5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter
1

 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

 

Τα τραγούδια

Το ξέρω πως η παραστάσεις της Σπείρας απευθύνονται σε όλους και πως κατα πάσα πιθανότητα όλοι θα ακούσουν κάποια γνωστά τραγούδια που έχουν γράψει ιστορία και τα ξέρουν από άκρη σε άκρη της ελλάδας. Αυτές οι παραστάσεις όμως είναι και για μας, τους μανιακούς κραουνακικούς που ξέρουν απ’ έξω και ανακατωτά όλη τη δισκογραφία του και που μόνο σε αυτές εδώ έχουν την ευκαρία να ακούσουν κάποια κρυφά διαμάντια όπως το Ξύπνα (Ακριβή μου μορφή / Έρωτά μου...) ή το Ζητιανάκι (Αχ! Κόσμε φυλακή!) που πρώτος είπε ο Μητροπάνος και που πιστεύω πως δεν ακούγεται όσο θα έπρεπε στα ραδιόφωνα. Η κρουαζιέρα του διαδρόμου (Είναι μια νύχτα μια τρελή βραδιά / που λάμπουν τ’ άστρα / λάμπει κι η καρδιά) φέρνει δάκρυα στα μάτια όσες φορές κι αν την ακούσω και η Ροζ Γραβάτα (Τι να βρω να πω να σε συντάραζε) θυμίζει κάποιες εποχές που μόνο με αυτά τα τραγούδια τα καταφέρναμε τη νύχτα. Για άλλη μια φορά οι επιλογές των τραγουδιών φωτίζουν την καθημερινότητά μας, δείχουν αυτά που ζούμε με ένα παράξενο και πικρό τρόπο. Σκέφτηκα χιλιάδες πράγματα ακούγοντάς τα. Ένα από τα πρώτα τραγούδια που θα ακούσεις είναι η Τριανταφυλιά του κόσμου, που όποτε το ακούς είναι σα να στέκεσαι μπροστά στην πιο ωραία κυματισμένη θάλασσα. Εδώ λοιπόν στην παράσταση της Σπείρας θα ακούσεις ένα καταρράκτη από σπουδαία τραγούδια που δεν θα ακούσεις να τα λένε κάπου αλλού στην Ελλάδα. Ζωντανά, με ψυχή και με τέτοιες φωνές! Μεγάλη στγμή και Το καλοκαίρι του Κώστα βάρναλη σε μουσική του Άρη Βλάχου (Το καλοκαίρι χρυσή εποχή των φτωχών / το καλοκαίρι ζούσα με όλο το κορμί και τη σκέψη μου).

Οι φωνές

Από το πρώτο λεπτό σε αρπάζουν. Σε καθηλώνουν. Ξεχνάς όλα τα άλλα και ακούς. Καλοκουρδισμένες, καλά εκπαιδευμένες, υπέροχες φωνές που καταλαβαίνουν τι ακριβώς τραγουδούν. Ακούς ανάμεσα σε άλλα την ονειρική Αναστασία Εδέν να τραγουδάει με ένα κόκκινο φόρεμα το Απόψε (Μη με ρωτήσεις αν στ’ αλήθεια σ’ αγαπώ / μη μου ζητήσεις πίστη να ορκιστώ αιώνια / φίλα με μόνο κι άσε με να σε φιλώ / στρώνει η καρδιά μου τα καλά της τα σεντόνια), και ακούς τις πιο ωραίες αντρικές λαικές φωνές που έχεις ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ξεχώρισα αυτήν τη φορά τη βαθειά φωνή του Σάκη Καραθανάση που πρέπει επειγόντως να τον δοκιμαστεί σε καινούρια λαικά τραγούδια. Όλοι, όλοι παλιά και νέα μέλη της σπείρας έχουν κερδίσει τη θέση τους σε αυτήν την ομάδα επάξια γιατί πρωτίστως είναι γνήσιοι, αυθεντικοί, λαϊκοί με τον ποιητικότερο τρόπο. Μακάρι και αλλού να υπήρχε αυτό το μέτρο, που ακροβατεί μεταξύ καθημερινότητας και μνήμης, μεταξύ ενός επιπόλαιου νεοελληνικού ουρανού και του χώματος που είναι γεμάτο με μια παράδοση βαρειά, που πάνω της πατάμε και μας στηρίζει -ακόμα κι αν δεν το ξέρουμε.

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Τα κείμενα

Χίλια μπράβο στους κειμενογράφους Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο για τα κείμενά τους. Σατιρικά, σπαρατριστά, σχεδόν βλάσφημα, όπως πρέπει να είναι τα κείμενα μιας τέτοιας παράστασης για να καταφέρουν να σκίσουν το πλαστικό που μας τυλίγει και να φτάσουν στο μυαλό και την καρδιά. Πολιτικά επίσης, γιατί τι άλλο θα έπρεπε να είναι αυτές τις μέρες τα κείμενα μιας επιθεώρησης; Ξεχώρισα τη Μάγδα την ταρίφα που την έκανε η φοβερή Αθηνά Αφαλίδου, στο Φρικιό της Μαρίας Κοσκινά είχα πέσει κάτω από τα γέλια. Δυό νέα κορίτσια που υπηρέτησαν άψογα το τολμηρό στυλ των κειμένων και που πήραν πάνω τους την ευθύνη να μας φυτέψουν αυτά τα κείμενα στο μυαλό. Η Όπρα Κόπρα του Jeroma Kaluta είναι ένας ρόλος που πρέπει να αναπτυχθεί. Ένα τηλεοπτικό πεντάλεπτο την ημέρα είναι ό,τι πρέπει!

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Xρήστος Μουστάκας

Κάθε φορά που βλέπω αυτό το τεράστιο ταλέντο στις παραστάσεις της Σπείρας αναρωτιέμαι τι άλλο πρέπει ακόμα να κάνει για να τον ανακαλύψουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες της χώρας. Δηλαδή, υπάρχει καλύτερος Μελβόλιο για να παίξει σε μια καλή παραγωγή της Δωδεκάτης Νύχτας του Σαίξπηρ από τον κ. Μουστάκα; Δε νομίζω. Κύριε Κραουνάκη αν με ακούτε, να του κάνετε εσείς μια παράσταση. Είναι σπουδαίος. Στο νούμερο "Φιλελεύθερος μόνος ψάχνει" δίνει ρέστα αλλά εγώ υποκλίθηκα και στην ερμηνεία του ως βουλευτίνα – κυριλέ που συνυπαρχει σε ένα ταξί με Συριζαίους και άλλους τυχάρπαστους τύπους. Είναι φοβερός, επαναλαμβάνω.

Αφήνω για το τέλος τον Κ. Κραουνάκη

Δεν είναι τα σπουδαία τραγούδια που έχει γράψει, που και αυτά από μόνα τους θα έφταναν για να τον λατρεύουμε όλοι. Είναι η συγκεκριμένη του στάση με τη Σπείρα που εμένα με συγκινεί απίστευτα. Δεκαπέντε χρόνια τώρα δίνει χώρο σε νέους ανθρώπους με ταλέντο, τους κάνει πρωταγωνιστές, σταρ, τους δείχνει το δρόμο. Άλλους τους επανεφευρίσκει, τους βάζει να πουν και να κάνουν όσα θα έπρεπε αλλά δεν έκαναν στις καριέρες του. Διατηρεί μια ομάδα στην οποία έχει αποφασίσει να επενδύσει όλη του την θέρμη, το πάθος και την τέχνη. Πόσοι καλλιτέχνες του δικού του βεληνεκούς νομίζετε πως αντέχουν να είναι τόσο δοτικοί, τόσο τεράστιοι και να μην κοιτάνε μόνο τονεαυτό τους; Στις παραστάσεις δεν αναζητά πρωταγωνιστικό ρόλο, περιφέρεται ως πνεύμα στη σκηνή, καπνίζει, πετάει ατάκες εκτός μικροφώνου, κοιτά το κοινό στα μάτια. Ενίοτε τραγουδά, όπως θέλει αυτός, χωρίς κανένα απολύτως κόλλημα, μόνο με την δική του αλήθεια. Τον ξεχωρίζω απ’ όλους. 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Μπεεε
Συγγραφέας: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης.
Χορογραφία: Φωκάς Ευαγγελινός
Πρωταγωνιστούν: Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστος Γεροντίδης, Αναστασία Έδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκης Καραθανάσης, Χρήστος Μουστάκας, Κώστας Μπουγιώτης, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργος Στιβανάκης
 Μουσική:Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550
Πέμ.: 8 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 9 μ.μ.

από 29/11 έως 05/04

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Συνεντεύξεις / Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Η κρίση, το θέατρο, η μουσική κι η καχυποψία των ομότεχνων. Ο Άκης Δήμου, μετά το Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης, διασκευάζει την τριλογία της Ορέστειας του Αισχύλου στο πρώτο αμιγώς θεατρικό έργο που ανεβάζει η Σπείρα Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Θέατρο / Όταν ο Χίτλερ (σχεδόν) συνάντησε τον Φρόιντ

Τέσσερις φορές βρέθηκαν στο ίδιο μέρος ο Χίτλερ και ο Φρόιντ. Τι θα γινόταν αν είχαν συναντηθεί; Αυτό επιχειρεί να διανοηθεί το θεατρικό έργο «Ο δρ Φρόιντ θα σας δει τώρα, κυρία Χίτλερ» που ανεβαίνει αυτές τις μέρες στο Λονδίνο.
THE LIFO TEAM
Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Θέατρο / Ελένη Ερήμου: «Οι άνθρωποι δεν ντρέπονται για τίποτα πια»

Παραμένει μέχρι σήμερα μία από τις ομορφότερες γυναίκες που πέρασαν από το ελληνικό θέατρο και το σινεμά. Από νωρίς επέλεξε να ζει και έξω από το θεατρικό συνάφι. «Δεν μπορώ να ξυπνάω κάθε πρωί και να αναρωτιέμαι τι θα παίξω ή που θα παίξω» δηλώνει ενώ θεωρεί τη μοναχικότητα πηγή δημιουργικότητας. Η Ελένη Ερήμου αφηγείται τη ζωή της στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Οι Αθηναίοι / Αλεξάνδρα Λαδικού: «Δεν νοσταλγώ τίποτα. Πέρασα και ωραία και καλά»

Ξεκίνησε από τα καλλιστεία, για μία ψήφο δεν στέφθηκε Μις Κόσμος, έπαιξε δίπλα στον Κουν, υπήρξε μούσα του Τάκη Κανελλόπουλου, αλλά κυρίως του Ανδρέα Βουτσινά. Στα 92 της ακόμα οδηγεί και παρακολουθεί θέατρο, ελπίζοντας πάντα να βρει καλά στοιχεία, ακόμα και σε κακές παραστάσεις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Παρακολουθούσα τη Σπείρα με τη θέρμη groupie μέχρι τις Δουλάρες και άρχισα να "κρυώνω" όσο φυλλοροούσε η αρχική συνθεση: Ηρώ Σαία, Στέλιος Καρπαθάκης, Ελεάννα Καραντινού, Παρθένα Χοροζίδου, Πελαγία Μουρούζη, Γιάννης Καραλής κλπ...Προσπάθησα να ακολουθήσω και τους νέους αλλά δεν...