Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής

Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής Facebook Twitter
0

Δέκα χρόνια το σκεπτόταν και τώρα το όνειρο πραγματοποιείται με τον ιδανικό θίασο (παίζουν ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ο Άρης Λεμπεσόπουλος, η Μάγια Λυμπεροπούλου, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Όμηρος Πουλάκης, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη). «Στην παράσταση που θα δείτε τα πρόσωπα ζωντανεύουν όχι μόνο από καλούς ηθοποιούς αλλά από ηθοποιούς που ταιριάζουν με τους ρόλους. Επιπλέον, συνέβη το εξαιρετικό, να είναι όλοι τους πολύ ευχαριστημένοι -αυτό το μαγικό οφείλεται στον Έλιοτ, δεν χρειάστηκε να τους πείσω για κάτι» λέει η σκηνοθέτης. Το κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα: τα εισιτήρια έχουν σχεδόν εξαντληθεί.

Η Βαρβάρα Μαυρομάτη έχει αδυναμία στο θέατρο όπου ο λόγος πρωταγωνιστεί. «Αγαπώ τους ποιητές» λέει. «Από μικρή αυτό το είδους λόγου ήταν το αγαπημένο μου. Ο πεζός λόγος μού φαίνεται εγκεφαλικός, ο λόγος της ποίησης είναι ο λόγος των αισθήσεων. Έπειτα, όταν βρισκόμαστε σε δύσκολη κατάσταση, σε μεγάλη λύπη, όλοι γινόμαστε λίγο ποιητές - εκεί θαρρείς οι λέξεις λιγοστεύουν». Ήταν φυσικό, όταν την απορρόφησε το θέατρο, το ενδιαφέρον της να στραφεί στους ποιητές που έχουν γράψει και θέατρο. «Μ' αρέσει σ' αυτούς που δεν είναι τόσο "έντεχνοι", αν και στο Κοκτέιλ Πάρτι αυτό δεν ισχύει. Ο Έλιοτ περνάει στη δομή του έργου την αγάπη του για τις λαϊκές μορφές του θέατρου, το μπουλβάρ και το μιούζικ χολ - ειδικά στο πρώτο μέρος, οι αλλεπάλληλες είσοδοι και έξοδοι των προσώπων θυμίζουν καθαρά μπουλβάρ. Μόνο που ο Έλιοτ αντικατέστησε τις απλοϊκές ατάκες του μπουλβάρ με λόγο άλλης ποιότητας και "μεταμόρφωσε" τις συγκρούσεις σε συγκρούσεις ιδεών».

Το έργο αρχίζει και τελειώνει μ' ένα πάρτι. Στο πρώτο η σύζυγος έχει μόλις εγκαταλείψει την οικογενειακή εστία. Στο δεύτερο έχει επιστρέψει. Εκείνος είναι ο «άνδρας που δεν μπορεί να αγαπήσει», εκείνη η «γυναίκα που δεν έχει αγαπηθεί». Το δεδομένο δεν είναι τα συναισθήματα ανάμεσά τους αλλά ο γάμος. «Γιατί να μιλάμε γι' αγάπη; Είχαμε συνηθίσει ο ένας τον άλλον, ήμασταν κάτι δεδόμενο» λέει ο σύζυγος. Ο ίδιος, σε μια στιγμή αυτογνωσίας, θα πει: «Σήμερα το πρωί είδα τον εαυτό μου σαν έναν άνδρα μέσης ηλικίας, αυτή είναι η χειρότερη στιγμή, όταν νιώσεις ότι δεν επιθυμείς ό,τι επιθυμούσες άλλοτε, ότι δεν αρκεισαι σ' αυτό που μπορείς να επιθυμείς και δεν ξέρεις ακόμη τι σου απομένει να επιθυμείς». «Κι αυτό που λέει, εν τέλει, ο Έλιοτ είναι ότι οι επιλογές που έχουμε δεν είναι απεριόριστες, βασικά είναι δύο: ή θα ζήσεις στον κόσμο, που σημαίνει ότι θα δεχθείς τη λογική και την ηθική του ή, στην αντίθετη περίπτωση, η αναχώρηση είναι η μόνη λύση. Στο έργο ο γάμος, ως σύμβολο των αξιών της κοινωνίας, διασώζεται, το ζευγάρι δεν χωρίζει, άρα ο ποιητής καταλήγει στη ζωή εντός του κόσμου» λέει η Βαρβάρα Μαυρομάτη.

Στο «η Κόλαση είναι οι άλλοι» του Σαρτρ ο Έλιοτ απαντά ότι η Κόλαση είναι ο εαυτός μας. «Η Κόλαση είναι άδεια κι ό,τι υπάρχει μέσα της είναι δικές μας προβολές. Τα πρόσωπα είναι τεράστια Εγώ, κανείς δεν ακούει τον άλλον. Απλώς στέκονται σε λέξεις -ο ένας αρπάζει τη λέξη του άλλου και απαντά σ' αυτήν και όχι στο συνολικό νόημα (όπως συμβαίνει με τις συζητήσεις των πολιτικών). Υποστηρίζουν πολύ σοβαρά το εγώ τους, στην υπερβολή, αλλά τον άλλο δεν μπαίνουν στο κόπο να τον ακούσουν. Είναι όπως στο θέατρο, όταν η ματιά ή οι απόψεις κάποιων θεατών δεν συμφωνούν μ' αυτές της παράστασης και βγαίνουν έξω και λένε "Μπα, δεν είναι έτσι το έργο". Δηλαδή πώς είναι, και γιατί αυτό που νομίζεις εσύ είναι πιο σωστό απ' ό,τι πιστεύω εγώ - είναι πουθενά γραμμένο; Μπορεί να μη σ' ενδιαφέρει η δική μου ματιά, αυτό το σέβομαι. Άλλος βρίσκει μία παράσταση συγκλονιστική, κι άλλος εφετζίδικη - προφανώς έχουν διαφορετικές διαδρομές. Θέλω να πω λέξεις ζωντανεύουμε κι αυτό κάποτε έχει άσχημες συνέπειες». Λέει πως σέβεται το λόγο και αποφεύγει εξτρίμ σκηνοθετικές προσεγγίσεις γιατί ο σκηνοθέτης είναι ερμηνευτής, δεν είναι δημιουργός. «Για μένα η τέχνη ήταν επιλογή ζωής. Αυτό αγαπούσα κι ήθελα να κάνω, παρ' ότι ήξερα ότι δεν θα ήταν εύκολο. Αυτή την «εφηβεία» την κρατάω ακόμη, κάνω ό,τι αγαπάω. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι δεν είμαι επαγγελματίας, γιατί μετά από μια παράσταση χάνομαι για κάποιο διάστημα. Αλλά έχω ρυθμίσει έτσι τη ζωή μου και τις ανάγκες μου, ώστε, αντί της τακτικής παρουσίας του επαγγελματία, να μπορώ να προτείνω τον έρωτα του καλλιτέχνη».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ