Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter

Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison

0

«Το όλο θέμα είναι να φτιάχνουμε πράγματα που είναι διαφορετικά από αυτά που οι άνθρωποι έχουν δει ψηφιακά», αναφέρει ο Jack Davison σχετικά με τη νέα σειρά φωτογραφικών χαρακτικών του, η οποία παρουσιάζεται τώρα στο Λονδίνο.

«Ποτέ δεν ήμουν παιδί του σκοτεινού θαλάμου», λέει ο Βρετανός φωτογράφος. «Προσπάθησα, αλλά δεν μου άρεσε».

Στη νέα ατομική του έκθεση με τίτλο «Photographic Etchings», που εγκαινιάζεται στην γκαλερί Cob του βόρειου Λονδίνου, ο Davison προβληματίζεται για τα απτικά θαύματα και την αλχημική μαγεία της φωτογκραβούρας, μιας πολυέξοδης και δαπανηρής εναλλακτικής του σκοτεινού θαλάμου, η οποία βρίσκεται στο επίκεντρο αυτής της έκθεσης.

«Το βλέπω ως κάτι παρόμοιο με την κηπουρική κατά κάποιον τρόπο», εξηγεί o Davison. «Υπάρχει κάτι που μου αρέσει πολύ στη σωματική φύση της εργασίας και στο να έχεις βρόμικα χέρια. Είναι μια διαδικασία διαλογισμού που σου επιτρέπει να παίζεις με αυτές τις εικόνες αλλά ταυτόχρονα να μην τις υπεραναλύεις».

«Μου αρέσει η ιδέα ότι αυτές οι φωτογραφίες θα μπορούσαν να ανακαλυφθούν στο μέλλον και οι άνθρωποι θα δυσκολεύονταν να τις τοποθετήσουν στον χρόνο».

Έχοντας προηγουμένως εξισορροπήσει την αυτοδίδακτη εκπαίδευσή του στη φωτογραφία με την εργασία πλήρους απασχόλησης σε εργοτάξια στο Έσεξ, απ' όπου και κατάγεται, ο Davison είναι γνώστης της χειρωνακτικής δουλειάς. Επομένως, δεν αποτελεί έκπληξη να τον ακούμε να εκθειάζει τις αρετές της δημιουργίας εικόνων με αυτόν τον τρόπο. «Μου αρέσει να συμμετέχω σωματικά, αλλά κατά τη φωτογράφιση αυτό μπορεί να είναι πνευματικά εξαντλητικό. Συχνά το αγαπημένο μου μέρος της ημέρας –αν όλα έχουν πάει καλά– είναι το μάζεμα των πραγμάτων. Απλώς το να κουβαλάς τα πράγματα και να κάνεις όλη αυτή την επίπονη δουλειά βοηθάει πραγματικά το κεφάλι να καθαρίσει».

Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-16), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery

Απόδειξη αυτής της εργασίας είναι κάθε ένα από τα 33 έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση. Ομαδοποιημένα ανά κλίμακα σε τρεις αίθουσες και καλύπτοντας περίπου 14 χρόνια (σχεδόν τη μισή ζωή του καλλιτέχνη), αποτελούν μια συναρπαστική υπενθύμιση της ικανότητας του μέσου να αψηφά και να μπερδεύει, συνδυάζοντας αναφορές σε μεγάλους σουρεαλιστές όπως ο Man Ray και ο Max Ernst με την υπογραφή του Davison, τον παιχνιδιάρικο πειραματισμό. Παρουσιάζοντας φωτογραφίες από μερικές από τις πιο γνωστές σειρές του τα τελευταία χρόνια, συμπεριλαμβανομένης της σειράς «26 States», με την οποία εγκαινίασε την καριέρα του, η έκθεση δίνει νέα ζωή στις παλαιότερες δουλειές του, χωρίς να προδίδει κάτι σύγχρονο.

«Μου αρέσει η ιδέα ότι αυτές οι φωτογραφίες θα μπορούσαν να ανακαλυφθούν στο μέλλον και οι άνθρωποι θα δυσκολεύονταν να τις τοποθετήσουν στον χρόνο», λέει ο Davison.

Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-13), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-17), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery

Το να τον ακούς να συζητάει για την προσέγγισή του στη δημιουργία εικόνων είναι σαν να απελευθερώνεσαι από την καθημερινή, τροφοδοτούμενη από το Instagram ιδέα των φωτογραφιών ως επίπεδων, κυλιόμενων εικονοστοιχείων. Ο Davison αντιλαμβάνεται τις φωτογραφίες με όρους βάθους, επιπέδων και υφής. Για τον ίδιο, είναι γλυπτά, πολυδιάστατα αντικείμενα, καμβάδες για να παίζει και να πειραματίζεται, των οποίων οι φυσικές και απτικές ιδιότητες είναι εξίσου σημαντικές με οποιεσδήποτε άλλες. Τα έργα που προέκυψαν περιγράφονται καλύτερα ως επιτεύγματα οπτικής γυμναστικής, τα οποία δημιουργήθηκαν από μια σειρά τεχνικών καινοτομιών, τις οποίες ο Davison είναι (δικαιολογημένα) απρόθυμος να αποκαλύψει. «Μου αρέσει να υπάρχει μια αίσθηση μυστηρίου», λέει. «Θέλω οι άνθρωποι να κοιτάξουν αυτές τις εικόνες και να σκεφτούν: "Δεν είμαι σίγουρος πώς το έκανε αυτό"».

Για την έκθεση αυτή ο Davison πέρασε τρία χρόνια μαθαίνοντας την τέχνη της βαθυτυπίας προκειμένου να ανοίξει νέα πεδία για πειραματισμούς. Σε συνεργασία με τον Colin Gale, συνιδρυτή του στούντιο Artichoke Print Workshop με έδρα το Brixton, ο Davison τελειοποίησε μια χρήση του chiaroscuro που μοιάζει περισσότερο με τις πινελιές ενός ζωγράφου. «Πάντα ζωγράφιζα και πάντα μου άρεσε που πολλοί φωτογράφοι είναι αποτυχημένοι ζωγράφοι», αναφέρει γελώντας.

Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-08), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-20), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery

Με αυτήν τη διαδικασία, η χαραγμένη πλάκα καλύπτεται πλήρως με μαύρο μελάνι. Στη συνέχεια το μελάνι τρίβεται δύο φορές και τότε αρχίζει να αποκαλύπτεται η εικόνα. Η εικόνα μπορεί να τριφτεί έως ότου να είναι εντελώς καθαρή, ή μπορεί ορισμένες περιοχές της να μείνουν πιο σκούρες. Ανάλογα με τη χρήση του πανιού και τη δύναμη του χεριού στο σβήσιμο το αποτέλεσμα μπορεί να είναι περισσότερο ζωγραφικό, παρά φωτογραφικό. «Είναι κάτι σαν τη μαγεία της παλιάς Polaroid – δεν ξέρεις αν αυτό που έκανες θα πετύχει. Έχεις επιλέξει εικόνες που πιστεύεις ότι θα ανταποκριθούν στη διαδικασία, αλλά υπάρχει ακόμα αυτή η μικρή έκπληξη όταν ο μανδύας του μάγου σηκώνεται και αποκαλύπτεις την εκτύπωση».

Αυτά είναι τα ρίσκα και οι στιγμές αβεβαιότητας που ο Davison αισθάνεται υποχρεωμένος να αναλάβει, και που δημιουργούν ένα θέαμα που μένει για καιρό στο μυαλό. «Για μένα, φωτογραφία σημαίνει να μπαίνεις σε διαφορετικούς χώρους και να δοκιμάζεις νέα πράγματα», αναφέρει. «Είμαι ένας λευκός cis het άντρας και αν πρόκειται να προσπαθήσω να βρεθώ σε έναν χώρο που έχει προβολή, πρέπει να προσπαθήσω να πω κάτι ενδιαφέρον και όχι απλώς να επαναλαμβάνω πράγματα ή να καταλαμβάνω τον χώρο κάποιου άλλου».

Η έκθεση «Photographic Etchings» παρουσιάζεται στην Cob Gallery του Λονδίνου έως τις 12 Νοεμβρίου 2022.

Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-27), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-15), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-22), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-24), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-03), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery
Οι αλχημικές φωτογραφικές χαράξεις του Jack Davison Facebook Twitter
Jack Davison, Untitled (JD-14), 2022 Φωτ.: Courtesy of Cob Gallery

Φωτογραφία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Εικαστικά / Η Κίκα Κυριακάκου εξερευνά τα άκαμπτα όρια του χώρου και της ταυτότητας, μέσα από την έκθεση «Sheltered Gardens»

Η επιμελήτρια του υβριδικού, εικαστικού προγράμματος «Sheltered Gardens», που άνοιξε τις πόρτες του στον Βοτανικό Κήπο Ιουλίας και Αλεξάνδρου Ν. Διομήδους στις 22 Σεπτεμβρίου, μιλά για τη σύνδεση της σύγχρονης τέχνης με το κείμενο και τη λογοτεχνία, αλλά και το πώς το μη-εικαστικό υλικό μπορεί να συνυπάρχει και να συνδιαλέγεται με σύγχρονα εικαστικά έργα.
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΣΑΚΚΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων

Φωτογραφία / Ο Ρίτσαρντ Άβεντον, ο Τρούμαν Καπότε και η σκληρότητα των πορτρέτων

Η αδυσώπητη, εξονυχιστική ματιά του φωτογράφου: Δύο πορτρέτα του διάσημου συγγραφέα με διαφορά είκοσι χρόνων μεταξύ τους εκτίθενται το ένα πλάι στο άλλο στην έκθεση “Richard Avedon: Relationships”.
THE LIFO TEAM
Η μυστική ιστορία της Ελλάδας σε μια φωτογραφική σελίδα στο Facebook

Φωτογραφία / Η μυστική ιστορία της Ελλάδας σε μια φωτογραφική σελίδα στο Facebook

Liza's Photographic Archive of Greece: Εδώ και έντεκα χρόνια, η Λίζα Κοτσαπλή αναζητεί, εντοπίζει, μελετά, συγκρίνει και ταυτοποιεί χιλιάδες φωτογραφίες ιδιωτικών και δημόσιων ιστορικών αρχείων στην Ελλάδα και το εξωτερικό, ερευνώντας τις ιστορίες που μπορεί να αφηγούνται.
M. HULOT

σχόλια

Δεν υπάρχει δυνατότητα σχολιασμού

ΘΕΜΑΤΑ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΔΗΜΟΦΙΛΗ

THE GOOD LIFO ΔΗΜΟΦΙΛΗ