Η Μυρτώ Αλικάκη θέλει να δουλεύει και να μη μιλά καθόλου

Η Μυρτώ Αλικάκη θέλει να δουλεύει και να μη μιλά καθόλου Facebook Twitter
0

Στο μυαλό είναι ο στόχος! Αυτή είναι ίσως η πρώτη φράση της Κατερίνας Γώγου, που θυμάται κανείς. Είναι ο τίτλος της μουσικοθεατρικής παράστασης που παρουσιάζεται κάθε Δευτέρα στο Ρυθμός-stage, σε σκηνοθεσία Γιώργου Κορδέλλα. Μελοποιημένα ποιήματα και θεατροποιημένα πεζά, ζωντανεύουν σε αυτό το αφιέρωμα.

Στη σκηνή, η Μυρτώ Αλικάκη, διαβάζει αποσπάσματα από το έργο της.

Τη συναντήσαμε και μιλήσαμε για την παράσταση:

Τι ακριβώς κάνετε επί σκηνής;

Αυτή είναι μια παράσταση στην οποία διαβάζω αυτοβιογραφικά αποσπάσματα από κείμενα της Κατερίνας Γώγου και η Νάνα Μπινοπούλου με τον Κώστα Χαριτάτο θα ερμηνεύουν τα μελοποιημένα ποιήματά της από την πολυσυλλεκτική παραγωγή «Πάνω κάτω η Πατησίων».

Αυτά εναλλάσσονται στη σκηνή με τα τραγούδια και προβολές οπτικού και οπτικοακουστικού υλικού (από slideshow γνωστού και ανέκδοτου φωτογραφικού υλικού, αποσπάσματα από παλιές και νεώτερες ταινίες στις οποίες συμμετείχε και super8 film από το προσωπικό αρχείο του Γιώργου Κορδέλλα, τραβηγμένο από τον ίδιο στο σπίτι της Κατερίνας).

Είναι η πρώτη φορά που έρχεσαι σε επαφή με το έργο της Κατερίνας Γώγου;

Πέρσι ήρθα σε επαφή για πρώτη φορά, όταν διάβασα κάποια ποιήματά της σε μια παρουσίαση.

Την είχα ακουστά, αλλά μέχρι τότε δεν είχα μπει στον κόπο και χοντρικά ήξερα περίπου αυτό που πιστεύει ο κόσμος.

Πως σου φάνηκε η ποίησή της;

Μου άρεσε που διάβασα πολλά πράγματα πίσω από τους στίχους και τα κείμενα, τα οποία αλλάζουν μέσα στο χρόνο. Στην πρώϊμη περίοδό της γράφει μια επαναστατική ποίηση με αναρχικά στοιχεία, αλλά στη συνέχεια αλλάζει η προβληματική της. Αποτάσσει το αμιγώς πολιτικό και αρχίζει να την απασχολεί το πιστεύω της.

Ποιό είναι αυτό;

Να είναι οι άνθρωποι ελεύθεροι και ευτυχισμένοι. Εκεί ακριβώς βιώνει και μια ματαίωση μέσα στις υπαρξιακές της αναζητήσεις και στη συνέχεια το περιθώριο και τη μοναξιά.

Την απασχολεί η σχέση της με το παρελθόν και η μητρότητα. Ειδικά η μητρότητα, την απασχολεί πολύ. Κατά τη γνώμη μου είναι μια εσωτερική ποιήτρια και αν θέλουμε να μιλήσουμε γραμμικά για το έργο της βλέπουμε μια διαδρομή από το πνεύμα της επανάστασης στην εσωτερικότητα.

Εσύ στη σκηνή την υποδύεσαι;

Οχι, να το ξεκαθαρίσουμε αυτό. Αυτό είναι ένα αφιέρωμα στην Κατερίνα Γώγου. Εγώ, σαν ηθοποιός, διαβάζω τα ποιήματα και κάποια πεζά της, δεν την υποδύομαι. Διαβάζοντάς την, επιχείρησες να βρεις μια άλλη πλευρά της; Εγώ προσπαθώ να την αντιμετωπίσω όπως πιστεύω και όχι ακριβώς όπως πιστεύεται.

Δηλαδή;

Να βρω τη δυναμική της, την τρυφερή της πλευρά, την παιδική της πλευρά και το πιο ευάλωτό της κομμάτι.

Ο κόσμος που έρχεται στην παράσταση πως αντιμετωπίζει αυτά που ακούει;

Η Κατερίνα Γώγου, με έναν τρόπο είναι επίκαιρη κάθε τόσο. Αυτά που έχει γράψει ακουμπάνε στις εποχές και στις γενιές. Έρχονται συνομίληκοί της, ή λίγο νεώτεροί της, έρχονται 35άρηδες που την έχουν ακούσει ή έχουν διαβάσει αποσπασματικά κάποια ποιήματα και βλέπεις την αντίδρασή τους. Δημιουργείται μια ατμόσφαιρα, μια δύναμη και αυτό δείχνει ότι τα γραπτά της ξεπερνούν το χρόνο και φτάνουν όλο και σε περισσότερους ανθρώπους σαν να γράφτηκαν χθες.

Είναι αλήθεια ότι σιχαίνεσαι τις συνεντεύξεις;

Ναι. Αλλά έχω συνηθίσει.

Με το κεφάλι θρύψαλα

απ΄ τη μέγγενη των παζαριών σας

την ώρα της αιχμής και κόντρα στο ρεύμα

θ΄ ανάψω μια μεγάλη φωτιά

και κει θα ρίξω όλα τα Μαρξιστικά σας βιβλία

έτσι που να μη μάθει ποτέ η Μυρτώ

τα αίτια του θανάτου μου.

Μπορείτε να της πείτε ότι δεν άντεξα την άνοιξη

ή πως πέρασα με κόκκινο.

Ναι. Αυτό είναι πιο πιστευτό.

Με κόκκινο. Αυτό να της πείτε.

Ξεκίνησα να αντιγράφω 4 από τα ποιήματα που διάλεξαν ο σκηνοθέτης Γιώργος Κορδέλλας και η Μυρτώ Αλικάκη από αυτά που διαβάζονται στην παράσταση. Δε μου κάθεται το μονοτονικό. Ήθελα τις σελίδες του βιβλίου. Λίγο παλιές, τσαλακωμένες, με τυπογραφικά που δεν υπάρχουν.
Προτιμώ αυτή τη μορφή που ακολουθεί.

*****

Θέατρο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ