ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής

Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής Facebook Twitter
0

Δέκα χρόνια το σκεπτόταν και τώρα το όνειρο πραγματοποιείται με τον ιδανικό θίασο (παίζουν ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ο Άρης Λεμπεσόπουλος, η Μάγια Λυμπεροπούλου, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Όμηρος Πουλάκης, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη). «Στην παράσταση που θα δείτε τα πρόσωπα ζωντανεύουν όχι μόνο από καλούς ηθοποιούς αλλά από ηθοποιούς που ταιριάζουν με τους ρόλους. Επιπλέον, συνέβη το εξαιρετικό, να είναι όλοι τους πολύ ευχαριστημένοι -αυτό το μαγικό οφείλεται στον Έλιοτ, δεν χρειάστηκε να τους πείσω για κάτι» λέει η σκηνοθέτης. Το κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα: τα εισιτήρια έχουν σχεδόν εξαντληθεί.

Η Βαρβάρα Μαυρομάτη έχει αδυναμία στο θέατρο όπου ο λόγος πρωταγωνιστεί. «Αγαπώ τους ποιητές» λέει. «Από μικρή αυτό το είδους λόγου ήταν το αγαπημένο μου. Ο πεζός λόγος μού φαίνεται εγκεφαλικός, ο λόγος της ποίησης είναι ο λόγος των αισθήσεων. Έπειτα, όταν βρισκόμαστε σε δύσκολη κατάσταση, σε μεγάλη λύπη, όλοι γινόμαστε λίγο ποιητές - εκεί θαρρείς οι λέξεις λιγοστεύουν». Ήταν φυσικό, όταν την απορρόφησε το θέατρο, το ενδιαφέρον της να στραφεί στους ποιητές που έχουν γράψει και θέατρο. «Μ' αρέσει σ' αυτούς που δεν είναι τόσο "έντεχνοι", αν και στο Κοκτέιλ Πάρτι αυτό δεν ισχύει. Ο Έλιοτ περνάει στη δομή του έργου την αγάπη του για τις λαϊκές μορφές του θέατρου, το μπουλβάρ και το μιούζικ χολ - ειδικά στο πρώτο μέρος, οι αλλεπάλληλες είσοδοι και έξοδοι των προσώπων θυμίζουν καθαρά μπουλβάρ. Μόνο που ο Έλιοτ αντικατέστησε τις απλοϊκές ατάκες του μπουλβάρ με λόγο άλλης ποιότητας και "μεταμόρφωσε" τις συγκρούσεις σε συγκρούσεις ιδεών».

Το έργο αρχίζει και τελειώνει μ' ένα πάρτι. Στο πρώτο η σύζυγος έχει μόλις εγκαταλείψει την οικογενειακή εστία. Στο δεύτερο έχει επιστρέψει. Εκείνος είναι ο «άνδρας που δεν μπορεί να αγαπήσει», εκείνη η «γυναίκα που δεν έχει αγαπηθεί». Το δεδομένο δεν είναι τα συναισθήματα ανάμεσά τους αλλά ο γάμος. «Γιατί να μιλάμε γι' αγάπη; Είχαμε συνηθίσει ο ένας τον άλλον, ήμασταν κάτι δεδόμενο» λέει ο σύζυγος. Ο ίδιος, σε μια στιγμή αυτογνωσίας, θα πει: «Σήμερα το πρωί είδα τον εαυτό μου σαν έναν άνδρα μέσης ηλικίας, αυτή είναι η χειρότερη στιγμή, όταν νιώσεις ότι δεν επιθυμείς ό,τι επιθυμούσες άλλοτε, ότι δεν αρκεισαι σ' αυτό που μπορείς να επιθυμείς και δεν ξέρεις ακόμη τι σου απομένει να επιθυμείς». «Κι αυτό που λέει, εν τέλει, ο Έλιοτ είναι ότι οι επιλογές που έχουμε δεν είναι απεριόριστες, βασικά είναι δύο: ή θα ζήσεις στον κόσμο, που σημαίνει ότι θα δεχθείς τη λογική και την ηθική του ή, στην αντίθετη περίπτωση, η αναχώρηση είναι η μόνη λύση. Στο έργο ο γάμος, ως σύμβολο των αξιών της κοινωνίας, διασώζεται, το ζευγάρι δεν χωρίζει, άρα ο ποιητής καταλήγει στη ζωή εντός του κόσμου» λέει η Βαρβάρα Μαυρομάτη.

Στο «η Κόλαση είναι οι άλλοι» του Σαρτρ ο Έλιοτ απαντά ότι η Κόλαση είναι ο εαυτός μας. «Η Κόλαση είναι άδεια κι ό,τι υπάρχει μέσα της είναι δικές μας προβολές. Τα πρόσωπα είναι τεράστια Εγώ, κανείς δεν ακούει τον άλλον. Απλώς στέκονται σε λέξεις -ο ένας αρπάζει τη λέξη του άλλου και απαντά σ' αυτήν και όχι στο συνολικό νόημα (όπως συμβαίνει με τις συζητήσεις των πολιτικών). Υποστηρίζουν πολύ σοβαρά το εγώ τους, στην υπερβολή, αλλά τον άλλο δεν μπαίνουν στο κόπο να τον ακούσουν. Είναι όπως στο θέατρο, όταν η ματιά ή οι απόψεις κάποιων θεατών δεν συμφωνούν μ' αυτές της παράστασης και βγαίνουν έξω και λένε "Μπα, δεν είναι έτσι το έργο". Δηλαδή πώς είναι, και γιατί αυτό που νομίζεις εσύ είναι πιο σωστό απ' ό,τι πιστεύω εγώ - είναι πουθενά γραμμένο; Μπορεί να μη σ' ενδιαφέρει η δική μου ματιά, αυτό το σέβομαι. Άλλος βρίσκει μία παράσταση συγκλονιστική, κι άλλος εφετζίδικη - προφανώς έχουν διαφορετικές διαδρομές. Θέλω να πω λέξεις ζωντανεύουμε κι αυτό κάποτε έχει άσχημες συνέπειες». Λέει πως σέβεται το λόγο και αποφεύγει εξτρίμ σκηνοθετικές προσεγγίσεις γιατί ο σκηνοθέτης είναι ερμηνευτής, δεν είναι δημιουργός. «Για μένα η τέχνη ήταν επιλογή ζωής. Αυτό αγαπούσα κι ήθελα να κάνω, παρ' ότι ήξερα ότι δεν θα ήταν εύκολο. Αυτή την «εφηβεία» την κρατάω ακόμη, κάνω ό,τι αγαπάω. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι δεν είμαι επαγγελματίας, γιατί μετά από μια παράσταση χάνομαι για κάποιο διάστημα. Αλλά έχω ρυθμίσει έτσι τη ζωή μου και τις ανάγκες μου, ώστε, αντί της τακτικής παρουσίας του επαγγελματία, να μπορώ να προτείνω τον έρωτα του καλλιτέχνη».

0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ