«Ψυχώ»: Το αριστούργημα του Χίτσκοκ έκλεισε τα 60

«Ψυχώ»: Το αριστούργημα του Χίτσκοκ έκλεισε τα 60 Facebook Twitter
0

Το «Ψυχώ», η πολυβραβευμένη και γνωστότερη ταινία ίσως του Άλφρεντ Χίτσκοκ, έγινε 60 χρονών με τη σκηνή της δολοφονίας στο ντους θεωρείται μια από τις πλέον αριστουργηματικές στην ιστορία των θρίλερ. 

Ο Άλφρεντ Χίτσκοκ στο Ψυχώ ξεπέρασε τον εαυτό του. Η ταινία γυρίστηκε τον Ιούνιο του 1960 και η πρεμιέρα έγινε στη Νέα Υόρκη. Καθιέρωσε τον χαρισματικό σκηνοθέτη ως τον κινηματογραφιστή του τρόμου, ο οποίος έσπασε πολλούς κανόνες του Χόλυγουντ και έκανε το ντους ένα άβολο μέρος.

Λίγες σκηνές του παγκόσμιου κινηματογράφου σε διαπερνούν πραγματικά τόσο πολύ όσο η σκηνή, όπου η πρωταγωνίστρια, την οποία υποδύεται η Τζάνετ Λι, δέχεται επίθεση με μαχαίρι την ώρα που κάνει ντους. Η γυναίκα αφήνει μια διαπεραστική κραυγή και ο Χίτσκοκ επιλέγει συνειδητά να δείξει το μαχαίρι που καρφώνεται πάλι και πάλι. Η γρήγορη μουσική και το αργό γύρισμα της κάμερας στο αίμα που μπερδεύεται με το νερό αποδίδουν αριστοτεχνικά το φόβο.

Η Τζάνετ Λι μάλιστα δήλωνε αργότερα σε συνεντεύξεις της ότι τόσο πολύ είχε επηρεαστεί από τη σκηνή που για πολύ καιρό απέφευγε τις καμπίνες των ντους. Ο σκηνοθέτης Αλεξάντρ Φιλίπ έφτιαξε μάλιστα δικό του ντοκιμαντέρ πάνω σε αυτήν ακριβώς τη σκηνή με τον τίτλο «78/52». Ο τίτλος αναφέρεται στις 78 λήψεις της κάμερας και στα 52 γρήγορα κοψίματα. Περίπου τρία λεπτά διαρκούσε ο τρόμος στο μπάνιο.

Σπάσιμο κανόνων

Η Τζάνετ Λι ήταν ήδη μια γνωστή σταρ του κινηματογράφου και ο γάμος της με τον Τόνι Κέρτις της είχε χαρίσει ακόμα μεγαλύτερη αναγνωρισιμότητα. Έτσι λοιπόν ήταν πολύ περίεργο που ο Άλφρεντ Χίτσκοκ παραβιάζοντας όλους τους γνωστούς κανόνες την άφησε να πεθάνει ήδη στο πρώτο τρίτο του έργου.

Ακόμα οι τολμηρές σκηνές στο κρεβάτι σόκαραν τους συντηρητικούς Αμερικανούς. Το Ψυχώ ξεκινάει με μια ερωτική σκηνή δύο εραστών σε ένα δωμάτιο ξενοδοχείου στο Φένιξ. Η γραμματέας αντί να καταθέσει 40.000 δολάρια ως όφειλε σε μια τράπεζα προτίμησε να κλέψει τα χρήματα και να πάει στην Καλιφόρνια όπου ζούσε ο φίλος της.

Κατά τη διάρκεια μιας καταρρακτώδους βροχής αποφασίζει να σταματήσει σε ένα μοτέλ. Εκεί συναντά τον φαινομενικά πολύ συμπαθητικό νεαρό ιδιοκτήτη, τον οποίο υποδύεται ο Άντονι Πέρκινς. Της μιλά για την ηλικιωμένη, άρρωστη μητέρα του, την οποία φροντίζει στη διπλανή ερειπωμένη βίλα όπου ζει.

Ο Χίτσκοκ δεν πήρε ποτέ κανένα Όσκαρ

Ο 28χρονος τότε Άντονι Πέρκινς δεν ήταν γνωστός στο ευρύ κοινό. Ερμήνευσε όμως καταπληκτικά το ρόλο του ψυχοπαθούς δολοφόνου. Η ταινία βασίστηκε στο ομώνυμο βιβλίο τρόμου του Ρόμπερτ Μπλοχ, όπου ο πρωταγωνιστής Νόρμαν Μπέιτς, τραυματισμένος από το θάνατο της μητέρας του, προσπαθεί με έναν τρόπο να παίρνει τη θέση της.

Ο Χίτσκοκ το 1959 κατάφερε για ένα σχετικά μικρό ποσό να εξασφαλίσει τα δικαιώματά της ταινίας και χρηματοδότησε ο ίδιος με 800.000 δολάρια το έργο, το οποίο μέχρι την πρεμιέρα το κρατούσε σαν επτασφράγιστο μυστικό.

Το μυστήριο που κάλυπτε την ταινία αύξανε και το ενδιαφέρον. Το αποτέλεσμα ήταν ότι απέσπασε διθυραμβικές κριτικές και στις ΗΠΑ πάνω από 30 εκατομμύρια θεατές το παρακολούθησαν. Πήρε τέσσερις υποψηφιότητες για Όσκαρ αλλά δεν κέρδισε κανένα. Ήταν η πέμπτη και τελευταία υποψηφιότητα του Χίτσκοκ για Όσκαρ.

Πέθανε το 1980 χωρίς ποτέ να του απονεμηθεί κανένα. Το 2001 όμως η Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου κατέταξε το Ψυχώ στο καλύτερο θρίλερ του Χόλιγουντ όλων των εποχών.

Με πληροφορίες από DPA/Deutsche Welle

Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

LiFO X 2023 ΕΛΕVΣΙΣ / «Μυστήριο 188 ΤΟ ΦΩΣ»: Μια έκθεση για τον «Μορφωτικό και Εκπολιτιστικό Σύλλογο Ελευσίνος»

Ο Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με έναν εκ των ιδρυτικών μελών της, τον Θανάση Λεβέντη, μια ξεχωριστή και πολύπλευρη προσωπικότητα, άρρηκτα συνδεδεμένη με την πόλη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου

Culture / Γιατί παραιτήθηκε ο διευθυντής του Βρετανικού Μουσείου;

Μια συνταρακτική υπόθεση συστηματικής κλοπής αρχαιοτήτων βρίσκεται μονάχα στην αρχή των αποκαλύψεων. Πώς έφτασαν να λείπουν μέχρι και 1,500 αντικείμενα από την συλλογή του Βρετανικού Μουσείου, πώς μερικά από αυτά κατέληξαν στο eBay, και το παρασκήνιο μιας παραίτησης που κρύβει πολλά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Οπτική Γωνία / Ζαμέ Κορωπί: Λίγες αλήθειες για το μοχθηρό language barrier που κάποτε μας έχει τρολάρει όλους

Το πάθημα του συνηγόρου της Εύας Καϊλή, Μιχάλη Δημητρακόπουλου, ακριβώς, όπως παλαιότερα «τα αγγλικά του Τσίπρα», πέρα από τα ανέκδοτα και τα, δικαίως, μοχθηρά πειράγματα, έχουν πολλά να πουν για το γλωσσικό εμπόδιο και την υπερβολική αυτοπεποίθησή μας, όταν καλούμαστε να εκφραστούμε σε μία ξένη γλώσσα...
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ
Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Culture / Αννα Ροκόφυλλου: «Στον ΟΠΑΝΔΑ θέλουμε να αναδείξουμε την ιστορικότητα της Αθήνας»

Η Άννα Ροκοφύλλου, πρόεδρος του Οργανισμού Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, κάνει έναν απολογισμό των δύο πρώτων ετών της θητείας της και δεν κρύβει τον ενθουσιασμό της για το Φεστιβάλ Κολωνού (6-28/9) με το οποίο ο πολιτισμός γίνεται διαθέσιμος σε κάθε δημότη.
ΕΛΕΝΗ ΤΖΑΝΝΑΤΟΥ
Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Lifo Picks / Το συγκινητικό βίντεο με τον Μικ Τζάγκερ για την επιστροφή του κοινού στο Άλμπερτ Χολ

Your Room Will Be Ready: «Ανυπομονούμε να αρχίσουμε να δημιουργούμε αναμνήσεις μαζί σας με καλλιτέχνες παγκόσμιας κλάσης για άλλη μια φορά. Έχουμε περισσότερη ιστορία να γράψουμε».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Culture / Κοντσέρτα του Μότσαρτ σε όργανα εποχής από τους μουσικούς της Καμεράτας

Η συναυλία του βραβευμένου αθηναϊκού συνόλου, το οποίο φημίζεται για τις ιστορικές πρακτικές ερμηνείας του σε όργανα εποχής, αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών και των Μουσικών της Καμεράτας.