Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα

Ο Άμλετ το Δεκέμβρη στην Αθήνα Facebook Twitter
Πρόβες στο δρόμο
0

Μέσα από την παράστασή σας είναι εμφανής μια προσπάθεια να χαρτογραφήσετε τη σημερινή κατάσταση της πόλης που ζείτε. Αν και είστε ακόμα στη διαδικασία αναζήτησης, ποια είναι η εικόνα που σχηματίσατε για την Αθήνα;

Η Αθήνα είναι μια πόλη που πάσχει, όπως και ο Άμλετ, κι έχει ένα ανοιχτό ερώτημα, ένα «γιατί». Χαρτογραφώ την πόλη γιατί είμαι κομμάτι της και είναι κομμάτι μου αγαπημένο. Όμως είναι μια πόλη που μοιάζει να υποτιμά την ανάγκη του ανθρώπου να συνυπάρχει, να συν-κινείται στο χώρο που ζει. Πείτε μου μια διαδρομή στο κέντρο που το βλέμμα μπορεί να οδηγηθεί φυσικά στον ουρανό μέσω ωραίων κτιρίων ή δέντρων. Ένα δρόμο με ένα φαρδύ πεζοδρόμιο, όπου μπορείς να χαλαρώσεις και να κοιτάξεις τους περαστικούς, να συζητήσεις ή απλώς να περπατήσεις, χωρίς το άγχος της χαοτικής μετακίνησης. Αυτά είναι θέματα αγρίως πολιτικά. Κι όμως, όλες αυτές οι δυνατότητες είναι εδώ, η πόλη είναι γεμάτη συναισθηματικά και ιστορικά ρήγματα, το χρώμα του ουρανού είναι ακόμα γαλάζιο τις μέρες που φυσά και η ανάγκη μας, όσο κι αν προσπαθούμε να το κρύψουμε, θα είναι πάντα εκεί, στις κοινές ιστορίες μας.

Στον κλασικό Άμλετ ένα βασικό στοιχείο είναι η διαφθορά. Στην παράστασή σας αυτό δεν είναι ένα από τα στοιχεία που επιλέξατε να αναδείξετε.

Επιλέξαμε ένα συγκεκριμένο απόσπασμα από τονΆμλετ, τη 2η σκηνή της 1ης πράξης, στην οποία ο Κλαύδιος, ο νέος βασιλιάς, «τακτοποιεί» το πένθος του Άμλετ με συνοπτικές διαδικασίες. Δεν πρέπει να θυμόμαστε, η μνήμη είναι επικίνδυνη γιατί μας ωθεί να απαιτούμε μια καλύτερη ζωή. Εστιάσαμε σε αυτό το κομμάτι γιατί θέλαμε να συνδέσουμε τον Άμλετ με τα γεγονότα του Δεκεμβρίου. Θυμάστε με πόση επιμονή, υστερία σχεδόν, οι Αρχές της πόλης επέμεναν να γιορτάσουμε τα Χριστούγεννα. Να γιορτάσουμε τι; Το νεκρό παιδί; Την οργή που ξέσπασε; Τις λοβοτομημένες ζωές μας; Για μας αυτό αποτελεί μία μεγάλη διαφθορά. Ο Χώρος Άμλετ συνδέει την πολιτική με την ύπαρξη, καταγράφοντας τα συνθήματα των τοίχων της πόλης και τα κείμενα των εφημερίδων. Το Τίποτε δεν είναι πια για συγγνώμη στη Θεμιστοκλέους νομίζω πολλαπλασιάζει εξαιρετικά το ερώτημα του Άμλετ: «Τι έρημος είναι αυτός ο κόσμος».

Πολλοί αντιδρούν αρνητικά στη σποραδική χρήση των κλασικών κειμένων. Μήπως έτσι, όντως, αλλοιώνουμε ένα ολοκληρωμένο έργο τέχνης;

Θα μπορούσαν να έχουν δίκιο, καταλαβαίνω τη θέση τους. Ωστόσο η άποψή μου είναι ότι τα κλασικά κείμενα πρέπει να τα πειράζουμε για να μας γελάσουν ξανά. Για μένα ο Άμλετείναι ένα διαρκές ερώτημα, που δεν έχω ακόμα απαντήσει. Αυτή η δοκιμή δεν είναι οΆμλεττου Σαίξπηρ, είναι ο Χώρος Άμλετ. Είναι η αντίδρασή μας απέναντι σ' αυτά που συνέβησαν στην Αθήνα και στην ψυχή μας, ιδωμένα μέσα από ένα κομμάτι του έργου του Σαίξπηρ. Είναι επίσης η προσπάθειά μας να κατανοήσουμε τον Άμλετμέσα από τα γεγονότα της πόλης. Αυτό όμως δεν είναι το ζητούμενο; Ένα κλασικό έργο να μπορεί να εξηγεί αυτή την εποχή και το αντίστροφο; Δεν αλλοιώσαμε το κείμενο, το τοποθετήσαμε σε ένα σύγχρονο πλαίσιο. Και κείνο άρχισε να μιλά.

Η συμμετοχή του κοινού σε μια παράσταση βοηθά το καλλιτεχνικό αποτέλεσμα ή είναι και αυτό άλλη μια μόδα που θα περάσει ίσως;

Σε αυτό το έργο, στην δοκιμή μας, δεν θα μπορούσαν να υπάρχουν θεατές. Είμαστε ήδη θεατές της ζωής μας, της συρρίκνωσης των συναισθηματικών μας αναγκών, της καταστροφής των δημόσιων χώρων, επιτρέπουμε σε ένα σύστημα που εμείς δημιουργήσαμε να λειτουργεί όλο και πιο προκλητικά. Ως πού θα φτάσει αυτή η καταστροφή; Ως εκεί που εμείς θα αντιδράσουμε. Μετά τα όσα συνέβησαν το Δεκέμβρη αισθάνθηκα ότι πρέπει να προτείνουμε κάτι, γιατί αλλιώς θα έμενε μόνο ο δρόμος της καταστροφής. Προτείνουμε λοιπόν μια μορφή παράστασης που συνδημιουργείται με το κοινό, μια ανοιχτή πρόβα, μια συλλογική διαδικασία. Αυτό είναι ο Χώρος Άμλετ, ένας ενεργός δημόσιος χώρος, που ως τέτοιος χωρά και ενισχύει την προσωπική μας, υπαρξιακή αναζήτηση. Δεν ξέρω αν ανήκουμε στη μόδα των καιρών και αν αυτή θα περάσει˙ ξέρω ότι αυτό που αναζητάμε στο θέατρο μόνον έτσι μπορεί να προσεγγισθεί. Για άλλη μια φορά, η ζωή/τέχνη είναι θέμα συν-κίνησης.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ