Βερενίκη ή Ιζαμπέλ; Όταν το έργο υπηρετεί μόνο την πρωταγωνίστρια

Βερενίκη ή Ιζαμπέλ; Όταν το έργο υπηρετεί μόνο την πρωταγωνίστρια Facebook Twitter
Ιζαμπέλ Ιπέρ με τον Ρομέο Καστελούτσι. Φωτ.: Jean-Michel Blasco
0

Οι παραστάσεις της «Βερενίκης» του Ρακίνα με την Ιζαμπέλ Ιπέρ στο Παρίσι είναι sold out. Το ίδιο συμβαίνει σε κάθε εμφάνισή της – κανένας δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι έχουμε μπροστά μας μία από τις μεγαλύτερες Ευρωπαίες ηθοποιούς. Το όνομά της είναι μαγνήτης για κάθε παραγωγή, ειδικά αν τη σκηνοθεσία έχουν υπογράψει ονόματα σκηνοθετών που η αξία τους μετριέται σε «χρυσάφι», όπως ο Ρόμπερτ Ουίλσον ή ο Ρομέο Καστελούτσι – φιγουράρει ισότιμα δίπλα τους.

Εννοείται ότι ο συνδυασμός αυτός, που κάπως εξασφαλίζει τη μαγεία της θεατρικής εμπειρίας, γεμίζει τα θέατρα του κόσμου και κάνει τις παραστάσεις sold-out σε χρόνο-ρεκόρ. Το ζούμε και στην Ελλάδα όταν έρχονται παραστάσεις όπου παίζει η Ιπέρ, μάλιστα το περασμένο καλοκαίρι, στη μακρινή Σουηδία, μόλις ανακοινώθηκαν οι παραστάσεις του μονολόγου που έκανε με τον Ρόμπερτ Ουίλσον, το «Mary said what she said» για τη ζωή της βασίλισσας της Σκωτίας, τα εισιτήρια εξαντλήθηκαν σε λίγες ώρες. Είναι η δεύτερη συνεργασία της σε μονόλογο με τον Ουίλσον μετά τη γαλλική εκδοχή του «Orlando» το 1993, για το οποίο όλοι έψαχναν εισιτήριο στη μαύρη αγορά.

Η επιλογή του Καστελούτσι σε κάνει να αναρωτιέσαι γιατί ο σκηνοθέτης αποφάσισε απ’ όλη την τραγωδία να κρατήσει μόνο το μέρος της Βερενίκης - Ιπέρ και να αφήσει εκτός τους υπόλοιπους χαρακτήρες οι οποίοι εμφανίζονται μόνο σε αφηρημένες σκηνές, χωρίς λόγο.

Με τον Ρομέο Καστελούτσι ανεβάζει τη «Βερενίκη» του Ρακίνα που θα κάνει και μια τεράστια ευρωπαϊκή περιοδεία από το Μιλάνο μέχρι την Αμβέρσα. Η Βερενίκη είναι ένα έργο απλό, σχεδόν χωρίς δράση. Τρεις άνθρωποι, παγιδευμένοι σε ένα ερωτικό τρίγωνο, βρίσκονται στα πρόθυρα μιας αλλαγής που απαιτεί να παραμερίσουν τα συναισθήματά τους, για διαφορετικούς λόγους ο καθένας, και να χωριστούν. Αυτή η απαίτηση προκαλεί οδυνηρές και περίπλοκες συγκρούσεις, εγκλωβίζει τους ήρωες σε μια κατάσταση αδιεξόδου. Τελικά, και τα τρία πρόσωπα υποκύπτουν στις επιταγές της ανάγκης. Το έργο μένει μετέωρο και ανοιχτό. Η πεντάπρακτη έμμετρη τραγωδία του Ρακίνα που εξύψωσε τη σχέση του Ρωμαίου αυτοκράτορα και της ερωμένης του στο επίπεδο του απόλυτου και τραγικού έρωτα, στην εκδοχή του Καστελούτσι έχει σκοντάψει ελαφρώς στα βραχάκια του κοινού και των κριτικών, που είναι ανάμεικτες και θέτουν όλες ένα κεντρικό ζήτημα: ο μόνος ρόλος που έχει διατηρηθεί είναι αυτός της πρωταγωνίστριας. 

Βερενίκη ή Ιζαμπέλ; Όταν το έργο υπηρετεί μόνο την πρωταγωνίστρια Facebook Twitter
Η «Βερενίκη» συντρίβεται υπό τη δύναμη της σταρ, που είναι η απόλυτη πρωταγωνίστρια του έργου, γράφει η κριτική της παράστασης των ΝΥΤ. Φωτ.: Jean-Michel Blasco

Η επιλογή του Καστελούτσι σε κάνει να αναρωτιέσαι γιατί ο σκηνοθέτης αποφάσισε απ’ όλη την τραγωδία να κρατήσει μόνο το μέρος της Βερενίκης - Ιπέρ και να αφήσει εκτός τους υπόλοιπους χαρακτήρες, ιδίως τον Τίτο και τον Αντίοχο, οι οποίοι εμφανίζονται μόνο σε αφηρημένες σκηνές, χωρίς λόγο.

Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί τον μονόλογο της Ιπέρ, που, πέρα από την ερωτική ιστορία, μιλάει για την αγάπη και για την πολιτική. Είναι μια γυναίκα στα πρόθυρα της κατάρρευσης, που η σιωπή της έχει την ένταση της κραυγής. Ο μάγος Καστελούτσι οργανώνει το περιβάλλον ενός βασιλείου φαντασμαγορίας που κατοικείται από φιγούρες σαν φαντάσματα οι οποίες περιβάλλουν την Ιπέρ που στέκεται ως κεντρική, επίγεια δύναμη. 

Η «Monde» γράφει ότι η αγκαλιά που ανοίγει η Ιπέρ στους θεατές μένει, δυστυχώς, άδεια. Σημειώνει κάτι που συμβαίνει πολλές φορές: ένας σταρ μπορεί να αποτελεί προϋπόθεση επιτυχίας, αλλά δεν την εγγυάται. Και ότι ήταν σαφές πώς η ώσμωση «της διαυγούς ομορφιάς του μεγαλειώδους ρασινικού θρήνου, του γεμάτου πλαστικότητα και σαγήνη σύμπαντος του Καστελούτσι και αυτού που μπορεί να προσφέρει η Ιζαμπέλ Ιπέρ από πλευράς υποκριτικής» δεν επετεύχθη ποτέ. «Σαν τρία χημικά στοιχεία που θα παρέμειναν μέχρι τέλους εντελώς χωριστά, χωρίς να καταφέρουν να δημιουργήσουν ένα καινούργιο, ομοιογενές υλικό, έναν ζωντανό θεατρικό οργανισμό».

Βερενίκη ή Ιζαμπέλ; Όταν το έργο υπηρετεί μόνο την πρωταγωνίστρια Facebook Twitter
Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί τον μονόλογο της Ιπέρ, που, πέρα από την ερωτική ιστορία, μιλάει και για την αγάπη και για την πολιτική. Φωτ.: Jean-Michel Blasco

Το μεγάλο όραμα του Καστελούτσι, του οποίου η εικονοκλαστική δύναμη ξεπερνά το κείμενο, παραδίδει στο κοινό, συνεχίζει η «Monde», «μια Βερενίκη ερμητικά κλειστή, την οποία είναι πολύ δύσκολο να καταλάβει κανείς ή να δεθεί μαζί της… σαν ξεριζωμένη από τη νύχτα, προχωρά μόνη της στη σκηνή, που είναι βυθισμένη στο σκοτάδι… Γιατί βρίσκεται εκεί; Τι της συμβαίνει; Γιατί λέει αυτά τα λόγια; Μυστήριο, για όσους δεν γνωρίζουν την ιστορία της βασίλισσας της Ιουδαίας…».

H «Liberation» γράφει ότι η τολμηρή προσέγγιση του Καστελούτσι ήταν ένα ρίσκο που τελικά επέφερε χαοτικό αποτέλεσμα. Στέκεται στη δήλωση του Καστελούτσι ότι η Ιπέρ είναι η συνεκδοχή του παγκόσμιου θεάτρου. «Το έργο είναι η Βερενίκη», γράφει. «Η Ιπέρ είναι ηθοποιός. Πώς είναι δυνατό να αισθάνεσαι ότι είσαι η συνεκδοχή του θεάτρου όταν έχεις έναν ρόλο να υπηρετήσεις, που είναι η Βερενίκη; Και τι γίνεται με τη Βερενίκη;», και συνεχίζει ότι η Ιπέρ μιλά στον εαυτό της ή στο τίποτα, ή σε εκείνο το μικρό καλοριφέρ που σέρνει στη σκηνή, ή στο πλυντήριο ρούχων. Δεν υπάρχει ένα πρόσωπο να του απευθύνει τα σπαρακτικά της λόγια, το ίδιο και το κοινό, είναι αόρατο στα μάτια της.

Στον ίδιο ρυθμό κινείται και η κριτική των ΝΥΤ. Η «Βερενίκη» συντρίβεται υπό τη δύναμη της σταρ, που είναι η απόλυτη πρωταγωνίστρια του έργου, γράφει η κριτική της παράστασης. Θέτει τον ίδιο προβληματισμό, αν αρκεί μια θεαματική και εκθαμβωτική θεατρική πρωταγωνιστική παρουσία για να αποδοθεί ένα μεγάλο κλασικό έργο. Και εδώ σημειώνεται η δήλωση του Καστελούτσι που έχει υποκλιθεί, και δικαίως, στο μεγαλείο της Ιπέρ, περιγράφοντάς της ως «τη συνεκδοχή του θεάτρου παγκοσμίως». 

Βερενίκη ή Ιζαμπέλ; Όταν το έργο υπηρετεί μόνο την πρωταγωνίστρια Facebook Twitter
Ο Καστελούτσι σκηνοθετεί τον μονόλογο της Ιπέρ, που, πέρα από την ερωτική ιστορία, διαπλέκει την αγάπη και την πολιτική. Φωτ.: Jean-Michel Blasco

Η Ιπέρ είναι και το μόνο πρόσωπο που μιλά σε μια παράσταση με ταμπλό αποτελούμενα από εντυπωσιακές εικόνες γεμάτες συμβολισμούς, χαρακτηριστικό των προσεγγίσεων του σκηνοθέτη: τεράστια πανιά βγαίνουν από ένα πλυντήριο και διαφανείς κουρτίνες καθορίζουν ένα περιβάλλον μαλακό και ευαίσθητο σε κάθε αλλαγή και κίνηση.

«Αν ο στόχος ήταν να επιτραπεί στην Ιπέρ να εξερευνήσει τα συναισθηματικά άκρα στο κενό, επετεύχθη. Τη μια στιγμή είναι μια επιβλητική βασίλισσα με το ένα χέρι στο μέτωπο, σε απόγνωση, που περιφέρεται στη σκηνή με πολυτελή φορέματα σχεδιασμένα από την Iris van Herpen. Την άλλη, υπό καθεστώς ανισόρροπης ενέργειας, λέει ατάκες που ενισχύονται και παραμορφώνονται σε σημείο που γίνονται ακατανόητες», γράφουν οι ΝΥΤ.

«Η Ιπέρ τα έχει ξανακάνει όλα αυτά, και μάλιστα καλύτερα, σε θεατρικές και κινηματογραφικές παραγωγές που αξιοποίησαν τις ικανότητές της προς όφελος μιας ιστορίας. Εδώ, αυτή και ο Καστελούτσι συνθλίβουν την ιστορία της Βερενίκης υπό το βάρος της παρουσίας της πρωταγωνίστριας. Μόνο μία σκηνή, στο τέλος, τη βγάζει ξαφνικά από τη ζώνη άνεσής της με τρόπο που τράβηξε έντονα την προσοχή του κοινού. Καθώς απαγγέλλει τα τελευταία λόγια της Βερενίκης, αρχίζει να τραυλίζει. Σκοντάφτοντας στις λέξεις, πασχίζοντας να τις αρθρώσει, μοιάζει ευάλωτη, σε σημείο που όταν σταματάει και κάθεται σιωπηλή, κοιτάζοντας αριστερά και δεξιά σαν να περιμένει κάποιο σύνθημα, αναρωτιέσαι αν κάτι έχει πάει στραβά. Αποχωρεί φωνάζοντας “μη με κοιτάτε”, κρυμμένη πίσω από το μανίκι του κοστουμιού της. Η στιγμή αυτή δεν έχει καμία σχέση με τον Ρακίνα, ωστόσο είναι προσαρμοσμένη στην παράξενη, συγκλονιστική σκηνική περσόνα της Ιπέρ που τα τελευταία χρόνια έχει αρχίσει να μοιάζει με καρικατούρα του εαυτού της, χωρίς σύνδεση με τους άλλους ηθοποιούς όταν αλληλεπιδρά μαζί τους». 

Με πληροφορίες από «Monde», ΝΥΤ, «Liberation»

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Ο Γυάλινος Κόσμος»: Η διαχρονική γοητεία του οικείου

Κριτική Θεάτρου / «Ο Γυάλινος Κόσμος»: Η διαχρονική γοητεία του οικείου

Κριτική για την παράσταση «Ο Γυάλινος Κόσμος» του Τενεσί Ουίλιαμς, σε σκηνοθεσία Ίβο Βαν Χόβε, με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ, που παρουσιάστηκε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέην έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Η κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα φέτος μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ