Οι ονειρικές «Λευκές Νύχτες» του Ντοστογιέφσκι έρχονται στο θέατρο Άνεσις

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογιέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
0

«Η νύχτα ήταν υπέροχη! Ήταν από αυτές τις νύχτες που μόνο όταν είμαστε νέοι μπορούν να υπάρξουν! Ο ουρανός ήταν τόσο γεμάτος άστρα, τόσο φωτεινός, που κοιτάζοντάς τον, αναρωτιόσουνα, είναι δυνατόν να ζούνε κάτω από έναν τέτοιον ουρανό άνθρωποι κακοί και γκρινιάρηδες; Γύριζα από τη βόλτα μου στην πόλη πολύ αργά και το ρολόι είχε χτυπήσει κιόλας δέκα. Ο δρόμος για το σπίτι μου ήταν από την προκυμαία ενός καναλιού, όπου τέτοια ώρα δεν συναντάς ψυχή. Περπατούσα και τραγουδούσα, πάντα το κάνω αυτό όταν νιώθω ευτυχισμένος, πάντα σιγομουρμουρίζω κάτι από μέσα μου, όπως ο κάθε ευτυχισμένος άνθρωπος όταν δεν έχει φίλους, ούτε γνωστούς και που στις χαρούμενες στιγμές του δεν έχει απολύτως κανέναν για να μοιραστεί τη χαρά του. Κι όπως περπατούσα έτσι και ονειροπολούσα, ξαφνικά…»

Έτσι ξεκινά η αριστοτεχνική νουβέλα-σπουδή πάνω στη συνύπαρξη και το συναίσθημα, του κορυφαίου Ρώσου μυθιστοριογράφου Φιόντορ Ντοστογιέφσκι που ανεβαίνει στο θέατρο Μικρό Άνεσις, με πρωταγωνιστές τον Κωνσταντίνο Ασπιώτη και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ένα έργο-εγκώμιο στη φιλία και την αγάπη, με φόντο τις ονειρικές λευκές νύχτες της Αγίας Πετρούπολης.

Ο γεννημένος το 1821 μυθιστοριογράφος, φιλόσοφος, διηγηματογράφος, δοκιμιογράφος και δημοσιογράφος γράφει το διήγημα «Λευκές Νύχτες» το 1847.

Τι είναι ο Ονειροπόλος; «Ουδέτερου γένους! Τον περισσότερο καιρό φωλιάζει σε μια τέτοια απρόσιτη γωνιά, σα να κρύβεται εκεί ακόμα και απ’ το φως της μέρας. Ριζώνει μέσα στη φωλιά του σαν σαλιγκάρι και, κατά κάποιον τρόπο, μοιάζει μ’ εκείνο το αστείο ζώο που είναι ταυτόχρονα και ζώο και σπίτι και το λένε χελώνα».

Ο τίτλος είναι δανεισμένος από τις «λευκές νύχτες», που είναι ορατές στα εξωτερικά όρια των αρκτικών κύκλων, κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού. Ο ήλιος δύει μεν, αλλά βρίσκεται ελάχιστα κάτω από τον ορίζοντα – αυτό έχει ως αποτέλεσμα την ύπαρξη φωτός στον ουρανό. Οι φωτεινές αυτές νύχτες που διαρκούν από τις 11 Ιουνίου έως τις 11 Ιουλίου είναι η ωραιότερη εποχή της άλλοτε παγωμένης και άλλοτε βροχερής Αγίας Πετρούπολης, είναι η συνάντηση των εποχών, μέσα στη γοητεία του αχνού φωτός.

Αυτό το σκηνικό διαλέγει ο Ντοστογιέφσκι για να παρουσιάσει τον νεαρό πρωταγωνιστή του, τον Ονειροπόλο, μέσα σε μια συνθήκη συγκινητική και ποιητική, να περιπλανιέται σε κάποια από τις προκυμαίες της Αγίας Πετρούπολης.

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

Ο Ονειροπόλος είναι ένας από τους πολλούς κατοίκους της Πετρούπολης που ανήκουν στη μεσαία τάξη, ένας 26χρονος δημόσιος υπάλληλος, γραφιάς, με ελάχιστες ελπίδες να δει το μέλλον του να μεταμορφώνεται. Είναι επαρχιώτης; Είναι ορφανός; Δεν έχει φίλους και γνωστούς, έχει αγάπη για τα μέρη της πόλης και τα κτίριά της.

«Έχω κιόλας δυο-τρία μέρη τέτοια στην Πετρούπολη, μια φορά κιόλας έκλαψα από τις αναμνήσεις, όπως κι εσείς» λέει. Αγαπά τους φυσικούς χώρους και κρυμμένος από το φως του ήλιου, περιπλανιέται στην πόλη τη νύχτα, ζωντανεύοντας με τη φαντασία του κάθε κενό.

Αυτός ο νεαρός άντρας θα βρει τυχαία, στη διάρκεια μιας λευκής νύχτας, μια νεαρή γυναίκα σε κίνδυνο, τη 17χρονη ορφανή Νάστινκα, που κατοικεί με την τυφλή γιαγιά της, η οποία την κρατάει αιχμάλωτη στο σπίτι.

«Έχω τόσο λίγη πραγματική ζωή, που θεωρώ τέτοιες στιγμές, τόσο σπάνιες, που δεν μπορώ παρά να επαναλαμβάνω αυτές τις στιγμές, να τις ξαναζώ με τη φαντασία μου. Θα σας ονειρεύομαι όλη τη νύχτα, όλη την εβδομάδα, ολόκληρο τον χρόνο. Θα έρθω οπωσδήποτε εδώ αύριο, ακριβώς εδώ, στο ίδιο σημείο, την ίδια ακριβώς ώρα και θα νιώθω ευτυχισμένος αναπολώντας τα χτεσινά» λέει στη Νάστινκα στην πρώτη συνάντησή τους.

Τι είναι ο Ονειροπόλος; «Ουδέτερου γένους! Τον περισσότερο καιρό φωλιάζει σε μια τέτοια απρόσιτη γωνιά, σα να κρύβεται εκεί ακόμα και απ’ το φως της μέρας. Ριζώνει μέσα στη φωλιά του σαν σαλιγκάρι και, κατά κάποιον τρόπο, μοιάζει μ’ εκείνο το αστείο ζώο που είναι ταυτόχρονα και ζώο και σπίτι και το λένε χελώνα» λέει.

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

Το ειδύλλιό τους θα κρατήσει τέσσερις νύχτες και μέσα από την αριστοτεχνικά παιγνιώδη και ανάλαφρη αφήγηση του Φιοντόρ Ντοστογιέφσκι ξετυλίγεται μπροστά μας όλη η πρότερη ζωή των δύο πρωταγωνιστών της ιστορίας, η ψυχοσύνθεση τα όνειρα και οι ψευδαισθήσεις τους.

«Καμιά φορά μου φαίνεται ότι δεν θα είμαι ποτέ ικανός να αρχίσω μια ζωή αληθινή, ότι έχω χάσει κάθε αίσθηση της πραγματικότητας, και καταλαβαίνω ότι κάνω κακό στον εαυτό μου, γιατί μετά από τις φανταστικές μου νύχτες έρχονται στιγμές νηφαλιότητας, που είναι τρομερές, και ακούς, βλέπεις πώς ζουν οι άνθρωποι, πώς ζουν στον ξύπνιο τους και ότι η δική τους ζωή δεν θα γίνει κομμάτια σαν όνειρο, ανανεώνεται διαρκώς, ενώ ακόμα και η ανεξάντλητη φαντασία μου κουράζεται κάποια στιγμή, γκρεμίζεται, γίνεται θρύψαλα και τότε… Το ξέρετε, Νάστιενκα, ότι είμαι αναγκασμένος να ζω – να γιορτάζω τις επετείους των συναισθημάτων μου, την επέτειο όλων όσων μου ήταν αγαπητά, αλλά ουσιαστικά δεν υπήρξαν ποτέ! Ξέρετε ότι επισκέπτομαι μέρη όπου υπήρξα ευτυχισμένος κατά τον δικό μου τρόπο; Θυμάμαι, για παράδειγμα, ότι σ’ αυτό το μέρος ακριβώς πριν ένα χρόνο… Τί έκανα όλ’ αυτά τα χρόνια; Έζησα; Όχι; Κοίτα, λέω στον εαυτό μου, κοίτα πόσο ψυχρός γίνεται ο κόσμος! Θα πρέπει να είναι θλιβερό να μείνει κανείς στο τέλος ολομόναχος και να μην έχει καν τι να λυπάται, γιατί όλα αυτά που έζησε, όλα αυτά, δεν ήταν παρά ένα χαζό στρογγυλό μηδενικό, δεν ήταν παρά… όνειρα» λέει ο Ονειροπόλος, σκιαγραφώντας τη ζωή του.

Όταν μετά από τέσσερις λευκές νύχτες συναντήσεων η Νάστιενκα και ο Ονειροπόλος θα τραβήξουν τον δρόμο που διάλεξε ο καθένας για πάντα, ο πρωταγωνιστής αυτής της ιστορίας θα κλείσει το έργο και τις λίγες ευτυχισμένες στιγμές της ζωής του λέγοντας: «Μια ολόκληρη στιγμή απόλυτης ευτυχίας. Λίγο είναι αυτό, έστω και για ολόκληρη τη ζωή ενός ανθρώπου;".

Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης
Οι ονειρικές Λευκές Νύχτες του Ντοστογέφσκι και οι νεαροί ήρωες σε μια παράσταση στην Αθήνα Facebook Twitter
Λευκές Νύχτες | Φωτο: Χρήστος Συμεωνίδης

«Λευκές Νύχτες» του Φίοντορ Ντοστογιέφσκι 

Θεατρική διασκευή - Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Ασπιώτης 

Πρωτότυπη μουσική: Στάμος Σέμσης

Σκηνικά - Σχεδιασμός φωτισμών: Ζωή Μολυβδά - Φαμέλη 

Κοστούμια: Ηλένια Δουλαδίρη 

Βοηθός Σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου

Παίζουν: Αλεξάνδρα Αϊδίνη - Κωνσταντίνος Ασπιώτης 

Μουσική: Στάμος Σέμσης

Θέατρο Ανεσις - Μικρή Σκηνή

Λεωφόρος Κηφισίας 14, Αθήνα, 2107718943

19/2-31/3

Παραστάσεις: Τετ. 19:00, Πέμ. 20:00, Σάβ. & Κυρ. 18:30

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ