«Η άλλη πλευρά της καταιγίδας»: Ούτε κωμωδία, ούτε ρομάντσο, ούτε χορταστικό μελόδραμα

Τρικυμία Χουβαρδάς Facebook Twitter
Πόσο άστοχο είναι να βάλεις την ηθοποιό σου να μιμηθεί τις χορευτικές κινήσεις της Ρίτα Χέιγουορθ στο «Amado Mio», όταν η κινησιολογία αυτή βρίσκεται απαράγραπτα χαραγμένη στο συλλογικό ασυνείδητο ως σημειολογική αποθέωση της έννοιας «Γυναίκα»; Φωτ.: Alex Kat
0

Ο Γιάννης Χουβαρδάς διασκεύασε τη σαιξπηρική «Τρικυμία», έτσι ώστε όλος ο κόσμος του έργου να αναφέρεται στην ιστορία, στη γοητεία και στην αδάμαστη ποικιλομορφία της τέχνης του κινηματογράφου. 

Με αυτή την επιδίωξη, το «ερημικό νησί» του τελευταίου έργου του Σαίξπηρ μετατρέπεται εδώ σ’ ένα ξεχασμένο κινηματογραφικό στούντιο που κρύβει στα σπλάχνα του παρατημένα σκηνικά, ζαρωμένες οθόνες και γερασμένους γερανούς. Τα κρεμαστά φώτα λαμπυρίζουν σαν άστρα μες στη νύχτα και οι κάμερες, καίτοι απαρχαιωμένες, ανασταίνουν τους νεκρούς. Η μαγεία του σινεμά είναι η δύναμη του Πρόσπερο, του περίφημου σαιξπηρικού μάγου που διαφεντεύει εδώ το νησί/στούντιο ως άλλος Όρσον Γουέλς (Αλέξανδρος Μυλωνάς), στα τελευταία, πικραμένα, χρόνια της ζωής του, σχεδιάζοντας να τιμωρήσει τους «δολοφόνους των ονείρων» του και να θαμπώσει τους σινεφίλ του πλανήτη, αφού συνενώσει δυναμικά όλες τις εμμονές, τα λάθη και τα πάθη του σ’ ένα ύστατο, βιωματικό αριστούργημα – το κύκνειο άσμα του, αυτό που επιτέλους θα επιφέρει την πλήρη ταύτιση μεταξύ της ζωής και της τέχνης του. 

Το αποτέλεσμα κείτεται ακινητοποιημένο, ξέπνοο, κάτω από μια κουβέρτα αναφορών, παραπομπών και μιμήσεων, που ούτε καν hommage αξιώσεων δεν συνιστούν. Στατικότητα, πλαδαρότητα, επαναληπτικότητα, και η περηφάνεια ενός παιδιού που ταίριαξε θριαμβευτικά τα κομμάτια του παζλ για να φτιάξει την αγαπημένη του «εικόνα».

Οι αναλογίες «Τρικυμίας» - «Καταιγίδας» έχουν δουλευτεί (από τον Γ. Χουβαρδά και τη συνεργάτιδά του Έρι Κύργια) με πολύ μεράκι: έτσι, ο Άριελ, το ξωτικό-υπηρέτης του Πρόσπερο, είναι εδώ ένας ξεπεσμένος οπερατέρ (Έκτορας Λυγίζος) γαλουχημένος στα B-movies και στα ερασιτεχνικά πορνό, που τρέχει πέρα δώθε με την κάμερα στον ώμο, εκτελώντας «το δυσκολότερο πανοραμίκ, το πιο τρελό σου μονοπλάνο, κοντινό και μακρινό, plongée, contre-plongée, accéléré, ralenti κ.ο.κ.», προκειμένου να ικανοποιεί τα καπρίτσια του σκηνοθέτη του. Ο Κάλιμπαν, το παράξενο ημιανθρώπινο πλάσμα και παρολίγον βιαστής της θυγατέρας του Πρόσπερο, παρουσιάζεται εδώ (από τον Δημήτρη Πιατά) ως χιουμοριστική μετενσάρκωση του Πέτερ Λόρε-σίριαλ κίλερ παιδιών στο «Μ» του Φριτζ Λανγκ. Ο Στέφανο και ο Τρίνκουλο, το αλκοολούχο κωμικό δίδυμο, εμφανίζονται ως Χοντρός (Πυγμαλίων Δαδακαρίδης) και Λιγνός (Άρης Μπαλής). Οι δύο νέοι που δοκιμάζουν για πρώτη φορά τα μεθυστικά βήματα του έρωτα ακολουθούν το χορευτικό παράδειγμα του Φρεντ Αστέρ (Δημήτρης Πασσάς) και της Τζίντζερ Ρότζερς (Ελένη Μπούκλη), ενώ οι δύο κυνικοί και άπληστοι συνωμότες δανείζονται τους τρόπους του Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ (Χάρης Φραγκούλης) και του Τζέιμς Κάγκνεϊ (Αντώνης Μυριαγκός). Όσο για το στούντιο που αφαίρεσε από τον μεγάλο σκηνοθέτη τα δικαιώματα επάνω στο σώμα του έργου του, τον εξόντωσε πνευματικά και τον μετέτρεψε σε παρία του Χόλιγουντ, φέρει το όνομα της κακούργας μάγισσας μάνας του Κάλιμπαν, της δαιμόνιας Sycorax. 

Τρικυμία Χουβαρδάς Facebook Twitter
Δημήτρης Πιατάς. Φωτ.: Alex Kat

Σε αυτή την παιχνιδιάρικη, μεταθεατρική συνθήκη όλα είναι ρόλος. Οι ήρωες πότε γκρινιάζουν για τον εγκλωβισμό τους σ’ έναν (και μοναδικό) ρόλο, πότε πασχίζουν να σπάσουν τα δεσμά του ρόλου και, γενικότερα, οι ρόλοι βγαίνουν ο ένας μέσα από τον άλλο σαν τις μπάμπουσκες. Ταυτόχρονα, ο σκηνοθέτης-θαυματοποιός-Όρσον-Πρόσπερο επιμένει να καθοδηγεί τους πάντες και τα πάντα, παρόλο που υποστηρίζει πως, σε αυτό το μαγικό νησί των ψευδαισθήσεων, όλα όσα συμβαίνουν είναι εντελώς αληθινά και όλοι εν αγνοία τους υποδύονται τους εαυτούς τους. Αφού περάσει από την εκδικητική μανία στη συγχωρητική επιθυμία, μαλακωμένος από τα χάδια της Ρίτας Χέιγουορθ (Άλκηστις Πουλοπούλου) που δεν έπαψε, όπως λέει, ποτέ να τον αγαπά, ο Όρσον θα διαβεί το κατώφλι της υπαρξιακής του κρίσης («Μα ποιο το νόημα, εν τέλει;», ρωτά κατ’ επανάληψη) και όλοι μαζί οι ήρωες θα βιώσουν το απόλυτο εορταστικό χάπι εντ: η θυγατέρα θα βρει τη χαμένη μητέρα, ο σύζυγος τη μετανιωμένη σύζυγο, «ο κεντρικός μας ήρωας την αυτοκρατορία του και όλοι εμείς την ψυχή μας», όπως λέει και η Ρίτα/Γκονζάλα.

Θα μπορούσε να ισχυριστεί κανείς ότι οι δύο κόσμοι, ο σαιξπηρικός και ο κινηματογραφικός, συναντήθηκαν με επιτυχία. Πράγματι, μπορεί να συναντήθηκαν∙ η επαφή τους όμως, παρ’ όλες τις ευγενείς προθέσεις, εξαντλήθηκε σε μια χειραψία. Ούτε απολαυστική κωμωδία, ούτε ηλεκτρισμένο ρομάντσο, ούτε χορταστικό μελόδραμα ή σπινθηροβόλα παρωδία. Μονάχα απανωτά κλεισίματα του ματιού, κι αυτά χωρίς ηλεκτρισμούς, σπίθες ή παρεμφερείς ερωτικές συνάψεις. 

Το να συγκεντρώσει κανείς επί σκηνής όλα του τα favourite things και να τα βάλει να παρελάσουν φελινικά σε μεγάλο κύκλο, με υπόκρουση αλά Νίνο Ρότα, δεν αρκεί για να νοηματοδοτήσει ένα φιλόδοξο εγχείρημα.

Τρικυμία Χουβαρδάς Facebook Twitter
H «συγκόλληση» του Όρσον Γουέλς με τον Φελίνι, τον Λανγκ, τις femmes fatales, τους σταρ του σλάπστικ και της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ δίνει περισσότερο στον θεατή την αίσθηση ότι ξεφυλλίζει ένα κουτσομπολίστικο περιοδικό - το μόνο που ικανοποιείται είναι η περιέργειά του. Φωτ.: Alex Kat

Το αποτέλεσμα κείτεται ακινητοποιημένο, ξέπνοο, κάτω από μια κουβέρτα αναφορών, παραπομπών και μιμήσεων, που ούτε καν hommage αξιώσεων δεν συνιστούν. Στατικότητα, πλαδαρότητα, επαναληπτικότητα, και η περηφάνεια ενός παιδιού που ταίριαξε θριαμβευτικά τα κομμάτια του παζλ για να φτιάξει την αγαπημένη του «εικόνα». Όμως η «συγκόλληση» του Όρσον Γουέλς με τον Φελίνι, τον Λανγκ, τις femmes fatales, τους σταρ του σλάπστικ και της Χρυσής Εποχής του Χόλιγουντ δίνει περισσότερο στον θεατή την αίσθηση ότι ξεφυλλίζει ένα κουτσομπολίστικο περιοδικό: το μόνο που ικανοποιείται είναι η περιέργειά του («Ποιον υποδύεται αυτός; Ποια εκείνη;»), η ανάγκη του δηλαδή να εντοπίζει ομοιότητες και παραλληλισμούς μεταξύ προσώπων και πραγμάτων, μια εγκεφαλική σινεφίλ εξάσκηση δηλαδή, διαδικασία που ολοκληρώνεται στα πρώτα δέκα λεπτά της παράστασης. 

Αν, πάλι, υποθέσουμε ότι η «Άλλη πλευρά της καταιγίδας» διαθέτει και ένα οντολογικό υπόστρωμα, αυτό θα ήθελε να ήταν η σχέση θεάτρου και κινηματογράφου. Δυστυχώς, τίποτε απ' αυτά που διαδραματίζονται επί σκηνής δεν μετουσιώνεται ούτε σε θέατρο ούτε σε κινηματογράφο. Λειτουργούν στο πιο απλοϊκό, στο πιο στοιχειώδες επίπεδο, ίσα ίσα για να μην πέσει ο διακόπτης και βυθιστούμε στο σκοτάδι. Γιατί δεν είναι εύκολη υπόθεση να αναχθεί η μία τέχνη στην άλλη, και σίγουρα όχι έτσι επιφανειακά και πρόχειρα, προβάλλοντας ζωντανά επί δυόμισι ώρες σε μια μεγάλη οθόνη όσα συμβαίνουν επί σκηνής με ελάχιστη επεξεργασία, χωρίς καμία διαμεσολάβηση, καμία σκέψη, καμία ή ενδιαφέρουσα στόχευση, η οποία να προσθέτει μια «άλλη» διάσταση πέρα από την προφανή και αυτονόητη (εξαιρούνται εδώ ο σχεδιασμός των βίντεο και το μοντάζ των βιντεοσκοπημένων σκηνών). Πόση φαντασία, πόση τέχνη χρειάζεται άραγε αυτό; 

Μα και οι δράσεις είναι όλες ατσούμπαλες ή ανέμπνευστες. Το μεθυσμένο «τρίο της συμφοράς», άχαρο και άνευρο, βρίσκεται μονίμως βυθισμένο σε ένα ακατανόητο κινησιολογικό και λεκτικό σύννεφο ασάφειας και ανεκπλήρωτης κωμικής υπόσχεσης που ουδέποτε προκαλεί το γέλιο, ενώ το παρεάκι των «σοβαρών» σταρ σέρνεται από ξαπλώστρα σε ξαπλώστρα (κάτω από την οθόνη), με τον Όρσον να τους παρακολουθεί από το γυάλινο υπερυψωμένο δωματιάκι του και τον Άριελ να τους τραβά με την κάμερα, μεταδίδοντας την εικόνα στην οθόνη. Το παραμικρό δεν εκτυλίσσεται που να ερεθίσει ή να διασκεδάσει τη διψασμένη μας συνείδηση. Επιπλέον, πόσο άστοχο είναι να βάλεις την ηθοποιό σου να μιμηθεί τις χορευτικές κινήσεις της Ρίτα Χέιγουορθ στο «Amado Mio», όταν η κινησιολογία αυτή βρίσκεται απαράγραπτα χαραγμένη στο συλλογικό ασυνείδητο ως σημειολογική αποθέωση της έννοιας «Γυναίκα»; 

Τρικυμία Χουβαρδάς Facebook Twitter
Πυγμαλίων Δαδακαρίδης. Φωτ.: Alex Kat

Θα περίμενε κανείς ότι η λαχτάρα του Γ. Χουβαρδά να στραφεί από τη μια στο τελευταίο έργο του Σαίξπηρ, στην ιστορία ενός μάγου που σπάει την μπαγκέτα του και απαρνείται τις υπερφυσικές δυνάμεις του, και, από την άλλη, στην ιστορία της τελευταίας, ανολοκλήρωτης και καταραμένης ταινίας του Όρσον Γουέλς θα εκπορευόταν από μια διάθεση πιο προσωπική, πιο αποκαλυπτική σε σχέση με την αγωνία του επαγγέλματος, την ουσία της δημιουργικής διαδικασίας, τη διάψευση των προσδοκιών, τη μάχη με τον χρόνο και τα πάσης φύσεως εμπόδια που εγείρονται στον δρόμο του δημιουργού – ακόμα κι αν η εν λόγω διάθεση ντυνόταν ένα κωμικό ή κάποιο άλλο, ανάλαφρο περίβλημα. Αντ’ αυτού, στη σκηνή καλείται ο βετεράνος Γιάννης Βογιατζής να μιλήσει σε ύφος πιο προσωπικό και να ευχαριστήσει τον σκηνοθέτη της παράστασης που έδωσε το φιλί της ζωής στην καριέρα του. 

Πέραν τούτου, ουδέποτε επιτρέπεται στο συναίσθημα να εισέλθει στο αρραγές οικοδόμημα της «Άλλης πλευράς της καταιγίδας». Η ζωή τελικά δεν συναντά την τέχνη, παρά τις συνεχείς δηλώσεις του Όρσον/Πρόσπερο: «άλλη» σημαίνει απλώς «μια ματιά στα παρασκήνια». Ούτε η μαγεία του σινεμά ούτε του θεάτρου ζωντανεύει ενώπιόν μας, παρά μόνο περιγραφικά, εξωτερικά, χωρίς καμία βαθύτερη συναισθηματική σύνδεση, χωρίς καμία εξερευνητική διάθεση. 

Κωμικό δεν σημαίνει αφελές ή ανούσιο. Αλλά και δυόμισι ώρες τσαχπινιάς μάς αφήνουν μετέωρους, συγχυσμένους, ανίκανους να πιαστούμε από το ο,τιδήποτε.

«Η άλλη πλευρά της καταιγίδας»
Μια φανταστική συνάντηση του Όρσον Ουέλς με τον κόσμο του Ουίλλιαμ Σαίξπηρ

Πειραιώς 260
Έως 7/6

Σύλληψη - κείμενο - σκηνοθεσία: Γιάννης Χουβαρδάς
Συνεργασία στο κείμενο: Έρι Κύργια
Σκηνικά: Εύα Μανιδάκη
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική σύνθεση και εκτέλεση: Θοδωρής Οικονόμου
Σχεδιασμός βίντεο - Μοντάζ βιντεοσκοπημένων σκηνών: Παντελής Μάκκας
Σχεδιασμός φωτισμών - Κινηματογράφηση βιντεοσκοπημένων σκηνών: Σίμος Σαρκετζής
Σχεδιασμός ζωντανών πλάνων: Έκτορας Λυγίζος, Παντελής Μάκκας
Χορογραφίες: Φωκάς Ευαγγελινός
Παίζουν: Γιάννης Βογιατζής, Πυγμαλίων Δαδακαρίδης, Έκτορας Λυγίζος, Άρης Μπαλής, Ελένη Μπούκλη, Αλέξανδρος Μυλωνάς, Αντώνης Μυριαγκός, Δημήτρης Παπανικολάου, Δημήτρης Πασσάς, Δημήτρης Πιατάς, Άλκηστις Πουλοπούλου, Χάρης Φραγκούλης, Αχιλλέας Χαρίτος



 

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ