Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Η παράσταση δεν είναι ντοκιμαντέρ για μια κατεστραμμένη πόλη αλλά η οπτική μας για την ευθύνη, το μετά, το τι μπορούμε να κάνουμε... Φωτο: Stephan Floss
0

Το 2013, το μεγάλο τζαμί στο Χαλέπι, κατασκευασμένο τον 8ο αιώνα και χαρακτηρισμένο από την UNESCO ως Μνημείο Παγκόσμιας Κληρονομιάς, μετατράπηκε σε πεδίο μάχης του εμφύλιου πολέμου που θέρισε τη Συρία. Υπέστη εκτεταμένες καταστροφές στο εσωτερικό του, ενώ ο επιβλητικός μιναρές του που δέσποζε στον ορίζοντα της πόλης γκρεμίστηκε. Οι εικόνες προκάλεσαν διεθνή συγκίνηση και οργή.


Ο Λιβανέζος χορογράφος Ομάρ Ρατζέχ πέτυχε στο Facebook ένα βίντεο τραβηγμένο με drone στη Συρία. Όπως μου περιέγραψε σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε με αφορμή το νέο του έργο #minaret, που έρχεται στο Φεστιβάλ Αθηνών, το κάδρο ξεκινούσε πάνω από ένα κατεστραμμένο κτίριο και μετά έκανε zoom out με μονοπλάνο, φανερώνοντας χιλιάδες άλλα ισοπεδωμένα κτίρια.


«Ήταν σοκαριστικό. Βρισκόμουν μπροστά στο λάπτοπ μου και για ένα λεπτό δεν ήξερα πώς να αντιδράσω. Να κάνω like, να σχολιάσω, να το αγνοήσω; Είναι περίεργο το πώς επεξεργαζόμαστε αυτές τις καταστάσεις. Προκύπτουν ερωτήματα, όπως τι μπορείς να κάνεις, ή τι πρέπει να κάνεις, ή πώς χειρίζεσαι αυτές τις εικόνες βίας που βλέπεις καθημερινά στο Διαδίκτυο και τα μίντια, πώς μπορείς να συνεχίσεις στην καθημερινότητά σου, όταν αυτές οι εικόνες εισβάλλουν στην προσωπική σου ζωή. Αυτό που μου αρέσει στη δουλειά μου είναι ο αυθορμητισμός: να μπορώ να συνδέω και να αλληλεπιδρώ, μέσω της τέχνης μου, με πράγματα της καθημερινότητας. Ο πόλεμος στη Συρία είχε ισχυρό αντίκτυπο σ' εμένα».

Μέσω του #minaret, ο καλλιτέχνης που έχει ως βάση του τη Βηρυτό επιχειρεί μια εύληπτη σύνδεση ανάμεσα στο Χαλέπι και άλλες κατεστραμμένες πόλεις, των οποίων η Ιστορία περνά μέσα από πολέμους και συγκρούσεις.


Έτσι, ο Ομάρ αποφάσισε να μετατρέψει το μεγάλο τζαμί σε κεντρικό άξονα του έργου του, αναπτύσσοντας παράλληλα την ιδέα του αφανισμού μιας ολόκληρης πόλης ως αποτέλεσμα μιας ανθρώπινης απόφασης. «Όχι ενός φυσικού φαινομένου, ενός σεισμού, μιας φυσικής καταστροφής, αλλά μιας ανθρωπογενούς παρέμβασης» τονίζει. «Ήθελα να εστιάσω σε κάτι ώστε η δραματουργία της παράστασης να μην είναι ρευστή. Κι έτσι προέκυψε το μεγάλο τζαμί, ένα μνημείο της πόλης που αντιπροσωπεύει όχι μόνο τη θρησκεία αλλά και την ιστορία και τον πολιτισμό της».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
O Oμάρ Ρατζέχ. Φωτο: Hadi Bou Ayash


Το έργο #minaret έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στη Ρώμη και έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε Βαρσοβία, Σόφια, Ντίσελντορφ, Νυρεμβέργη και Αμβούργο. Μετά την παρουσίασή του στο αθηναϊκό κοινό –είναι η πρώτη φορά που ο Ρατζέχ δείχνει δουλειά του στην Ελλάδα, παρά το γεγονός ότι έχει πολλούς Έλληνες φίλους, όπως μου λέει, μια και σπούδασε στο Λονδίνο– θα συνεχίσει την περιοδεία του, περνώντας και από τα Μπαλσόι της Μόσχας και φιλοδοξώντας να ευαισθητοποιήσει διαφορετικούς λαούς και ετερόκλητους θεατές.


Μέσω του #minaret, ο καλλιτέχνης που έχει ως βάση του τη Βηρυτό επιχειρεί μια εύληπτη σύνδεση ανάμεσα στο Χαλέπι και άλλες κατεστραμμένες πόλεις, των οποίων η Ιστορία περνά μέσα από πολέμους και συγκρούσεις. «Τα παραδείγματα της Ιστορίας του 20ού αιώνα είναι πολλά, ακόμα και στην Ευρώπη. Οι άνθρωποι καταλαβαίνουν το νόημα αυτής της σύνδεσης και δείχνουν ευαισθησία» σημειώνει.

Στο σημείο αυτό της συζήτησής μας ανασύρω την πρόσφατη καταστροφή από ατύχημα της Νοτρ Νταμ στο Παρίσι και αναρωτιέμαι αν ο Ομάρ θεωρεί πως οι Δυτικοί αντιμετωπίζουν διαφορετικά τις εικόνες καταστροφής όταν συμβαίνουν στη Δύση απ' ό,τι όταν συμβαίνουν στην Ανατολή. «Ξέρεις, δεν μου αρέσει να γενικεύω. Ισχύει και στον Λίβανο αυτό. Κάποιοι είναι πολύ ευαίσθητοι και αντιδρούν νιώθοντας θλίψη, άλλοι θεωρούν ότι δεν τους αφορά, δεν τους νοιάζει. Συμβαίνει παντού» διαπιστώνει.

«Η απόσταση, η κουλτούρα, η δυναμική των πραγμάτων παίζουν σίγουρα ρόλο και μας κάνουν είτε να νιώθουμε περισσότερο δεμένοι με κάποια μνημεία είτε να μη γνωρίζουμε την αξία και τη σημασία κάποιων άλλων. Δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. Προφανώς, οι Γάλλοι, αλλά και ο υπόλοιπος δυτικός κόσμος, είναι δεμένοι με τη Νοτρ Νταμ. Νιώθουν την απώλεια. Εκεί, όμως, ήταν ατύχημα. Είναι πιο δύσκολο όταν πρόκειται για ξεκάθαρη απόφαση που οδηγεί στην καταστροφή. Πονάει περισσότερο. Συνειδητοποιούμε κατά καιρούς ότι δεν μπορούμε να διαχωρίζουμε τη θέση μας από τέτοιες καταστάσεις. Πρέπει να αναπτύξουμε ένα αίσθημα ευθύνης, να είμαστε ανοιχτοί και ανεκτικοί. Ευρωπαίοι, Κινέζοι, Άραβες, Βραζιλιάνοι, είναι διεθνές το θέμα, είμαστε όλοι συνδεδεμένοι μεταξύ μας».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Η ομάδα του Ρατζέχ ονομάζεται Maqamat και είναι πολυπολιτισμική, καθώς αποτελείται από άτομα με καταγωγή από την Κορέα, την Αργεντινή, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Βραζιλία και, φυσικά, από τον Λίβανο. Φωτο: Stephan Floss

Στη συνέχεια τον ρωτώ αν μπορεί, μέσω των έργων της διάνοιας, να αναβιώσει πραγματικά μια ισοπεδωμένη ή νεκρή πόλη, ερώτημα βασικό, που θέτει επίσης το έργο του. «Εστιάζω στην κουλτούρα, στη μουσική, στην ποίηση. Ήθελα για αρχή να δουλέψω με τη μουσική κληρονομιά που διαθέτει το Χαλέπι. Ένιωσα όμως ότι δεν θα ήταν σωστό να βάλω τη μουσική αυτούσια στη σκηνή – εφόσον η πόλη καταστράφηκε, χάθηκε μαζί της και η μουσική. Έτσι, προχώρησα συνθέτοντας θραύσματα και προσπαθώντας να φέρω πίσω αυτή την πόλη που δεν θα αναστηθεί ποτέ. Είναι σημαντικό να το καταλάβουμε αυτό: η βία και τα επακόλουθά της αλλά και η αξία όσων μένουν μπορεί να αποτελέσουν κίνητρο για σκέψη. Η παράσταση δεν είναι ντοκιμαντέρ για μια κατεστραμμένη πόλη αλλά η οπτική μας για την ευθύνη, το μετά, το τι μπορούμε να κάνουμε».


Η ομάδα του Ρατζέχ ονομάζεται Maqamat και είναι πολυπολιτισμική, καθώς αποτελείται από άτομα με καταγωγή από την Κορέα, την Αργεντινή, τη Γερμανία, την Ισπανία, τη Βραζιλία και, φυσικά, από τον Λίβανο. «Όμως δεν έχω κανέναν Σύριο καλλιτέχνη σε αυτό το έργο» εξηγεί. «Δεν ήθελα να εκμεταλλευτώ συναισθηματικά την εγγύτητα που θα ένιωθε ένας Σύριος με το θέμα. Είναι ανθρώπινο το θέμα και παγκόσμιο το μνημείο».

Ο Ομάρ ήταν παιδί όταν ο εμφύλιος πόλεμος χτύπησε τον Λίβανο, γι' αυτό οι περισσότερες μνήμες του από εκείνη την εποχή είναι ευχάριστες, όσο κι αν αυτό ακούγεται παράξενο. «Εκείνες τις δύσκολες στιγμές θυμάμαι να βρισκόμαστε όλοι μαζί στα καταφύγια, με τις οικογένειες και τους γείτονές μας. Θυμάμαι την αγάπη, το νοιάξιμο, αναπτύσσονταν διαφορετικές δυναμικές. Όταν καραδοκεί ένας εχθρός έξω, μέσα οι σχέσεις γίνονται πιο στενές και δυνατές. Τα ασήμαντα πράγματα εκμηδενίζονται όταν αντιμετωπίζεις το πρόσωπο του θανάτου. Ψάχνεις την πραγματική αξία των πραγμάτων. Έχω περισσότερες ηχητικές αναμνήσεις, αλλά ευτυχώς δεν είδα με τα μάτια μου την καταστροφή. Δεν χρειάστηκε να εκκενώσουμε το σπίτι μας, για παράδειγμα. Πολλοί άνθρωποι υπέφεραν».

Ο Ομάρ Ρατζέχ εμπνεύστηκε το «#minaret» από ένα βίντεο με drone πάνω από το ισοπεδωμένο Χαλέπι Facebook Twitter
Το έργο #minaret έκανε πρεμιέρα τον Σεπτέμβριο στη Ρώμη και έκτοτε έχει παρουσιαστεί σε Βαρσοβία, Σόφια, Ντίσελντορφ, Νυρεμβέργη και Αμβούργο. Φωτο: Stephan Floss

Πριν από λίγο καιρό έγιναν τα εγκαίνια ενός νέου καλλιτεχνικού κέντρου στη Βηρυτό που τρέχει ο Ρατζέχ και η ομάδα του και που φιλοδοξεί να δώσει μια νέα προοπτική στις παραστατικές τέχνες, φιλοξενώντας, εκτός από χορό, μουσικές συναυλίες και παραστάσεις σύγχρονου θεάτρου. Το χαρακτηρίζει «ρεζερβουάρ για έμπνευση» και μου περιγράφει με ενθουσιασμό όλα τα διαδικαστικά πράγματα που πρέπει να χειριστεί, καθώς βρίσκεται στη φάση του καλλιτεχνικού σχεδιασμού του προγράμματος για το επόμενο διάστημα.


«Η Βηρυτός είναι ανοιχτή πόλη, δεν έχουμε λογοκρισία ή περιορισμούς» θα μου πει όταν τον ρωτώ αν υπάρχουν δυσκολίες και στερεότυπα στην έκφραση μέσω του σύγχρονου χορού στη Μέση Ανατολή. «Οι περιορισμοί είναι οικονομικοί, πράγμα που συμβαίνει και αλλού. Η κυβέρνηση δεν χρηματοδοτεί τη δουλειά μας, δεν υπάρχουν σχετικά προγράμματα. Γι' αυτό φτιάξαμε τον συγκεκριμένο χώρο, για να αντιμετωπίσουμε τις δυσκολίες. Ο σκοπός μας δεν είναι κερδοσκοπικός αλλά να συνεχίσουμε να δουλεύουμε και να μη συμβιβαζόμαστε στο καλλιτεχνικό μας όραμα. Εμείς περιοδεύουμε πολύ και αυτό μας βοηθά. Είμαστε τυχεροί που τα φεστιβάλ στην Ευρώπη ενδιαφέρονται για τη δουλειά μας».

Ιnfo:

Omar Rajeh / Maqamat

#minaret

Φεστιβαλ Αθηνων – Χορός

Πειραιώς 260 (Η)

25-26/6, 21:00

 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Έλενα Τοπαλίδου: η ιστορία της ηθοποιού που διακρίνεται ως «Γιαννούλα η κουλουρού»

Θέατρο / Έλενα Τοπαλίδου: η ιστορία της ηθοποιού που διακρίνεται ως «Γιαννούλα η κουλουρού»

Η εξαιρετική χορεύτρια που μεταπήδησε εξίσου επιτυχημένα στο θέατρο υποδύεται αυτές τις μέρες τη «Γιαννούλα την Κουλουρού» στην τραγική, αληθινή ιστορία που σκηνοθετεί ο Γιώργος Παπαγεωργίου για το Φεστιβάλ Αθηνών
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η «Τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ'» αντικατοπτρίζει το σκοτάδι της εποχής μας

Θέατρο / Η «Τραγωδία του βασιλιά Ριχάρδου Γ'» αντικατοπτρίζει το σκοτάδι της εποχής μας

Η Ορχήστρα των Μικρών Πραγμάτων παρουσιάζει στο Φεστιβάλ Αθηνών το έργο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ, με μια διαφορετική προσέγγιση στον μύθο του αμοραλιστή βασιλιά
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
«infini» (άπειρο) του Boris Charmatz: Τι θα συνέβαινε αν οι χορευτές σταματούσαν να μετρούν;

Σύγχρονος Χορός / «infini» (άπειρο) του Boris Charmatz: Τι θα συνέβαινε αν οι χορευτές σταματούσαν να μετρούν;

Μετά το υπέροχο «enfant» που παρουσιάστηκε στο περσινό Φεστιβάλ Αθηνών, ο ταλαντούχος Γάλλος χορογράφος και η ομάδα του παρουσιάζουν σε παγκόσμια πρεμιέρα στην Αθήνα το νέο τους έργο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ