Η γοητεία του άγνωστου

Η γοητεία του άγνωστου Facebook Twitter
Tim Crouch
0

Το τελευταίο έργο του Tim Crouch, Death of the author, ήταν ίσως από τα πιο αμφιλεγόμενα της βρετανικής θεατρικής παραγωγής του 2010. Πάρα πολλοί από τους θεατές εγκατέλειψαν στη μέση του έργου, άλλοι έβαλαν τις φωνές, κριτικοί αναγκάστηκαν να γράψουν ολόκληρα άρθρα για να εξηγήσουν ότι δεν ξέρουν πώς ακριβώς νιώθουν.

Κι όμως, οκτώ χρόνια πριν, ο Crouch δεν ήταν παρά ένας άνεργος και άσημος ηθοποιός, που πήγαινε από οντισιόν σε οντισιόν. Όλα αυτά άλλαξαν όταν έγραψε κι έπαιξε ο ίδιος στο έργο του, Μy Αrm, την ιστορία ενός παιδιού που έβαλε το χέρι του πάνω από το κεφάλι του στα δέκα του και δεν το ξανακατέβασε, έργο αλληγορικό, με την ιστορία μιας χειρονομίας να στιγματίζει μια ολόκληρη ζωή. Το έργο γνώρισε αναπάντεχη επιτυχία και οδήγησε στο δεύτερο, εξίσου πειραματικό έργο, Αn oak tree. Ένας πατέρας χάνει την κόρη του σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ο άνδρας που τη σκότωσε είναι υπνωτιστής κι από τη στιγμή που έγινε το δυστύχημα έχασε την ικανότητά του να υπνωτίζει. Ο πατέρας προσφέρεται ως εθελοντής στον υπνωτιστή.

Ο υπνωτιστής είναι ο Tim Crouch. O πατέρας, όμως, είναι ένας διαφορετικός κάθε φορά ηθο- ποιός, ο οποίος δεν έχει ιδέα περί τίνος πρόκειται πριν ανέβει στη σκηνή. (Στο παρελθόν, τον πατέρα έχουν υποδυθεί από άσημοι θεατρικοί ηθοποιοί μέχρι τη Sophie Okonedo, τη Juliet Aubrey και την αφρόκρεμα του βρετανικού θεάτρου). Τα δύο έργα έρχονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά και θα παιχτούν στο Bios δύο φορές το καθένα.

Πώς αισθάνεστε που παίζετε απέναντι σε κάποιον που δεν έχει ιδέα για τι πράγμα μιλάει το έργο; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε ποιος θα είναι ο ξένος στην ελληνική παράσταση;

Έχω παίξει το An oak tree 286 φορές με 286 διαφορετικούς ηθοποιούς ανά τον κόσμο. Κάθε φορά συναντάω τον ηθοποιό μια ώρα πριν ξεκινήσει το έργο. Καμιά φορά ξέρω ποιος έρχεται και καμιά φορά όχι. Είμαι ευτυχισμένος όπως και να ‘χει. Δεν έχει σημασία τι εμφάνιση, τι ηλικία έχουν, αν είναι άντρες ή γυναίκες. Η μόνη μου παράκληση είναι ο ηθοποιός να μην έχει διαβάσει ή δει το έργο - πρέπει να ξέρει όσα ξέρει ένας θεατής. Πριν τους γνωρίσω, νιώθω έναν μεγάλο ενθουσιασμό, τον ενθουσιασμό για το άγνωστο. Μέσα στο άγνωστο μπορεί κανείς να βρει σπουδαία πράγματα. Στο πέρασμα του χρόνου έχω μάθει να εμπιστεύομαι το καινούργιο της εμπειρίας και να απολαμβάνω την ανακάλυψη. Το Αn oak tree είναι μια ιστορία για την απώλεια και την τέχνη. Αυτή την ιστορία τη λέει καλύτερα κάποιος που δεν ξέρει το έργο.

Σε αυτήν τη μια ώρα πριν από την παράσταση τι τους λέτε;

Δεν τους διηγούμαι την ιστορία, ούτε τους μιλάω για το έργο. Συναντιόμαστε και πίνουμε νερό ή τσάι, αν και καμιά φορά ζητούν ουίσκι (!). Δουλειά μου είναι να δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης σε σύντομο χρονικό διάστημα: σε αυτήν τη μια ώρα τους διαβεβαιώνω ότι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα κακό την ώρα της παράστασης, ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος για να κάνει κανείς κάτι τέτοιο και ότι ο τρόπος που θα παίξουμε οι δυο μας στην παράσταση θα είναι διαφορετικός από όλες τις προηγούμενες φορές. Τους προσκαλώ να εμπιστευτούν το ένστικτό τους, να πούμε μαζί μια ιστορία, να παίξουν μαζί μου και να είναι ηθοποιοί, γνωρίζοντας ότι ο καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά τι σημαίνει το να είσαι ηθοποιός. Κάνουμε πρόβα μιλώντας και να διαβάζοντας λίγο μέσα στον χώρο της παράστασης.

«Ξέρω ότι οι κριτικοί αναζητούν κυρίως το τελικό προϊόν και το "Αn oak tree" δεν ολοκληρώνεται. Ποτέ δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί. Δεν θα είναι ποτέ τέλειο κι αυτό εξάλλου είναι και το θέμα. Αλλά όλο αυτό είναι αντίθετο με την παραδοσιακή πρακτική της κριτικής», γράψατε στην «Guardian». Aνησυχείτε για το τι λένε οι κριτικοί για τη δουλειά σας;

Α, τι τέλεια ερώτηση! Η τέχνη είναι υποκειμενική. Η υποδοχή της αλλάζει από πρόσωπο σε πρόσωπο και από μέρος σε μέρος. Είναι μια ρευστή φόρμα. Το Αn oak tree το τιμάει αυτό, καμία παράσταση δεν είναι ίδια με την προηγούμενη, δεν έχουμε συνεννοηθεί τίποτα από πριν. Οι γραμμές που έχω γράψει λέγονται διαφορετικά σε κάθε παράσταση - μερικές φορές όπως φανταζόμουν ότι θα ειπωθούν, αν και δεν συμβαίνει συχνά κάτι τέτοιο. Και αυτό είναι καλό. Το κοινό αυτής της παράστασης βλέπει τις επιλογές που γίνονται κατά τη διάρκειά της. Δεν βλέπουν ένα έργο που έχει προβαριστεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, όπου κάθε απόφαση έχει σχεδιαστεί. To έργο πρέπει να κριθεί όχι βάσει μιας μόνο παράστασης, αλλά βάσει της ιδέας κάθε παράστασης. Για κάποιους κριτικούς αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Πιστεύω σε αυτό που επιχειρεί να κάνει το έργο.

Έχετε παρουσιάσει το «Αn oak tree» σε πολλές χώρες. Τι περιμένετε από το ελληνικό ακροατήριο;

Η Ελλάδα είναι η 17η χώρα στην οποία θα παρουσιάσω αυτό το έργο. Για μένα κάθε παράσταση του έργου είναι διαφορετική, δεν έχει σημασία σε ποια χώρα είμαι. Το έργο γιορτάζει τη διαφορετικότητα. Όσον αφορά τις προσδοκίες μου… τι να πω; Θα τις μάθω επί σκηνής.

Πώς νιώθετε επιστρέφοντας στο έργο σας «My Αrm» οκτώ χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση;

Το My Αrm είναι το πρώτο έργο που έγραψα. Πρωτοπαίχτηκε το 2003 και από τότε παίζεται πού και πού. Με αυτό το έργο βρήκα τη φωνή μου. Αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη δουλειά μου. Μου αρέσει να επιστρέφω εκεί. Τα λόγια του είναι χτισμένα μέσα μου. Δεν τα ξεχνάω ποτέ. Εμφανίζομαι μπροστά στο ακροατήριο και βγαίνουν αυτόματα. Σαν να επισκέπτομαι έναν παλιό φίλο.

Φανταζόσασταν ποτέ, όταν ήσασταν ένας ηθοποιός που πάλευε να βρει δουλειά, ότι μια μέρα θα γινόσασταν διάσημος θεατρικός συγγραφέας;

Α! Δεν ήξερα ότι είμαι διάσημος θεατρικός συγγραφέας. Για πολλά χρόνια ήμουν ηθοποιός κι ένιωθα ότι οι άνθρωποι που έγραφαν ήταν πολύ πιο έξυπνοι από μένα και είχαν κάποιου είδους μαγικό δώρο από γεννησιμιού τους. Νόμιζα ότι οι συγγραφείς κατείχαν την αλήθεια. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα μπορούσα να γράψω. Μόνο όταν αποφάσισα να παρατήσω το θέατρο -γιατί είχα χάσει τον δρόμο μου- αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου. Είμαι πολύ ευτυχισμένος που αυτή η απόφαση με έφερε εδώ που είμαι σήμερα και που μπορώ να φτιάξω τη δική μου δουλειά. Οπότε, για να απαντήσω την ερώτησή σου, όχι!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μαρία Κωνσταντάρου: «Ερωτεύτηκα αληθινά στα 58»

Οι Αθηναίοι / Μαρία Κωνσταντάρου: «Δεν παίζω πια γιατί δεν υπάρχουν ρόλοι για την ηλικία μου»

Μεγάλωσε χωρίς τη μάνα της, φώναζε «μαμά» μια θεία της, θυμάται ακόμα τις παιδικές της βόλτες στον βασιλικό κήπο. Όταν είπε πως θέλει να γίνει ηθοποιός, ο πατέρας της είπε «θα σε σφάξω». Η αγαπημένη ηθοποιός που έπαιξε σε μερικές από τις σημαντικότερες θεατρικές παραστάσεις αλλά και ταινίες της εποχής της είναι η Αθηναία της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Γιάννος Περλέγκας ανεβάζει τον «Κατσούρμπο» του Χορτάτση

Θέατρο / Γιάννος Περλέγκας: «Ο Κατσούρμπος μας είναι μια απόπειρα να γίνουμε πιο αθώοι»

Ο Γιάννος Περλέγκας σκηνοθετεί το έργο του Χορτάτση στο πλαίσιο του στο πλαίσιο του Κύκλου Ρίζες του Φεστιβάλ Αθηνών. Τον συναντήσαμε στις πρόβες όπου μας μίλησε για την αξία του Κρητικού συγγραφέα και του έργου του και την ανάγκη για περισσότερη λαϊκότητα στο θέατρο. Κάτι που φιλοδοξεί να μας δώσει με αυτό το ανέβασμα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βασίλης Παπαβασιλείου

Απώλειες / Βασίλης Παπαβασιλείου (1949-2025): Ένας σπουδαίος διανοητής του ελληνικού θεάτρου

«Αυτό, λοιπόν, το οφείλω στο θέατρο: τη σωτηρία από την κακομοιριά μου»: Ο σκηνοθέτης, μεταφραστής, ηθοποιός και δάσκαλος Βασίλης Παπαβασιλείου πέθανε σε ηλικία 76 ετών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΓΚΟΤΣΟΠΟΥΛΟΣ

Θέατρο / Δημήτρης Γκοτσόπουλος: «Ήμουν ένα αγρίμι που είχε κατέβει από τα βουνά»

Ο ταλαντούχος ηθοποιός φέτος ερμηνεύει τον Νεοπτόλεμο στον «Φιλοκτήτη» του Σοφοκλή. Πώς κατάφερε από ένα αγροτικό περιβάλλον να πρωταγωνιστήσει σε μεγάλες τηλεοπτικές επιτυχίες και γιατί πέρασε ένα ολόκληρο καλοκαίρι στην Πολύαιγο, διαβάζοντας «Βάκχες»;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Θέατρο / Γιάννης Χουβαρδάς: «Το κοινό που έρχεται να σε δει είναι ο καθρέφτης σου»

Ο κορυφαίος Έλληνας σκηνοθέτης διασκευάζει φέτος τις τραγωδίες του Οιδίποδα σε ένα ενιαίο έργο και μιλά στη LiFO, για το πώς η μοίρα είναι μια παρεξηγημένη έννοια, ενώ σχολιάζει το αφήγημα περί «καθαρότητας» της Επιδαύρου, καθώς και τις ακραίες αντιδράσεις που έχει δεχθεί από το κοινό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΓΙΑ 28 ΜΑΙΟΥ Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Θέατρο / Elena Souliotis: Η Ελληνίδα που θα γινόταν η επόμενη Κάλλας 

Σαν σήμερα, το 1943, γεννήθηκε η Ελληνίδα σοπράνο που διέπρεψε για μια ολόκληρη δεκαετία στην Ευρώπη και την Αμερική, αλλά κάηκε εξαιτίας μιας σειράς ιδιαίτερα απαιτητικών ρόλων, τους οποίους ερμήνευσε πολύ νωρίς. Ο κόντρα τενόρος Άρης Χριστοφέλλης, ένας από τους λίγους στην Ελλάδα που γνωρίζουν σε βάθος την πορεία της, περιγράφει την άνοδο και την πτώση της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Θέατρο / Δημήτρης Καπουράνης: «Το αόρατο νήμα που ενώνει τα παιδιά μεταναστών είναι το πένθος»

Από τους Αγίους Σαράντα της Αλβανίας μέχρι τη σκηνή του Εθνικού Θεάτρου, η ζωή του βραβευμένου ηθοποιού, τραγουδιστή και σεναριογράφου είναι μια διαρκής προσπάθεια συμφιλίωσης με την απώλεια. Η παράσταση «Μια άλλη Θήβα» τον καθόρισε, ενώ ο ρόλος του στο «Brokeback Mountain» τού έσβησε κάθε ομοφοβικό κατάλοιπο. Δηλώνει πως αυτό που τον ενοχλεί βαθιά είναι η αδράνεια απέναντι σε όσα συμβαίνουν γύρω μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μιχαήλ Μαρμαρινός: Το έπος μάς έμαθε να αναπνέουμε ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΑΡΚΕΤΟΙ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ

Θέατρο / Μιχαήλ Μαρμαρινός: «Από μια κοινωνία της αιδούς, γίναμε μια κοινωνία της ξεδιαντροπιάς»

Με τη νέα του παράσταση, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός επιστρέφει στην Οδύσσεια και στον Όμηρο και διερευνά την έννοια της φιλοξενίας. Αναλογίζεται το «απύθμενο θράσος» της εποχής μας, εξηγεί τη στενή σχέση του έπους με το βίωμα και το θαύμα που χάσαμε και παραμένει σχεδόν σιωπηλός για τη νέα του θέση ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κυνηγώντας τον χαμένο χρόνο σε ένα έργο για την εξουσία

Θέατρο / «Δελφίνοι ή Καζιμίρ και Φιλιντόρ»: Ένα έργο για τη μόνιμη ήττα μας από τον χρόνο

Ο Θωμάς Μοσχόπουλος σκηνοθετεί και γράφει ένα έργο-παιχνίδι, εξετάζοντας τις σχέσεις εξουσίας, τον δημιουργικό αντίλογο και τη μάταιη προσπάθεια να ασκήσουμε έλεγχο στη ζωή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΧΛΟΗ ΟΜΠΟΛΕΝΣΚΙ: Σκηνογράφος-ενδυματολόγος του θεάτρου και της όπερας

Οι Αθηναίοι / Χλόη Ομπολένσκι: «Τι είναι ένα θεατρικό έργο; Οι δυνατότητες που δίνει στους ηθοποιούς»

Ξεκίνησε την καριέρα της ως βοηθός της Λίλα ντε Νόμπιλι, υπήρξε φίλη του Γιάννη Τσαρούχη, συνεργάστηκε με τον Κάρολο Κουν και τον Λευτέρη Βογιατζή, δούλεψε με τον Φράνκο Τζεφιρέλι και, για περισσότερο από 20 χρόνια, με τον Πίτερ Μπρουκ. Η διεθνούς φήμης σκηνογράφος και ενδυματολόγος Χλόη Ομπολένσκι υπογράφει τα σκηνικά και τα κοστούμια στην «Τουραντότ» του Πουτσίνι και αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Φάουστ» του Άρη Μπινιάρη, ένα μιούζικαλ από την Κόλαση

Θέατρο / Φάουστ: Ένα μιούζικαλ από την κόλαση

«Ζήσε! Μας λέει ο θάνατος, ζήσε!», είναι το ρεφρέν του τραγουδιού που επαναλαμβάνεται ξανά και ξανά, εν μέσω ομαδικών βακχικών περιπτύξεων – Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για την παράσταση «Φάουστ» του Γκαίτε σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη στο Εθνικό Θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Θέατρο / Η Αριάν Μνουσκίν τα βάζει με τους δράκους της Ιστορίας

Η μεγάλη προσωπικότητα του ευρωπαϊκού θεάτρου Αριάν Μνουσκίν επιστρέφει στο Φεστιβάλ Αθηνών με το Θέατρο του Ήλιου για να μιλήσουν για τα τέρατα της Ιστορίας που παραμονεύουν πάντα και απειλούν τον ελεύθερο κόσμο. Με αφορμή την παράσταση που αποθεώνει τη σημασία του λαϊκού θεάτρου στην εποχή μας μοιραζόμαστε την ιστορία της ζωής και της τέχνης της, έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες, που υπηρετούν με πάθος την πρωτοπορία, την εγγύτητα που δημιουργεί η τέχνη και τη μεγαλειώδη ουτοπία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ ΤΙΤΛΟΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ Νίκος Χατζόπουλος

Νίκος Χατζόπουλος / «Αν σκέφτεσαι μόνο το ταμείο, κάποια στιγμή το ταμείο θα πάψει να σκέφτεται εσένα»

Ο Νίκος Χατζόπουλος έχει διανύσει μια μακρά πορεία ως ηθοποιός, σκηνοθέτης, μεταφραστής και δάσκαλος υποκριτικής. Μιλά στη LIFO για το πόσο έχει αλλάξει το θεατρικό τοπίο σήμερα, για τα πρόσφατα περιστατικά λογοκρισίας στην τέχνη, καθώς και για τις προσεχείς συνεργασίες του με τον Γιάννη Χουβαρδά και τον Ακύλλα Καραζήση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Χορός / Τι θα δούμε φέτος στο Διεθνές Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας;

Maguy Marin, Χρήστος Παπαδόπουλος, Damien Jalet, Omar Rajeh και άλλα εμβληματικά ονόματα του χορού πρωταγωνιστούν στις 20 παραστάσεις του φετινού προγράμματος του 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, που θα πραγματοποιηθεί από τις 18-27 Ιουλίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ