5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter
1

 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

 

Τα τραγούδια

Το ξέρω πως η παραστάσεις της Σπείρας απευθύνονται σε όλους και πως κατα πάσα πιθανότητα όλοι θα ακούσουν κάποια γνωστά τραγούδια που έχουν γράψει ιστορία και τα ξέρουν από άκρη σε άκρη της ελλάδας. Αυτές οι παραστάσεις όμως είναι και για μας, τους μανιακούς κραουνακικούς που ξέρουν απ’ έξω και ανακατωτά όλη τη δισκογραφία του και που μόνο σε αυτές εδώ έχουν την ευκαρία να ακούσουν κάποια κρυφά διαμάντια όπως το Ξύπνα (Ακριβή μου μορφή / Έρωτά μου...) ή το Ζητιανάκι (Αχ! Κόσμε φυλακή!) που πρώτος είπε ο Μητροπάνος και που πιστεύω πως δεν ακούγεται όσο θα έπρεπε στα ραδιόφωνα. Η κρουαζιέρα του διαδρόμου (Είναι μια νύχτα μια τρελή βραδιά / που λάμπουν τ’ άστρα / λάμπει κι η καρδιά) φέρνει δάκρυα στα μάτια όσες φορές κι αν την ακούσω και η Ροζ Γραβάτα (Τι να βρω να πω να σε συντάραζε) θυμίζει κάποιες εποχές που μόνο με αυτά τα τραγούδια τα καταφέρναμε τη νύχτα. Για άλλη μια φορά οι επιλογές των τραγουδιών φωτίζουν την καθημερινότητά μας, δείχουν αυτά που ζούμε με ένα παράξενο και πικρό τρόπο. Σκέφτηκα χιλιάδες πράγματα ακούγοντάς τα. Ένα από τα πρώτα τραγούδια που θα ακούσεις είναι η Τριανταφυλιά του κόσμου, που όποτε το ακούς είναι σα να στέκεσαι μπροστά στην πιο ωραία κυματισμένη θάλασσα. Εδώ λοιπόν στην παράσταση της Σπείρας θα ακούσεις ένα καταρράκτη από σπουδαία τραγούδια που δεν θα ακούσεις να τα λένε κάπου αλλού στην Ελλάδα. Ζωντανά, με ψυχή και με τέτοιες φωνές! Μεγάλη στγμή και Το καλοκαίρι του Κώστα βάρναλη σε μουσική του Άρη Βλάχου (Το καλοκαίρι χρυσή εποχή των φτωχών / το καλοκαίρι ζούσα με όλο το κορμί και τη σκέψη μου).

Οι φωνές

Από το πρώτο λεπτό σε αρπάζουν. Σε καθηλώνουν. Ξεχνάς όλα τα άλλα και ακούς. Καλοκουρδισμένες, καλά εκπαιδευμένες, υπέροχες φωνές που καταλαβαίνουν τι ακριβώς τραγουδούν. Ακούς ανάμεσα σε άλλα την ονειρική Αναστασία Εδέν να τραγουδάει με ένα κόκκινο φόρεμα το Απόψε (Μη με ρωτήσεις αν στ’ αλήθεια σ’ αγαπώ / μη μου ζητήσεις πίστη να ορκιστώ αιώνια / φίλα με μόνο κι άσε με να σε φιλώ / στρώνει η καρδιά μου τα καλά της τα σεντόνια), και ακούς τις πιο ωραίες αντρικές λαικές φωνές που έχεις ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ξεχώρισα αυτήν τη φορά τη βαθειά φωνή του Σάκη Καραθανάση που πρέπει επειγόντως να τον δοκιμαστεί σε καινούρια λαικά τραγούδια. Όλοι, όλοι παλιά και νέα μέλη της σπείρας έχουν κερδίσει τη θέση τους σε αυτήν την ομάδα επάξια γιατί πρωτίστως είναι γνήσιοι, αυθεντικοί, λαϊκοί με τον ποιητικότερο τρόπο. Μακάρι και αλλού να υπήρχε αυτό το μέτρο, που ακροβατεί μεταξύ καθημερινότητας και μνήμης, μεταξύ ενός επιπόλαιου νεοελληνικού ουρανού και του χώματος που είναι γεμάτο με μια παράδοση βαρειά, που πάνω της πατάμε και μας στηρίζει -ακόμα κι αν δεν το ξέρουμε.

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Τα κείμενα

Χίλια μπράβο στους κειμενογράφους Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο για τα κείμενά τους. Σατιρικά, σπαρατριστά, σχεδόν βλάσφημα, όπως πρέπει να είναι τα κείμενα μιας τέτοιας παράστασης για να καταφέρουν να σκίσουν το πλαστικό που μας τυλίγει και να φτάσουν στο μυαλό και την καρδιά. Πολιτικά επίσης, γιατί τι άλλο θα έπρεπε να είναι αυτές τις μέρες τα κείμενα μιας επιθεώρησης; Ξεχώρισα τη Μάγδα την ταρίφα που την έκανε η φοβερή Αθηνά Αφαλίδου, στο Φρικιό της Μαρίας Κοσκινά είχα πέσει κάτω από τα γέλια. Δυό νέα κορίτσια που υπηρέτησαν άψογα το τολμηρό στυλ των κειμένων και που πήραν πάνω τους την ευθύνη να μας φυτέψουν αυτά τα κείμενα στο μυαλό. Η Όπρα Κόπρα του Jeroma Kaluta είναι ένας ρόλος που πρέπει να αναπτυχθεί. Ένα τηλεοπτικό πεντάλεπτο την ημέρα είναι ό,τι πρέπει!

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Xρήστος Μουστάκας

Κάθε φορά που βλέπω αυτό το τεράστιο ταλέντο στις παραστάσεις της Σπείρας αναρωτιέμαι τι άλλο πρέπει ακόμα να κάνει για να τον ανακαλύψουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες της χώρας. Δηλαδή, υπάρχει καλύτερος Μελβόλιο για να παίξει σε μια καλή παραγωγή της Δωδεκάτης Νύχτας του Σαίξπηρ από τον κ. Μουστάκα; Δε νομίζω. Κύριε Κραουνάκη αν με ακούτε, να του κάνετε εσείς μια παράσταση. Είναι σπουδαίος. Στο νούμερο "Φιλελεύθερος μόνος ψάχνει" δίνει ρέστα αλλά εγώ υποκλίθηκα και στην ερμηνεία του ως βουλευτίνα – κυριλέ που συνυπαρχει σε ένα ταξί με Συριζαίους και άλλους τυχάρπαστους τύπους. Είναι φοβερός, επαναλαμβάνω.

Αφήνω για το τέλος τον Κ. Κραουνάκη

Δεν είναι τα σπουδαία τραγούδια που έχει γράψει, που και αυτά από μόνα τους θα έφταναν για να τον λατρεύουμε όλοι. Είναι η συγκεκριμένη του στάση με τη Σπείρα που εμένα με συγκινεί απίστευτα. Δεκαπέντε χρόνια τώρα δίνει χώρο σε νέους ανθρώπους με ταλέντο, τους κάνει πρωταγωνιστές, σταρ, τους δείχνει το δρόμο. Άλλους τους επανεφευρίσκει, τους βάζει να πουν και να κάνουν όσα θα έπρεπε αλλά δεν έκαναν στις καριέρες του. Διατηρεί μια ομάδα στην οποία έχει αποφασίσει να επενδύσει όλη του την θέρμη, το πάθος και την τέχνη. Πόσοι καλλιτέχνες του δικού του βεληνεκούς νομίζετε πως αντέχουν να είναι τόσο δοτικοί, τόσο τεράστιοι και να μην κοιτάνε μόνο τονεαυτό τους; Στις παραστάσεις δεν αναζητά πρωταγωνιστικό ρόλο, περιφέρεται ως πνεύμα στη σκηνή, καπνίζει, πετάει ατάκες εκτός μικροφώνου, κοιτά το κοινό στα μάτια. Ενίοτε τραγουδά, όπως θέλει αυτός, χωρίς κανένα απολύτως κόλλημα, μόνο με την δική του αλήθεια. Τον ξεχωρίζω απ’ όλους. 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Μπεεε
Συγγραφέας: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης.
Χορογραφία: Φωκάς Ευαγγελινός
Πρωταγωνιστούν: Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστος Γεροντίδης, Αναστασία Έδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκης Καραθανάσης, Χρήστος Μουστάκας, Κώστας Μπουγιώτης, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργος Στιβανάκης
 Μουσική:Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550
Πέμ.: 8 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 9 μ.μ.

από 29/11 έως 05/04

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Συνεντεύξεις / Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Η κρίση, το θέατρο, η μουσική κι η καχυποψία των ομότεχνων. Ο Άκης Δήμου, μετά το Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης, διασκευάζει την τριλογία της Ορέστειας του Αισχύλου στο πρώτο αμιγώς θεατρικό έργο που ανεβάζει η Σπείρα Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντέπυ Γοργογιάννη: «Ο intimacy coordinator θα ενταχθεί και στη δική μας κουλτούρα»

Θέατρο / Πώς γυρίζουμε σήμερα μια σκηνή βιασμού;

Το θέατρο και ο κινηματογράφος διεθνώς επανεξετάζουν τον τρόπο με τον οποίο στήνονται οι ερωτικές και βίαιες σκηνές: μέχρι ποιο σημείο μπορεί να εκτεθεί ένα σώμα; Η Ντέπυ Γοργογιάννη εξηγεί τον ρόλο του intimacy coordinator και τον τρόπο που τίθενται τα όρια.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Αγγελική Στελλάτου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Στελλάτου: «Έχει σημασία να μιλήσω για μένα;»

Το άστρο της ξεχώρισε δίπλα στον Δημήτρη Παπαιωάννου τα πρώτα χρόνια της Ομάδας Εδάφους. Μετά, διέγραψε τη δική της αταλάντευτη πορεία. Η Αγγελική Στελλάτου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO, αν και πιστεύει ότι δεν «έχει σημασία να μιλάμε για εμάς σε έναν κόσμο όπου συμβαίνουν πράγματα τρομακτικά»
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ» του Σάμιουελ Μπέκετ

Lifo Videos / Ο Αντώνης Αντωνόπουλος διαβάζει την «Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ»

Σε ένα από τα σημαντικότερα έργα του Σάμιουελ Μπέκετ, μια σπουδαία μελέτη για τη θνητότητα, τη δημιουργικότητα και τη μνήμη, ένας 69χρονος άνδρας κάθεται μόνος του στα γενέθλιά του και ακούει ηχογραφήσεις του παρελθόντος του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Θέατρο / Ήρα Κατσούδα: «Ένα αστείο δεν μπορεί να καταστρέψει τον κόσμο»

Η stand up κωμικός μιλά για την ελευθερία που κρύβεται στις «άχρηστες σκέψεις», για τη θέση των γυναικών στην κωμωδία και για το πώς το γέλιο μπορεί να γίνει εργαλείο αυτογνωσίας, χωρίς να χάνει ποτέ τη χαρά του.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
«Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Χορός / «Kontakthof»: Το έργο της Pina Bausch στο Εθνικό Θέατρο με ελληνικό θίασο

Το έργο-σταθμός της γυναίκας που ανανέωσε την τέχνη του χορού δεν σταμάτησε από τα '70s να συναρπάζει το κοινό και να παραμένει «νέο» και επίκαιρο. Αυτόν τον Δεκέμβριο το Pina Bausch Foundation αναβιώνει τo «Kontakthof» στο Εθνικό Θέατρο με Έλληνες ηθοποιούς. Η LiFO μπήκε στις πρόβες και μίλησε με τους βασικούς συντελεστές.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Γιάννης Μπέζος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπέζος: «Ίσως είμαι λίγο παλιομοδίτης»

Δεν έκανε ποτέ διαχωρισμούς ανάμεσα στο εμπορικό και το ποιοτικό. Πιστεύει πως κάνει μια παράξενη και αιρετική δουλειά: να πείσει τον θεατή να ξεχάσει πως είναι ο Μπέζος που πάρκαρε το αυτοκίνητό του έξω από το θέατρο - και να τον ταξιδέψει σε έναν άλλο κόσμο. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τhis that keeps on – a personal archaeology –

Θέατρο / H ανασκαφή του Δημήτρη Παπαϊωάννου σε μια γη που έχει το σχήμα της καρδιάς

Ο Δημήτρης Παπαϊωάννου δημιούργησε ένα νέο πρότζεκτ κατόπιν ανάθεσης του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης για τα σαράντα χρόνια από την ίδρυσή του, που το κοινό θα έχει την ευκαιρία να δει σε μια και μοναδική παράσταση στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Θέατρο / Μεγάλες παραγωγές, γυναίκες στη σκηνοθεσία - Η θεατρική σεζόν ανοίγει δυναμικά

Διεθνείς σκηνοθέτες και σχήματα, δυνατά καστ, κλασικά και σύγχρονα έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων: Το φθινοπωρινό ρεπερτόριο των αθηναϊκών σκηνών το λες και φιλόδοξο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Βέντερς, Σουίντον, Ροντρίγκες, Λάνθιμος και Αγγελάκας: Αυτό είναι το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Θέατρο / Σουίντον, Λάνθιμος, Βέντερς, Ροντρίγκες και Αγγελάκας: Το φετινό πρόγραμμα της Στέγης

Η Στέγη γιορτάζει τα 15 χρόνια της με ένα πρόγραμμα άκρως οικογενειακό, δημιουργικό και, όπως πάντα, με πολλές εκπλήξεις και απρόσμενες συναντήσεις δημιουργών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Παρακολουθούσα τη Σπείρα με τη θέρμη groupie μέχρι τις Δουλάρες και άρχισα να "κρυώνω" όσο φυλλοροούσε η αρχική συνθεση: Ηρώ Σαία, Στέλιος Καρπαθάκης, Ελεάννα Καραντινού, Παρθένα Χοροζίδου, Πελαγία Μουρούζη, Γιάννης Καραλής κλπ...Προσπάθησα να ακολουθήσω και τους νέους αλλά δεν...