Μια περιπλάνηση στα αστέρια με οδηγό τη Σαπφώ στο Αστεροσκοπείο Αθηνών

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Σε ένα από τα πιο ωραία μέρη της Αθήνας, στον Λόφο των Νυμφών, το παλαιότερο ερευνητικό ίδρυμα στην Ελλάδα φιλοξενεί μια περιπλάνηση στα αστέρια, μέσα στον χώρο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη
0

Η ομάδα που ακολουθεί τον ξεναγό μας πριν από την παράσταση «Σαπφώ, Καταστερωμένη – Ένα Μουσικό Αστροφυσικό Ταξίδι» κοιτάζει τον συννεφιασμένο ουρανό. Η Αθήνα παίζει παιχνίδι με τα σύννεφα, αλλού κάθονται βαριά, μολυβένια, πάνω από τα Τουρκοβούνια, αλλού αφήνουν χώρο στο φως λίγο πριν τη δύση του ηλίου, στο Φάληρο.

Σε ένα από τα πιο ωραία μέρη της Αθήνας, στον Λόφο των Νυμφών, το παλαιότερο ερευνητικό́ ίδρυμα στην Ελλάδα φιλοξενεί μια περιπλάνηση στα αστέρια, μέσα στον χώρο του Αστεροσκοπείου Αθηνών, με οδηγό τη Σαπφώ, σε μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα και μουσική του Θοδωρή Οικονόμου. Η Ρηνιώ Κυριαζή, που υπογράφει τη σκηνοθεσία και τη δραματουργική επεξεργασία, είναι η ερμηνεύτρια-ξεναγός μας στο ταξίδι που ξεκινάμε.

Η ομάδα μας μπαίνει στον φτιαγμένο από μάρμαρο Αίγινας, με θόλο διαμέτρου 8 μέτρων χώρο που φτιάχτηκε από τον γαλλικό οίκο Gautier το 1902. Πήρε το όνομά του από τον Δημήτριο Δωρίδη, Έλληνα της Γαλλίας που δώρισε όλη την περιουσία του στο ελληνικό κράτος. Το επιβλητικό τηλεσκόπιο γύρω από το οποίο καθόμαστε λειτούργησε για πρώτη φορά από τον καθηγητή Δημήτριο Αιγινήτη, πέμπτο διευθυντή του Αστεροσκοπείου Αθηνών, που έδωσε το όνομά του και στο δρομάκι που οδηγεί προς το Αστεροσκοπείο. Υπήρξε το μεγαλύτερο τηλεσκόπιο της Ελλάδας μέχρι το 1959.

Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από τις οκτώ φάσεις της Σελήνης, από την πρώτη, τη νέα σελήνη, όπου η Σελήνη δεν φαίνεται καθόλου, μέχρι την Πανσέληνο όπου ο Ήλιος, η Γη και η Σελήνη βρίσκονται σε ευθεία, και μέχρι να χαθεί ξανά στον έναστρο ουρανό.

Η Ρηνιώ Κυριαζή πάντα ήθελε να κάνει κάτι για τη Σαπφώ αλλά δεν ήξερε τι. Σε μια βόλτα στο Αστεροσκοπείο και στον Λόφο των Νυμφών κάτι σκίρτησε μέσα της απροσδόκητα. Ένιωσε πως εκεί ήταν η στιγμή – ο τόπος και ο χρόνος.

«Μέσα στο τηλεσκόπιο που δείχνει τα αστέρια, μετά από το περπάτημα, μετά από την εκδρομή, μετά τη βόλτα, εκεί που μπορείς να αγκαλιάσεις τον αγαπημένο σου κάτω από τα δέντρα, είναι ένας τόπος σαπφικός» λέει. «Πρότεινα στον Θοδωρή Οικονόμου να φτιάξει τη μουσική, πάντα ήθελα να δουλέψω μαζί του, η λεπτότητα και το βάθος του με συγκινούν. Τα τραγούδια του κυλούν με την ομορφιά που έχει το αεράκι της θάλασσας.

Μεγάλη μου τιμή να συναντηθώ με τον Παντελή Μπουκάλα, η Σαπφώ είναι για κείνον μια μεγάλη αγάπη. Η μετάφρασή του είναι βάλσαμο, με τον τρόπο του ποιήματος που είναι φτιαγμένο για να τραγουδιέται: "Δεν έγραφε η Σαπφώ, τραγουδούσε. Μην τη βλέπεις στις μεταγενέστερες αναπαραστάσεις με το σημειωματάριο στο χέρι – καμία σχέση". Φτιάχτηκε έτσι η Σαπφώ καταστερωμένη».

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ. Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Του Δία κόρη, Αφροδίτη αθάνατη,
που θρόνο πλουσιοστόλιστο κατέχεις,
δολοπλέχτρα εσύ, δέομαί σου, μη, δέσποινά μου,
μη την ψυχή μου με λύπες βασανίζεις και με πόνους.

Στην απόλυτη σιωπή που επικρατεί, ακούγεται η καθαρή φωνή της Ρηνιώς, καθισμένης στη μεγάλη σκάλα του τηλεσκοπίου, να μας οδηγεί σε ένα διαυγές συναισθηματικό ταξίδι στην απεραντοσύνη του σύμπαντος μέσα από έναν ύμνο στην αγάπη. Η αφήγηση ξεδιπλώνεται μέσα από τις οκτώ φάσεις της Σελήνης, από την πρώτη, τη νέα σελήνη, όπου η Σελήνη δεν φαίνεται καθόλου, μέχρι την Πανσέληνο όπου ο Ήλιος, η Γη και η Σελήνη βρίσκονται σε ευθεία, και μέχρι να χαθεί ξανά στον έναστρο ουρανό.

Στις ερωτήσεις για τα άστρα απαντά η Σαπφώ. Στις ερωτήσεις για τον κόσμο απαντά η μουσική. Εδώ ξεδιπλώνονται σαν θαύματα ο χρόνος και ο χώρος, η γη και ο ουρανός, το φθαρτό και το άφθαρτο, ο έρωτας και η τέχνη. Η ποίηση και η μουσική και τα μυστήρια της επιστήμης συνδέονται. Ο Θοδωρής Οικονόμου παίζει στο πιάνο, ο sound designer Νικόλας Καζάζης επεξεργάζεται τους ήχους ζωντανά και όλοι φανταζόμαστε μια απεραντοσύνη πάνω από τα σύννεφα που σκεπάζουν τον ουρανό.

Η Ρηνιώ μιλά για ένα «δικό της πράγμα» σε μια αφήγηση μαγική. Άκουγε τα ποιήματα της Σαπφώς από τον πατέρα της στις εκδρομές. «Στη Λέσβο το μεγάλο γίνεται μικρό, ο άνθρωπος μωρό, το μωρό μωρέλιμ’, το αρσενικό θηλυκό, η γιόκασιμ’, η Αριστείδηςσιμ’, το εδώ έδιω και η Σαπφώ Σαπφούδα. Οι ήχοι κελαρύζουν, τα τοπία εναλλάσσονται, η ποίηση οργιάζει, η φύση τραγουδάει, κάθε πέτρα είναι ξεχωριστή – γεμάτη μύθους και ιστορίες. Το Σίγρι, η Ερεσός, η Μυτιλήνη και η Σαπφώ να περιπλανιέται. Κυρίως εκείνο το "ὄττω τις ἔραται", ή "γλυκύπικρον ἀμάχανον ὄρπετον", ή "σοὶ χάριεν μὲν εἶδος […] τετίμακ ἔξοχά σ' Ἀφροδίτα"». Και ένιωθα ξεχωριστή μέσα από την αγάπη του πατέρα μου. "Αυτό που αγαπά ο καθένας, αυτό λέω το ωραιότερο"».

Η Σαπφώ κοιτάζει τις Πλειάδες, αιώνες αργότερα οι επιστήμονες μαγεμένοι μέσα στα μυστήριά της επιχειρούν να μάθουν πότε γράφτηκε το ποίημα, αν ήταν χειμώνας ή άνοιξη, αν ήταν πρωί ή απόγευμα. «Και λένε ακόμα πως όταν κάποιος βαθιά ερωτευμένος στρέψει λοξά το βλέμμα του προς την Αφροδίτη, ώρα νυκτός, ενόσω τραγουδάει την αγάπη, θα διακρίνει τον αστερισμό της Σαπφώς» ακούμε να αφηγείται η Ρηνιώ.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Εδώ ξεδιπλώνονται σαν θαύματα ο χρόνος και ο χώρος, η γη και ο ουρανός, το φθαρτό και το άφθαρτο, ο έρωτας και η τέχνη. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Αργότερα, μου λέει ότι η γιαγιά της λεγόταν Σαπφώ και είχε αγαπήσει τον κύριο Στέλιο γιατί της τραγουδούσε καντάδες στο σοκάκι και της έφερνε ανεμώνες από το βουνό. «Πάντα οι ανεμώνες θα είναι για μένα εκείνο το τραγούδι: "Μήνυσέ μου να σου στείλω λαλεδάκια απ’ το βουνό, να τα βάλεις στο ποτήρι να θαρρείς πως είμαι εγώ".

Η γιαγιά μου η Σαπφώ έγραφε ποιήματα: "Θα ’θελα να ’μουν όστρακο στα βράχια, στ' ακρογιάλι και στο λαιμό του κοριτσιού να ’μουν μαργαριτάρι". Και με νανούριζε κάθε βράδυ με τραγούδια και με αινίγματα. Μεγάλωσα μέσα στον μύθο, νόμιζα πως θα απλώσω το χέρι μου και θα πιάσω την Αφροδίτη, την Άρτεμι, τις Μούσες και τις Χάριτες. Μας χαμογελούσαν όταν έβγαινε η Σελήνη, όταν θρόιζαν τα φύλλα, όταν βρίσκαμε στη θάλασσα ένα ματάκι της Παναγίας ή ένα αυτί της Αφροδίτης. Αυτή είναι η δική μου Σαπφώ, η αγάπη για τη ζωή και τον έρωτα, η τέχνη της ζωής, το τραγούδι της. Η τόλμη, η ατίθαση, ελεύθερη ψυχή της».

Αυτή η δραματουργία κρύβει πολύ κόπο. Η εικόνα της φαντασίας που δημιουργεί είναι απέραντη, ανοίγει τον θόλο, κυλάει στα ξύλινα ψαροκόκκαλα στο πάτωμα και στην οροφή για να φύγει και να χαθεί στα σμήνη των αστερισμών. Οι οκτώ φάσεις της Σελήνης που ακούμε είναι ένας κύκλος, μία ζωή, ένα πέρασμα.

Μέσα σε αυτές η Σαπφώ μιλάει για τη νεότητα, τη μητρότητα, τη δημιουργία, τον έρωτα, τα γηρατειά, τον θάνατο και ξανά τον έρωτα. Στις μεταβάσεις πλέκονται οι «Καταστερισμοί» του Ερατοσθένη, κείμενο του 3ου π.Χ αι. με την περιγραφή των μύθων και του σχηματισμού των αστερισμών τους, και Ο «Επιτάφιος Αδώνιδος» του Βίωνος, του 2ου π.Χ. αι., σε μετάφραση του Π. Μπουκάλα, ένα ποίημα για τα Αδώνεια, τη γιορτή της Αφροδίτης και του Άδωνη που λέγεται ότι η Σαπφώ ανέδειξε στη Λέσβο. Η μουσική απλώνεται ευγενικά ενώ ακούγεται το «Αδύνατο λέω πως είναι τον ουρανό ν’ αγγίξω».

Καταδυόμαστε σιωπηλά στη μεγάλη ποίηση. «Αν η λάμψη των αστεριών που βλέπουμε σήμερα είναι το παρελθόν τους που γίνεται για μας παρόν, ίσως το φως τους να ξεκίνησε το ταξίδι του όταν η Σαπφώ ζούσε. Η Σαπφώ είναι παρελθόν, αλλά τα ποιήματά της είναι μέλλον. Το μέλλον που θα θέλαμε. Πολύ μπροστά από την εποχή της και από τη δική μας.

Είναι εκείνη που πρώτη χρησιμοποιεί στην ποίηση το πρώτο πρόσωπο, εκφράζει τον πόνο, περιγράφει τολμηρά το σώμα και τον πόθο του. Μιλάει για τον έρωτα και τη ζωή με μια λαχτάρα που μας λείπει. Αυτό το μικρό μας πέρασμα, σαν μια λάμψη αστεριού που σβήνει, μας καλεί η Σαπφώ να χαρούμε, να ρουφήξουμε τη στιγμή ως το μεδούλι, να την κατασπαράξουμε – ερωτευμένοι. Αν και δεν μας ανήκει τίποτα, το όλον μας ανήκει» λέει η Ρηνιώ.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη
Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Όταν κλείνει ο θόλος μένουμε να φανταζόμαστε το νεφέλωμα του Ωρίωνα ή την Κασσιόπη που φαίνονται στον μαρτιάτικο ουρανό. Τα σύννεφα δεν έχουν διαλυθεί. Η παράσταση έχει τελειώσει. Στεκόμαστε μέσα στις σκιές των δέντρων και μπροστά μας η πόλη λαμπυρίζει σαν αστερισμός και αυτή, αδιευκρίνιστος και μυστηριώδης.

Θέλει ταλέντο να αναγνωρίζεις τους αστερισμούς, να ίπτασαι στην απεραντοσύνη. Όμως για λίγο, μέσα στον θόλο του τηλεσκοπίου Δωρίδη, τα αστέρια ήρθαν και ενώθηκαν με «στίχους μεγαλοφυείς που κόβουν την ανάσα», «με μια από τις πλέον εμβληματικές μορφές της αρχαιότητας και τις ελάχιστες γένους θηλυκού, που ενέπνευσε συγγραφείς, ποιητές, μουσικούς, φιλοσόφους και ρήτορες, πυροδότησε πάθη και εντάσεις, επιβίωσε από πολλές απόπειρες "δολοφονίας", αναγορεύτηκε σε φεμινιστικό και queer σύμβολο, απέκτησε ακτινοβολία διαχρονική και παγκόσμια», όπως γράφει ο Θοδωρής Αντωνόπουλος στο θέμα του στη LiFO «Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο».

Φτάνοντας σπίτι μου, επιθυμούσα να θυμηθώ στίχο-στίχο αυτή την υπέροχη μετάφραση του Παντελή Μπουκάλα, να μπω ξανά στον κόσμο μιας ποίησης με τη μυθολογία των άστρων και των αστερισμών και τη δύναμη της έκφρασης του έρωτα. Και να πάω μια μέρα στις ξεναγήσεις για το κοινό στο τηλεσκόπιο Δωρίδη, να μπορέσω να καταλάβω τα αστέρια και τις θέσεις τους. Αυτές τις επιθυμίες γεννά η παράσταση, πέρα και πάνω από εμάς, την ανακάλυψη της δύναμης των μυστηρίων, των αισθημάτων και του σύμπαντος.

Σαπφώ Αστεροσκοπείο Facebook Twitter
Οι οκτώ φάσεις της Σελήνης που ακούμε είναι ένας κύκλος, μία ζωή, ένα πέρασμα. Μέσα σε αυτές η Σαπφώ μιλάει για τη νεότητα, τη μητρότητα, τη δημιουργία, τον έρωτα, τα γηρατειά, τον θάνατο και ξανά τον έρωτα. Φωτ.: Αναστασία Γιαννάκη

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σαπφώ: Τόσο γνωστή μα τόσο άγνωστη

Αρχαιολογία & Ιστορία / Σαπφώ: Ένα διαχρονικό, παγκόσμιο, φεμινιστικό και queer σύμβολο

Τι κάνει τόσο ιδιαίτερη την ξακουστή ποιήτρια, συνθέτρια και παιδαγωγό από τη Λέσβο και γιατί 2.600 χρόνια μετά τη γέννησή της εξακολουθεί να προβληματίζει, να συγκινεί και να συναρπάζει;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Οι σιωπηλές ποιήτριες του αρχαίου κόσμου αποκτούν ξανά φωνή

Θέατρο / Οι σιωπηλές ποιήτριες του αρχαίου κόσμου αποκτούν ξανά φωνή

Ο άγνωστος κόσμος των ποιητριών της αρχαιότητας έρχεται στο φως, με την παράσταση «Σιωπηλών Σπαράγματα» που αντλεί υλικό από το ομώνυμο βιβλίο του Θάνου Τσακνάκη και θα πραγματοποιηθεί στην Ελευσίνα, σε επιμέλεια Μιχαήλ Μαρμαρινού, μουσική Λένας Πλάτωνος, με ερμηνεύτρια τη Μαρία Φαραντούρη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ