγκες και τη δυναμική του κάθε χώρου. Πρόκειται, δηλαδή, για μια παράσταση που γεννιέται και πεθαίνει σε κάθε νέο χώρο και δεν μπορεί να επαναληφθεί πουθενά η ίδια. Παράλληλα, έχουν φτιαχτεί τέσσερις εντελώς διαφορετικές εκδοχές της μουσικής.

Ποια ήταν η αντίδραση των ανθρώπων της υπαίθρου;

Στις μικρότερες κοινότητες τα προβλήματα μαθαίνονται ευκολότερα, άρα οι άνθρωποι γίνονται πιο επιφυλακτικοί και κρυψίνοες. Καλυμμένοι, όμως, πίσω από τον μύθο και τη θεατρική σύμβαση, αισθάνονταν πιο ασφαλείς αλλά και ικανοποιημένοι που κάποιος εξέφρασε όσα οι ίδιοι δεν τολμούσαν.

Τελικά, τι νομίζετε ότι κερδίζει το κοινό σας ; Ο λόγος ή η δράση ;

Αυτό που κινητοποιεί τους ανθρώπους είναι πάντα η ειλικρίνεια και η διάθεση για επικοινωνία. Η ιδέα της παράστασης είναι εξαιρετικά απλή και βασίζεται στον συνδυασμό της αφηγηματικής παράδοσης των δημοτικών τραγουδιών και στα λαϊκά θεάματα της μεταγενέστερης αρχαιότητας και των πρώτων χριστιανικών αιώνων, όπου ένας ή δύο υποκριτές παρίσταναν αποσπάσματα παλαιότερων έργων. Στην εκδοχή μας αφαιρέσαμε από τα δρώντα πρόσωπα τον λόγο και τον δώσαμε σε δύο αφηγητές. Οι ήρωες μπορούν να μιλήσουν μόνο όταν βρεθούν μπροστά σε αδιέξοδα και μόνο με στίχους του Τάσου Λειβαδίτη. Όταν δηλαδή φτάσουν σε σημείο που η πραγματικότητα τούς ξεπερνά, γίνονται οι ίδιοι ποιητές της δυσκολίας τους και διεκδικούν έναν χώρο ανθρωπιάς και κατανόησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ