Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα

Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα Facebook Twitter
Πρόβες στο δρόμο
0

Μέσα από την παράστασή σας είναι εμφανής μια προσπάθεια να χαρτογραφήσετε τη σημερινή κατάσταση της πόλης που ζείτε. Αν και είστε ακόμα στη διαδικασία αναζήτησης, ποια είναι η εικόνα που σχηματίσατε για την Αθήνα;

Η Αθήνα είναι μια πόλη που πάσχει, όπως και ο Άμλετ, κι έχει ένα ανοιχτό ερώτημα, ένα «γιατί». Χαρτογραφώ την πόλη γιατί είμαι κομμάτι της και είναι κομμάτι μου αγαπημένο. Όμως είναι μια πόλη που μοιάζει να υποτιμά την ανάγκη του ανθρώπου να συνυπάρχει, να συν-κινείται στο χώρο που ζει. Πείτε μου μια διαδρομή στο κέντρο που το βλέμμα μπορεί να οδηγηθεί φυσικά στον ουρανό μέσω ωραίων κτιρίων ή δέντρων. Ένα δρόμο με ένα φαρδύ πεζοδρόμιο, όπου μπορείς να χαλαρώσεις και να κοιτάξεις τους περαστικούς, να συζητήσεις ή απλώς να περπατήσεις, χωρίς το άγχος της χαοτικής μετακίνησης. Αυτά είναι θέματα αγρίως πολιτικά. Κι όμως, όλες αυτές οι δυνατότητες είναι εδώ, η πόλη είναι γεμάτη συναισθηματικά και ιστορικά ρήγματα, το χρώμα του ουρανού είναι ακόμα γαλάζιο τις μέρες που φυσά και η ανάγκη μας, όσο κι αν προσπαθούμε να το κρύψουμε, θα είναι πάντα εκεί, στις κοινές ιστορίες μας.

Στον κλασικό Άμλετ ένα βασικό στοιχείο είναι η διαφθορά. Στην παράστασή σας αυτό δεν είναι ένα από τα στοιχεία που επιλέξατε να αναδείξετε.

Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο απόσπασμα από τονΆμλετ, τη 2η σκηνή της 1ης πράξης, στην οποία ο Κλαύδιος, ο νέος βασιλιάς, «τακτοποιεί» το πένθος του Άμλετ με συνοπτικές διαδικασίες. Δεν πρέπει να θυμόμαστε, η μνήμη είναι επικίνδυνη γιατί μας ωθεί να απαιτούμε μια καλύτερη ζωή. Εστιάσαμε σε αυτό το κομμάτι γιατί θέλαμε να συνδέσουμε τον Άμλετ με τα γεγονότα του Δεκεμβρίου. Θυμάστε με πόση επιμονή, υστερία σχεδόν, οι Αρχές της πόλης επέμεναν να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα. Να γιορτάσουμε τι; Το νεκρό παιδί; Την οργή που ξέσπασε; Τις λοβοτομημένες ζωές μας; Για μας αυτό αποτελεί μία μεγάλη διαφθορά. Ο Χώρος Άμλετ συνδέει την πολιτική με την ύπαρξη, καταγράφοντας τα συνθήματα των τοίχων της πόλης και τα κείμενα των εφημερίδων. Το Τίποτε δεν είναι πια για συγγνώμη στη Θεμιστοκλέους νομίζω πολλαπλασιάζει εξαιρετικά το ερώτημα του Άμλετ: «Τι έρημος είναι αυτός ο κόσμος».

Πολλοί αντιδρούν αρνητικά στη σποραδική χρήση των κλασικών κειμένων. Μήπως έτσι, όντως, αλλοιώνουμε ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης;

Θα μπορούσαν να έχουν δίκιο, καταλαβαίνω τη θέση τους. Ωστόσο η άποψή μου είναι ότι τα κλασικά κείμενα πρέπει να τα πειράζουμε για να μας γελάσουν ξανά. Για μένα ο Άμλετείναι ένα διαρκές ερώτημα, που δεν έχω ακόμα απαντήσει. Αυτή η δοκιμή δεν είναι οΆμλεττου Σαίξπηρ, είναι ο Χώρος Άμλετ. Είναι η αντίδρασή μας απέναντι σ' αυτά που συνέβησαν στην Αθήνα και στην ψυχή μας, ιδωμένα μέσα από ένα κομμάτι του έργου του Σαίξπηρ. Είναι επίσης η προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τον Άμλετμέσα από τα γεγονότα της πόλης. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο; Ένα κλασικό έργο να μπορεί να εξηγεί αυτή την εποχή και το αντίστροφο; Δεν αλλοιώσαμε το κείμενο, το τοποθετήσαμε σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Και κείνο άρχισε να μιλά.

Η συμμετοχή του κοινού σε μια παράσταση βοηθά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ή είναι και αυτό άλλη μια μόδα που θα περάσει ίσως;

Σε αυτό το έργο, στην δοκιμή μας, δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν θεατές. Είμαστε ήδη θεατές της ζωής μας, της συρρίκνωσης των συναισθηματικών μας αναγκών, της καταστροφής των δημόσιων χώρων, επιτρέπουμε σε ένα σύστημα που εμείς δημιουργήσαμε να λειτουργεί όλο και πιο προκλητικά. Ως πού θα φτάσει αυτή η καταστροφή; Ως εκεί που εμείς θα αντιδράσουμε. Μετά τα όσα συνέβησαν το Δεκέμβρη αισθάνθηκα ότι πρέπει να προτείνουμε κάτι, γιατί αλλιώς θα έμενε μόνο ο δρόμος της καταστροφής. Προτείνουμε λοιπόν μια μορφή παράστασης που συνδημιουργείται με το κοινό, μια ανοιχτή πρόβα, μια συλλογική διαδικασία. Αυτό είναι ο Χώρος Άμλετ, ένας ενεργός δημόσιος χώρος, που ως τέτοιος χωρά και ενισχύει την προσωπική μας, υπαρξιακή αναζήτηση. Δεν ξέρω αν ανήκουμε στη μόδα των καιρών και αν αυτή θα περάσει˙ ξέρω ότι αυτό που αναζητάμε στο θέατρο μόνον έτσι μπορεί να προσεγγισθεί. Για άλλη μια φορά, η ζωή/τέχνη είναι θέμα συν-κίνησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ