Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής

Ο σκηνοθέτης-ερμηνευτής Facebook Twitter
0

Δέκα χρόνια το σκεπτόταν και τώρα το όνειρο πραγματοποιείται με τον ιδανικό θίασο (παίζουν ο Λάζαρος Γεωργακόπουλος, ο Άρης Λεμπεσόπουλος, η Μάγια Λυμπεροπούλου, η Αλεξάνδρα Σακελλαροπούλου, ο Χρήστος Στέργιογλου, ο Όμηρος Πουλάκης, η Μαρίσσα Τριανταφυλλίδη). «Στην παράσταση που θα δείτε τα πρόσωπα ζωντανεύουν όχι μόνο από καλούς ηθοποιούς αλλά από ηθοποιούς που ταιριάζουν με τους ρόλους. Επιπλέον, συνέβη το εξαιρετικό, να είναι όλοι τους πολύ ευχαριστημένοι -αυτό το μαγικό οφείλεται στον Έλιοτ, δεν χρειάστηκε να τους πείσω για κάτι» λέει η σκηνοθέτης. Το κοινό ανταποκρίθηκε άμεσα: τα εισιτήρια έχουν σχεδόν εξαντληθεί.

Η Βαρβάρα Μαυρομάτη έχει αδυναμία στο θέατρο όπου ο λόγος πρωταγωνιστεί. «Αγαπώ τους ποιητές» λέει. «Από μικρή αυτό το είδους λόγου ήταν το αγαπημένο μου. Ο πεζός λόγος μού φαίνεται εγκεφαλικός, ο λόγος της ποίησης είναι ο λόγος των αισθήσεων. Έπειτα, όταν βρισκόμαστε σε δύσκολη κατάσταση, σε μεγάλη λύπη, όλοι γινόμαστε λίγο ποιητές - εκεί θαρρείς οι λέξεις λιγοστεύουν». Ήταν φυσικό, όταν την απορρόφησε το θέατρο, το ενδιαφέρον της να στραφεί στους ποιητές που έχουν γράψει και θέατρο. «Μ' αρέσει σ' αυτούς που δεν είναι τόσο "έντεχνοι", αν και στο Κοκτέιλ Πάρτι αυτό δεν ισχύει. Ο Έλιοτ περνάει στη δομή του έργου την αγάπη του για τις λαϊκές μορφές του θέατρου, το μπουλβάρ και το μιούζικ χολ - ειδικά στο πρώτο μέρος, οι αλλεπάλληλες είσοδοι και έξοδοι των προσώπων θυμίζουν καθαρά μπουλβάρ. Μόνο που ο Έλιοτ αντικατέστησε τις απλοϊκές ατάκες του μπουλβάρ με λόγο άλλης ποιότητας και "μεταμόρφωσε" τις συγκρούσεις σε συγκρούσεις ιδεών».

Το έργο αρχίζει και τελειώνει μ' ένα πάρτι. Στο πρώτο η σύζυγος έχει μόλις εγκαταλείψει την οικογενειακή εστία. Στο δεύτερο έχει επιστρέψει. Εκείνος είναι ο «άνδρας που δεν μπορεί να αγαπήσει», εκείνη η «γυναίκα που δεν έχει αγαπηθεί». Το δεδομένο δεν είναι τα συναισθήματα ανάμεσά τους αλλά ο γάμος. «Γιατί να μιλάμε γι' αγάπη; Είχαμε συνηθίσει ο ένας τον άλλον, ήμασταν κάτι δεδόμενο» λέει ο σύζυγος. Ο ίδιος, σε μια στιγμή αυτογνωσίας, θα πει: «Σήμερα το πρωί είδα τον εαυτό μου σαν έναν άνδρα μέσης ηλικίας, αυτή είναι η χειρότερη στιγμή, όταν νιώσεις ότι δεν επιθυμείς ό,τι επιθυμούσες άλλοτε, ότι δεν αρκεισαι σ' αυτό που μπορείς να επιθυμείς και δεν ξέρεις ακόμη τι σου απομένει να επιθυμείς». «Κι αυτό που λέει, εν τέλει, ο Έλιοτ είναι ότι οι επιλογές που έχουμε δεν είναι απεριόριστες, βασικά είναι δύο: ή θα ζήσεις στον κόσμο, που σημαίνει ότι θα δεχθείς τη λογική και την ηθική του ή, στην αντίθετη περίπτωση, η αναχώρηση είναι η μόνη λύση. Στο έργο ο γάμος, ως σύμβολο των αξιών της κοινωνίας, διασώζεται, το ζευγάρι δεν χωρίζει, άρα ο ποιητής καταλήγει στη ζωή εντός του κόσμου» λέει η Βαρβάρα Μαυρομάτη.

Στο «η Κόλαση είναι οι άλλοι» του Σαρτρ ο Έλιοτ απαντά ότι η Κόλαση είναι ο εαυτός μας. «Η Κόλαση είναι άδεια κι ό,τι υπάρχει μέσα της είναι δικές μας προβολές. Τα πρόσωπα είναι τεράστια Εγώ, κανείς δεν ακούει τον άλλον. Απλώς στέκονται σε λέξεις -ο ένας αρπάζει τη λέξη του άλλου και απαντά σ' αυτήν και όχι στο συνολικό νόημα (όπως συμβαίνει με τις συζητήσεις των πολιτικών). Υποστηρίζουν πολύ σοβαρά το εγώ τους, στην υπερβολή, αλλά τον άλλο δεν μπαίνουν στο κόπο να τον ακούσουν. Είναι όπως στο θέατρο, όταν η ματιά ή οι απόψεις κάποιων θεατών δεν συμφωνούν μ' αυτές της παράστασης και βγαίνουν έξω και λένε "Μπα, δεν είναι έτσι το έργο". Δηλαδή πώς είναι, και γιατί αυτό που νομίζεις εσύ είναι πιο σωστό απ' ό,τι πιστεύω εγώ - είναι πουθενά γραμμένο; Μπορεί να μη σ' ενδιαφέρει η δική μου ματιά, αυτό το σέβομαι. Άλλος βρίσκει μία παράσταση συγκλονιστική, κι άλλος εφετζίδικη - προφανώς έχουν διαφορετικές διαδρομές. Θέλω να πω λέξεις ζωντανεύουμε κι αυτό κάποτε έχει άσχημες συνέπειες». Λέει πως σέβεται το λόγο και αποφεύγει εξτρίμ σκηνοθετικές προσεγγίσεις γιατί ο σκηνοθέτης είναι ερμηνευτής, δεν είναι δημιουργός. «Για μένα η τέχνη ήταν επιλογή ζωής. Αυτό αγαπούσα κι ήθελα να κάνω, παρ' ότι ήξερα ότι δεν θα ήταν εύκολο. Αυτή την «εφηβεία» την κρατάω ακόμη, κάνω ό,τι αγαπάω. Θα μπορούσε κάποιος να πει ότι δεν είμαι επαγγελματίας, γιατί μετά από μια παράσταση χάνομαι για κάποιο διάστημα. Αλλά έχω ρυθμίσει έτσι τη ζωή μου και τις ανάγκες μου, ώστε, αντί της τακτικής παρουσίας του επαγγελματία, να μπορώ να προτείνω τον έρωτα του καλλιτέχνη».

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ