5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter
1

 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

 

Τα τραγούδια

Το ξέρω πως η παραστάσεις της Σπείρας απευθύνονται σε όλους και πως κατα πάσα πιθανότητα όλοι θα ακούσουν κάποια γνωστά τραγούδια που έχουν γράψει ιστορία και τα ξέρουν από άκρη σε άκρη της ελλάδας. Αυτές οι παραστάσεις όμως είναι και για μας, τους μανιακούς κραουνακικούς που ξέρουν απ’ έξω και ανακατωτά όλη τη δισκογραφία του και που μόνο σε αυτές εδώ έχουν την ευκαρία να ακούσουν κάποια κρυφά διαμάντια όπως το Ξύπνα (Ακριβή μου μορφή / Έρωτά μου...) ή το Ζητιανάκι (Αχ! Κόσμε φυλακή!) που πρώτος είπε ο Μητροπάνος και που πιστεύω πως δεν ακούγεται όσο θα έπρεπε στα ραδιόφωνα. Η κρουαζιέρα του διαδρόμου (Είναι μια νύχτα μια τρελή βραδιά / που λάμπουν τ’ άστρα / λάμπει κι η καρδιά) φέρνει δάκρυα στα μάτια όσες φορές κι αν την ακούσω και η Ροζ Γραβάτα (Τι να βρω να πω να σε συντάραζε) θυμίζει κάποιες εποχές που μόνο με αυτά τα τραγούδια τα καταφέρναμε τη νύχτα. Για άλλη μια φορά οι επιλογές των τραγουδιών φωτίζουν την καθημερινότητά μας, δείχουν αυτά που ζούμε με ένα παράξενο και πικρό τρόπο. Σκέφτηκα χιλιάδες πράγματα ακούγοντάς τα. Ένα από τα πρώτα τραγούδια που θα ακούσεις είναι η Τριανταφυλιά του κόσμου, που όποτε το ακούς είναι σα να στέκεσαι μπροστά στην πιο ωραία κυματισμένη θάλασσα. Εδώ λοιπόν στην παράσταση της Σπείρας θα ακούσεις ένα καταρράκτη από σπουδαία τραγούδια που δεν θα ακούσεις να τα λένε κάπου αλλού στην Ελλάδα. Ζωντανά, με ψυχή και με τέτοιες φωνές! Μεγάλη στγμή και Το καλοκαίρι του Κώστα βάρναλη σε μουσική του Άρη Βλάχου (Το καλοκαίρι χρυσή εποχή των φτωχών / το καλοκαίρι ζούσα με όλο το κορμί και τη σκέψη μου).

Οι φωνές

Από το πρώτο λεπτό σε αρπάζουν. Σε καθηλώνουν. Ξεχνάς όλα τα άλλα και ακούς. Καλοκουρδισμένες, καλά εκπαιδευμένες, υπέροχες φωνές που καταλαβαίνουν τι ακριβώς τραγουδούν. Ακούς ανάμεσα σε άλλα την ονειρική Αναστασία Εδέν να τραγουδάει με ένα κόκκινο φόρεμα το Απόψε (Μη με ρωτήσεις αν στ’ αλήθεια σ’ αγαπώ / μη μου ζητήσεις πίστη να ορκιστώ αιώνια / φίλα με μόνο κι άσε με να σε φιλώ / στρώνει η καρδιά μου τα καλά της τα σεντόνια), και ακούς τις πιο ωραίες αντρικές λαικές φωνές που έχεις ακούσει τα τελευταία χρόνια. Ξεχώρισα αυτήν τη φορά τη βαθειά φωνή του Σάκη Καραθανάση που πρέπει επειγόντως να τον δοκιμαστεί σε καινούρια λαικά τραγούδια. Όλοι, όλοι παλιά και νέα μέλη της σπείρας έχουν κερδίσει τη θέση τους σε αυτήν την ομάδα επάξια γιατί πρωτίστως είναι γνήσιοι, αυθεντικοί, λαϊκοί με τον ποιητικότερο τρόπο. Μακάρι και αλλού να υπήρχε αυτό το μέτρο, που ακροβατεί μεταξύ καθημερινότητας και μνήμης, μεταξύ ενός επιπόλαιου νεοελληνικού ουρανού και του χώματος που είναι γεμάτο με μια παράδοση βαρειά, που πάνω της πατάμε και μας στηρίζει -ακόμα κι αν δεν το ξέρουμε.

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Τα κείμενα

Χίλια μπράβο στους κειμενογράφους Δημήτρη Μανιάτη και Φώτη Μιχαλόπουλο για τα κείμενά τους. Σατιρικά, σπαρατριστά, σχεδόν βλάσφημα, όπως πρέπει να είναι τα κείμενα μιας τέτοιας παράστασης για να καταφέρουν να σκίσουν το πλαστικό που μας τυλίγει και να φτάσουν στο μυαλό και την καρδιά. Πολιτικά επίσης, γιατί τι άλλο θα έπρεπε να είναι αυτές τις μέρες τα κείμενα μιας επιθεώρησης; Ξεχώρισα τη Μάγδα την ταρίφα που την έκανε η φοβερή Αθηνά Αφαλίδου, στο Φρικιό της Μαρίας Κοσκινά είχα πέσει κάτω από τα γέλια. Δυό νέα κορίτσια που υπηρέτησαν άψογα το τολμηρό στυλ των κειμένων και που πήραν πάνω τους την ευθύνη να μας φυτέψουν αυτά τα κείμενα στο μυαλό. Η Όπρα Κόπρα του Jeroma Kaluta είναι ένας ρόλος που πρέπει να αναπτυχθεί. Ένα τηλεοπτικό πεντάλεπτο την ημέρα είναι ό,τι πρέπει!

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Xρήστος Μουστάκας

Κάθε φορά που βλέπω αυτό το τεράστιο ταλέντο στις παραστάσεις της Σπείρας αναρωτιέμαι τι άλλο πρέπει ακόμα να κάνει για να τον ανακαλύψουν οι μεγάλοι σκηνοθέτες της χώρας. Δηλαδή, υπάρχει καλύτερος Μελβόλιο για να παίξει σε μια καλή παραγωγή της Δωδεκάτης Νύχτας του Σαίξπηρ από τον κ. Μουστάκα; Δε νομίζω. Κύριε Κραουνάκη αν με ακούτε, να του κάνετε εσείς μια παράσταση. Είναι σπουδαίος. Στο νούμερο "Φιλελεύθερος μόνος ψάχνει" δίνει ρέστα αλλά εγώ υποκλίθηκα και στην ερμηνεία του ως βουλευτίνα – κυριλέ που συνυπαρχει σε ένα ταξί με Συριζαίους και άλλους τυχάρπαστους τύπους. Είναι φοβερός, επαναλαμβάνω.

Αφήνω για το τέλος τον Κ. Κραουνάκη

Δεν είναι τα σπουδαία τραγούδια που έχει γράψει, που και αυτά από μόνα τους θα έφταναν για να τον λατρεύουμε όλοι. Είναι η συγκεκριμένη του στάση με τη Σπείρα που εμένα με συγκινεί απίστευτα. Δεκαπέντε χρόνια τώρα δίνει χώρο σε νέους ανθρώπους με ταλέντο, τους κάνει πρωταγωνιστές, σταρ, τους δείχνει το δρόμο. Άλλους τους επανεφευρίσκει, τους βάζει να πουν και να κάνουν όσα θα έπρεπε αλλά δεν έκαναν στις καριέρες του. Διατηρεί μια ομάδα στην οποία έχει αποφασίσει να επενδύσει όλη του την θέρμη, το πάθος και την τέχνη. Πόσοι καλλιτέχνες του δικού του βεληνεκούς νομίζετε πως αντέχουν να είναι τόσο δοτικοί, τόσο τεράστιοι και να μην κοιτάνε μόνο τονεαυτό τους; Στις παραστάσεις δεν αναζητά πρωταγωνιστικό ρόλο, περιφέρεται ως πνεύμα στη σκηνή, καπνίζει, πετάει ατάκες εκτός μικροφώνου, κοιτά το κοινό στα μάτια. Ενίοτε τραγουδά, όπως θέλει αυτός, χωρίς κανένα απολύτως κόλλημα, μόνο με την δική του αλήθεια. Τον ξεχωρίζω απ’ όλους. 

5 πράγματα που λάτρεψα στην παράσταση Μπεεε της Σπείρα – Σπείρα και του Σταμάτη Κραουνάκη Facebook Twitter

Μπεεε
Συγγραφέας: Δημήτρης Μανιάτης, Φώτης Μιχαλόπουλος, Σταμάτης Κραουνάκης.
Χορογραφία: Φωκάς Ευαγγελινός
Πρωταγωνιστούν: Αθηνά Αφαλίδου, Χρήστος Γεροντίδης, Αναστασία Έδεν, Τζέρομ Καλούτα, Σάκης Καραθανάσης, Χρήστος Μουστάκας, Κώστας Μπουγιώτης, Ελευθερία Σικινιώτη, Γιώργος Στιβανάκης
 Μουσική:Σταμάτης Κραουνάκης, Άρης Βλάχος

ΙΔΡΥΜΑ ΜΙΧΑΛΗΣ ΚΑΚΟΓΙΑΝΝΗΣ

Πειραιώς 206, Ταύρος, 210 3418550
Πέμ.: 8 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 9 μ.μ.

από 29/11 έως 05/04

1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Συνεντεύξεις / Κραουνάκης/ Δήμου στην άκρη της πόλης

Η κρίση, το θέατρο, η μουσική κι η καχυποψία των ομότεχνων. Ο Άκης Δήμου, μετά το Απόψε τρώμε στης Ιοκάστης, διασκευάζει την τριλογία της Ορέστειας του Αισχύλου στο πρώτο αμιγώς θεατρικό έργο που ανεβάζει η Σπείρα Σπείρα του Σταμάτη Κραουνάκη.
ΑΠΟ ΤΟΝ ΣΤΑΥΡΟ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Θέατρο / Ο takis ξεκίνησε από το Κιάτο και έφτασε στα κορυφαία θέατρα του κόσμου

Έχει υπογράψει μερικά από τα πιο τολμηρά ανεβάσματα των τελευταίων ετών. Έφτασε στην πεντάδα υποψηφιοτήτων των Διεθνών Βραβείων Όπερας 2025. Ποιος είναι ο ταλαντούχος Έλληνας σκηνογράφος και ενδυματολόγος;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Θέατρο / Γιάννης Τσουμαράκης: «Στον Οιδίποδα βρίσκουμε τον Έπσταϊν και τους βιασμούς παιδιών»

Με το βραβείο Χορν στις αποσκευές του αλλά και την ερμηνεία του στο ρόλο του Πολυνείκη στον Οιδίποδα του Ρόμπερτ Άικ, ο νεαρός ηθοποιός βρίσκεται ήδη «στον καλό δρόμο». Βραβεία, σημαντικοί ρόλοι, το θέατρο σήμερα. Πώς τα βλέπει όλα αυτά;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

Θέατρο / Χρήστος Λούλης: «Ανήκω στη γενιά που δούλεψε σε ένα κακοποιητικό θέατρο»

25 χρόνια πριν, συμμετείχε στην παράσταση «Καθαροί πια» που σκηνοθέτησε ο Λευτέρης Βογιατζής. Σήμερα επιστρέφει στο σκληρό έργο της Σάρα Κέιν, έχοντας διαγράψει μια πορεία γεμάτη πρωταγωνιστικούς ρόλους. Τι τον κρατά ακόμα στο θέατρο; Πώς άλλαξε η δουλειά του; Τι θυμάται από τους παλιούς δασκάλους; Πώς ερωτεύτηκε ξανά το θέατρο; Ο σπουδαίος ηθοποιός μιλά για όλα στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται κι εγώ να είμαι πιο αληθινός από ποτέ»

Θέατρο / Βαγγέλης Μουλαράς: «Θέλω ο κόσμος να ξεχνιέται»

Ο stand-up κωμικός μιλά για τη μετάβαση από το «Δέκα με τόνο» στη νέα του παράσταση, για την ελευθερία της σκηνής, για τις κόντρες της κοινότητας των κωμικών, για την «τυραννία του hook» στα social και για τον μύθο του cancel στην Ελλάδα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Θέατρο / Η Άννα Μαρία Παπαχαραλάμπους πιο ελεύθερη από ποτέ

Κατήγγειλε δημόσια τη σεξουαλική παρενόχληση που υπέστη στο θέατρο, φέρνοντας στη Δικαιοσύνη την πιο πολύκροτη υπόθεση του ελληνικού MeToo. Σήμερα σκηνοθετεί και παίζει στο θέατρο, ενώ ο τηλεοπτικός της ρόλος διαφέρει πολύ απ' ό,τι έχει κάνει ως τώρα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Cleansed: Πώς μπορεί αυτό το έργο ακραίας βίας να μιλά για την αγάπη; 

Θέατρο / Ένα έργο ακραίας βίας. H Σάρα Κέιν έλεγε πως είναι μια ιστορία αγάπης

Το κοινό λιποθυμά ή φεύγει από τις αίθουσες. Οι κριτικοί διχάζονται για την αξία του. Στην Ελλάδα, φέτος, μετά το ανέβασμα του «Cleansed» το 2001 από τον Λευτέρη Βογιατζή, θα έχουμε την ευκαιρία να το δούμε ξανά σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Ποια είναι ιστορία του; Τι κρύβεται πίσω από την τόση βία;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Λένα Παπαληγούρα

Θέατρο / Λένα Παπαληγούρα: «Όταν έχεις δυο παιδιά μαθαίνεις να κάνεις οικονομία δυνάμεων»

Η συνεργασία της με τον Τόμας Οστερμάιερ στον «Εχθρό του λαού», η ζωή με τα δυο της παιδιά, η δύναμη που χρειάζονται οι γυναικες σε έναν κόσμο που συχνά τις αδικεί. Μία από τις πιο αξιόλογες ηθοποιούς της γενιάς της μιλά για όλα στη LifO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θέλει να δει το νησί της να χορεύει

Χορός / Η Ευαγγελία Ράντου χόρεψε με τους καλύτερους. Τώρα θα κάνει το νησί της να χορεύει

Η διακεκριμένη χορεύτρια επέστρεψε στην Κέρκυρα, ίδρυσε το Garage21 και διοργανώνει το ION_on move, ένα φεστιβάλ που φιλοδοξεί να μεταδώσει στην κοινότητα την αγάπη για τον σύγχρονο χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Μοιράσου το τραύμα, αλλιώς δεν θα φύγει»

Θέατρο / Ιώκο Ιωάννης Κοτίδης: «Πώς να κάνεις το τραύμα, ουλή»

Με αφορμή τον ρόλο του ως ενός θύματος βιασμού που ζητά δικαίωση σε ένα «ναρκοθετημένο» δικαστήριο, o ηθοποιός μιλάει για τον τρόπο που προσέγγισε τη σεξουαλική βία σε μια παράσταση δύσκολη, αλλά και «μοιρασιάς».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Παρακολουθούσα τη Σπείρα με τη θέρμη groupie μέχρι τις Δουλάρες και άρχισα να "κρυώνω" όσο φυλλοροούσε η αρχική συνθεση: Ηρώ Σαία, Στέλιος Καρπαθάκης, Ελεάννα Καραντινού, Παρθένα Χοροζίδου, Πελαγία Μουρούζη, Γιάννης Καραλής κλπ...Προσπάθησα να ακολουθήσω και τους νέους αλλά δεν...