O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
0

Πώς μεταφέρεται ένα λογοτεχνικό μανιφέστο στο σανίδι; Πώς γίνεται ένα πεζό μουσική παράσταση; Πώς ένα έργο-καταγγελία του 1931 μπορεί να μιλήσει για το 2014; Για τον Σταμάτη Κραουνάκη και την ομάδα του Σπείρα Σπείρα όλα αυτά δεν είναι μόνο εφικτά αλλά αποτελούν και την καλοκαιρινή τους πρόταση μετά από έναν «καυτό» πολιτικά χειμώνα. Έτσι, το εμβληματικό κείμενο του Κώστα Βάρναλη Η αληθινή απολογία του Σωκράτη, ιδωμένο μέσα από την οπτική του συνθέτη των μεγάλων επιτυχιών στην κεντρική σκηνή του Ιδρύματος «Μιχάλης Κακογιάννης», γίνεται μία καταγγελία-παραβολή για το σήμερα.

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
«Ο Βάρναλης παίρνει τη διφορούμενη μορφή του Σωκράτη η οποία έχει δουλευτεί στο συνειδητό και το υποσυνείδητο της παγκόσμιας λογοτεχνίας όχι μόνο ως μία μορφή που ο καθένας μπορεί να μπει μέσα της, να πάρει αυτά που θέλει και να τα οικειοποιηθεί, αλλά και ως μία γλυκιά μορφή που δεν μας απωθεί, αντίθετα μας έλκει, που ο καθένας βρίσκει τον εαυτό του μέσα σ’ αυτή». Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Στη γενική δοκιμή στην οποία βρεθήκαμε ο δημοφιλής συνθέτης άστραψε και βρόντηξε: «Έχουμε μία προσχηματική, κατοχική κυβέρνηση, που εκτελεί κόσμο και στέλνει ανθρώπους στη φυλακή, που κλείνει πραξικοπηματικά τη Βουλή για να μην πάνε φυλακή όσοι θα έπρεπε, και μια αντιπολίτευση που βρίσκεται σε δυσπραγία. Αυτό που ζούμε δεν είναι δημοκρατία. Όπως λέει ο και Βάρναλης “Η δημοκρατία σας είναι μεταμφιεσμένη τυραννία”». Οπότε, η επιλογή ενός έργου τόσο καταγγελτικού ανάγεται σε καθαρά πολιτική πράξη; Παίρνω την εξής απάντηση: «Ναι, είναι μία πολιτική απόφαση, μία πολιτική πράξη που για μένα προϋποθέτει πολλή μελέτη, αλλά είχα τη χαρά της υποχρέωση να μπω σε αυτήν τη μελέτη, όχι μόνο του κειμένου του Βάρναλη, ενός μνημείου δημοτικής, αλλά και άλλων δέκα βιβλίων. Παρεμπιπτόντως, παρατηρώ με μεγάλη ικανοποίηση ότι μετά από τόσο διάβασμα έχει αλλάξει και η γλώσσα μου. Αλλιώς γράφω τα κείμενά μου στο ραδιόφωνο πια».

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Η «Απολογία» γράφτηκε στα 1931 σαν ένα είδος διαμαρτυρίας ενάντια στην τοτεσινή «δημοκρατία» του ιδιωνύμου, του Καλπακιού και των διαφόρων στρατιωτικών κινημάτων, που είχανε κατακουρελιάσει τις συνταγματικές ελευθερίες του πολίτη κι είχανε διαφθείρει ολάκερο το δημόσιο βίο της χώρας και προετοιμάσει τη διχτατορία της 4ης Αυγούστου. Η τυραννία αυτής της μαύρης εποχής κι αργότερα των δυο ξενικών κατόχων ίσαμε σήμερα, κάνουνε τη σάτιρα της «Απολογίας» τόσο επίκαιρη τώρα, όσο είτανε και τον καιρό που γράφτηκε. Μερικοί νομίσανε, πως με τούτο το έργο «υβρίζεται» η αρχαία Ελλάδα και ο μεγάλος φιλόσοφος, ο Σωκράτης. Λάθος. Με το πρόσχημα της αρχαίας Ελλάδας και της σωκρατικής φιλοσοφίας σατιρίζεται η σημερινή αντιδραστική Ελλάδα κ’ η «κοινή γνώμη» του κοπαδιού, των «προδομένων ελλήνων» (όπως θαλεγε ο Σολωμός) που η κυρίαρχη τάξη τους τυφλώνει τόσο πιτήδεια, ώστε αν μη μπορούνε να βλέπουνε και να κατονοούνε την πραγματικότητα. Όσο για το Σωκράτη, νομίζω, πως «αθωόνεται» κάνοντάς τον ν’ αναγνωρίζει στο τέλος της ζωής του τις ζημιές της ιδεαλιστικής του φιλοσοφίας. (Από τον πρόλογο του συγγραφέα στην έκδοση της Αληθινής απολογίας του Σωκράτη). Στη φωτογραφία, ο Κώστας Βάρναλης
O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Δέκα ερμηνευτές επί σκηνής, ο Σταμάτης Κραουνάκης στο κέντρο ως Σωκράτης, καθισμένος σε μια περίτεχνη καρέκλα που είναι σαν θρόνος-παρωδία, δεξιά και αριστερά του σκαμνάκια στα οποία κάθονται εννέα μαθητές-κατήγοροι. Ένας χορός που σχολιάζει και συμπληρώνει σε επτά λυρικά στάσιμα, όσα και στην αττική κωμωδία, τα λόγια του Σωκράτη. Μία αριστοφανική δομή που έχει καταβολές στην εμπειρία του δημιουργού της ομάδας από τη συμμετοχή του στους Αχαρνής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Ο Κώστας Βάρναλης το ’31 είχε μόλις επιστρέψει από το Παρίσι και ως διανοούμενος και δηλωμένος κομμουνιστής έγινε μέλος του ΚΚΕ. Η περίοδος εκείνη, ανάμεσα σε δικτατορίες, χαρακτηρίζεται και από τον νόμο περί ιδιωνύμου που ψήφισαν οι φιλελεύθεροι, στέλνοντας στη φυλακή οποιονδήποτε συνδεόταν έστω και ελάχιστα με την κομμουνιστική ιδεολογία. Ο Βάρναλης έγραψε το έργο του για τον Σωκράτη θέλοντας, στην πραγματικότητα, να μιλήσει για τα δεινά της εποχής και το πετυχαίνει αυτό μέσα από την καυστική του σάτιρα, που στόχο έχει τόσο τους κυβερνώντες όσο και τον λαό. Όπως εξηγεί η δραματουργός της παράστασης Ναταλί Μινιώτη: «Ο Βάρναλης παίρνει τη διφορούμενη μορφή του Σωκράτη η οποία έχει δουλευτεί στο συνειδητό και το υποσυνείδητο της παγκόσμιας λογοτεχνίας όχι μόνο ως μία μορφή που ο καθένας μπορεί να μπει μέσα της, να πάρει αυτά που θέλει και να τα οικειοποιηθεί, αλλά και ως μία γλυκιά μορφή που δεν μας απωθεί, αντίθετα μας έλκει, που ο καθένας βρίσκει τον εαυτό του μέσα σ’ αυτή».

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Δέκα ερμηνευτές επί σκηνής, ο Σταμάτης Κραουνάκης στο κέντρο ως Σωκράτης, καθισμένος σε μια περίτεχνη καρέκλα που είναι σαν θρόνος-παρωδία, δεξιά και αριστερά του σκαμνάκια στα οποία κάθονται εννέα μαθητές-κατήγοροι. Ένας χορός που σχολιάζει και συμπληρώνει σε επτά λυρικά στάσιμα, όσα και στην αττική κωμωδία, τα λόγια του Σωκράτη. Μία αριστοφανική δομή που έχει καταβολές στην εμπειρία του δημιουργού της ομάδας από τη συμμετοχή του στους Αχαρνής του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδος, όπου όχι μόνο υπέγραφε τη μουσική αλλά κρατούσε και τον ρόλο του Δικαιόπολη, όπως επίσης και στα αριστοφανικά ανεβάσματα της ομάδας Σπείρα Σπείρα. Μία συνεχής και δημιουργική ενασχόληση με τον Αριστοφάνη, λοιπόν, που απέδωσε καρπούς. Το αποτέλεσμα, του οποίου τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Ένκε Φεζολλάρι και τη μουσική ο Άρης Βλάχος (σταθερός συνεργάτη της ομάδας στο πιάνο), είναι ένα μείγμα διονυσιασμού και αριστοφανικής παράδοσης με στοιχεία μιούζικαλ. Ο Κραουνάκης λέει επ’ αυτού: «Δεν ήταν στις “σκέψεις” μας με τον Ένκε, αλλά σχεδόν γεννήθηκε φυσιολογικά όλο αυτό. Πάντως, ο Άρης Βλάχος, με αυτήν τη δουλειά, κερδίζει μια θέση ανάμεσα στους καλούς Έλληνες συνθέτες θεάτρου». Αυτό που είναι, βέβαια, εντυπωσιακό είναι ότι οι στίχοι των τραγουδιών είναι παρμένοι από το πεζό κείμενο του Βάρναλη, που με έναν τρόπο μαγικό έχει στιχοποιηθεί από τον Άρη Βλάχο με ελάχιστες αλλαγές και παρεμβάσεις σε κάποια «χορικά» και στο φινάλε, σε συνεργασία πάντα με τον Κραουνάκη, ο οποίος υπερθεματίζει: «Ο λόγος ήταν το μεγάλο στοίχημα. Πώς στα χέρια του Ένκε και των παιδιών μπορεί, μέσα από μια σύγχρονη παράσταση, να επικοινωνεί με το κοινό».

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO
O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Ένκε Φεζολλάρι: «Αρχίσαμε να δουλεύουμε με τον Σταμάτη από τις 18 Φλεβάρη και όταν πια μπήκαμε σε πρόβα, είχε αρχίσει ήδη να χτίζεται η παράσταση. Μπήκα σε ένα “σπίτι”, σε μια ζεστή αγκαλιά, μια ομάδα με χαραγμένη πορεία και αισθητική και πήρα τη σκυτάλη, βρίσκοντας έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας». Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Πώς κατάφερε ο Ένκε Φεζολλάρι να ενταχθεί και να λειτουργήσει σε μία ομάδα σαν τη Σπείρα Σπείρα; «Αρχίσαμε να δουλεύουμε με τον Σταμάτη από τις 18 Φλεβάρη και όταν πια μπήκαμε σε πρόβα, είχε αρχίσει ήδη να χτίζεται η παράσταση. Μπήκα σε ένα “σπίτι”, σε μια ζεστή αγκαλιά, μια ομάδα με χαραγμένη πορεία και αισθητική και πήρα τη σκυτάλη, βρίσκοντας έναν κοινό κώδικα επικοινωνίας. Θέλησα να “μετακινηθεί” η Σπείρα Σπείρα και να πάει παραπέρα, όσο μακρύτερα μπορούσε» λέει ο νεαρός σκηνοθέτης, ο οποίος έχει δοκιμαστεί πολύ στο νεοελληνικό θέατρο με έργα συγγραφέων όπως η Αναγνωστάκη, ο Σεβαστίκογλου, η Καραπάνου και ο Ξενόπουλος, αλλά ποτέ μέχρι τώρα στο μουσικό θέατρο. Συμπληρώνει: «Αυτή η μετακίνηση δεν είναι κάτι που θέλω να φαίνεται. Υπάρχει ένας δρόμος στον οποίο πορευόμαστε όλοι μαζί και στόχος είναι το κείμενο του Βάρναλη».

O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Σταμάτης Κραουνάκης: «Έχουμε μία προσχηματική, κατοχική κυβέρνηση, που εκτελεί κόσμο και στέλνει ανθρώπους στη φυλακή, που κλείνει πραξικοπηματικά τη Βουλή για να μην πάνε φυλακή όσοι θα έπρεπε, και μια αντιπολίτευση που βρίσκεται σε δυσπραγία. Αυτό που ζούμε δεν είναι δημοκρατία. Όπως λέει ο και Βάρναλης “Η δημοκρατία σας είναι μεταμφιεσμένη τυραννία”». Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

Εν τέλει, η παράσταση έχει όλα τα χαρακτηριστικά μιας παράστασης της ομάδας Σπείρα Σπείρα και με έναν παράξενο τρόπο όντως καταφέρνει να μετατρέψει το σατιρικό κείμενο του 1931 σε αιχμηρό πολιτικό σχόλιο του σήμερα. Ακόμα και ο τρόπος που εκφέρει τα λόγια ο Σωκράτης-Κραουνάκης, ενώ θυμίζουν το κλασικό χιούμορ του συνθέτη, είναι ατόφιος Βάρναλης. «Αυτό έγινε εσκεμμένα, το δούλεψα πολύ να έρθει εκεί, και μπορώ να πω ότι έχω πια φτάσει σε σημείο να μιλάει περισσότερο η ψυχή μου και λιγότερο το κείμενο. Πάντως, να προσθέσω ότι με τον Ένκε δουλέψαμε τη δημοτική γλώσσα του Βάρναλη έτσι ώστε να γίνει εργαλείο σωκρατικής ειρωνείας. Έχει πολύ ωραία λυρικά μέρη, όπως εκεί που μιλάει για τον Αριστοφάνη, του οποίου οι Νεφέλες θεωρούνται η πρώτη ξυλιά που οδήγησε, είκοσι χρόνια αργότερα, τον Σωκράτη στον θάνατο: “Ο μόνος που ταίριαζε να είναι ποιητής γιατί ήταν τζαναμπέτης και μισάνθρωπος”» εξηγεί ο πληθωρικός συνθέτης, ο οποίος, αν και έχει ξαναεμφανιστεί στη σκηνή ως ηθοποιός, κάνει ένα μεγάλο κατόρθωμα, πειθαρχώντας σε έναν κορυφαίο ρόλο για τον οποίο έπρεπε να μάθει 40 σελίδες κείμενο. Γιατί το κάνει, ενώ θα μπορούσε να αναθέσει τον ρόλο σε έναν γνωστό πρωταγωνιστή; «Γιατί η δουλειά του καλλιτέχνη και του διανοούμενου, της τέχνης γενικότερα, είναι αυτό που λέει ο Σωκράτης: “Είχα περισσότερο μυαλό, άρα την παλεύω και για πάρτη σας. Πάλευα με το κεντρί της φιλοσοφίας τις ραχοκοκαλιές των απλοϊκών και ασφάλιζα το γλεντοκόπι των έξυπνων”. Είναι απελπιστικά τραγικό αυτό που λέει ο Βάρναλης». Ευθεία αναφορά στην περίφημη «αλογόμυγα» με την οποία παρομοίαζε τον εαυτό του – τσίγκλιζε τους συμπολίτες του για να τους κάνει να σκέφτονται. Άραγε το σαμάρι που δεσπόζει στο κέντρο περίπου της σκηνής συνδέεται με το ζώο και την αλογόμυγα; Ή είναι αυτό που κουβαλάει όλα τα βάρη του λαού, σαν το άλογο που το αφεντικό του το υπερφορτώνει, χωρίς να το ρωτάει;

Από Πέμπτη 10 έως Σάββατο 19 Ιουλίου 2014
(εκτός Κυριακής 13 Ιουλίου)
Η ΑΛΗΘΙΝΗ ΑΠΟΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΣΩΚΡΑΤΗ
ΤΟΥ ΚΩΣΤΑ ΒΑΡΝΑΛΗ

Πολιτική μουσική πράξη παντός καιρού

 

Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Σωκράτης: ο Σταμάτης Κραουνάκης
 
Συντελεστές:
Σωκράτης: Σταμάτης Κραουνάκης
Σκηνοθεσία: Ένκε Φεζολλάρι
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση, πιάνο: Άρης Βλάχος
Σύμβουλος δραματουργίας: Ναταλί Μινιώτη
Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρίνα Κανελλοπούλου
Επιμέλεια σκηνικού χώρου και κοστουμιών: Ένκε Φεζολλάρι, Σταμάτης Κραουνάκης
Ήχος: Δημήτρης Μουρλάς
Φωτισμοί: Ένκε Φεζολλάρι
Χειρισμός φωτισμών: Δημήτρης Στίγκας
Φωτογραφίες: Γιάννης Πρίφτης

Σπείρα Σπείρα: Μαθητές - Κατήγοροι
Αθηνά Αφαλίδου
Χρήστος Γεροντίδης 
Αναστασία Έδεν
Τζέρομ Καλούτα
Σάκης Καραθανάσης 
Χρήστος Μουστάκας 
Κώστας Μπουγιώτης 
Ελευθερία Σικινιώτη
Γιώργος Στιβανάκης


*το βιβλίο «η Απολογία του Σωκράτη» του Κώστα Βάρναλη κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κέδρος 

Αίθουσα: Θέατρο (η αίθουσα κλιματίζεται)
Διάρκεια: 80’

Τιμές εισιτηρίων: 
16€ Κανονικό
12€ Μαθητικό / Φοιτητικό / Κάτοχοι Κάρτας Ανεργίας (ΟΑΕΔ) & Πολυτέκνων (ΑΣΠΕ) & Ευρωπαϊκής Κάρτας Νέων/  Κάτοχοι Κάρτας  Πολιτισμού/ Κάτοχοι Κάρτας Club IFA (Γαλλικού Ινστιτούτου) / Κάτοχοι Κάρτας ΙΤΙ (ΕΚΔΙΘ)  /ΑμΕΑ /  Άνω των 65/ Νεανικό (έως 26 ετών)/ Κάτοχοι Κάρτας Οδοντιατρικού Συλλόγου Αθηνών/ Κάτοχοι Κάρτας ΟΤΟΕ / Κάτοχοι Κάρτας Πανελλήνιας Ομοσπονδίας των Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών

Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
Πειραιώς 206, Ταύρος, Αθήνα 177 78,  τηλ. 210 3418 550,  φαξ.  210 3418 570
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: [email protected] Ιστοσελίδα: www.mcf.gr 

Εισιτήρια προπωλούνται στα ταμεία του Ιδρύματος (Πειραιώς 206, Ταύρος), Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και τα απογεύματα μία ώρα πριν την παράσταση// Αγορά με πιστωτική κάρτα: 210 3418579, Δευ-Παρ 11:00 - 14:00 και στην Ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.mcf.gr// Εισιτήρια προπωλούνται και σε όλα τα καταστήματα Public στην Αττική
 
O Κραουνάκης γίνεται Σωκράτης Facebook Twitter
Φωτό: Πάρις Ταβιτιάν / LifO

 

 

0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Χουβαρδάς

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ