Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς;

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
0

Ολα ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2012. Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου λαμβάνει μέρος στο περίφημο Open House του Watermill (περίφημο κέντρο πειραματισμού του Μπομπ Γουίλσον) κι εκεί γεννιούνται οι πρώτες ιδέες για το "recalculate".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εκείνη η πρώτη πειραματική ιδέα έχει πλέον πάρει "διαστάσεις" κανονικής παράστασης και σε λίγες μέρες (το Σάββατο) κάνει πρεμιέρα στην Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών.

Ζητήσαμε από την Μαριάννα Καβαλλιεράτου να θυμηθεί όλη τη διαδρομή: από την πρώτη σκέψη μέχρι την υλοποίηση.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

"Το "recalculate" ξεκίνησε από μια πρόταση του Ρόμπερτ Ουίλσον για ένα work-in-progress (έργο εν εξελίξει) που παρουσιάστηκε στο Watermill τo 2012. Είναι κάτι που συνηθίζεται εκεί. Αυτός είναι ο σκοπός της συνεύρεσης τόσων καλλιτεχνών. Ο καθένας από τη δική του τέχνη πειραματίζεται και μέσα σε 12 ημέρες παρουσιάζει την performance, την θεατρική ή χορευτική του παράσταση. Είναι στην κυριολεξία αυτό που αποκαλούμε gorilla project καθώς όλα συμβαίνουν σε χρόνο ρεκόρ. Ασφαλώς και δεν πρόκειται για κανονικές παραστάσεις. Είναι απλώς ιδέες που γεννιούνται εκεί και κατατίθενται σε μια μικρή κοινωνία καλλιτεχνών. Είναι ενδεχομένως ο βασικός άξονας μιας παράστασης που μένει να εξελιχθεί".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Tο "recalculate", είναι το τρίτο έργο της ομάδας klokworks. Τέσσερις χορευτές (τρεις γυναίκες κι ένας άνδρας), χωρίς κανέναν συγκεκριμένο ρόλο, αναζητούν την πορεία τους, την οποία αλλάζουν διαρκώς καθώς η δράση τους δημιουργεί νέους προορισμούς και τους δείχνει νέους δρόμους.

Τι σημαίνει, όμως, για την ίδια recalculate;

"Σημαίνει ότι μηδενίζω και ξεκινάω και πάλι από την αρχή. Παρόλο που εγώ συνήθως παίρνω πάντα την ίδια λάθος διαδρομή. Η παράσταη δεν είναι τόσο συγκεκριμένη εννοιολογικά. Ο καθένας πιστεύω θα δώσει τις δικές του εξηγήσεις. Είμαι μια χορογραφία με πολύ συγκεκριμένη φόρμα αλλά πολύ ανοιχτή στην ερμηνεία".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Η Μαριάννα Καβαλλιεράτου συνεργάζεται τα τελευταία 20 χρόνια με τον διάσημο αβαν-γκάρντ σκηνοθέτη Ρόμπερτ Γουίλσον. Ποιο είναι το μεγαλύτερο κέρδος της από την εμπειρία του Watermill;

"Εκεί δεν πας για να κάνεις μαθήματα με τον Γουίλσον. Πηγαίνεις για τις ευρύτερες συνεργασίες. Για τις δημιουργίες που γεννιούνται από τις συναντήσεις με καλλιτέχνες από όλον τον κόσμο. Για τις γνωριμίες με ανθρώπους από διαφορετικές τέχνες, χώρες και κουλτούρες. Η έννοια της συνεργασίας που εδώ στην Ελλάδα μας λείπει, εκεί απογειώνεται".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Εχει παρόλα αυτά χαράξει ως χορεύτρια και χορογράφος τη δική της πορεία. Της αρέσει να εξερευνά την κινητική σύνθεση και τη γεωμετρία των σωμάτων στο χώρο. Την ενδιαφέρουν η φόρμα, η δομή και η δράση, η λιτότητα και η αφαίρεση. «Δεν είναι απαραίτητο να προσπαθούμε πάντα να τα καταλάβουμε όλα από την πρώτη στιγμή. Κι επίσης προσπαθούμε να αναλύσουμε τα πάντα. Ομως, την Τέχνη πρέπει να την απολαμβάνουμε. Και να χαιρόμαστε που όταν συμβαίνει είμαστε εκεί. Κρίμα που χάνουμε την ουσία ψάχνοντας για εξηγήσεις. Και μένα καμιά φορά μου είναι αδιανόητο να καταλάβω τι είχε στο μυαλό του ο Φράνσις Μπέικον αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι μου αρέσει λιγότερο».

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Aρα η τέχνη δεν πρέπει να "εξηγεί" τίποτα;

"Η τέχνη είναι το συναίσθημα που μας προκαλεί και όχι αυτό που μας εξηγεί. Καθένας έχει δικαίωμα να κάνει πράγματα που δεν αρέσουν στο κοινό αλλά παραμένουν αξιόλογα. Επίσης ο χρόνος στην τέχνη είναι πολύ χρήσιμος. Πολλά πράγματα τα προδίδεις αν τα απορρίψεις από την πρώτη στιγμή. Δώστε χρόνο σε αυτά που κάτι σας προκαλούν".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

-Εσείς επιστρέφετε σε παλιές σας δημιουργίες με διάθεση να αναθεωρήσετε;

"Βεβαίως. Πολύ συχνά, όμως, περνάω φάσεις απόρριψης. Κοιτάω πάντα πίσω για να καταλάβω την εξέλιξη, για να εντοπίσω λάθη, για να ξέρω πού βρισκόμουν στην αρχή και που έφτασα μετά. Ακόμα και να μην θέλεις να δεις το παρελθόν κι αυτό κάτι σημαίνει. Η επιστροφή στα παλιά μοιάζει λίγο με το κοίταγμα στον καθρέπτη. Ξεκινάω πάντα την διαδικασία με τρόμο και στο τέλος καταλήγω σκασμένη στα γέλια".

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

Φωτογραφίες: Αλέξανδρος Ακρίβος

Info:

Ιδέα: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Φωτεινή Τιμοθέου
Χορογραφία: Μαριάννα Καβαλλιεράτου, klokworks
Μουσική: Dom Bouffard
Σχεδιασμός φωτισμών: Ελευθερία Ντεκώ
Video art: Alessandro Giacalone
Κοστούμια, κατασκευές: Craig Green
Χορεύουν: Meg Harper, Καλλιόπη Σίμου, Θανάσης Ακοκκαλίδης, Μαριάννα Καβαλλιεράτου

19-21 Οκτωβρίου 2013
21:00 Μικρή Σκηνή

Η παράσταση είναι αφιερωμένη στη Sue Jane Stoker.

Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter
Μηδένισε και ξεκίνα από την αρχή. Μπορείς; Facebook Twitter

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Μια άλλη Θήβα»: Η πιο αθόρυβη επιτυχία της θεατρικής Αθήνας

The Review / «Μια άλλη Θήβα»: Η παράσταση-φαινόμενο που ξεπέρασε τους 100.000 θεατές

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την θεατρική παράσταση στο Θεάτρο του Νέου Κόσμου, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, που διανύει πλέον την τρίτη της σεζόν σε γεμάτες αίθουσες. Ποιο είναι το μυστικό της επιτυχίας της; Το ίδιο το έργο ή οι δύο πρωταγωνιστές, ο Θάνος Λέκκας και ο Δημήτρης Καπουράνης, που καθήλωσαν το κοινό;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Θέατρο / «Διαβάζοντας Ευριπίδη καταλαβαίνεις πού πάτησε η ακροδεξιά»

Η Μαρία Πρωτόπαππα σκηνοθετεί την «Ανδρομάχη» στην Επίδαυρο, με άντρες ηθοποιούς στους γυναικείους ρόλους, εξερευνώντας τις πολιτικές και ηθικές διαστάσεις του έργου του Ευριπίδη. Η δημοκρατία, η ελευθερία, η ηθική και η ευθύνη ηγετών και πολιτών έρχονται σε πρώτο πλάνο σε μια πολιτική και κοινωνική τραγωδία με πολυδιάστατη δομή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «Χρυσή Εποχή»

Αποστολή στο Νόβι Σαντ / Κωνσταντίνος Ρήγος: «Ήθελα ένα υπέροχο πάρτι όπου όλοι είναι ευτυχισμένοι»

Στη νέα παράσταση του Κωνσταντίνου Ρήγου «Χρυσή Εποχή», μια συμπαραγωγή της ΕΛΣ με το Φεστιβάλ Χορού Βελιγραδίου, εικόνες από μια καριέρα 35 ετών μεταμορφώνονται ‒μεταδίδοντας τον ηλεκτρισμό και την ενέργειά τους‒ σε ένα ολόχρυσο ξέφρενο πάρτι.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Απόπειρες για τη ζωή της: Ψάχνοντας την αλήθεια για τις υπέροχες, βασανισμένες γυναίκες και τις τραγικές εμπειρίες τους

Θέατρο / Η βάρβαρη εποχή που ζούμε σε μια παράσταση

Ο Μάρτιν Κριμπ στο «Απόπειρες για της ζωή της» που ανεβαίνει στο Θέατρο Θησείον σκιαγραφεί έναν κόσμο όπου κυριαρχεί ο πόλεμος, ο θάνατος, η καταπίεση, η τρομοκρατία, η φτώχεια, ο φασισμός, αλλά και ο έρωτας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
To νόημα τού να ανεβάζεις Πλάτωνα στην εποχή του ΤikTok

Άννα Κοκκίνου / To νόημα τού να ανεβάζεις το Συμπόσιο του Πλάτωνα στην εποχή του tinder

Η Άννα Κοκκίνου στη νέα της παράσταση αναμετριέται με το «Συμπόσιο» του Πλάτωνα και τις πολλαπλές όψεις του Έρωτα. Εξηγεί στη LiFO για ποιον λόγο επέλεξε να ανεβάσει το αρχαίο φιλοσοφικό κείμενο, πώς το προσέγγισε δραματουργικά και κατά πόσο παραμένουν διαχρονικά τα νοήματά του.
M. HULOT
«Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Θέατρο / «Άμα σε λένε “αδελφή”, πώς να δεχτείς την προσβολή ως ταυτότητά σου;»

Η παράσταση TERAΣ διερευνά τις queer ταυτότητες και τα οικογενειακά τραύματα, μέσω της εμπειρίας της αναγκαστικής μετανάστευσης. Μπορεί τελικά ένα μέλος της ΛΟΑΤΚΙΑ+ κοινότητας να ζήσει ελεύθερα σε ένα μικρό νησί;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος από μικρός είχε μια έλξη για τα νεκροταφεία ή Όλα είναι θέατρο αρκεί να στρέψεις το βλέμμα σου πάνω τους ή Η παράσταση «Τελευταία επιθυμία» είναι ένα τηλεφώνημα από τον άλλο κόσμο

Θέατρο / «Ας απολαύσουμε τη ζωή, γιατί μας περιμένει το σκοτάδι»

Ο Αντώνης Αντωνόπουλος, στη νέα του παράσταση «Τελευταία Επιθυμία», δημιουργεί έναν χώρο όπου ο χρόνος για λίγο παγώνει, δίνοντάς μας τη δυνατότητα να συναντήσουμε τους νεκρούς αγαπημένους μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ