Η γοητεία του άγνωστου

Η γοητεία του άγνωστου Facebook Twitter
Tim Crouch
0

Το τελευταίο έργο του Tim Crouch, Death of the author, ήταν ίσως από τα πιο αμφιλεγόμενα της βρετανικής θεατρικής παραγωγής του 2010. Πάρα πολλοί από τους θεατές εγκατέλειψαν στη μέση του έργου, άλλοι έβαλαν τις φωνές, κριτικοί αναγκάστηκαν να γράψουν ολόκληρα άρθρα για να εξηγήσουν ότι δεν ξέρουν πώς ακριβώς νιώθουν.

Κι όμως, οκτώ χρόνια πριν, ο Crouch δεν ήταν παρά ένας άνεργος και άσημος ηθοποιός, που πήγαινε από οντισιόν σε οντισιόν. Όλα αυτά άλλαξαν όταν έγραψε κι έπαιξε ο ίδιος στο έργο του, Μy Αrm, την ιστορία ενός παιδιού που έβαλε το χέρι του πάνω από το κεφάλι του στα δέκα του και δεν το ξανακατέβασε, έργο αλληγορικό, με την ιστορία μιας χειρονομίας να στιγματίζει μια ολόκληρη ζωή. Το έργο γνώρισε αναπάντεχη επιτυχία και οδήγησε στο δεύτερο, εξίσου πειραματικό έργο, Αn oak tree. Ένας πατέρας χάνει την κόρη του σε ένα αυτοκινητιστικό δυστύχημα. Ο άνδρας που τη σκότωσε είναι υπνωτιστής κι από τη στιγμή που έγινε το δυστύχημα έχασε την ικανότητά του να υπνωτίζει. Ο πατέρας προσφέρεται ως εθελοντής στον υπνωτιστή.

Ο υπνωτιστής είναι ο Tim Crouch. O πατέρας, όμως, είναι ένας διαφορετικός κάθε φορά ηθο- ποιός, ο οποίος δεν έχει ιδέα περί τίνος πρόκειται πριν ανέβει στη σκηνή. (Στο παρελθόν, τον πατέρα έχουν υποδυθεί από άσημοι θεατρικοί ηθοποιοί μέχρι τη Sophie Okonedo, τη Juliet Aubrey και την αφρόκρεμα του βρετανικού θεάτρου). Τα δύο έργα έρχονται στην Ελλάδα για πρώτη φορά και θα παιχτούν στο Bios δύο φορές το καθένα.

Πώς αισθάνεστε που παίζετε απέναντι σε κάποιον που δεν έχει ιδέα για τι πράγμα μιλάει το έργο; Μπορείτε να μας αποκαλύψετε ποιος θα είναι ο ξένος στην ελληνική παράσταση;

Έχω παίξει το An oak tree 286 φορές με 286 διαφορετικούς ηθοποιούς ανά τον κόσμο. Κάθε φορά συναντάω τον ηθοποιό μια ώρα πριν ξεκινήσει το έργο. Καμιά φορά ξέρω ποιος έρχεται και καμιά φορά όχι. Είμαι ευτυχισμένος όπως και να ‘χει. Δεν έχει σημασία τι εμφάνιση, τι ηλικία έχουν, αν είναι άντρες ή γυναίκες. Η μόνη μου παράκληση είναι ο ηθοποιός να μην έχει διαβάσει ή δει το έργο - πρέπει να ξέρει όσα ξέρει ένας θεατής. Πριν τους γνωρίσω, νιώθω έναν μεγάλο ενθουσιασμό, τον ενθουσιασμό για το άγνωστο. Μέσα στο άγνωστο μπορεί κανείς να βρει σπουδαία πράγματα. Στο πέρασμα του χρόνου έχω μάθει να εμπιστεύομαι το καινούργιο της εμπειρίας και να απολαμβάνω την ανακάλυψη. Το Αn oak tree είναι μια ιστορία για την απώλεια και την τέχνη. Αυτή την ιστορία τη λέει καλύτερα κάποιος που δεν ξέρει το έργο.

Σε αυτήν τη μια ώρα πριν από την παράσταση τι τους λέτε;

Δεν τους διηγούμαι την ιστορία, ούτε τους μιλάω για το έργο. Συναντιόμαστε και πίνουμε νερό ή τσάι, αν και καμιά φορά ζητούν ουίσκι (!). Δουλειά μου είναι να δημιουργηθεί μια σχέση εμπιστοσύνης σε σύντομο χρονικό διάστημα: σε αυτήν τη μια ώρα τους διαβεβαιώνω ότι δεν μπορούν να κάνουν τίποτα κακό την ώρα της παράστασης, ότι δεν υπάρχει σωστός και λάθος τρόπος για να κάνει κανείς κάτι τέτοιο και ότι ο τρόπος που θα παίξουμε οι δυο μας στην παράσταση θα είναι διαφορετικός από όλες τις προηγούμενες φορές. Τους προσκαλώ να εμπιστευτούν το ένστικτό τους, να πούμε μαζί μια ιστορία, να παίξουν μαζί μου και να είναι ηθοποιοί, γνωρίζοντας ότι ο καθένας αντιλαμβάνεται διαφορετικά τι σημαίνει το να είσαι ηθοποιός. Κάνουμε πρόβα μιλώντας και να διαβάζοντας λίγο μέσα στον χώρο της παράστασης.

«Ξέρω ότι οι κριτικοί αναζητούν κυρίως το τελικό προϊόν και το "Αn oak tree" δεν ολοκληρώνεται. Ποτέ δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί. Δεν θα είναι ποτέ τέλειο κι αυτό εξάλλου είναι και το θέμα. Αλλά όλο αυτό είναι αντίθετο με την παραδοσιακή πρακτική της κριτικής», γράψατε στην «Guardian». Aνησυχείτε για το τι λένε οι κριτικοί για τη δουλειά σας;

Α, τι τέλεια ερώτηση! Η τέχνη είναι υποκειμενική. Η υποδοχή της αλλάζει από πρόσωπο σε πρόσωπο και από μέρος σε μέρος. Είναι μια ρευστή φόρμα. Το Αn oak tree το τιμάει αυτό, καμία παράσταση δεν είναι ίδια με την προηγούμενη, δεν έχουμε συνεννοηθεί τίποτα από πριν. Οι γραμμές που έχω γράψει λέγονται διαφορετικά σε κάθε παράσταση - μερικές φορές όπως φανταζόμουν ότι θα ειπωθούν, αν και δεν συμβαίνει συχνά κάτι τέτοιο. Και αυτό είναι καλό. Το κοινό αυτής της παράστασης βλέπει τις επιλογές που γίνονται κατά τη διάρκειά της. Δεν βλέπουν ένα έργο που έχει προβαριστεί μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια, όπου κάθε απόφαση έχει σχεδιαστεί. To έργο πρέπει να κριθεί όχι βάσει μιας μόνο παράστασης, αλλά βάσει της ιδέας κάθε παράστασης. Για κάποιους κριτικούς αυτό είναι ιδιαίτερα δύσκολο. Πιστεύω σε αυτό που επιχειρεί να κάνει το έργο.

Έχετε παρουσιάσει το «Αn oak tree» σε πολλές χώρες. Τι περιμένετε από το ελληνικό ακροατήριο;

Η Ελλάδα είναι η 17η χώρα στην οποία θα παρουσιάσω αυτό το έργο. Για μένα κάθε παράσταση του έργου είναι διαφορετική, δεν έχει σημασία σε ποια χώρα είμαι. Το έργο γιορτάζει τη διαφορετικότητα. Όσον αφορά τις προσδοκίες μου… τι να πω; Θα τις μάθω επί σκηνής.

Πώς νιώθετε επιστρέφοντας στο έργο σας «My Αrm» οκτώ χρόνια μετά την πρώτη του παρουσίαση;

Το My Αrm είναι το πρώτο έργο που έγραψα. Πρωτοπαίχτηκε το 2003 και από τότε παίζεται πού και πού. Με αυτό το έργο βρήκα τη φωνή μου. Αποτελεί ένα πολύ σημαντικό κομμάτι στη δουλειά μου. Μου αρέσει να επιστρέφω εκεί. Τα λόγια του είναι χτισμένα μέσα μου. Δεν τα ξεχνάω ποτέ. Εμφανίζομαι μπροστά στο ακροατήριο και βγαίνουν αυτόματα. Σαν να επισκέπτομαι έναν παλιό φίλο.

Φανταζόσασταν ποτέ, όταν ήσασταν ένας ηθοποιός που πάλευε να βρει δουλειά, ότι μια μέρα θα γινόσασταν διάσημος θεατρικός συγγραφέας;

Α! Δεν ήξερα ότι είμαι διάσημος θεατρικός συγγραφέας. Για πολλά χρόνια ήμουν ηθοποιός κι ένιωθα ότι οι άνθρωποι που έγραφαν ήταν πολύ πιο έξυπνοι από μένα και είχαν κάποιου είδους μαγικό δώρο από γεννησιμιού τους. Νόμιζα ότι οι συγγραφείς κατείχαν την αλήθεια. Δεν πίστευα ποτέ ότι θα μπορούσα να γράψω. Μόνο όταν αποφάσισα να παρατήσω το θέατρο -γιατί είχα χάσει τον δρόμο μου- αποφάσισα να κάνω κάτι δικό μου. Είμαι πολύ ευτυχισμένος που αυτή η απόφαση με έφερε εδώ που είμαι σήμερα και που μπορώ να φτιάξω τη δική μου δουλειά. Οπότε, για να απαντήσω την ερώτησή σου, όχι!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ