Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας

0
Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Πατέρας και γιος, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

Το 2011, ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εγκατέλειψε τη Νέα Υόρκη για να ζήσει σε μια μοναχική εκκλησία στα Berkshires. Την επαύριο ενός δύσκολου διαζυγίου αναζήτησε την αναγωογόνηση κολυμπώντας σε καθαρά νερά και κάνοντας σκι αντοχής στα δασωμένα μονοπάτια των Απαλαχίων. Εκεί ανακάλυψε το μονοπάτι που ονομάζεται  Καθεδρικός των Πεύκων, που του ενέπνευσε νέες εικόνες.  

"Επρόκειτο για μια αισθητική αποκάλυψη" λέει ο Crewdson. "Το όνομα του μονοπατιού και η τοποθεσία εκείνη την στιγμή αποτέλεσαν το έναυσμα και την έμπνευση ενός συνόλου έργων." 

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Ο αχυρώνας, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

Οι 31 εικόνες που απαρτίζουν το έργο εκτίθενται στην Γκαλερί Γκαγκοσιάν στη Νέα Υόρκη. Με τον τελικό τίτλο Καθεδρικός των Πεύκων, οι εικόνες-κινηματογραφικά λαϊτμοτίβ αποτελούν την πεμπτουσία του έργου του Crewdson. Ξέφωτα σε δάση, ανώνυμα τοπία κωμοπόλεων και αδιάφορα εσωτερικά σπιτιών μετατρέπονται σε εξεζητημένα σκηνογραφημένες εικόνες γεμάτες σασπένς, που εξερευνούν τις εσχατιές της αμερικανικής ψηχής και τα ανησυχητικά δράματα που κρύβονται στην καθημερινή ζωή στις ΗΠΑ. Ένα ζευγάρι χαζολογάει δίπλα στο ποτάμι και μοιάζουν σαν μικρές νιφάδες δίπλα στα τεράστια πεύκα που τους περιτριγυρίζουν. Σ' έναν ομιχλώδη αχυρώνα ένα κορίτσι σκαρφαλωμένο σε σκαμνί, μοιάζει να αναρωτιέται κι η ίδια για τις ξηλωμένες σανίδες του πατώματος δίπλα στα πόδια της.  

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Ο αγωγός, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson
Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το υπόγειο, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Είναι στην φτιαξιά μου να ενδιαφέρομαι για το παράδοξο, γεγονός που εξ ορισμού σε οδηγεί να προσπαθείς να ανακαλύψεις διαρκώς κάποιο αναπάντεχο μυστήριο στην καθημερινή ζωή." λέει ο Crewdson. "Για μένα είναι σημαντικό το σκηνικό των φωτογραφιών μου να μοιάζει οικείο. Τα σκηνικά, τα αντικείμενα, τα κοστούμια, τα υποκείμενα πρέπει να δείχνουν φυσιολογικά λλά μετά χρησιμοποιώ το φως, το χρώμα, την διάθεση και την ατμόσφαιρα για να φορτίσω κάπως την εικόνα."  

Σε είκοσι χρόνια δημιουργίας οι φωτογραφίες του Crewdson, πολλές εκ των οποίων πωλούνται περισσότερο από 100.000 δολάρια, έχουν αποκτήσει διεθνή απήχηση. Κάθε σειρά φωτογραφιών του (το Λυκόφως, το Σπίτι των Ονείρων και Κάτω από τα Ρόδα) θυμίζει όχι μόνο πίνακες Αμερικανών και Ευρωπαίων ζωγράφων του 19ου αιώνα, αλλά διαθέτει και μια κινηματογραφική αύρα που προέρχεται από την αγάπη του για τις παλιές ταινίες. Ο Καθεδρικός των Πεύκων κάνει την μετάβαση σε έναν ψυχολογικά πιο σκοτεινό τόπο, εξερευνώντας την απομόνωση και την προσμονή.

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το κούρεμα, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Ήταν σημαντικό για εμένα οι εικόνες αυτές να έχουν μια ήσυχη, αδρανή ευαισθησία" λέει ο Crewdson. "Τις θεωρώ λιγότερο κινηματογραφικές και περισσότερο ζωγραφικές σε ότι αφορά την προσέγγιση τους και σαφώς ψυχολογικές, με ελάχιστη δράση σε επίπεδο κυριολεκτικής αφήγησης ή πλοκής."

Οι παραγωγές του είναι σχεδόν κινηματογραφικές και απαιτούν μήνες προετοιμασίας, κατά τους οποίους ο φωτογράφος ελέγχει την κάθε λεπτομέρεια: από το υγρό σφουγγάρι σε έναν πάγκο κουζινας, στην τσαλακωμένη κουβέρτα που έχει πεταχτεί δίπλα σε έναν καναπέ. Οι λήψεις γίνονται με μηχανές μεγάλυ φορμάτ και απαιτείται ένα συνεργείο 40 ατόμων με γνώσεις εξοπλισμού και τεχνικών κινηματογραφικών ταινιών. Σύμφωνα με τον ίδιο όμως ο Καθεδρικός των Πεύκων παρουσίαζε νέες προκλήσεις.  

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Το μοτέλ, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson

"Εργαστήκαμε σε απόλυτη απομόνωση" λέει. "Ήμασταν ένα μικρό συνεργείο που εργαζόταν και στις τρεις παραγωγές υπό απρόβλεπτες καιρικές συνθήκες και σε ακραία χαμηλές θερσμοκρασίες." 

Το έργο του Gregory Crewdson "Cathedral of the Pines" θα εκτίθεται ως τις 5 Μαρτίου στην γκαλερί Gagosian στη Νέα Υόρκη, ΗΠΑ. 

Ο φωτογράφος τέχνης Gregory Crewdson εξερευνά την μοναχικότητα μέσα στα δάση της παιδικής του ηλικίας Facebook Twitter
Γυναίκα στον νεροχύτη, Καθεδρικός των Πεύκων, 2013 © Gregory Crewdson
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Φωτογραφία / Susan Meiselas: Η θρυλική φωτογράφος που απαθανάτισε τη ζωή των στρίπερ στην Αμερική των '70s

Σήμερα, η Meiselas θεωρείται ότι άνοιξε τον δρόμο όχι μόνο για τους πολιτικά δεσμευμένους φωτογράφους που καταγράφουν προσεκτικά, προβληματίζονται και πλαισιώνουν το έργο τους, αλλά και για τους φωτογράφους που επίμονα εργάζονται σε συνεργασία με τα θέματά τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Φωτογραφία / «Απαγορεύεται η είσοδος στους γονείς»: Εφηβικά δωμάτια στις δεκαετίες του ’80 και του ΄90

Τριάντα χρόνια μετά την πρώτη του κυκλοφορία επανεκδίδεται αυτό τον μήνα το φωτογραφικό λεύκωμα της Adrienne Salinger με πορτρέτα εφήβων στα υπνοδωμάτιά τους, σε μια εποχή πριν τα smartphones και τα social media.
THE LIFO TEAM
Nelly's: Η μεγαλύτερη αναδρομική έκθεση για τη σπουδαιότερη Ελληνίδα φωτογράφο

Φωτογραφία / Nelly's: Η κορυφαία Ελληνίδα φωτογράφος

Πεθαίνει σαν σήμερα η γυναίκα που είναι μέχρι τις μέρες μας η πιο γνωστή Ελληνίδα φωτογράφος. Ποια ήταν η Έλλη Σουγιουλτζόγλου; Και πώς έφτασε να φωτογραφίζει διάσημες χορεύτριες στην Ακρόπολη; Η Αλίκη Τσίργιαλου, υπεύθυνη των φωτογραφικών αρχείων του Μουσείου Μπενάκη μας εξηγεί.
M. HULOT
«Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Φωτογραφία / «Τράβηξα τη φωτογραφία ενώ λιμοκτονούσα κι ο ίδιος»: Η ιστορία της εικόνας-σύμβολο του λιμού στη Γάζα

Ο φωτορεπόρτερ Αχμέντ αλ-Αρίνι περιγράφει τις συνθήκες που οδήγησαν στην φωτογραφία που έχει κάνει το γύρο του κόσμου ως σύμβολο της ανθρωπιστικής καταστροφής που μαστίζει τη Λωρίδα.
THE LIFO TEAM
Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Φωτογραφία / Spyros Rennt: «Το nightlife είναι καταφύγιο για τους queer ανθρώπους»

Ο Αθηναίος φωτογράφος που έχει καταγράψει την ξέφρενη –αλλά και τρυφερή– νυχτερινή ζωή του Βερολίνου μπορεί να άργησε να βρει τον δρόμο του, αλλά μέσα από τη φωτογραφία νιώθει ότι τελικά η διαδρομή του απέκτησε ένα νόημα.
M. HULOT
Μια έκθεση με φωτογραφίες του Α. Εμπειρίκου που δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ πριν 

Φωτογραφία / Φωτογραφίες του Ανδρέα Εμπειρίκου παρουσιάζονται για πρώτη φορά σε μια νέα έκθεση

54 φωτογραφίες από το πολύτιμο αρχείο του θα παρουσιαστούν από την Eleftheria Tseliou Gallery, στον χώρο της Τοσίτσα 3, σε μια έκθεση που επιχειρεί να αναδείξει πως υπήρξε εξίσου σημαντικός ως φωτογράφος, όσο και ως ποιητής και ψυχαναλυτής.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ