Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό στο Ηρώδειο Facebook Twitter
Το νέο έργο της Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ έχει αποθεωθεί από τους κριτικούς σε όλα τα μεγάλα φεστιβάλ της Ευρώπης. Φωτ.: Anne Van Aerschot
0

Το Exit Above, η νέα χορογραφία που η Άννε Τερέζα Ντε Κέιρσμακερ θα παρουσιάσει φέτος το καλοκαίρι στο Ηρώδειο στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών μαζί με την ομάδα της Rosas, είναι αφιερωμένο στα μπλουζ. Έχει πάρει ήδη διθυραμβικές κριτικές οπουδήποτε έχει παρουσιαστεί. Μια παράσταση για 13 περφόρμερ με ζωντανή μουσική που έχει στο επίκεντρο την ερμηνεία της ανερχόμενης Φλαμανδής τραγουδοποιού Meskerem Mees

Με καταγωγή από την Αιθιοποία, η Μees γεννήθηκε στην Αντίς Αμπέμπα το 1999. Σε ηλικία μόλις δέκα μηνών υιοθετήθηκε. Το όνομά της, Meskerem, σημαίνει «νέα αρχή» και αναφέρεται στην 1η Σεπτεμβρίου, την ημέρα της αιθιοπικής Πρωτοχρονιάς. 

Σπούδασε ζωγραφική, μουσική και χορό στο MUDA Atheneum for Performing Arts στο Βέλγιο. Στα δώδεκα πήρε μέρος στον παιδικό διαγωνισμό της Eurovision. Δεν κατάφερε να κερδίσει, αλλά αυτό της έδωσε το έναυσμα να συμμετάσχει σε μια σειρά από διαγωνισμούς, σαρώνοντας αρκετά σημαντικά βραβεία που τη βοήθησαν να αποκτήσει airplay σε έναν από τους πιο δημοφιλείς ραδιοφωνικούς σταθμούς του Βελγίου, να γίνει πιο γνωστή στη χώρα της και να αποκτήσει θαυμαστέ, όπως ο Pete Doherty των Libertines. Η τελευταία διάκριση που έλαβε ήταν φέτος στα Golden Afro Artistic Awards

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό»

H νεαρή δημιουργός κυκλοφόρησε το πρώτο της άλμπουμ, το Julius, το 2021. Πρόκειται για μια σειρά από τρυφερά αυτοβιογραφικά κιθαριστικά κομμάτια στο πνεύμα του Bob Dylan και του Randy Newman, με έναν πιο παιχνιδιάρικο τόνο.

Σύμφωνα με τη Mees, η οποία πρώτα γράφει τη μελωδία και μετά τους στίχους ενός τραγουδιού: «Ένα καλό κομμάτι πρέπει να ισορροπεί ανάμεσα στα προσωπικά σου συναισθήματα και ταυτόχρονα να αφήνει στον ακροατή χώρο να το ερμηνεύσει και να το τοποθετήσει στη δική του προσωπική ζωή. Φυσικά, πρέπει να χαρακτηρίζεται από ειλικρίνεια από τη μεριά του καλλιτέχνη. Διαφορετικά, δεν έχει νόημα να ακούει κάποιος για τα προβλήματά σου συνέχεια. Το θέμα είναι πώς η προσωπική μου οπτική συνδέεται με ένα πιο γενικό πλαίσιο. Αυτό γίνεται απλώς επειδή είμαστε άνθρωποι και ακόμα και αν αυτές οι εμπειρίες είναι μοναδικές για τον καθένα, όλοι περνάνε παρόμοιες καταστάσεις στη ζωή». 

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Φωτ.: Anne Van Aerschot

Η Mees είναι μια προσωπική επιλογή της Ντε Κέιρσμακερ. Το 2023, όταν το Exit Above ήταν ακόμη σε αρχικό στάδιο, η Ντε Κέιρσμακερ επεσε τυχαία πάνω σε έναν δίσκο του Βέλγου κιθαρίστα Jean-Marie Aerts, ο οποίος συμμετείχε στην παράσταση, αλλά έφυγε από τη ζωή τον Απρίλιο του 2024 σε ηλικία 72 ετών. Η Ντε Κέιρσμακερ χόρευε υπό τους ήχους της μουσικής του μπάντας TC Matic στην πρώτη της παραγωγή το 1982 στις Βρυξέλλες. Του τηλεφώνησε. Για τον Aerts αυτό το τηλεφώνημα ήταν ένα σοκ. Ξεκίνησαν να μιλάνε για την κοινή τους αγάπη για τα μπλουζ και τον Robert Johnson. «Γρήγορα συνειδητοποίησα ότι η μουσική που αναζητούσα έπρεπε να έχει μια φωνή. Η ποπ μουσική έχει κυρίως να κάνει με ιστορίες και ήθελα να πω μια ιστορία. Είχα δει στο YouTube βίντεο της Meskerem και σκέφτηκα ότι αυτό, ναι, είναι κάτι αληθινό και αυθεντικό».

Η Mees ενθουσιάστηκε με την ιδέα ότι θα έγραφε τη μουσική για την παράσταση. Τα μπλουζ ήταν η μουσική που άκουγε ο πατέρας της. Όταν οι τρεις τους δούλευαν στο στούντιο του Aerts, αναζήτησαν έμπνευση στους στίχους του Σαίξπηρ. Στην πορεία αποφάσισε όχι μόνο να αναλάβει την σύνθεση και το τραγούδι αλλά και να χορέψει μαζί με τους Rosas επί σκηνής.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Το έργο φωτίζει τον τρόπο που τα μπλουζ «δημιουργούν» την κοινότητα, την αίσθηση του «μαζί», σε μια απαιτητική χορογραφία. Φωτ.: Anne Van Aerschot

«Είναι συναρπαστικό να βγαίνει κανείς από τo comfort zone τoυ με αυτόν τον τρόπο. Αισθάνομαι ότι ο χορός δεν διαφέρει τόσο από τη μουσική. Είναι δυο διαφορετικοί τρόποι να αντιμετωπίσεις παρόμοιες παρορμήσεις. Η διαφορά είναι ότι ο χορός κάνει κάποιον να δίνει έμφαση στο σώμα του και να μη σκέφτεται τόσο. Αυτό είναι καταπληκτικό», αναφέρει σε μια πρόσφατη συνέντευξή της για την παράσταση, η οποία είναι ένα εκρητικό μείγμα ενέργειας και συλλογικού πνεύματος.

Exit Above: Τα μπλουζ συναντούν τον χορό Facebook Twitter
Οι συντελεστές της παράστασης : Από αριστερά οι Carlos Garbin, Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts και Anne Teresa de Keersmaeker. Φωτ.: Anne Van Aerschot Anne

«EXIT ABOVE – after the tempest»
Ωδείο Ηρώδου Αττικού
25/6, 21:00

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ