Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
0

Από τη Ζυράννα Στόικου

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών... Φωτο: Marcus Lieberenz

Με την Ορέστεια του Ξενάκη σε σκηνοθεσία David Hermann, άνοιξε τη σεζόν της, πριν λίγες μέρες, στο χώρο του πάρκινγκ της, η Deutsche Oper του Βερολίνου. Το κοινό, ανάμεσα σε μπετόν, σίδερα και προβολείς βρίσκεται απέναντι από μια σκηνή που ορίζεται από τις πλάτες τριών κτιρίων, τριών διαφορετικών εποχών. Έτσι και ο Αισχύλος, ο Ξενάκης και ο Hermann δίνουν το στίγμα τους ο ένας πάνω στο έργο του άλλου.

Ο Ξενάκης στην Ορέστειά του, ένα από τα πιο πρωτοποριακά μουσικά έργα του 20ού αιώνα, συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών, τα μέλη της οποίας αλληλοσφάζονται μέσα σε έναν συνεχή κύκλο εκδίκησης. Όταν ο Αγαμέμνονας επιστρέφει νικητής από την Τροία, δολοφονείται από τη γυναίκα του, Κλυταιμνήστρα, η οποία δεν ξεχνά ότι ο ίδιος είχε θυσιάσει την κόρη τους Ιφιγένεια προς όφελος της εκστρατείας των Αχαιών. Δολοφονία εκδίκησης, αλλά και ανατροπής της πατριαρχικής τάξης πραγμάτων. Οι τύψεις απουσιάζουν από τη συνείδησή της.

Η Ορέστεια συμπυκνώνει σε 60 λεπτά τις τρεις τραγωδίες που συγκροτούν την Ορέστεια του Αισχύλου, όπου αναπτύσσεται η τραγική μοίρα της οικογένειας των Ατρειδών

Στο πάρκιγκ, τα φύλλα της μαύρης αγκινάρας, που δεσπόζει στη σκηνή, ανοίγουν και εμφανίζεται στην καρδιά της η αθώα Κασσάνδρα (ερμηνευμένη εξαιρετικά από τον Seth Carico), λάφυρο που είχε φέρει μαζί του ο Αγαμέμνονας από την Τροία, η οποία τσαλαπατώντας μες στο αίμα προφητεύει το θάνατό της. Μια φαγάνα, που συμβάλλει στη διαμόρφωση του οπτικού και ηχητικού τοπίου, απομακρύνει από τη σκηνή το νεκρό της σώμα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης... Φωτο: Marcus Lieberenz

Το σκηνικό δεν παριστάνει κάτι άλλο από αυτό που είναι. Αντιθέτως, με ποικίλους τρόπους τονίζεται η ταυτότητά του. Η ορχήστρα σχεδόν στριμωγμένη μοιάζει φυλακισμένη πίσω από κάγκελα. Οι ήχοι ταιριάζουν απόλυτα με το μπετόν, καθώς χτυπούν πάνω του σκληροί. Οι θεατές παρκαρισμένοι παρακολουθούν τεράστιες ατσάλινες πόρτες να ανοιγοκλείνουν καταπίνοντας τους ήρωες στο εσωτερικό του παλατιού των Ατρειδών• στο θάνατο.

Τα μέλη της οικογένειας των Ατρειδών δηλητηριασμένα και τυφλωμένα από το μίσος της εκδίκησης, δρουν με τα κεφάλια τους βουτηγμένα σε μαύρους όγκους σκοτοδίνης. Θύτες και θύματα συγχρόνως, εγκλωβισμένοι σε μια επαναλαμβανόμενη υποχρέωση ανταπόδοσης, ενός κάθε φορά, παρελθοντικού φόνου. Τη δολοφονία του Αγαμέμνονα θα εκδικηθεί ο γιος του, ο Ορέστης, ο οποίος με την παρότρυνση της Ηλέκτρας, της αδερφής του, σκοτώνει τη μητέρα του Κλυταιμνήστρα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά... Φωτο: Ζυράννα Στόικου.

Τώρα όμως οι Ερινύες ουρλιάζουν. Γκρεμίζουν τα κάγκελα, ορμούν στη σκηνή. Στον Άρειο Πάγο ο Ορέστης δικάζεται για τη μητροκτονία που έχει διαπράξει. Η Αθηνά επεμβαίνει αθωώνοντας τον και ο ορθός λόγος επικρατεί. Αθωωτική δικαστική απόφαση που φανερώνει και επισφραγίζει τη μετάβαση από μια μορφή δικαίου που στηρίζεται στην εκδίκηση, σε μια εξορθολογισμένη και θεσμοθετημένη δικαιοσύνη, αυτή του Αρείου Πάγου. Το μεταιχμιακό στοιχείο που φέρει η Ορέστεια, έγκειται στη μετακίνηση από τη βαρβαρότητα, την έλλειψη συνείδησης και την υπερίσχυση του προσωπικού σε μια αυτοσυνείδηση που οδηγεί στον ορθολογισμό και την επικράτηση τελικά του συλλογικού, της βαθύτερης έννοιας, δηλαδή, της δημοκρατίας. Αυτό επιτυγχάνεται στην αθηναϊκή δημοκρατία του 5ου π.Χ. κατά την Αισχυλική Ορέστεια και αυτό είναι το σημείο που θέλει να τονίσει ο Ξενάκης. Για τον Hermann όμως, το σημείο αυτό υπερτονίζεται μουσικά από τον συνθέτη, τόσο που στα αυτιά του δεν ηχεί ως μια στιγμή χαράς, αλλά ως φασαρία. Οι δυνατές φωνές και η ένταση του τέλους, σε συνδυασμό με την συμπύκνωση των νοημάτων υποδηλώνουν ότι κάτι δεν είναι εντελώς θετικό σε αυτό το κλείσιμο. Ο σκηνοθέτης αποφασίζει να κρατήσει μια άλλη στάση.

Στο πάρκινγκ η Αθηνά (επίσης πολύ καλά ερμηνευμένη από τον Michael Hofmeister) μπαίνει με μια Mercedes φέρνοντας τη δημοκρατία, συνοδευόμενη από παιδιά μέσα σε λευκές στολές εργαστηρίου. «Φοράει» τη δημοκρατία στο χορό, βγάζοντας έναν μακρύ πολιτικό λόγο και αποχωρεί. Μια δημοκρατία του σωλήνα επιβάλλεται στο χορό καθώς οι Ερινύες μεταμορφώνονται πια σε Ευμενίδες.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz


Η ειρωνεία του σκηνοθέτη είναι εμφανής απέναντι στα εύκολα σχήματα. Ένα σύστημα καταρρέει και ένα άλλο έρχεται να το αντικαταστήσει μέσω της επιβολής του. Ο θεϊκός νόμος δίνει τη θέση του στην αυθεντία του κράτους. Η εκδίκηση για τη δολοφονία του πατέρα νομιμοποιεί τη δολοφονία της μητέρας. Οι θεατές κάνουν εύκολα τους συσχετισμούς που αφορούν το παρόν, αλλά και το παρελθόν και το μέλλον.

Τρεις διαφορετικές εποχές και μαζί τρεις διαφορετικές φάσεις αυτού που ονομάζουμε δημοκρατία εδώ και 2.500 χιλιάδες χρόνια. Μια αθηναϊκή δημοκρατία στην Ορέστεια του Αισχύλου που βρίσκεται σχεδόν στο απόγειο της δύναμής της και η οποία ακολουθώντας μια επιθετική εξωτερική πολιτική σταδιακά μετατρέπεται σε αθηναϊκή ηγεμονία. Μια δημοκρατία ανύπαρκτη, καταλυμένη στα χρόνια που γράφει ο Ξενάκης την Ορέστεια του, έχοντας διαφύγει ο ίδιος στο Παρίσι, απειλούμενος με σύλληψη λόγω της αντιστασιακής του δράσης. Ένα χρόνο μετά τη σύνθεση του έργου του ξεκινάει η περίοδος της χούντας των συνταγματαρχών στην Ελλάδα.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτογραφία από τις πρόβες. Φωτο: Ζυράννα Στόικου.


Μια δημοκρατία της Δύσης, στην προσέγγιση του Hermann, στερεωμένη, όχι πολλά χρόνια πριν, σε λουτρά αίματος και σωρούς ερειπίων, σαν αυτά που προκαλεί τώρα σε χώρες, στις οποίες θίγονται τα συμφέροντά της με πρόσχημα τον εκδημοκρατισμό τους. Λες και η δημοκρατία βρίσκεται στους όλμους που χύνουν από τον αέρα αδιακρίτως. Λες και οι νεκροί, οι εκατομμύρια πρόσφυγες, οι ακραίες αντιθέσεις, ο φανατισμός που προκαλεί το μίσος, η φτώχεια δίνουν προβάδισμα σε δημοκρατίες. Ξεχνούν, αδιαφορούν και ανοίγουν και πάλι τον κύκλο της εκδίκησης. Μια αντίστροφη πορεία από αυτή που συντελείται στην Ορέστεια του Αισχύλου. Μια επιστροφή στο δίκαιο της εκδίκησης.

Ο Ξενάκης γράφει μουσική χρησιμοποιώντας μετασχηματισμούς μαθηματικών σχέσεων που εκφράζουν το σύμπαν σε μουσική. Το σύμπαν όπως και η μουσική, όπως έλεγε ο ίδιος, στηρίζεται σε αναδιπλασιασμούς. Επαναλήψεις, δηλαδή. Το ίδιο και η ιστορία αυτών των αιώνων μαζί με τα θεμελιώδη ζητήματα που τους διαπερνούν. 2472 χρόνια μετά την Ορέστεια του Αισχύλου σ' ένα πάρκινγκ στο δυτικό Βερολίνο, σε ένα «ολικό θέατρο», όπου τα όρια μεταξύ σκηνής και κοινού είναι ρευστά, τα ζητήματα της ενοχής, της αθωότητας, του αλαζονικού πολιτισμού, της αυτοσυνείδησης, της δικαιοσύνης, της δημοκρατίας εξακολουθούν να αποτελούν μέρη περίπλοκων εξισώσεων και αέναων μετασχηματισμών.

Στο πάρκινγκ ο κύκλος των παραστάσεων ολοκληρώθηκε με επιτυχία.

Παρακολουθήσαμε την Ορέστεια του Ξενάκη στην Deutsche Oper του Βερολίνου Facebook Twitter
Φωτο: Marcus Lieberenz
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ