5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter
1

 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

 

Τα τραγούδια

Το ξέρω πως η παραστάσεις της Σπείρας απευθύνονται σε όλους και πως κατα πάσα πιθανότητα όλοι θα ακούσουν κάποια γνωστά τραγούδια που έχουν γράψει ιστορία και τα ξέρουν από άκρη σε άκρη της ελλάδας. Αυτές οι παραστάσεις όμως είναι και για μας, τους μανιακούς κραουνακικούς που ξέρουν απ’ έξω και ανακατωτά όλη τη δισκογραφία του και που μόνο σε αυτές εδώ έχουν την ευκαρία να ακούσουν κάποια κρυφά διαμάντια όπως το Ξύπνα (Ακριβή μου μορφή / Έρωτά μου...) ή το Ζητιανάκι (Αχ! Κόσμε φυλακή!) που πρώτος είπε ο Μητροπάνος και που πιστεύω πως δεν ακούγεται όσο θα έπρεπε στα ραδιόφωνα. Η κρουαζιέρα του διαδρόμου (Είναι μια νύχτα μια τρελή βραδιά / που λάμπουν τ’ άστρα / λάμπει κι η καρδιά) φέρνει δάκρυα στα μάτια όσες φορές κι αν την ακούσω και η Ροζ Γραβάτα (Τι να βρω να πω να σε συντάραζε) θυμίζει κάποιες εποχές που μόνο με αυτά τα τραγούδια τα καταφέρναμε τη νύχτα. Για άλλη μια φορά οι επιλογές των τραγουδιών φωτίζουν την καθημερινότητά μας, δείχουν αυτά που ζούμε με ένα παράξενο και πικρό τρόπο. Σκέφτηκα χιλιάδες πράγματα ακούγοντάς τα. Ένα από τα πρώτα τραγούδια που θα ακούσεις είναι η Τριανταφυλιά του κόσμου, που όποτε το ακούς είναι σα να στέκεσαι μπροστά στην πιο ωραία κυματισμένη θάλασσα. Εδώ λοιπόν στην παράσταση της Σπείρας θα ακούσεις ένα καταρράκτη από σπουδαία τραγούδια που δεν θα ακούσεις να τα λένε κάπου αλλού στην Ελλάδα. Ζωντανά, με ψυχή και με τέτοιες φωνές! Μεγάλη στγμή και Το καλοκαίρι του Κώστα βάρναλη σε μουσική του Άρη Βλάχου (Το καλοκαίρι χρυσή εποχή των φτωχών / το καλοκαίρι ζούσα με όλο το κορμί και τη σκέψη μου).

Οι φωνές

Από το πρώτο λεπτό σε αρπάζουν. Σε καθηλώνουν. Ξεχνάς όλα τα άλλα και ακούς. Καλοκουρδισμένες, καλά εκπαιδευμένες, υπέροχες φωνές που καταλαβαίνουν τι ακριβώς τραγουδούν. Ακούς ανάμεσα σε άλλα την ονειρική Αναστασία Εδέν να τραγουδάει με ένα κόκκινο φόρεμα το Απόψε (Μη με ρωτήσεις αν στ’ αλήθεια σ’ αγαπώ / μη μου ζητήσεις πίστη να ορκιστώ αιώνια / φίλα με μόνο κι άσε με να σε φιλώ / στρώνει η καρδιά μου τα καλά της τα σεντόνια), και ακούς τις πιο ωραίες αντρικές λαικές φωνές που έχεις ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ξεχώρισα αυτήν τη φορά τη βαθειά φωνή του Σάκη Καραθανάση που πρέπει επειγόντως να τον δοκιμαστεί σε καινούρια λαικά τραγούδια. Όλοι, όλοι παλιά και νέα μέλη της σπείρας έχουν κερδίσει τη θέση τους σε αυτήν την ομάδα επάξια γιατί πρωτίστως είναι γνήσιοι, αυθεντικοί, λαϊκοί με τον ποιητικότερο τρόπο. Μακάρι και αλλού να υπήρχε αυτό το μέτρο, που ακροβατεί μεταξύ καθημερινότητας και μνήμης, μεταξύ ενός επιπόλαιου νεοελληνικού ουρανού και του χώματος που είναι γεμάτο με μια παράδοση βαρειά, που πάνω της πατάμε και μας στηρίζει -ακόμα κι αν δεν το ξέρουμε.

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Τα κείμενα

Χίλια μπράβο στους κειμενογράφους Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο για τα κείμενά τους. Σατιρικά, σπαρατριστά, σχεδόν βλάσφημα, όπως πρέπει να είναι τα κείμενα μιας τέτοιας παράστασης για να καταφέρουν να σκίσουν το πλαστικό που μας τυλίγει και να φτάσουν στο μυαλό και την καρδιά. Πολιτικά επίσης, γιατί τι άλλο θα έπρεπε να είναι αυτές τις μέρες τα κείμενα μιας επιθεώρησης; Ξεχώρισα τη Μάγδα την ταρίφα που την έκανε η φοβερή Αθηνά Αφαλίδου, στο Φρικιό της Μαρίας Κοσκινά είχα πέσει κάτω από τα γέλια. Δυό νέα κορίτσια που υπηρέτησαν άψογα το τολμηρό στυλ των κειμένων και που πήραν πάνω τους την ευθύνη να μας φυτέψουν αυτά τα κείμενα στο μυαλό. Η Όπρα Κόπρα του Jeroma Kaluta είναι ένας ρόλος που πρέπει να αναπτυχθεί. Ένα τηλεοπτικό πεντάλεπτο την ημέρα είναι ό,τι πρέπει!

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Xρήστος Μουστάκας

Κάθε φορά που βλέπω αυτό το τεράστιο ταλέντο στις παραστάσεις της Σπείρας αναρωτιέμαι τι άλλο πρέπει ακόμα να κάνει για να τον ανακαλύψουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες της χώρας. Δηλαδή, υπάρχει καλύτερος Μελβόλιο για να παίξει σε μια καλή παραγωγή της Δωδεκάτης Νύχτας του Σαίξπηρ από τον κ. Μουστάκα; Δε νομίζω. Κύριε Κραουνάκη αν με ακούτε, να του κάνετε εσείς μια παράσταση. Είναι σπουδαίος. Στο νούμερο "Φιλελεύθερος μόνος ψάχνει" δίνει ρέστα αλλά εγώ υποκλίθηκα και στην ερμηνεία του ως βουλευτίνα – κυριλέ που συνυπαρχει σε ένα ταξί με Συριζαίους και άλλους τυχάρπαστους τύπους. Είναι φοβερός, επαναλαμβάνω.

Αφήνω για το τέλος τον Κ. Κραουνάκη

Δεν είναι τα σπουδαία τραγούδια που έχει γράψει, που και αυτά από μόνα τους θα έφταναν για να τον λατρεύουμε όλοι. Είναι η συγκεκριμένη του στάση με τη Σπείρα που εμένα με συγκινεί απίστευτα. Δεκαπέντε χρόνια τώρα δίνει χώρο σε νέους ανθρώπους με ταλέντο, τους κάνει πρωταγωνιστές, σταρ, τους δείχνει το δρόμο. Άλλους τους επανεφευρίσκει, τους βάζει να πουν και να κάνουν όσα θα έπρεπε αλλά δεν έκαναν στις καριέρες του. Διατηρεί μια ομάδα στην οποία έχει αποφασίσει να επενδύσει όλη του την θέρμη, το πάθος και την τέχνη. Πόσοι καλλιτέχνες του δικού του βεληνεκούς νομίζετε πως αντέχουν να είναι τόσο δοτικοί, τόσο τεράστιοι και να μην κοιτάνε μόνο τονεαυτό τους; Στις παραστάσεις δεν αναζητά πρωταγωνιστικό ρόλο, περιφέρεται ως πνεύμα στη σκηνή, καπνίζει, πετάει ατάκες εκτός μικροφώνου, κοιτά το κοινό στα μάτια. Ενίοτε τραγουδά, όπως θέλει αυτός, χωρίς κανένα απολύτως κόλλημα, μόνο με την δική του αλήθεια. Τον ξεχωρίζω απ’ όλους. 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Μπεεε
Συγγραφέας: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης.
Χορογραφία: Φωκάς Ευαγγελινός
Πρωταγωνιστούν: Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστος Γεροντίδης, Αναστασία Έδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκης Καραθανάσης, Χρήστος Μουστάκας, Κώστας Μπουγιώτης, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργος Στιβανάκης
 Μουσική:Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550
Πέμ.: 8 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 9 μ.μ.

από 29/11 έως 05/04

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Συνεντεύξεις / Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Η κρίση, το θέατρο, η μουσική κι η καχυποψία των ομότεχνων. Ο Άκης Δήμου, μετά το Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης, διασκευάζει την τριλογία της Ορέστειας του Αισχύλου στο πρώτο αμιγώς θεατρικό έργο που ανεβάζει η Σπείρα Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
THE LIFO TEAM
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Ούρλιχ Ράσε και το παρασκήνιο της ιστορίας της Ισμήνης

Θέατρο / Η σκηνή του Ούρλιχ Ράσε στριφογύριζε - και πέταξε έξω την Ισμήνη

Στην παράσταση που άνοιξε την Επίδαυρο, ο Γερμανός σκηνοθέτης επέλεξε να ανεβάσει μια Αντιγόνη χωρίς Ισμήνη. Η απομάκρυνση της Κίττυς Παϊταζόγλου φωτίζει τις λεπτές –και άνισες– ισορροπίες εξουσίας στον χώρο του θεάτρου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μέσα στη γοητεία και στον τρόμο του Δράκουλα

Πρώτες Εικόνες / Dracula: Η υπερπαραγωγή που έρχεται το φθινόπωρο στην Αθήνα

Ο Θάνος Παπακωνσταντίνου μιλά αποκλειστικά στη LiFO για την πιο αναμενόμενη παράσταση της επερχόμενης σεζόν, για τη διαχρονική γοητεία του μύθου που φαντάστηκε ο Μπραμ Στόκερ στα τέλη του 19ου αιώνα, για το απόλυτο και το αιώνιο μιας ιστορίας που, όπως λέει, τον «διαλύει».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ερωτευμένος με τον Κρέοντα

Θέατρο / Ο Rasche αγάπησε τον Κρέοντα περισσότερο από την Αντιγόνη

«Η εκφορά του λόγου παραδίδεται αμαχητί σε μια άκρατη δραματικότητα, σε ένα υπερπαίξιμο, σε μια βεβιασμένη εμφατικότητα, σε έναν στόμφο παλιακό που θα νόμιζε κανείς πως έχει εξαλειφθεί πλέον. Η σοβαροφάνεια σε όλο το (γοερό) μεγαλείο της». Έτσι ξεκίνησε φέτος η Επίδαυρος.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στο ζόφο του πολέμου

Θέατρο / Πολεμικοί Ανταποκριτές: Ψάχνοντας την αλήθεια μέσα στον ζόφο του πολέμου

Σε μια περίοδο που ο πόλεμος αποτελεί βασικό συστατικό της καθημερινότητάς μας, μια παράσταση εξετάζει όσα μεσολαβούν μεταξύ γεγονότος και πληροφορίας και πώς διαμορφώνουν την τελική καταγραφή και την ιστορική μνήμη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Θέατρο / Η τραγική ιστορία και η άγρια δολοφονία μιας θαρραλέας περφόρμερ

Όταν η Πίπα Μπάκα ξεκίνησε να κάνει oτοστόπ από την Ιταλία για να φτάσει στην Ιερουσαλήμ δεν φαντάστηκε ότι αυτό το ταξίδι-μήνυμα ειρήνης θα κατέληγε στον βιασμό και τη δολοφονία της. Mια παράσταση που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών αναφέρεται στην ιστορία της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Θέατρο / Ο Σίμος Κακάλας ξορκίζει τα χάλια μας με μια κωμωδία γέλιου και αίματος

Τα «Κακά σκηνικά» είναι «μια κωμική κόλαση» αφιερωμένη στη ζοφερή ελληνική πραγματικότητα, μια απόδραση από τα χάλια της χώρας, του θεάτρου, του παγκόσμιου γεωπολιτικού γίγνεσθαι, ένα ξόρκι στην κατάθλιψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

σχόλια

1 σχόλια
Παρακολουθούσα τη Σπείρα με τη θέρμη groupie μέχρι τις Δουλάρες και άρχισα να "κρυώνω" όσο φυλλοροούσε η αρχική συνθεση: Ηρώ Σαία, Στέλιος Καρπαθάκης, Ελεάννα Καραντινού, Παρθένα Χοροζίδου, Πελαγία Μουρούζη, Γιάννης Καραλής κλπ...Προσπάθησα να ακολουθήσω και τους νέους αλλά δεν...