Μια ελληνίδα σκηνογράφος στην Ταϊβάν

Μια ελληνίδα σκηνογράφος στην Ταϊβάν Facebook Twitter
0

Μια ελληνίδα σκηνογράφος στην Ταϊβάν Facebook Twitter
«Ο Μαδαφάκας Με Το Καπέλο». Φωτο: Nikos Katsaros


Το φεστιβάλ World Stage Design διοργανώνεται κάθε τέσσερα χρόνια, σε μία διαφορετική πόλη του κόσμου, με σκοπό να αναδείξει νέους, αλλά και καταξιωμένους σκηνογράφους ανά τον κόσμο, καθώς και τις δουλειές τους, που με τα χρόνια, όπως παρατήρησαν και οι ιθύνοντες του φεστιβάλ γίνονται όλο και πιο αξιόλογες. Οι διακριθέντες έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τα έργα που επιλέχθηκαν από την επιτροπή του φεστιβάλ σε μία μεγάλη έκθεση, αλλά και να παρακολουθήσουν σεμινάρια, workshops, performances και εκθέσεις που θα τους εμπνεύσουν και θα διευρύνουν τους ορίζοντές τους.


Η Ερμίνα Αποστολάκη, έχει κάθε λόγο να είναι περήφανη, καθώς είναι η μοναδική ελληνική συμμετοχή, που διακρίθηκε στους 60 φιναλίστ της κατηγορίας "Emerging Designer", με τα έργα «Don't forget to go home» και «Ο Μαδαφάκας Με Το Καπέλο».


Η Ερμίνα, αφού παρακολούθησε το εργαστήριο Σκηνογραφίας της σχολής Βακαλό, ολοκλήρωσε τις µεταπτυχιακές της σπουδές στη σκηνογραφία και τη σύνθεση σκηνικού χώρου στο Technical University of Berlin. Έκτοτε έχει εργαστεί σε αξιόλογες παραγωγές του θεάτρου και του κινηματογράφου, ενώ έχει παρακολουθήσει επιµορφωτικά σεµινάρια σκηνογραφίας και ενδυµατολογίας στην Ελλάδα αλλά και το εξωτερικό. Αυτή την περίοδο, μάλιστα, παράλληλα με τις δουλειές της, παρακολουθεί το ερευνητικό µεταπτυχιακό πρόγραµµα Αρχιτεκτονική Χώρος Πολιτισµός µε κατεύθυνση στην γνωσιολογία της Αρχιτεκτονικής της Σχολής Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του Μετσόβειου Πολυτεχνείου.

Μία από τις τελευταίες της δουλειές ήταν και η παράσταση «Αγγελική» σε σκηνοθεσία Κατερίνας Δαμβόγλου, που ανέβηκε για δύο χρονιές στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Η Ερμίνα μιλά στο LIFO.gr για το πώς είναι η ζωή μιας νεαρής σκηνογράφου στην Ελλάδα της κρίσης, αλλά και για τη σημαντική αυτή διάκριση.

— Πώς νιώθεις για τη διάκρισή σου;

Φοβερά έκπληκτη νιώθω, γιατί είναι κάτι που δεν το περίμενα καθόλου. Η διαδικασία επιλογής σε μια τέτοιου μεγέθους διοργάνωση σημαίνει υψηλό ανταγωνισμό, οπότε σε τέτοιες περιπτώσεις πάντα προετοιμάζω τον εαυτό μου, κυρίως για την πιθανότητα της μη επιλογής. Σε δεύτερο χρόνο, αισθάνομαι φοβερή περιέργεια για την εμπειρία της συμμετοχής, από την πλευρά του εκθέτη αυτή τη φορά, σε μια παγκόσμιας εμβέλειας διοργάνωση.

Η ζωή για μια νεαρή σκηνογράφο στην Ελλάδα του 2016 κινείται σε όμοιο πλαίσιο με αυτό των υπολοίπων κατοίκων της χώρας. Ξεχειλίζει από σουρεαλισμό, προσπάθεια για επιβίωση και μια διαρκή μάχη για τη διατήρηση μιας κάποιας ελπίδας.


— Πως είναι η ζωή για μια νεαρή σκηνογράφο στην Ελλάδα του 2017;

Δεν είμαι η πιο κατάλληλη να απαντήσω σε αυτή την ερώτηση, καθώς δεν έχουν περάσει ούτε 2 χρόνια από την στιγμή που επέστρεψα από το Βερολίνο στην Αθήνα, όπου και κατοικούσα από το 2011. Αφενός, αυτό σημαίνει πως έχασα ένα σημαντικό κομμάτι διαμόρφωσης μιας καθημερινότητας στην πόλη σε ένα χρονικό πλαίσιο αρκετά σημαντικό για την Αθήνα και την εξέλιξή της, αφετέρου, σε προσωπικό επίπεδο, ακόμα βιώνω μια ιδιόμορφη περίοδο προσαρμογής, που δεν μου έχει επιτρέψει να αισθανθώ οργανικό κομμάτι της πόλης. Πάντως, κατά γενική ομολογία, η ζωή για μια νεαρή σκηνογράφο στην Ελλάδα του 2016 κινείται σε όμοιο πλαίσιο με αυτό των υπολοίπων κατοίκων της χώρας. Ξεχειλίζει από σουρεαλισμό, προσπάθεια για επιβίωση και μια διαρκή μάχη για την διατήρηση μιας κάποιας ελπίδας.

Μια ελληνίδα σκηνογράφος στην Ταϊβάν Facebook Twitter
Αγγελική. Φωτο: Dominiki Mitropoulou


— Ταξιδεύεις για τη δουλειά σου; Ποια είναι η πιο ωραία εμπειρία που είχες στο εξωτερικό μέχρι σήμερα;

Ναι, ταξιδεύω για τη δουλειά μου και μου αρέσει πολύ. Και τώρα που απαντώ σε αυτές τις ερωτήσεις βρίσκομαι εκτός Ελλάδας για γυρίσματα. Αν θα έπρεπε να ξεχωρίσω μια εμπειρία που είχα στο εξωτερικό αυτή θα ήταν η συμμετοχή μου με υποτροφία στο international workshop SharedSpace: Weather που διοργανώθηκε από το Zbigniew Raszewski Theatre Institute της Βαρσοβίας σε συνεργασία με την The Prague Quadrennial of Performance Design and Space, όπου είχα την ευκαιρία να παρακολουθήσω μαθήματα από τον Mike Pearson για το site specific performance (σ.σ.: παραστατικά δρώμενα που είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον τόπο/χώρο). Η εμπειρία αυτή μου «ξύπνησε» το ενδιαφέρον πάνω σε προωθημένα ζητήματα χώρου και άνοιξε το κεφάλαιο της ενασχόλησής μου με την έρευνα.


— Αντλείς έμπνευση μόνο από τα έργα που καλείσαι να επιμεληθείς ή σε βοηθούν και άλλα πράγματα;

Το έργο σίγουρα λειτουργεί σαν εργαλείο έμπνευσης, ωστόσο κυρίως κινητοποιούμαι δημιουργικά από τους σκηνοθέτες που κατά καιρούς έχω συνεργαστεί και τον τρόπο που προσεγγίζουν είτε ένα θεατρικό έργο, είτε ένα σενάριο. Είναι αυτή η διαδραστική διαδικασία μεταξύ σκηνογράφου και σκηνοθέτη που μου δίνει ώθηση για να εμπνευστώ.

— Ποια από τις μέχρι τώρα δουλειές σου ξεχωρίζεις και γιατί;

Αγαπώ όλες τις δουλειές μου το ίδιο και μου είναι πολύ δύσκολο να ξεχωρίσω μία από αυτές. Είμαι σίγουρα πολύ συναισθηματικά συνδεδεμένη με τα δύο projects που θα παρουσιάσω στην Ταϊβάν. Το "Don't forget to go home" και "Ο μαδαφάκας με το καπέλο" σηματοδότησαν τόσο σε προσωπικό επίπεδο το κλείσιμο ενός κύκλου και την επιστροφή μου στην Αθήνα, όσο και την επανεμφάνιση στα εγχώρια καλλιτεχνικά δρώμενα μετά από αρκετά χρόνια.


— Αν έπρεπε να διαλέξεις ανάμεσα σε θέατρο και κινηματογράφο, τι θα διάλεγες;

Δεν θα ήθελα ποτέ να αναγκαστώ να επιλέξω ανάμεσα σε θέατρο και κινηματογράφο. Αγαπώ και τα δύο είδη εξίσου καθώς μου δίνουν την δυνατότητα να εκφραστώ με τελείως διαφορετικούς τρόπους.


— Ποιοι είναι οι στόχοι σου από εδώ και πέρα;

Ο βασικός μου στόχος είναι να συνεχίσω να επιμένω να συμμετέχω σε όσο πιο πολλά και ενδιαφέροντα project γίνεται.

Μια ελληνίδα σκηνογράφος στην Ταϊβάν Facebook Twitter
«Don't forget to go home». Φωτο: Kostis Kalivretakis

Info: Το WSD 2017, θα διεξαχθεί 1 – 9 Ιουλίου στην Ταϊβάν

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Παπαδόπουλος: «Κάθε μορφή τέχνης χρειάζεται το εσωτερικό βάθος»

Θέατρο / Χρήστος Παπαδόπουλος: «Mε αφορά πολύ το "μαζί"»

Το «τρομερό παιδί» από τη Νεμέα που συμπληρώνει φέτος δέκα χρόνια στη χορογραφία ανοίγει το φετινό 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας με τους Dance On Ensemble και το «Mellowing», μια παράσταση για τη χάρη και το σθένος της ωριμότητας.  
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάνεις χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη σου ανάγκη

Χορός / «Κάνουμε χορό γιατί αυτή είναι η μεγάλη μας ανάγκη»

Με αφορμή την παράσταση EPILOGUE, ο διευθυντής σπουδών της σχολής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μάτσκαρης και έξι χορευτές/χορεύτριες μιλούν για το δύσκολο στοίχημα τού να ασχολείται κανείς με τον χορό στην Ελλάδα σήμερα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ