Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς;

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
0

Ολα ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2012. Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου λαμβάνει μέρος στο περίφημο Open House του Watermill (περίφημο κέντρο πειραματισμού του Μπομπ Γουίλσον) κι εκεί γεννιούνται οι πρώτες ιδέες για το "recalculate".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εκείνη η πρώτη πειραματική ιδέα έχει πλέον πάρει "διαστάσεις" κανονικής παράστασης και σε λίγες μέρες (το Σάββατο) κάνει πρεμιέρα στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Ζητήσαμε από την Μαριάννα Καβαλλιεράτου να θυμηθεί όλη τη διαδρομή: από την πρώτη σκέψη μέχρι την υλοποίηση.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

"Το "recalculate" ξεκίνησε από μια πρόταση του Ρόμπερτ Ουίλσον για ένα work-in-progress (έργο εν εξελίξει) που παρουσιάστηκε στο Watermill τo 2012. Είναι κάτι που συνηθίζεται εκεί. Αυτός είναι ο σκοπός της συνεύρεσης τόσων καλλιτεχνών. Ο καθένας από τη δική του τέχνη πειραματίζεται και μέσα σε 12 ημέρες παρουσιάζει την performance, την θεατρική ή χορευτική του παράσταση. Είναι στην κυριολεξία αυτό που αποκαλούμε gorilla project καθώς όλα συμβαίνουν σε χρόνο ρεκόρ. Ασφαλώς και δεν πρόκειται για κανονικές παραστάσεις. Είναι απλώς ιδέες που γεννιούνται εκεί και κατατίθενται σε μια μικρή κοινωνία καλλιτεχνών. Είναι ενδεχομένως ο βασικός άξονας μιας παράστασης που μένει να εξελιχθεί".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Tο "recalculate", είναι το τρίτο έργο της ομάδας klokworks. Τέσσερις χορευτές (τρεις γυναίκες κι ένας άνδρας), χωρίς κανέναν συγκεκριμένο ρόλο, αναζητούν την πορεία τους, την οποία αλλάζουν διαρκώς καθώς η δράση τους δημιουργεί νέους προορισμούς και τους δείχνει νέους δρόμους.

Τι σημαίνει, όμως, για την ίδια recalculate;

"Σημαίνει ότι μηδενίζω και ξεκινάω και πάλι από την αρχή. Παρόλο που εγώ συνήθως παίρνω πάντα την ίδια λάθος διαδρομή. Η παράσταη δεν είναι τόσο συγκεκριμένη εννοιολογικά. Ο καθένας πιστεύω θα δώσει τις δικές του εξηγήσεις. Είμαι μια χορογραφία με πολύ συγκεκριμένη φόρμα αλλά πολύ ανοιχτή στην ερμηνεία".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου συνεργάζεται τα τελευταία 20 χρόνια με τον διάσημο αβαν-γκάρντ σκηνοθέτη Ρόμπερτ Γουίλσον. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος της από την εμπειρία του Watermill;

"Εκεί δεν πας για να κάνεις μαθήματα με τον Γουίλσον. Πηγαίνεις για τις ευρύτερες συνεργασίες. Για τις δημιουργίες που γεννιούνται από τις συναντήσεις με καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο. Για τις γνωριμίες με ανθρώπους από διαφορετικές τέχνες, χώρες και κουλτούρες. Η έννοια της συνεργασίας που εδώ στην Ελλάδα μας λείπει, εκεί απογειώνεται".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εχει παρόλα αυτά χαράξει ως χορεύτρια και χορογράφος τη δική της πορεία. Της αρέσει να εξερευνά την κινητική σύνθεση και τη γεωμετρία των σωμάτων στο χώρο. Την ενδιαφέρουν η φόρμα, η δομή και η δράση, η λιτότητα και η αφαίρεση. «Δεν είναι απαραίτητο να προσπαθούμε πάντα να τα καταλάβουμε όλα από την πρώτη στιγμή. Κι επίσης προσπαθούμε να αναλύσουμε τα πάντα. Ομως, την Τέχνη πρέπει να την απολαμβάνουμε. Και να χαιρόμαστε που όταν συμβαίνει είμαστε εκεί. Κρίμα που χάνουμε την ουσία ψάχνοντας για εξηγήσεις. Και μένα καμιά φορά μου είναι αδιανόητο να καταλάβω τι είχε στο μυαλό του ο Φράνσις Μπέικον αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μου αρέσει λιγότερο».

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Aρα η τέχνη δεν πρέπει να "εξηγεί" τίποτα;

"Η τέχνη είναι το συναίσθημα που μας προκαλεί και όχι αυτό που μας εξηγεί. Καθένας έχει δικαίωμα να κάνει πράγματα που δεν αρέσουν στο κοινό αλλά παραμένουν αξιόλογα. Επίσης ο χρόνος στην τέχνη είναι πολύ χρήσιμος. Πολλά πράγματα τα προδίδεις αν τα απορρίψεις από την πρώτη στιγμή. Δώστε χρόνο σε αυτά που κάτι σας προκαλούν".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Εσείς επιστρέφετε σε παλιές σας δημιουργίες με διάθεση να αναθεωρήσετε;

"Βεβαίως. Πολύ συχνά, όμως, περνάω φάσεις απόρριψης. Κοιτάω πάντα πίσω για να καταλάβω την εξέλιξη, για να εντοπίσω λάθη, για να ξέρω πού βρισκόμουν στην αρχή και που έφτασα μετά. Ακόμα και να μην θέλεις να δεις το παρελθόν κι αυτό κάτι σημαίνει. Η επιστροφή στα παλιά μοιάζει λίγο με το κοίταγμα στον καθρέπτη. Ξεκινάω πάντα την διαδικασία με τρόμο και στο τέλος καταλήγω σκασμένη στα γέλια".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Ακρίβος

Info:

Ιδέα: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Φωτεινή Τιμοθέου
Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, klokworks
Μουσική: Dom Bouffard
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελευθερία Ντεκώ
Video art: Alessandro Giacalone
Κοστούμια, κατασκευές: Craig Green
Χορεύουν: Meg Harper, Καλλιόπη Σίμου, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Μαριάννα Καβαλλιεράτου

19-21 Οκτωβρίου 2013
21:00 Μικρή Σκηνή

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη Sue Jane Stoker.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ