Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
0
Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Αν θέλουμε να μιλάμε για «νέα ανάγνωση του αρχαίου δράματος» δεν αρκεί η νεότητα: απαιτείται μόχθος, μόρφωση, έρευνα, άσκηση, τριβή, προσπάθεια. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου


Είναι μοναδικό το επίτευγμα του Αισχύλου.


Σταγόνα ζεστού αίματος δεν κυλάει επί σκηνής, κι όμως κολυμπάμε σε μια κόκκινη θάλασσα στρωμένη με λαβωμένους μαχητές κι ερείπια πλοίων. Ένας λαός με τριακόσια καράβια κατατροπώνει τον εισβολέα που διαθέτει τετραπλάσια. «Ω παίδες Ελλήνων, ίτε» ακούγεται η ορμητική κραυγή ενός στόλου ενωμένου στο όνομα της ελευθερίας.


Μακριά, πολύ μακριά από το υγρό πεδίο θανάτου, σε μια πόλη χρυσαφένια της Ανατολής, οι συγγενείς των στρατιωτών κι οι γέροντες του τόπου λαχταρούν να μάθουν τι απέγινε το «άνθος Περσίδος» που κίνησε αστραφτερό και σύσσωμο να υποτάξει τους Έλληνες.
Ο Αισχύλος δραματοποιεί ένα ιστορικό γεγονός μείζονος σημασίας τοποθετώντας τη δράση όχι επί ελληνικού εδάφους αλλά στην καρδιά της ηττημένης αυτοκρατορίας, στα Σούσα. «Ύβρις γαρ εξανθούσ' εκάρπωσεν στάχυν / άτης, όθεν πάγκλαυτον εξαμά θέρος» λέει το φάντασμα του Δαρείου, που τοποθετεί την τραγωδία στη θεολογική της βάση. Όσοι προσβάλλουν τον άγραφο θεϊκό νόμο και παραβιάζουν την ηθική τάξη, προκαλούν την οργή των θεών: οδηγούνται στην πνευματική τύφλωση, την πτώση και την τιμωρία. Ο άμυαλος, παρορμητικός Ξέρξης συντρίβεται ολοκληρωτικά παίρνοντας μαζί του αναρίθμητες ζωές αλλά και τη δύναμη των Περσών, που με τόσο κόπο συγκεντρώθηκε από τους πρόγόνους του. Ο Αισχύλος το τονίζει επανειλημμένα: δεν ήταν μόνο η ανδρεία των Ελλήνων αλλά και «δαίμων τις», η θεϊκή παρέμβαση που επέφερε μια τόσο ολοκληρωτική καταστροφή.

Θλίψη, μόνο θλίψη για την επιπολαιότητα ορισμένων νέων καλλιτεχνών που βουτάνε αψήφιστα στα βαθιά χωρίς να γνωρίζουν καν κολύμπι. Δεν είναι όλα τα είδη ίσα κι όμοια. Δεν μπορείς από τον Σκαρίμπα να μεταπηδάς στον Αισχύλο και από το Bios στην Επίδαυρο εφαρμόζοντας την ίδια συνταγή. Η τραγωδία δεν είναι το αλογάκι των φιλοδοξιών μας.


Στους Πέρσες, βρισκόμαστε προ τετελεσμένου: το αδυσώπητο χέρι της μοίρας έχει ήδη χτυπήσει και έχει ήδη συντρίψει τον υβριστή. Ο ισόθεος άνδρας, γέννημα χρυσής γενιάς, όπως αποκαλεί ο Χορός τον βασιλιά του, βρίσκεται τώρα στον δρόμο της επιστροφής. Όσο τον περιμένουμε, το μέγεθος της τραγωδίας ξεδιπλώνεται αριστοτεχνικά μπροστά μας. Η έννοια της «δράσης» παίρνει μια άλλη διάσταση: αντικαθίσταται από όνειρα, φαντάσματα και άπειρες αποχρώσεις φόβου. Η συγκλονιστική περιγραφή της ναυμαχίας αλλά και όλων των επακόλουθων, αλυσιδωτών συμφορών του περσικού στρατεύματος ζωντανεύει με απαράμιλλη οξύτητα και οδύνη μέσα από την αγγελική ρήση. Ακολουθεί η εμφάνιση του Δαρείου: ερχόμενος από τον Άδη, φορέας μιας μεταφυσικής γνώσης, εξηγεί στους απελπισμένους υπηκόους του γιου του τους λόγους για τους οποίους επήλθε η θεία τιμωρία στον αλαζόνα στρατηλάτη Ξέρξη. Τέλος, η εμφάνιση του ίδιου του ρακένδυτου βασιλιά, «γυμνού προπομπών», θα σταθεί η υπέρτατη οπτική επιβεβαίωση των τρομερών δεινών που τσάκισαν τη χώρα.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Άξια θαυμασμού στάθηκε μονάχα η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, όχι τόσο για την αξιοπρεπή ερμηνεία της, όσο για την ευσυνειδησία, την αφοσίωση και το δόσιμό της στην τέχνη της. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου

Είναι πολύ σημαντικό να «ακούσουμε» το κείμενο αυτό. Ο λόγος του είναι ο κόσμος όλος. Δεν υπάρχει δράση, όπως προείπα, αλλά ένα υπέροχο, σπαρακτικό και συναρπαστικό ποιητικό σύμπαν που αδημονεί να πάρει σάρκα και οστά ενώπιόν μας. Δυσκολευόμαστε δυστυχώς οικτρά να το ακούσουμε ή έστω να το αντιληφθούμε το σύμπαν αυτό στην παράσταση των Περσών του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου. Η ομάδα νεαρών ανδρών που συνθέτει τον Χορό καταφεύγει σε μια πρωτόλεια εκφορά του λόγου, τον «συνθηματοποιεί» σε στυλ οπαδικό, χοντροκομμένο, δήθεν άγριο: «Μίσος, μίσος, μίσος, μίσος» ωρύονται με βροντερή φωνή, όταν μαθαίνουν τα φριχτά νέα της ήττας, ενώ ταυτόχρονα οι κινήσεις τους παραπέμπουν στον κινησιολογικό κώδικα χέβι μέταλ φανατικών, που χτυπιούνται ενώ παίζει το αγαπημένο τους συγκρότημα.

Είναι ποτέ δυνατόν να θεωρούμε ότι η ρυθμική εκφορά του λόγου (η «τοποθέτηση» των φράσεων σε μια ρυθμική αγωγή) συνεπάγεται την «μουσικότητα [που] φτάνει στον πυρήνα του αρχαίου δράματος», όπως διαβάζουμε στο δελτίο Τύπου; Η μουσικότητα είναι κατ' αρχήν αρετή του αρχαίου κειμένου και κατ' επέκταση, στις ευτυχείς περιπτώσεις, της μετάφρασης. Από εκεί και πέρα, χρειάζεται μεγάλη επεξεργασία σε επίπεδο υποκριτικής διδασκαλίας και κίνησης, ώστε η εν λόγω μουσικότητα να διαποτίσει το σύνολο της παράστασης: να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο όλον που να διακρίνεται από συνέπεια, συνοχή, υποβλητικότητα και στοχευμένη συναισθηματική ένταση. Αντ' αυτού, εδώ έχουμε μια αμυδρή αντίληψη, ένα ενστικτώδες πασπάτεμα, που εξωτερικεύεται άτεχνα, με πενιχρά εκφραστικά μέσα, χοντροκομμένο συναίσθημα, αφελή και άγαρμπο τονισμό πιασάρικων λέξεων ή φράσεων, ψευδο-παγανιστικές τελετές _ μια εφηβικού τύπου μονότονη βαβούρα που κυριαρχεί στη σκηνή και θολώνει το μυαλό του θεατή.


Μα δεν είναι μόνον ο Χορός: κραυγαλέος και ο Άγγελος (Χάρης Χαραλάμπους), αναλώνεται σε εντυπωσιασμούς και βεβιασμένες εξάρσεις, έτσι ώστε ουδέποτε φτάνουν ως εμάς τα ανατριχιαστικά γεγονότα της περσικής πανωλεθρίας. Ο Δαρείος του Νίκου Ψαρρά κάνει μια σοβαρή έναρξη, στην πορεία όμως υποκύπτει και αυτός σε ανορθόδοξους, επίπλαστους τονισμούς. Όσο για τον Ξέρξη του Αντώνη Μυριαγκού, ο ηθοποιός ενσάρκωσε την έννοια της κατάρρευσης με τον πιο προφανή, υπερβολικό τρόπο, φωνή και κινησιολογία τόσο επιτηδευμένα σκόρπιες και ασυνάρτητες, ώστε σκορπίσαμε κι εμείς ξεχνώντας ότι έχουμε μπροστά μας έναν τσακισμένο βασιλιά.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Κραυγαλέος και ο Άγγελος (Χάρης Χαραλάμπους), αναλώνεται σε εντυπωσιασμούς και βεβιασμένες εξάρσεις, έτσι ώστε ουδέποτε φτάνουν ως εμάς τα ανατριχιαστικά γεγονότα της περσικής πανωλεθρίας. Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου


Άξια θαυμασμού στάθηκε μονάχα η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, όχι τόσο για την αξιοπρεπή ερμηνεία της, όσο για την ευσυνειδησία, την αφοσίωση και το δόσιμό της στην τέχνη της.


Θλίψη, μόνο θλίψη για την επιπολαιότητα ορισμένων νέων καλλιτεχνών που βουτάνε αψήφιστα στα βαθιά χωρίς να γνωρίζουν καν κολύμπι. Δεν είναι όλα τα είδη ίσα κι όμοια. Δεν μπορείς από τον Σκαρίμπα να μεταπηδάς στον Αισχύλο και από το Bios στην Επίδαυρο εφαρμόζοντας την ίδια συνταγή. Η τραγωδία δεν είναι το αλογάκι των φιλοδοξιών μας. Αν θέλουμε να μιλάμε για «νέα ανάγνωση του αρχαίου δράματος» δεν αρκεί η νεότητα: απαιτείται μόχθος, μόρφωση, έρευνα, άσκηση, τριβή, προσπάθεια. Μια νέα ανάγνωση της τραγωδίας ενδέχεται να γεννηθεί από καλλιτέχνες που μελετούν κοπιαστικά το παρελθόν και το παρόν.


Την πρωταρχική ευθύνη, βέβαια, όσον αφορά την επιλογή προσώπων, τη φέρουν οι ιθύνοντες, οι οποίοι, προκειμένου να οικοδομήσουν ένα δήθεν προοδευτικό προφίλ, εμπιστεύονται ενίοτε την Επίδαυρο σε απαίδευτα χέρια, αδιαφορώντας για τα ουσιαστικά προσόντα και την εμπειρία των συντελεστών, μόνο και μόνο για να φανούν πως στηρίζουν τη «νέα γενιά». Τα αποτελέσματα αυτής της πολιτικής τα είδαμε με τις ανυπόστατες «Βάκχες» του Λυγίζου και τώρα ξανά με τους μονολιθικούς «Πέρσες» του Μπινιάρη. Κι όσο δεν θεραπεύουμε το πρόβλημα στη ρίζα του, σε επίπεδο θεσμικό και εκπαιδευτικό, τόσο θα ξεφυτρώνουν αντίστοιχες περιπτώσεις.

Εφηβεία και τραγωδία: Κριτική για τους «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Άρη Μπινιάρη Facebook Twitter
Φωτο: Στέλιος Καλλινίκου
Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ