Ο Τζόρντι Γκαλθεράν εξηγεί γιατί τα Καταλανικά δεν είναι γλώσσα για να βρίσει κανείς

Ο Τζόρντι Γκαλθεράν εξηγεί γιατί τα Καταλανικά δεν είναι γλώσσα για να βρίσει κανείς Facebook Twitter
Τα έργα του γίνονται τεράστια επιτυχία όπου παίζονται. Αυτήν τη στιγμή είναι ίσως ο πιο διάσημος Καταλανός θεατρικός συγγραφέας διεθνώς και το μόνο του παράπονο είναι ότι δεν έχει κατακτήσει ακόμα την αγγλόφωνη σκηνή.
0

Το αθηναϊκό θεατρικό κοινό τον ξέρει πολύ καλά. Έξι χρόνια παιζόταν η«Μέθοδος Γκρόνχολμ» στο Θέατρο Τέχνης με σταθερή επιτυχία και μετά ακολούθησε το «Δάνειο» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου, η παράσταση που είδε μέχρι και ο Αλέξης Τσίπρας και η οποία συνεχίζεται για δεύτερη χρονιά. Αλλά για δεύτερη χρονιά συνεχίζεται  και η «Fuga», στο θέατρο Olvio. Με τόση επιτυχία, ο Τζόρντι Γκαλθεράν δεν ήταν δυνατόν να μην ανταποκριθεί στο κάλεσμα του Θεάτρου του Νέου Κόσμου κι έτσι επισκέφθηκε την Αθήνα.

Άφησε, λοιπόν, για λίγες μέρες την πόλη του, τη Βαρκελώνη, και ταξίδεψε μέχρι την Αθήνα μαζί με τη σύζυγό του για να παρακολουθήσουν τις ελληνικές παραστάσεις δύο έργων του και έπεσαν σ’ ένα ηλιόλουστο Σαββατοκύριακο. «Νιώθω σαν στο σπίτι μου», έλεγε και ξανάλεγε. «Είτε βρίσκομαι εδώ, στην Αθήνα, είτε στη Μαδρίτη, για μένα είναι το ίδιο. Αν ήξερα ελληνικά, θα μετέφραζα τα έργα μου ο ίδιος, όπως κάνω με τα ισπανικά», μου εξήγησε, διασαφηνίζοντας ότι γι’ αυτόν, ως Καταλανό, που μάλιστα γράφει στη γλώσσα του, η Ισπανία είναι μια ξένη χώρα, όπως και η Ελλάδα! Συμπληρώνει, πάντως, ότι οι Καταλανοί διαφέρουν από τους Βάσκους, που επιδιώκουν να αποσχιστούν από την Ισπανία με τρομοκρατικά χτυπήματα. «Εμείς είμαστε περισσότερο του διαλόγου», ξεκαθάρισε.  

Τα έργα του γίνονται τεράστια επιτυχία όπου παίζονται. Αυτήν τη στιγμή είναι ίσως ο πιο διάσημος Καταλανός θεατρικός συγγραφέας διεθνώς και το μόνο του παράπονο είναι ότι δεν έχει κατακτήσει ακόμα την αγγλόφωνη σκηνή. Λίγες μέρες πριν ξεκινήσουν οι πρόβες του πρώτου αμερικανικού ανεβάσματος έργου του με τον Μάικ Νίκολς, ο διάσημος σκηνοθέτης πέθανε κι έτσι το εγχείρημα δεν ολοκληρώθηκε.

Δεν είναι εύκολο πια να γράψεις μεγάλες ιστορίες για το θέατρο. Ήταν εύκολο την εποχή του Σαίξπηρ, που τοποθετούσε τη δράση σε πύργους, δάση και τοπία. Ήταν πολύ ενδιαφέρον, αλλά τώρα πια έχουμε τις ταινίες.

Ως επαγγελματίας συγγραφέας ζει από την τέχνη του και, εκτός από τα πετυχημένα θεατρικά έργα του, τα οποία έχουν μεταφερθεί και στη μεγάλη οθόνη, γράφει διαλόγους για μεταγλωττισμένες σειρές στην τηλεόραση, έχει γράψει σενάριο για την αγγλόφωνη ταινία τρόμου «Fragile», ένα μιούζικαλ για τη ζωή του Γκόγια, τη διασκευή του «Lion King», αλλά και άλλων έργων, ανάμεσά τους και τα «Art» και «Ο θεός της σφαγής» της Γιασμίνα Ρεζά, με την οποία νιώθει ότι έχει καλλιτεχνική συγγένεια.

Τον συνάντησα μια ώρα πριν κατέβει στην Ιερά Οδό με τη μεταφράστρια Μαρία Χατζηεμμανουήλ για να δει τη «Fuga». Ήταν πέρα για πέρα ικανοποιημένος από το «Δάνειο» και θεωρεί ότι οι Έλληνες σέβονται τον συγγραφέα, περισσότερο τουλάχιστον από τους Ιταλούς − στη Ρώμη ένας ηθοποιός που έπαιζε στη «Μεθόδου Γκρόνχολμ» εμφανιζόταν με γυναικεία εσώρουχα, κάτι που δεν του είχε περάσει ποτέ από το μυαλό.

Ο Τζόρντι Γκαλθεράν εξηγεί γιατί τα Καταλανικά δεν είναι γλώσσα για να βρίσει κανείς Facebook Twitter
To Δάνειο στο Θέατρο του Νέου Κόσμου

 

— Στην Ελλάδα, αν θέλεις να κάνεις καλλιτεχνική καριέρα, πρέπει να έρθεις στην Αθήνα. Εσείς πώς και δεν εγκαταλείψατε τη Βαρκελώνη για τη Μαδρίτη;

Στην Καταλονία είναι διαφορετικά. Καταρχάς, οι καλλιτέχνες της Βαρκελώνης ήταν ανέκαθεν προσανατολισμένοι στην Ευρώπη, ειδικά στο θέατρο. Γενικώς, θέλουμε να είμαστε, και νιώθουμε, διαφορετικοί από τους Ισπανούς. Δεν θέλουμε να μας συνδέει το παρελθόν κι έτσι ήμασταν πάντοτε με την Ευρώπη και τα καλλιτεχνικά κινήματα που συνέβαιναν εκεί. Η Μοβίδα, ας πούμε, η καλλιτεχνική και κοινωνική έκρηξη που ακολούθησε τη δικτατορία του Φράνκο, είχε ελάχιστη επιρροή στη Βαρκελώνη. Οπότε, κοιτάζουμε προς την Ευρώπη και όχι προς τη Μαδρίτη.

— Αυτό είναι ένα είδος εθνικισμού;

Ναι, μπορείς να το πεις κι έτσι. Προσπαθούμε να είμαστε αυθεντικοί σε κάθε κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική έκφραση. Θέλουμε να είμαστε Καταλανοί και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να διαφέρουμε από τους Ισπανούς. Αυτό χαρακτηρίζει την Καταλονία, κάνοντας τα πάντα διαφορετικά σε σχέση με τους Ισπανούς.

Διαφέρετε τόσο πολύ από εκείνους;

Όχι! Είμαστε τόσο διαφορετικοί, όσο οι Ισπανοί από τους Πορτογάλους ή τους Γάλλους. Είμαστε όλοι Ευρωπαίοι. Αλλά, ναι, η ζωή στη Μαδρίτη είναι εντελώς διαφορετική απ’ ό,τι στη Βαρκελώνη.

Από τι επηρεαστήκατε και επιλέξατε να γράφετε θέατρο;

Παρακολουθούσα πολύ θέατρο, αλλά ακόμα περισσότερο σινεμά. Πάντα έλεγα ότι ο κινηματογράφος ήταν εκείνος που με επηρέασε περισσότερο από το θέατρο, ο τρόπος που είναι γραμμένες οι ταινίες. Ανέκαθεν σκεφτόμουν ιστορίες που διερευνούσαν νέες θεατρικές γλώσσες, αλλά το σημαντικότερο για μένα, πάντοτε, είναι να έχω να πω μια καλή ιστορία. Ακριβώς όπως κάνει ο κινηματογράφος. Για μένα δεν έχει τόσο σημασία να βρω έναν ιδιαίτερο τρόπο να πω την ιστορία μου αλλά να την πω.

Στο ευρωπαϊκό θέατρο τα τελευταία χρόνια κυριαρχεί η εικόνα. Οι παραστάσεις περιέχουν βίντεο, ήχους, μουσική, κίνηση και λιγότερο λόγο…

Για μένα όλα αυτά είναι landscape, οπότε δεν τα θεωρώ σημαντικά. Προσπαθώ να πετύχω είναι αυτό που προσπαθεί και ο κινηματογράφος, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία του θεάτρου. Ξέρω πολύ καλά ότι δεν μπορώ να ανταγωνιστώ τον κινηματογράφο και τις εικόνες, τους ήχους και τη δομή της ιστορίας, οπότε επιλέγω να γράφω τις δικές μου ιστορίες με τα δικά μου εργαλεία. Το έργα μου είναι μιας πράξης, σε πραγματικό χρόνο, με 3 βασικά στοιχεία: χρόνο, χώρο, δράση. Οπότε, χρησιμοποιώ τυπικές κινηματογραφικές ιστορίες, αλλά τις γράφω πατώντας στην κλασική θεατρική δομή. Οι λέξεις είναι ο μόνος τρόπος να ανταγωνιστώ την τηλεόραση και τον κινηματογράφο, το κείμενο και οι ηθοποιοί. Δεν μου αρέσει να γράφω έργα με 20 διαφορετικές σκηνές, όπως συμβαίνει στην οθόνη. Δημιουργώ τη συγκίνηση της οθόνης μέσω της θεατρικής σύμβασης.

Ο Τζόρντι Γκαλθεράν εξηγεί γιατί τα Καταλανικά δεν είναι γλώσσα για να βρίσει κανείς Facebook Twitter
Προσπαθούμε να είμαστε αυθεντικοί σε κάθε κοινωνική, πολιτική και πολιτισμική έκφραση. Θέλουμε να είμαστε Καταλανοί και για να το πετύχουμε αυτό πρέπει να διαφέρουμε από τους Ισπανούς. Αυτό χαρακτηρίζει την Καταλονία, κάνοντας τα πάντα διαφορετικά σε σχέση με τους Ισπανούς.

Τα καταλανικά είναι μια γλώσσα σύγχρονη που εξελίσσεται;

Έχουμε πάρα πολύ καλούς συγγραφείς. Η λογοτεχνία μας εξελίσσεται. Το πρόβλημα εντοπίζεται στην αργκό, στα καταλανικά «του δρόμου» θα λέγαμε. Αν θέλεις να χρησιμοποιήσεις χαρακτήρες όπως κλέφτες ή ναρκομανείς, δεν υπάρχει το ανάλογο λεξιλόγιο, μόνο ισπανόφωνο. Είναι δύσκολο να βρεις βρισιές στα καταλανικά. Οι Ισπανοί έχουν εκατοντάδες βρισιές κι έτσι η αργκό που χρησιμοποιούμε σε τηλεοπτικές σειρές είναι κυρίως ισπανική.

Στα έργα σας οι άνθρωποι εκμεταλλεύονται άλλους ανθρώπους με σαδιστικό σχεδόν τρόπο. Αυτό δημιουργεί ένας είδος αγωνίας.

Αγαπώ τα θρίλερ. Προσπαθώ να μεταφέρω τις συμβάσεις των θρίλερ στο θέατρο, αλλά δεν είναι εύκολο, δεν μπορείς να αναπαράγεις την αληθινή βία. Περιορίζεσαι σε ένα δωμάτιο και έχεις μόνο τις λέξεις για να δημιουργήσεις αυτές τις συμβάσεις. Η «Μέθοδος Γκρόνχολμ» είναι μια τέτοια περίπτωση.

Όπου οι διαπροσωπικές σχέσεις είναι σε πρώτο πλάνο.

Δεν είναι εύκολο πια να γράψεις μεγάλες ιστορίες για το θέατρο. Ήταν εύκολο την εποχή του Σαίξπηρ, που τοποθετούσε τη δράση σε πύργους, δάση και τοπία. Ήταν πολύ ενδιαφέρον, αλλά τώρα πια έχουμε τις ταινίες. Σήμερα, το να πεις τις ιστορίες με αυτό τον τρόπο στο θέατρο δεν έχει νόημα. Βασιζόμαστε στους ηθοποιούς και τον λόγο. Άσε που ένα έργο με περισσότερους από 4 χαρακτήρες θεωρείται υπερπαραγωγή. Αυτό δεν σου επιτρέπει να γράψεις ένα επικό έργο.

Δεν νομίζω ότι η θρησκεία έχει καμιά επιρροή πια οπουδήποτε. Προσωπικά, μισώ τις θρησκείες, μισώ τις ιδεολογίες, θεωρώ ότι οι χειρότεροι άνθρωποι στον κόσμο είναι όσοι πιστεύουν σε κάτι. Είναι οι πιο επικίνδυνοι.

Είδατε διαφορές μεταξύ ελληνικού θεάτρου και καταλανικού;

Την αγάπη των Ελλήνων για το θέατρο. Τον σεβασμό που δείχνουν, το πρεστίζ που έχει το θέατρο στην Ελλάδα. Εδώ έχετε εκατοντάδες θέατρα. Αυτό θα ήταν αδύνατο στη Βαρκελώνη, γιατί θα ήταν άδεια.

Δεν είναι θεατρόφιλοι οι Καταλανοί;

Ναι, αλλά όχι όπως εδώ. Εδώ οι πάντες πηγαίνουν στο θέατρο. Στη Μαδρίτη ο κόσμος πηγαίνει στο θέατρο περισσότερο απ’ ό,τι στη Βαρκελώνη, αλλά το θεωρούν θέαμα, μια έξοδο. Στη Βαρκελώνη έχει την έννοια της κουλτούρας. Τα έργα μου στη Μαδρίτη έχουν μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία βέβαια, τα βλέπουν πολύ περισσότεροι άνθρωποι. Αλλά διαφέρουν και στον τρόπο που ανεβαίνουν. Στη Βαρκελώνη οι σκηνοθέτες τα αντιμετωπίζουν κάτω από ένα πιο σοβαρό πρίσμα, ενώ στη Μαδρίτη περισσότερο ως κωμωδίες.

Μα, και στην Αθήνα η «Μέθοδος Γκρόνχολμ» ανέβηκε ως ψυχολογικό θρίλερ. Εσείς το θεωρείτε κωμωδία;

Είναι κωμωδία. Ίσως να το χαρακτηρίσεις και κωμικό θρίλερ. Με ενδιαφέρει ο κόσμος να περνάει καλά με τα έργα μου, να τα βρίσκει αστεία, αλλά να έχει και την αγωνία «ποιος είναι ο δολοφόνος», όπως ακριβώς σε ένα θρίλερ. Θέλω να εμπεριέχει και το κωμικό και το στοιχείο του θρίλερ.

Ο Τζόρντι Γκαλθεράν εξηγεί γιατί τα Καταλανικά δεν είναι γλώσσα για να βρίσει κανείς Facebook Twitter
Fuga στο θέατρο Olvio

Η «Fuga» είναι από τα πρώτα σας έργα;

Ναι, και περιέχει στοιχεία φάρσας και θρίλερ. Βασίζεται στην πραγματική ιστορία ενός διεφθαρμένου πολιτικού που αποδείχτηκε ότι έκανε επιδιορθώσεις στο σπίτι του, χωρίς να πληρώσει.

Το «Δάνειο», που θίγει το χρηματοπιστωτικό πρόβλημα δεν είναι πολιτικό έργο;

Κανένα μου έργο δεν είναι πολιτικό.

Ποια είναι η σχέση σας με τη θρησκεία;

Είμαι τελείως άθεος. Δεν πιστεύω σε τίποτα.

Έχει σημασία η θρησκεία στην καταλανική κοινωνία;

Όχι περισσότερο απ’ οπουδήποτε αλλού − ούτε και στην Ισπανία έχει ιδιαίτερη σημασία. Δεν νομίζω ότι η θρησκεία έχει καμιά επιρροή πια οπουδήποτε. Προσωπικά, μισώ τις θρησκείες, μισώ τις ιδεολογίες, θεωρώ ότι οι χειρότεροι άνθρωποι στον κόσμο είναι όσοι πιστεύουν σε κάτι. Είναι οι πιο επικίνδυνοι. Είναι ικανοί για οτιδήποτε, γιατί πιστεύουν ότι έχουν δίκιο. Τα απεχθέστερα γεγονότα στον κόσμο έχουν γίνει από ανθρώπους που πίστευαν ότι η ιδεολογία τους ήταν η σωστή, στις «βέβαιες αποδείξεις», όπως αυτές που ευαγγελιζόταν ο Χίτλερ.

Ψηφίζετε;

Ναι, για πρακτικούς λόγους, όχι για ιδεολογικούς. Εκτιμώ τον εκάστοτε υποψήφιο ανάλογα με το τι έχει να προσφέρει.

Στις εθνικές εκλογές ψηφίζετε ισπανικά ή καταλανικά κόμματα;

Έχω ψηφίσει και ισπανικά. Το 50% περίπου των Καταλανών ψηφίζει τα ισπανικά κόμματα και το ποσοστό που συγκεντρώνουν τα καταλανικά δεν είναι αρκετό για να συμμετάσχουν στην κυβέρνηση. Για να συμβεί αυτό, χρειάζονται περισσότεροι ψηφοφόροι.

Τι σας έκανε αρνητική εντύπωση στην Αθήνα;

Τα μηχανάκια που περνάνε δίπλα σου στα πεζοδρόμια και το ότι οι περισσότεροι δεν φοράνε κράνη! Από την άλλη, νιώθω πολύ άνετα εδώ. Όλα μου είναι οικεία, το φαγητό, ο καιρός, οι άνθρωποι. Θα μπορούσα να ζω εδώ και να νιώθω σαν στο σπίτι μου. 

Info:

To Δάνειο

Θέατρο του Νέου Κόσμου

Σκηνοθεσία: Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, Παντελής Δεντάκης

Παίζουν: Μιχάλης Οικονόμου, Γιάννης Σαρακατσάνης

Κεντρική Σκηνή, από 5/10/2016 μέχρι 15/1/2017

Fuga

Θέατρο Olvio

Σκηνοθεσία: Νικορέστης Χανιωτάκης

Παίζουν: Λεωνίδας Κακούρης, Φαίη Ξυλά, Κωνσταντίνος Γιαννακόπουλος, Γιώργος Χρανιώτης, Μπέτυ Αποστόλου

28 Οκτ - 1 Ιαν 2017

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

Θέατρο / Όσα (δε) βλέπουν τα μέντιουμ

«Δεν πηγαίνουμε ποτέ στη Μόσχα, όμως η επιθυμία γι’ αυτήν κυλάει διαρκώς μέσα μας» - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για τη sold-out παράσταση «Τρεις Αδελφές» του Τσέχοφ, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μαγκανάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ