Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες

Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες Facebook Twitter
0
Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες Facebook Twitter

Δεκατρείς ηθοποιοί και μουσικοί από την Κολωνία και το Αμβούργο θα ζωντανέψουν το έργο της βραβευμένης με Νόμπελ Ελφρίντε Γέλινεκ Τα συμβόλαια του εμπόρου / Μια οικονομική κωμωδία. Το αντισυμβατικό θέαμα, που επί τετράωρο θα απλωθεί και θα εξελιχθεί σε όλους τους χώρους της Στέγης Γραμμάτων & Τεχνών, σκηνοθετεί ο 37χρονος σκηνοθέτης Νίκολας Στέμαν (με σπουδές γερμανικής λογοτεχνίας, φιλοσοφίας, θεατρικών σπουδών και σκηνοθεσίας). Η συζήτηση μαζί του είναι αποκαλυπτική των... άλλων Γερμανών, αυτών που ασκούν σκληρή κριτική στην οικονομική πολιτική που επιβάλλει η χώρα τους στα υπόλοιπα κράτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, που ζητούν την απομάκρυνση από το καταστροφικό νεοφιλελεύθερο μοντέλο και την «επανίδρυση» της Ευρώπης με μέτρο τις παραδοσιακές αξίες του ανθρωπισμού και της δημοκρατίας.

- H παράσταση «Τα συμβόλαια του εμπόρου» έχει δοκιμαστεί αρκούντως σε θέατρα και φεστιβάλ διαφορετικών χωρών. Πώς αντιμετωπίστηκε, ποια ήταν η κυρίαρχη εντύπωση που προκάλεσε και πώς νομίζετε ότι θα λειτουργήσει στο κοινό της Αθήνας, που πλήττεται άσχημα από την εν εξελίξει οικονομική κρίση;

Πράγματι, έχει παρουσιαστεί στη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία και τη Γαλλία, ενώ πρόκειται να πάει και στο Λονδίνο την επόμενη σεζόν – θα έχει ενδιαφέρον να δούμε πώς θα λειτουργήσει εκεί, σ' ένα κοινό με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά από αυτά του κοινού στην Αθήνα. Μέχρι στιγμής, πάντως, οι θεατές δείχνουν ευγνώμονες για τη δυνατότητα που τους παρέχει η παράσταση να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση με διαφορετικό τρόπο από τον συνήθη «λογικό» και «αναλυτικό».

Κοιτάξτε, είναι πια φανερό ότι όλοι ξεγελαστήκαμε από τη νεοφιλελεύθερη ιδεολογία που υποσχόταν πλούτη και ευημερία σε όποιον την υπηρετούσε, ακολουθώντας τους κανόνες της και παίζοντας έξυπνα. Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για κάτι τελείως διαφορετικό: τη μεταφορά του πλούτου από τα χαμηλότερα επίπεδα της κλίμακας στην κορυφή, από τους φτωχούς στους πλούσιους. Η κρίση αποκάλυψε ακαριαία την τεράστια επιχείρηση πλύσης εγκεφάλων που είχε τεθεί σε εφαρμογή από τα τέλη της δεκαετίας του '80. Στην παράσταση πραγματευόμαστε όλα αυτά με τη φόρμα ενός μεγάλου σόου που γυρίζει γύρω από το χρήμα και την οικονομία. Θέλουμε να δείξουμε πόσο ανόητοι φανήκαμε, πώς αφεθήκαμε σε μια βολική αφασία. Ακόμα περισσότερο: θέλουμε να δείξουμε ότι η κρίση δεν είναι κάτι σαν «θεραπευτικό σοκ» στο άρρωστο σύστημα – όπως ο ακραίος φιλελευθερισμός θέλει να το παρουσιάζει, ο ίδιος που το δημιούργησε! Εμείς, λοιπόν, οι καλλιτέχνες δημιουργήσαμε έναν «χώρο» όπου το παράλογο να μπορεί να αποκαλυφθεί, χρησιμοποιώντας όλα τα θεατρικά εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας – τον τρόπο της κωμωδίας, της τραγωδίας, την τελετουργία, τους μηχανισμούς του entertainment.  Έτσι, φαινόμενα και ζητήματα πολύ σύνθετα, που προκαλούν οργή όταν τα συζητάς, η ενέργεια, το πνεύμα και το χιούμορ της σκηνικής δράσης επιτρέπουν να τα κατανοήσεις και να τα αντιμετωπίσεις ευθέως, χωρίς να πάθεις κατάθλιψη.

- Από τις παραστάσεις που έχετε σκηνοθετήσει είναι φανερό πως σας ενδιαφέρει το πολιτικό θέατρο. Ειδικά η παράσταση «Τα συμβόλαια του εμπόρου» αποτελεί καλό δείγμα πολιτικού θεάτρου στο νέο αιώνα. Αλλά τι πραγματικά μπορεί να σημαίνει πολιτικό θέατρο σήμερα;

Δεν μ' ενδιαφέρει να κινήσω τα πράγματα κάνοντας κήρυγμα αλλά με τον δημιουργικό τρόπο της σκηνικής τέχνης. Δεν είναι ο ρόλος του θεάτρου να αντικαθιστά την πολιτική, να δίνει λύσεις που η πολιτική απέτυχε να βρει και να εφαρμόσει. Το θέατρο, όμως, μπορεί να θέσει τις κρίσιμες ερωτήσεις. Να αντιμετωπίσει καταστροφικές συγκρούσεις με μη καταστρεπτικό τρόπο. Να ακυρώσει την απόγνωση και να αφυπνίσει έναν αντισυμβατικό τρόπο σκέψης, βοηθώντας τελικά με ουσιαστικό τρόπο τους θεατές, όχι όπως οι αναλύσεις και οι προκηρύξεις ειδικών και πολιτικών που είδαμε πόσο οικτρά έπεσαν έξω. Είναι χαρακτηριστικό αυτό που συνέβη όταν παίξαμε στη Γαλλία το 2012, όπου έπρεπε να αντιμετωπίσουμε επί σκηνής μια σύγκρουση που βρισκόταν σε εξέλιξη στον πραγματικό κόσμο: παίζαμε τους αλαζόνες Γερμανούς (όντας ένας γερμανικός θίασος) που έχουν επιβάλλει στην υπόλοιπη Ευρώπη τους δικούς τους οικονομικούς όρους, αντιμετωπίζοντας επί σκηνής τις προκαταλήψεις και την οργή που είχε προκαλέσει ο ρόλος της Γερμανίας στους θεατές. Προκαλώντας τον κόσμο να γελάσει με όλη αυτή την παράλογη συνθήκη που είναι τραγωδία μαζί και γκροτέσκο, μια εντελώς διαφορετική δυνατότητα επικοινωνίας έγινε εφικτή. Γι' αυτό η Γέλινεκ συμπληρώνει τον τίτλο με τη φράση «Μια Οικονομική κωμωδία».

Στην παράσταση, λοιπόν, γίνεται φανερό πως όλοι είμαστε θύτες και θύματα την ίδια στιγμή. Ότι είμαστε θύματα από τη στιγμή που δεχθήκαμε να παίξουμε το παιχνίδι των λίγων που πλουτίζουν εις βάρος των πολλών σε όλο τον κόσμο – και θύτες γιατί ακολουθήσαμε τις επιταγές της νεοφιλελεύθερης ιδεολογίας για πολύ καιρό, αποβλέποντας σε ίδια οφέλη και αδιαφορώντας για τις εγγενείς αντιφάσεις της και τις συνέπειές της. Είχαμε διδαχθεί και πειστεί ότι δεν υπάρχει εναλλακτικό σύστημα από αυτό της ελεύθερης αγοράς χρήματος και αγαθών. Η κρίση δεν είναι ένα αναπόφευκτο φυσικό φαινόμενο αλλά ανθρώπινο έργο και ως τέτοιο μπορεί ν' αλλάξει! Η σκηνή του θεάτρου μπορεί να το δείξει και να πείσει ότι αξίζει να προσπαθήσουμε γι' αυτό.

Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες Facebook Twitter

- Υπάρχει σχέση μεταξύ του κλασικού μπρεχτικού πολιτικού θεάτρου και του μεταμοντερνιστικού σκηνικού ιδιώματός σας;

Αναγνωρίζω σε ό,τι κάνω την παρακαταθήκη του Μπρεχτ. Με δίδαξε πολλά σχετικά με τον ρεαλισμό και την ψευδαίσθηση. Τι σημαίνει τιμιότητα όταν έχεις να κάνεις με το θέατρο, την τέχνη της «εξαπάτησης». Με έχει πείσει ότι το πολιτικό θέατρο πρέπει να είναι διασκεδαστικό. Όπως ο Μπρεχτ, έτσι πιστεύω κι εγώ ότι ο κόσμος μπορεί να αλλάξει και ότι το θέατρο κάτι μπορεί να συνεισφέρει προς αυτή την κατεύθυνση. Βέβαια, ο Μπρεχτ πίστευε στην καθαρή απάντηση που έδινε η μαρξιστική ιδεολογία – παρότι αντιπαρατέθηκε μαζί της έντονα. Σήμερα, ελλείψει ουτοπίας, οι απαντήσεις είναι πολύ πιο σύνθετες. Το θέατρο –για να συμπληρώσω ό,τι έλεγα πριν– είναι το κατάλληλο μέρος για να θέτεις τις σωστές ερωτήσεις με τον σωστό τρόπο, όχι με τον τρόπο των διανοούμενων αλλά με αυτόν των καλλιτεχνών, κινητοποιώντας το μυαλό και το σώμα με τραγούδι, μουσική, λόγο, χορό, προκαλώντας σκέψη και συγκίνηση.

- Υπάρχουν δύο παράδοξα στο έντονο ενδιαφέρον που έχουμε σήμερα για το πολιτικό θέατρο. Το πρώτο αφορά την cultural market, την αγορά των μεγάλων οργανισμών και διοργανώσεων, θεατρικών και άλλων, στην οποία μια παράσταση σαν τη δική σας φυσιολογικά εντάσσεται. Αναρωτιέμαι πώς και πόσο η κριτική που ασκείτε στο ισχύον οικονομικό σύστημα αφορά και την αγορά των παραστατικών τεχνών, που ορίζει λιγότερο ή περισσότερο τον τρόπο που παράγετε το «προϊόν» σας, τις παραστάσεις σας.

Δεν κρύβω στην παράστασή μου τις συνθήκες παραγωγής της και τις πιθανές αντιφάσεις που ενσκήπτουν στην καλλιτεχνική διαδικασία. Αντιθέτως, αποτελούν παράγοντες που με κινητοποιούν δημιουργικά. Η ειλικρίνεια που επιδιώκω προβάλλεται στη σκηνική δράση: οι ηθοποιοί δεν κρύβουν ότι παίζουν και οι ψευδαισθήσεις δεν κρύβουν τους μηχανισμούς τους. Επιπλέον, είμαι ανοιχτός στην αντανάκλαση του πραγματικού σε αυτό που εμείς κάνουμε – και αντιστρόφως, στο πώς δηλαδή αντιδρούν οι θεατές σ' αυτό που τους παρουσιάζουμε. Ειδικά για τις παραστάσεις της Αθήνας, έπρεπε να αντιμετωπίσουμε δύο «ευαίσθητα» ζητήματα: πρώτον, ότι ένας γερμανικός θίασος μιλάει στο ελληνικό κοινό για την κρίση, σχέση που ακόμα και εντός της θεατρικής σύμβασης δεν είναι εύκολη. Και, δεύτερον, ότι οι παραστάσεις έχουν πληρωθεί με χρήματα του Ωνάση, που μπορεί να μη ζει, αλλά παραπέμπει εμμέσως στη «συμβολή» των σημερινών Ελλήνων εφοπλιστών στην τρέχουσα κρίση, που απολαμβάνουν ειδικής, σκανδαλωδώς ευνοϊκής φορολογικής αντιμετώπισης. Μου αρέσει που θα παίξω με αυτές τις πραγματικότητες. Πού μπορούν να αντιμετωπιστούν καλύτερα, πιο δημιουργικά, αυτές οι συγκρούσεις συμφερόντων αν όχι στη σκηνή του θεάτρου;

Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες Facebook Twitter

- Το δεύτερο παράδοξο, για να επανέλθω, αφορά το κοινό παραστάσεων σαν τη δική σας. Μπορούμε να υποθέσουμε ότι αποτελείται από ανθρώπους που διαβάζουν, που γνωρίζουν τι συμβαίνει, που είναι ήδη σοβαρά προβληματισμένοι με την πολιτική και οικονομική κατάσταση – κάποιοι μάλιστα είναι και πολιτικά ενεργοί. Κατά πόσο είναι ένα τέτοιο κοινό «σωστό», κατάλληλο για την παράστασή σας;

Πάντα εντυπωσιάζομαι από το πόσο διαφορετικό μπορεί να είναι ως προς τη σύνθεσή του το κοινό μας. Αν εννοείτε πως κανονικά η παράσταση θα λειτουργούσε καλύτερα σ' ένα ανυποψίαστο κοινό, θα σας απαντούσα ότι δεν νιώθω δάσκαλος που έχει χρέος να διδάξει τις κατώτερες τάξεις. Κάνω θέατρο προσπαθώντας να βρω καταρχάς απαντήσεις για τον εαυτό μου. Έπειτα ποιο, αλήθεια, μπορεί να θεωρηθεί «κατάλληλο» κοινό μιας παράστασης για την οικονομία και τον τρόπο που η νεοφιλελεύθερη σκέψη παραπλάνησε όλον τον κόσμο; Ακόμα και διαβασμένοι άνθρωποι δεν καταλαβαίνουν ακριβώς το παράλογο φαινόμενο του χρήματος, η αξία του οποίου υπάρχει επειδή πιστεύουμε σ' αυτήν. Αν δεν πιστεύαμε στην αξία του χρήματος, το όλον θα κατέρρεε αμέσως. Οι άνθρωποι κερδίζουν και χάνουν εκατομμύρια αγοράζοντας ή πουλώντας χρεόγραφα – πώς στο καλό συμβαίνει αυτό; Πιστεύω ότι θα ήταν μεγάλο λάθος μας να αφήσουμε το οικονομικό πεδίο στα χέρια αυτών που παρουσιάζονται ως ειδικοί. Είναι μέρος του προβλήματος – γι' αυτό μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες. Είναι λάθος να τους κάνεις να σκεφτούν και την άλλη πλευρά;

- Τα τελευταία χρόνια ο ευρωσκεπτικισμός μεγαλώνει σε πολλές χώρες της Ευρώπης. Η Ενωμένη Ευρώπη ήταν μια ουτοπία; Επιπλέον, αυξάνονται τα ποσοστά των φασιστικών/εθνικιστικών κομμάτων. Τι πιστεύετε γι' αυτή την ανησυχητική εξέλιξη που ανακαλεί ζοφερές σελίδες της ευρωπαϊκής ιστορίας;

Οι αξίες πάνω στις οποίες οικοδομήθηκε η Ενωμένη Ευρώπη ήταν οικονομικές, τελεία και παύλα. Πρόκειται για τεράστιο πρόβλημα (που συνδέεται άμεσα με την αναβίωση του φασισμού και του εθνικισμού, φαινόμενο που έχει κι αυτό οικονομική εξήγηση), από τη στιγμή που χάριν των οικονομικών συμφερόντων ξεχάστηκαν οι παραδοσιακές ευρωπαϊκές αξίες: του ουμανισμού, της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της ελευθερίας της σκέψης και του λόγου. Αυτήν τη στιγμή την ευρωπαϊκή ιδέα διαχειρίζονται λάθος χέρια (με «κρυφές ατζέντες»), με λάθος τρόπους και για λάθος σκοπούς. Θα παραιτηθούμε αντί να προσπαθήσουμε να την ξαναφέρουμε στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος; Δεν πρέπει να αφήσουμε η κριτική μας στο νεοφιλελεύθερο μοντέλο να γίνει όπλο στα χέρια των ακροδεξιών ηλιθίων. Χρειαζόμαστε μια ισχυρή ευρωπαϊκή κουλτούρα που να ασκεί κριτική στην Ευρωπαϊκή Ένωση στο όνομα των ευρωπαϊκών αξιών. Αυτά τα ζητήματα θίγει ένα νέο κείμενο 20 σελίδων που η Ελφρίντε Γέλινεκ έγραψε ειδικά για τις παραστάσεις της Αθήνας. Είναι ένας σαρκαστικός μονόλογος που ερμηνεύει ένας Χορός (Γερμανών, προφανώς) που προσβάλλει και διακωμωδεί τους Έλληνες –καθώς εξελίσσεται, η «ελευθερία» της αγοράς μεταλλάσσεται στην «τυραννία» των χρεών, που οδηγεί τη δημοκρατία στο χείλος του γκρεμού. Η Γέλινεκ αναφέρεται στο κείμενο αυτό, που θα κάνει πρεμιέρα στην Αθήνα, μεταξύ άλλων, και στην Πολιτεία του Πλάτωνα.

Μου αρέσει η ιδέα να υπάρχουν στο κοινό τραπεζίτες Facebook Twitter

- Το θέατρο της γενιάς σας έχει «μεγάλο εγκέφαλο αλλά μικρή καρδιά»;

Ποιος το λέει; Γιατί και για ποιον; Δεν σκοπεύω να υπερασπιστώ τον εαυτό μου ως προς μια τέτοια γενίκευση ούτε και μπορώ να μιλήσω εκ μέρους μιας ολόκληρης γενιάς. Πιστεύω ότι πολλά πράγματα που κάνουν οι καλλιτέχνες της γενιάς μου είναι κρύα σαν πέτρα, άλλα υπερβολικά κακόγουστα. Όσο με αφορά, δεν θα μπορούσα να κάνω ένα «διανοουμενίστικο» θέατρο – να υπάρχει σκέψη, ναι, αλλά να είναι ποιητικό και συγκινητικό. Μπορεί τα έργα της Γέλινεκ να δίνουν την εντύπωση ότι παραείναι ιντελεκτουέλ και σύνθετα, αλλά δεν είναι κρύα και χωρίς συναίσθημα – κι αυτό προσπαθώ ν' αναδείξω στις παραστάσεις μου. Στόχος μου είναι να παράγεται στη σκηνή η ενέργεια που να επιτρέπει τη διάδραση εγκεφάλου και καρδιάς. Άλλωστε, ούτε στη ζωή ούτε στην τέχνη μου είμαι «διανοούμενος», στις αισθήσεις στοχεύω.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ